Bukefalos 28 år!

Min häst kan inte ha sadel...

becca

Trådstartare
Hej! Jag vet inte riktigt vars denna tråd ska ligga men, flytta den gärna!

Jag har ett stort halvblod på 175cm som är jätte vild. Jag har smått börjat rida in honom. Han är,nu menar jag det, stor som ett hus ungefär och ganska tjock.
Men sadlar har alltid varit ett problem. Jag har testat platta och "Djupa" sadlar. Stora och små. All-round,dressyr och hoppsadlar i hopp om att hitta något bättre.
Men, varenda sadel jag provat har "lutat" då min häst är ganska svankryggig men saknar manke! Och varenda sadel har ungefär kännts som ett hus tak när man sätter sig i den.
Jag blir nästan gråtfärdig när jag lägger på sadeln för det ser helt fel ut. Men samtidigt kan jag ju inte lägga den längre bak heller?
Och att sluta använda sadel helt är ju inte ens att tänka på! Då skulle jag ju aldrig lyckas hålla mig kvar på honom!
Han verkar dock inte ha några som helst problem med sadlarna jag provat!
Sista utvägen är väll en Western sadel? För jag tror ingen Klassisk sadel passar på min häst :cry:
Jag är desperat efter tips, snälla hjälp mig!
 
Sv: Min häst kan inte ha sadel...

Har du varit hos/ tagit ut en riktig sadelutprovare?
Jag är övertygad om att det inte finns omöjliga hästryggar, bara mer eller mindre svåra.

Jag åkte iväg med min häst till en sadelutprovare som kom till ett ställe som hade över hundra sadlar att välja mellan.
Det går ofta även att justera en sadel som nästan passar genom att ta bort, lägga till eller flytta om stoppningen.
Det finns hopp :)
 
Sv: Min häst kan inte ha sadel...

Har du testat islandshästsadlar? De är dressyrmodell men ofta flatare, många islänningar är runda och har liten manke och kräver medium till xx-vid i bomvidd. Bomlös kan annars vara ett altenativ, har du testat det, det finns många modeller nuförtiden.

Jag hade annars en hippos prestige dressage till min förra islänning, hon var svankig men i och för sig med manke om än inte stor, kanske ett alternativ? Arabinriktade sadlar kanske också kan passa.
 
Senast ändrad:
Sv: Min häst kan inte ha sadel...

Det som passade på min jättebreda häst var en sån här:
zaldioro1_zps33463f0a.jpg

Den var aningen för svängd för henne, men låg bra på ryggen ändå.
Den är mer svängd än den ser ut att vara.
Det är en Zaldi i vidd 34 (XXW) - modellen på bilden heter Oro, det var inte den jag hade på just den hästen men den är likadant uppbyggd som den Confort som funkade.
 
Senast ändrad:
Sv: Min häst kan inte ha sadel...

Jag har svårt att se ett svank ryggat halvblod på 175 i mkh utan manke,
Och det finns alltid en sadel som kan passa, är oftast bara plånboken som är problemet.
 
Sv: Min häst kan inte ha sadel...

Jag har svårt att se ett svank ryggat halvblod på 175 i mkh utan manke,
Och det finns alltid en sadel som kan passa, är oftast bara plånboken som är problemet.

Nä en svankryggig häst får ju en ruskig manke oftast. Hur ser en svankrygg utan manke ut?
 
Sv: Min häst kan inte ha sadel...

Kanske en överbyggd häst med lite mer svängd rygg, rund och platt manke? Ingen aning alls om TS häst..
 
Sv: Min häst kan inte ha sadel...

Kanske en överbyggd häst med lite mer svängd rygg, rund och platt manke? Ingen aning alls om TS häst..

Ja det låter ju snarare som något sådant. En svankig häst kan jag inte få ihop att den kan ha noll manke. :)
 
Sv: Min häst kan inte ha sadel...

Kanske en överbyggd häst med lite mer svängd rygg, rund och platt manke? Ingen aning alls om TS häst..

Haha ja, Lite mer så! Han är rund som en boll men platt manke. Men fortfarande ingen "markerad" manke!
 
Sv: Min häst kan inte ha sadel...

En bild hade hjälpt mycket om man ska kunna föreslå sadlar, speciellt när det är lite svårare ryggar :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har haft enorma problem med att hitta en sadel till min Welsh Mountain. Hon är 115 cm hög med väldigt platt, bred och något svängd...
Svar
11
· Visningar
1 344
Senast: Thera
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 593
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 074
Senast: Aifos
·
Utrustning Hej! Min häst har ganska dåliga ryggmuskler, hög manke och den sadel jag har är dressyr sadel vilket gör att den inte är så bra för att...
Svar
12
· Visningar
1 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp