Min hund dricker ovanligt mycket men inget vet varför...

Ämelie

Trådstartare
För en vecka sedan märkte jag att Glenn var slö och han var inte alls intresserad av att äta, utan bara dricka vatten. Hans slemhinnor var torra så jag ringde veterinär. Vi åkte in samma dag och han blev satt på dropp. Urinprov och blodprov togs, samt några röntgenbilder på buken. Han hade lindrigt förhöjda njurvärden (vilket dom ofta får när dom är uttorkad) och urinen var väldigt utspädd.

Dagen efter utreddes han för addison sjukdom och sattes på dropp igen, provsvaren visade att han inte hade den sjukdomen. Ett nytt urinprov gjordes och urinen var mer koncentrerad än dagen före.

Vi fick en remiss till ett större djursjukhus. I väntan på att få en veterinärtid, blev hunden bara bättre och bättre och beter sig normalt, bortsett från att han dricker och kissar mer än vanligt. Vi åkte till djursjukhuset igår. Ultraljud av buk, nytt blod och urinprov togs. Urinen hade normal koncentration igen, njurvärdet är åter normalt. Alla värden är bra och allt ser bra ut på både röntgen och ultraljud.

Men hunden dricker fortfarande mycket vatten och kissar mer än vanligt.
Veterinärerna har ingen förklaring på varför hunden blev uttorkad eller varför han fortfarande dricker mycket vatten. Veterinären tyckte det var onödigt att gå vidare med utredningen just nu eftersom hunden är pigg och beter sig som vanligt, bortsett från drickandet och kissandet då. Han läker även urin, troligtvis pga att han dricker så mycket och bli kissnödig fort. Veterinären ville att vi skulle höras av oss om en vecka och berätta hur det går.

Någon här på buke som varit med om nånting likande?
Bortsett från att hunden dricker mer än vanligt och kissar mer/oftare än vanligt så är alltså allting normalt med hunden i dagsläget.
 
Sv: Min hund dricker ovanligt mycket men inget vet varför...

första jag tänker på är ju diabetes ...men det borde dom ju ha kollat direkt.
 
Sv: Min hund dricker ovanligt mycket men inget vet varför...

Diabetes kollades då blodprov togs första dagen.
 
Sv: Min hund dricker ovanligt mycket men inget vet varför...

Har de kollat halsen? dricka kan lindra galsont nämligen och de kan vara pigga även med tonsillit.
 
Sv: Min hund dricker ovanligt mycket men inget vet varför...

Nej, Halsen är inte kollat. Är det vanligt hos hundar? Några andra symptom som du vet av?
 
Sv: Min hund dricker ovanligt mycket men inget vet varför...

Ibland visar de inte så mycket alls. Men vanliga sympton är noskvalsterliknande harklingar, snörvlingar, nysningar, äta gräs även grönt, lukta illa ur munnen, vilja tugga mer på ben, föredra mjuk mat, få problem med analkörtlarna, klia sig i öron/hals/ljumske/tassar, bita på sina framben och bli mer rädda om dem. De sista sakerna är främst om de går med det länge då det liksom förgiftar kroppen. I det akuta stadiet från virus till bakteriell infektion så får de feber och är märkbärt trötta och påverkade. Ibland kan man inte se det om hunden inte fått lugnande. Men på min hund lyckades vetrinären kika ner i halsen och då var tonsillerna röda. Han hade feber och tuggade febrilt på sina ben men var irriterad och puttade dem på mig. Han lät som om han hade noskvalster, åt gräs, vägrade torrfoder och kunde spy galla. Han hade troligen haft det ett tag innan det blev värre men pga att han kom som omplacering visste jag inte vad som var vad i hans beteende.

De kan även luftslicka med tungan i luften framför nosen snabbt om och om igen eller börja slicka på tyger, sina ägare eller sig själva.
 
Sv: Min hund dricker ovanligt mycket men inget vet varför...

Prostatabesvär ska kunna ge samma symptombild som livmoderinflammation hos tik dvs ökad törst och med det ju också mer kissande. Urinläckage kan förekomma. Hur ser avföringen ut (formen) rund eller platt?
 
Sv: Min hund dricker ovanligt mycket men inget vet varför...

Har visar inga andra symptom på det du beskriver, men kan ju vara något som är värt att kolla upp ifall det inte blir bättre

Pigan: Prostatan ser man på ultraljud och den såg normal ut. Avföringen är normal, skulle väl säga att den är rund då..
 
Sv: Min hund dricker ovanligt mycket men inget vet varför...

Ja man ser prostatan på ultraljud - det vet jag men han kan väl kanske ha en infektion utan att prostatan ser annorlunda/förstorad ut. Så var min tanke bl a grundad på att vi just nu håller på med en utredning på vår tänkta avelshane som har en skum symptombild (kissar ofta, svårt att hålla tätt och nej det är ingen uvi - och där det lutar åt prostataproblem
 
Sv: Min hund dricker ovanligt mycket men inget vet varför...

Min tik drack också massor ett tag. Vet kollade upp allt som kunde vara tänkbart, men hittade inget fel på henne. Vet trodde att hon blivit "vatten-akoholist", dvs hon drack vatten stup i ett trots att hon inte var törstig. Var hon uttråkad drack hon vatten, var hon orolig eller stressad drack hon vatten osv. Jag fick rådet att ge kolsyrat vatten i skålen, då skulle hon dricka det hon behövde men inte mer. Det fungerade på henne och nu är det vanligt kranvatten i skålen igen och detta stressbeteende är brutet.
 
Sv: Min hund dricker ovanligt mycket men inget vet varför...

ja, så kan det kanske vara. Men just i detta fall så trodde inte vet på prostatan, hunden är dessutom kastrerad och vad jag förstår så är problem med prostatan inte så vanligt då?

Pia: både vet. och jag har funderat ifall det kan vara nånting likande som du säger, men det finns mycket som talar emot det också. Hunden är sällan stressad, ensam, rädd eller uttråkad. Jag är hemma med hundarna hela dagarna då jag plugga på distans och har bra koll på dom. Han dricker oftast efter att han legat och sovit ett tag. Och efter att druckit så går han (vanligtvis) tillbaka till sin bädd och sover/vilar.
 
Sv: Min hund dricker ovanligt mycket men inget vet varför...

Finns ju två olika sortes diabetes. Diabetes mellitus och diabetes insipidus. Insipidus har jag för mig att det inte finns något exakt prov för, men det är när hypotalamus inte producerar tillräckligt mycket ADH (antidiuretiskt hormon) - vilket gör att urinen inte kan koncentreras.
Om det misstänks brukar man behandla med syntetiskt framställt ADH.

Det var en lite gissning från min sida.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
771
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 108
Senast: Castellini
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 210
Hundhälsa Vår äldsta dvärgschnauzertik, kastrerad, som blir 10 år i februari har dom senaste 2-3 månaderna druckit extremt mycket vatten och både...
Svar
5
· Visningar
823
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp