Bukefalos 28 år!

Min hund bet min son

Jag skulle inte säga att hundar generellt avlivas "för att de andas". Inte heller är det lätt att hitta lämpliga hundägare till hundar med problembeteenden.
Däremot anser jag att en del hundar avlivas pga ägarens okunskap snarare än att hunden skulle vara så mentalt dålig att det är enda utvägen.

Jag tror du och jag inte riktigt disskuterar samma sak. Jag pratar om hur vissa i dessa trådar överdriver sin sak, inte vad folk i allmänhet gör för fel.
 
Jag tycker att det generellt finns en stor acceptans för dålig mentalitet bland hundägare. Var inte länge sedan jag hamnade i bråk med familjemedlemmar när jag föste undan deras hund efter ett bitförsök mot mitt barn. Hunden har varje gång vi träffats gjort utfall mot sonen och visar även social osäkerhet mot vuxna. Jag har påtalat detta och de märker att hunden är stressad. Men det är verkligen ingen i släkten som ser att hunden är aggressiv. Den är helt enkelt för söt. Så de kallar den "blyg" och "lite upphetsad"... Har hur många såna här historier som helst på lager.

:bow:

Har också allt för ofta sett och hört folk ursäkta sin hund och förminska problem. Inte ens ett MH är bevis nog utan det skylls på att hunden har en dålig dag.
Gud nåde om man säger att hunden är lite svajig i skallen :meh:
 
Det är alldeles för vanligt med social osäkerhet hos hundar! Men jag vägrar se en så stor social osäkerhet som ett normaltillstånd utan för mig är det normala en hund som är helt trygg. Allt annat är icke önskvärda egenskaper. En socialt trygg och självsäker hund tycker på sin höjd att ett tultande barn är intressant men inte obehagligt. Om det inte av erfarenhet har lärt sig att småbarn betyder stort obehag då.

Angående hundars känslor för barn så har man kunnat se att hundar reagerar som föräldrar när de hör ett spädbarn gråta dvs med ökad stress. Det tycker jag är ganska intressant. Vad jag har förstått så var det inte den höga ljudnivån som framkallade reaktionen utan att det är något särskilt med gråtet. Min ena hund stod och ylade utanför badrummet vid varje blöjbyte den första månaden :).

Det här med att förringa och även avla på sociala brister är ett problem som tyvärr blivit normaliserat i vissa raser och kretsar.
Inom tjänstesektorn ställer man allt större krav på socialiteten och ser det mer och mer som en BRIST pga allt för många händelser med hundar som dessa.
Även inom MT ställer man ju hyffsat stora krav på hanteringen och den sociala biten och det finns självklart en anledning till det.
 
Jag tycker att det generellt finns en stor acceptans för dålig mentalitet bland hundägare. Var inte länge sedan jag hamnade i bråk med familjemedlemmar när jag föste undan deras hund efter ett bitförsök mot mitt barn. Hunden har varje gång vi träffats gjort utfall mot sonen och visar även social osäkerhet mot vuxna. Jag har påtalat detta och de märker att hunden är stressad. Men det är verkligen ingen i släkten som ser att hunden är aggressiv. Den är helt enkelt för söt. Så de kallar den "blyg" och "lite upphetsad"... Har hur många såna här historier som helst på lager.

Speciellt små hundar tycker ja man ursäktar mer dålig mentalitet på. Att hunden också mår dåligt och kan sätta sig i farliga situationer verkar man inte bry sig om..

Har också en massa sådana historier. Tyvärr.
 
Det här med att förringa och även avla på sociala brister är ett problem som tyvärr blivit normaliserat i vissa raser och kretsar.
Inom tjänstesektorn ställer man allt större krav på socialiteten och ser det mer och mer som en BRIST pga allt för många händelser med hundar som dessa.
Även inom MT ställer man ju hyffsat stora krav på hanteringen och den sociala biten och det finns självklart en anledning till det.
Ja... Jag tränar djupandning rätt ofta på BPH när uppfödaren är nöjd och säger att hunden har integritet när hunden knappt går att hantera pga rädsla :(
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
751
Senast: Emmi
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 260
Senast: lilstar
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 904
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
3 002
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp