Bukefalos 28 år!

Min hamster har fått ungar!!!

Amaranthine

Trådstartare
Jo. Jag köpte min dvärghamster Ichigo den 7 juni i en djuraffär.
Var jätteglad över henne. En underbart söt liten varelse. Det enda problemet med henne var att hon var extremt rädd av sig. Hon skrek så fort man kom nära och försökte ibland bitas.
Hon blev konstigt tjock efter ett tag, undrade lite över det men antog att det var att hon numera äter väldigt mycket mat.. :angel:

Idag skulle jag ta upp henne och pyssla lite med henne, och då märkte jag att det fanns två små små minihamsterungar i boet!!!!!! Skrek på mina föräldrar, satte snabbt tillbaka boet så ungarna inte fick min lukt på sig. Nu till frågan:
Vad ska jag göra med ungarna? Vad är viktigt att komma ihåg? Ska precis iväg och köpa en vattenflaska åt Ichigo, så ungarna inte drunknar i vattenskålen.
Ge mig bara massor med tips! Vad ska hamstern äta? Ska jag vaccinera ungarna? Hur ska jag sköta dem? När kan jag börja hantera dem? När ska jag avvänja dem? :bow::bow:
 
Sv: Min hamster har fått ungar!!!

Förmodligen är det så att hon antingen inte flyttades från föräldrarna i tid, eller att hon har blivit dräktig med en av sina bröder (alltså att de inte särade på könen i tid). De kan bli könsmogna redan vid 6 veckors ålder, honorna redan vid 5 v ibland.

Hamsterungarna behöver inte skötas på något speciellt sätt, det gör mamman själv. Se bara till att hon har gott om mat och ständig tillgång till vatten, och att du inte lägger in färskmat som kan bli ofräsch om hon lägger den i boet (t.ex. kött). Låt henne vara ifred nu i början, så hon kan ta hand om sina små i lugn och ro. Du kan börja hantera ungarna (och henne själv igen) så snart de kryper ur boet. Låt bli att städa buren medan de är kvar i boet. Hamstrar behöver inte vaccineras.

Jag tycker att djuraffären borde ta emot ungarna när de kan avvänjas (vid 4 veckors ålder ungefär). De, eller vems fel det nu är att hon är dräktig. Du valde ju inte att få två hamstrar på köpet, eller hur? :D
 
Senast ändrad:
Sv: Min hamster har fått ungar!!!

Tillägg: det är inte ovanligt att dräktiga hamsterhonor nyps lite. Har varit med om det flera gånger. Du ska se att det går att få henne tam sedan, när ungarna blivit större.
 
Sv: Min hamster har fått ungar!!!

Hahaha nej :D
Men de är helt underbart söta :love: (Har sett dem lite genom ett "fönster" i boet)
Jag ska se efter om jag känner någon som är intresserad (vill helst ge bort dem själv då jag vet vart de hamnar isåfall), finns det inte så ska jag definitivt lämna dem till djuraffären.
Tack för svaret!! :bow: Då vet jag!
 
Sv: Min hamster har fått ungar!!!

Nytt problem!!
Ichigo har nu fött fler ungar.. säkert 5 st eller mer och vissa hamnar utanför boet och skriker. Mamman går förbi dem och bryr sig inte om dem. Vad ska jag göra?

Mamman brukar också gå runt och gräva runt omkring boet och verkar försöka komma ut eller någonting. Vad vill hon, tror ni?
 
Sv: Min hamster har fått ungar!!!

precis samma sak som hände mej. (fast jag köpte 2 och de i djuraffären sa att det var hannar, men det var en hona och en hanne)

Men jag lät mina sköta ungarna själv. försök bara att se till att de har gott om mat och bra vatten. Efter ett par dagar ringde vi tillbaka till djuraffären och frågade vad vi skulle göra, och de sa att vi skulle frysa in ungarna om vi inte ville ha dom.:mad::cry:
men jag är en stor djurvän så jag lät dom leva. några hittade nya hem hos mina kompisar och några lämnade vi till en seriösare djuraffär..
 
Sv: Min hamster har fått ungar!!!

Hur går det? Hoppas allt är väl.

Låter underligt att hon skulle ha fått FLER ungar?
Kan de inte ha legat där någonstans första gången, bara att du inte såg fler än två då?

Du kan inte göra så mycket faktiskt, hon måste sköta ungarna själv. Ungarna hamnar utanför ibland om de diar och håller fast i en spene och inte hinner släppa när mamman går iväg. Men hon brukar lyfta tillbaks ungarna i boet rätt snart ändå. Krafsandet runt brukar bero på att de inte är riktigt nöjda med boet och håller på att "bygga om" litegrann, alternativt att de har gömt mat där som de vill ha fram.

Förstagångsmammor kan ha svårt att klara av det ibland. Det hände att ungar dog för mig, och då brukar faktiskt honan äta upp dem - eller i värsta fall bara delar av dem. :crazy: Det är helt naturligt, men lite äckligt, fast inte mycket att göra åt. Jag brukade plocka bort ungar som jag SÅG var döda och låg utanför boet, men i själva boet rörde jag ingenting oavsett. Naturen har sin gång helt enkelt.
 
Sv: Min hamster har fått ungar!!!

Hur går det? Hoppas allt är väl.

Låter underligt att hon skulle ha fått FLER ungar?
Kan de inte ha legat där någonstans första gången, bara att du inte såg fler än två då?

Du kan inte göra så mycket faktiskt, hon måste sköta ungarna själv. Ungarna hamnar utanför ibland om de diar och håller fast i en spene och inte hinner släppa när mamman går iväg. Men hon brukar lyfta tillbaks ungarna i boet rätt snart ändå. Krafsandet runt brukar bero på att de inte är riktigt nöjda med boet och håller på att "bygga om" litegrann, alternativt att de har gömt mat där som de vill ha fram.

Förstagångsmammor kan ha svårt att klara av det ibland. Det hände att ungar dog för mig, och då brukar faktiskt honan äta upp dem - eller i värsta fall bara delar av dem. :crazy: Det är helt naturligt, men lite äckligt, fast inte mycket att göra åt. Jag brukade plocka bort ungar som jag SÅG var döda och låg utanför boet, men i själva boet rörde jag ingenting oavsett. Naturen har sin gång helt enkelt.

Nej, den höll nog på att föda ungarna när jag såg dessa två. Grejen är att nu är det 6 st, och visst, vissa av dem såg jag nog inte, men det kan inte ha varit sex ungar.

Ahaa, då förstår jag varför hon krafsar hela tiden!

Ja, så är det ju. Igår när mamman var vaken tog jag bort henne från buren och kollade lite på ungarna. Alla levde, som tur var. Rörde absolut inte i boet utan använde en gaffel.

Tack för hjälpen allesammans! :bow::bow:
 
Sv: Min hamster har fått ungar!!!

Har inte läst de tidigare inläggen så jag kanske repeterar men ta ine upp ungarna förrän de är mycket äldre! Det kan hända att mamman blir stressad och överger de eller biter ihjäl de.
 
Sv: Min hamster har fått ungar!!!

Nej, jag ska absolut inte röra ungarna förrän de börjat lämna boet på egen hand (det var en som påpekade det innan). Tack så hemskt mycket för ditt svar! :D
 
Sv: Min hamster har fått ungar!!!

åh så sött med tillökning!
hade själv hobbyuppfödning av guldhamster för en herrans massa år sedan.. en jäkla massa ungar blev det!
 
Sv: Min hamster har fått ungar!!!

Ja, de är så söta :love:
Nu har de börjat springa utanför boet också :D
Sååå sööötaaa.. helt underbara...
 
Sv: Min hamster har fått ungar!!!

Ja, de är så söta :love:
Nu har de börjat springa utanför boet också :D
Sååå sööötaaa.. helt underbara...

Ja visst är de underbart söta när de precis börjat larva runt med halvöppna ögon?

De snavar och trillar och fumlar och går in i saker. :love:

Har du hjul till hamstern? Vi hade det några kullar (helt plasthjul där ingen riskerade att fastna) och det var så roligt när de hittade hjulet och upptäckte vad man gjorde där! :rofl: De klev på varandra, ramlade ut och försökte gå åt varsitt håll så ingen kom någonvart.

Och sen mitt i alltihop så kom mamma och ville springa lite, och det var alltid någon liten stackare som inte hann ut. Så när mamma började kuta i full fart så hann lillen så klar inte med, utan snavade och började rulla hjälplöst bakom mamma ett par sekunder innan han for ut i spånet alldeles vimmelkantig. Kanske elakt att skratta, men det såg så hemskt kul ut! Det var ju ingen risk att de skulle skada sig.
 
Sv: Min hamster har fått ungar!!!

bra att du frågar! Vet du förressten hur man könsbestämmer själv? kan vara lite klurigt i början, särskilt på små hamsterbarn. det du ska titta efter är avståndet mellan könsöppning och anus, det är längre på hanar än på honor. Vilken ras har du? (vintervit, roborovskis, campbells, kinesisk) kinesiska dvärgamsterhanar får förlängd bakdel.
 
Sv: Min hamster har fått ungar!!!

Ja visst är de underbart söta när de precis börjat larva runt med halvöppna ögon?

De snavar och trillar och fumlar och går in i saker. :love:

Har du hjul till hamstern? Vi hade det några kullar (helt plasthjul där ingen riskerade att fastna) och det var så roligt när de hittade hjulet och upptäckte vad man gjorde där! :rofl: De klev på varandra, ramlade ut och försökte gå åt varsitt håll så ingen kom någonvart.

Och sen mitt i alltihop så kom mamma och ville springa lite, och det var alltid någon liten stackare som inte hann ut. Så när mamma började kuta i full fart så hann lillen så klar inte med, utan snavade och började rulla hjälplöst bakom mamma ett par sekunder innan han for ut i spånet alldeles vimmelkantig. Kanske elakt att skratta, men det såg så hemskt kul ut! Det var ju ingen risk att de skulle skada sig.

asså för typ ett år sen hade jag gerbilungar dom bettede sej också sådär helt galna typ :D. vi hade ett stort plasthjul till dem, och en unge (som inte ens öppnat ögonen) klättrede liksom emmelan gallret och baksidan av hjulet ett helt varv XD dom kutade bara omkring som små kryp om mamman tröttnade på att lägga tillbaka dom i boet igen för det hade ju igen mening :bump: XD
 
Sv: Min hamster har fått ungar!!!

måste ba berätta en grej XD
min mamma VAR hamsteruppfödare i "yngre dar" och hon skulle till varje pris ha bebbar efter min dvärghamsterhanne så vi köpte en hona och lät henne växa till sej. vi stoppade försiktigt in honan i hanens bur så de fick bekanta sej och "göra sin grej" men min hanne rultade bara fram på sina sköldpaddsben sniffade lite på henne och gick bort till Yogurten istället :o . honan hoppade in i hans hus och började kraffsa och plocka med spånet i säkert typ en halvtimme XD (hon tyckte väl att det var lite oordning). efter ca en vecka märkte jag att han aldrig låg inne och sov i huset (honan sov alltid i huset).
efter ca ett år så började de slåss så vi särade på dom och tänkte att "nu är hon säkert dräktig" men inget hände.

först blir han utslängd ur sitt eget hus och sen sin egna bur :@
 
Sv: Min hamster har fått ungar!!!

Om jag ska vara helt ärlig, så är jag inte helt säker på vilken ras de är :o ... Jag har funderat lite och tycker inte att de ser ut som de ryska vintervita (då jag hade en sådan innan denna). Kan visa en bild så får ni gissa.
De är hemskt tama i alla fall. Mamman kommer alltid springande och klättrar själv upp i händerna på mig (har knappt "tränat" henne alls). Det är ju väldigt trevligt då hon innan var extremt skygg, när hon var dräktig.

Här kommer bilden i alla fall (länkar då jag inte vet hur man lägger upp bilder på buke)
 
Sv: Min hamster har fått ungar!!!

:rofl::rofl:
Ja, ibland blir det sådär. Pappan till mina ungar lär ha varit ett kullsyskon, då de små stackars hamstrarna var väldigt svaga när de föddes. Fyra av dem är starka, pigga och friska. Två av dem dog tyvärr för några dagar sedan :cry:
 
Sv: Min hamster har fått ungar!!!

Jag tycker iaf mamman ser ut som en klockren agoutifärgad Rysk Vintervit. Jättesöt! :love:

Har du några bilder på ungarna?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 968
Senast: Juli0a
·
T
Däggdjur Igår fick jag en smärre chock när jag upptäckte 4 små bebisar inne hos min kaninhona. Jag har noterat tecken på dräktighet tidigare men...
Svar
7
· Visningar
4 556
Senast: Kilauea
·
Hästhantering I april 2006 hämtade en mycket lycklig 17-åring hem sin allra första häst, ett urgulligt 4-årigt travarsto vid namn Anna, och det visade...
2
Svar
35
· Visningar
5 314
Senast: Pettsson
·
Övr. Djur Hejsan! Det är såhär, att min lejonhona (kanin aså :D) på drygt ett år har satt igång och boat för fullt. Jag skaffade för några...
2
Svar
32
· Visningar
2 824
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Hiss och diss del 5
  • Melatonin

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp