Bukefalos 28 år!

Min hund vart biten

Bubble

Trådstartare
Igår blev min hund biten av vår grannes hund.
Dom har fått hälsa tidigare i koppel när vi just flyttat hit för några månader sen och kom inte överens då utan morrade på varann.
Nu var det sambon som var ute och grannen ville tydligen att dom skulle hälsa igen. Den hugger då min hund typ direkt och han piper till och haltar sen.

Vi for iväg till djursjukhuset som tur var hade han bara fått ytliga bitmärken men det var väl för att sambon slet bort han i kopplet på en gång.

Hunden har även hoppat på min andra hund som är större och bitit tag i nacken. Han är dock så undergiven så han gör inte ett smack. Hunden som vart biten igår är mer kaxig och svarar.

Pratade iaf med dom och föreslog promenad på neutral mark utan att behöva hälsa. Dom var väl dock mer av åsikten att det var min hunds fel för han hade skällt på deras hund och var för kaxig. Han skäller på andra hundar och speciellt när dom är för nära men att ändå hugga direkt sådär (nu skulle dom iofs aldrig ha hälsat i den situationen men jag var inte med). Samt att hundarna kunde ses och "göra upp" och att deras hund minsann inte gav sig. Så nu är jag lite orolig att vara ute med hundarna eftersom den ofta springer lös på vår gård (det stör mig inte men vill inte att mina ska bli bitna).

Så finns det nått bra sätt att föra ihop två hundar (hanar) som inte drar jämt? Eller är det bara se till att hålla dom ifrån varann?

Är ju ute mycket på gården med hundarna och vi bor precis bredvid varann utan staket mellan oss så den kommer hit när vi är ute (inte råkat vara ute med hundarna samtidigt mer än en gång och då hoppade den på min större hund helt oprovocerat). Han gick dock bara undan.
 
Igår blev min hund biten av vår grannes hund.
Dom har fått hälsa tidigare i koppel när vi just flyttat hit för några månader sen och kom inte överens då utan morrade på varann.
Nu var det sambon som var ute och grannen ville tydligen att dom skulle hälsa igen. Den hugger då min hund typ direkt och han piper till och haltar sen.

Vi for iväg till djursjukhuset som tur var hade han bara fått ytliga bitmärken men det var väl för att sambon slet bort han i kopplet på en gång.

Hunden har även hoppat på min andra hund som är större och bitit tag i nacken. Han är dock så undergiven så han gör inte ett smack. Hunden som vart biten igår är mer kaxig och svarar.

Pratade iaf med dom och föreslog promenad på neutral mark utan att behöva hälsa. Dom var väl dock mer av åsikten att det var min hunds fel för han hade skällt på deras hund och var för kaxig. Han skäller på andra hundar och speciellt när dom är för nära men att ändå hugga direkt sådär (nu skulle dom iofs aldrig ha hälsat i den situationen men jag var inte med). Samt att hundarna kunde ses och "göra upp" och att deras hund minsann inte gav sig. Så nu är jag lite orolig att vara ute med hundarna eftersom den ofta springer lös på vår gård (det stör mig inte men vill inte att mina ska bli bitna).

Så finns det nått bra sätt att föra ihop två hundar (hanar) som inte drar jämt? Eller är det bara se till att hålla dom ifrån varann?

Är ju ute mycket på gården med hundarna och vi bor precis bredvid varann utan staket mellan oss så den kommer hit när vi är ute (inte råkat vara ute med hundarna samtidigt mer än en gång och då hoppade den på min större hund helt oprovocerat). Han gick dock bara undan.

En förutsättning för att träna ihop hundar som inte trivs ihop till att börja med är att människorna vill dra åt samma håll. I det här fallet låter det tvärkört.

Jag hade presenterat dem med veterinärräkningen, och upplyst om att vid minsta skråma så blir det direkt till vetten igen. Strikt ägaransvar, de ska betala.

Sen vill jag bara lägga till att nej, det var inte för att din man slet undan hunden som den andra inte hann skada. Hundar är så mycket snabbare än vi att det är svårt att ens förstå, vår reaktionsförmåga är så dålig att de hinner göra flera separata beteenden (tex hugg) innan vi ens kan uppfatta det. Hundar biter olika hårt, helt enkelt. De är inte alltid (sällan!) ute efter att döda/skada ordentligt. Men det betyder såklart inte att situationen är OK!
 
En förutsättning för att träna ihop hundar som inte trivs ihop till att börja med är att människorna vill dra åt samma håll. I det här fallet låter det tvärkört.

Jag hade presenterat dem med veterinärräkningen, och upplyst om att vid minsta skråma så blir det direkt till vetten igen. Strikt ägaransvar, de ska betala.

Sen vill jag bara lägga till att nej, det var inte för att din man slet undan hunden som den andra inte hann skada. Hundar är så mycket snabbare än vi att det är svårt att ens förstå, vår reaktionsförmåga är så dålig att de hinner göra flera separata beteenden (tex hugg) innan vi ens kan uppfatta det. Hundar biter olika hårt, helt enkelt. De är inte alltid (sällan!) ute efter att döda/skada ordentligt. Men det betyder såklart inte att situationen är OK!
Jo det är väl så tyvärr. Ja jag skulle ha lust att ge dom veterinärräkningen (jourtid dessutom så det blir väl inte billigt) men vet inte om jag vågar fick samla nog mycket mod för att gå och prata med dom och försöka få fram någon lösning fast jag egentligen var rasande.
 
Jo det är väl så tyvärr. Ja jag skulle ha lust att ge dom veterinärräkningen (jourtid dessutom så det blir väl inte billigt) men vet inte om jag vågar fick samla nog mycket mod för att gå och prata med dom och försöka få fram någon lösning fast jag egentligen var rasande.
Deras hemförsäkring bör täcka din veterinärräkning. Du ska inte behöva betala någonting.
 
Att skylla på att eran hund skäller var inte lite fräckt! Vad har dom med det att göra? Tycker dom att deras hund har rätt att bita eran för att den blivit utskälld? :crazy:

Nej men usch vilka människor!
Tack ja jag tyckte också det var rätt fräckt. Jag har tidigare nämnt att vi ska kastrera (men av helt andra orsaker hade inget med detta att göra) och det sa dom också att det var ju bra så blev det lugnare :S

Önskar att jag var nog modig att ge dom räkningen. Men jag ska iallafall säga att hundarna inte får hälsa mer och att dom får hålla han från våra med koppel eller vad dom vill.
 
Jo det är väl så tyvärr. Ja jag skulle ha lust att ge dom veterinärräkningen (jourtid dessutom så det blir väl inte billigt) men vet inte om jag vågar fick samla nog mycket mod för att gå och prata med dom och försöka få fram någon lösning fast jag egentligen var rasande.
Gå dit med räkningen o upplys dom om att det borde gå på deras hemförsäkring, de behöver bara betala sin egen självrisk. Ni skall inte ha någon kostnad på din hunds veterinärvårdsförsäkring.

I framtiden ta koppelpromenader o gå på olika sidor av vägen, låt dom inte hälsa i koppel, o absolut inte "göra upp", jävla stenåldersfasoner!

Ja just, ryker dom ihop så är bästa sättet att sära på hundar att ta kopplet o strypa den som biter tills den släpper.
 
Jo det är väl så tyvärr. Ja jag skulle ha lust att ge dom veterinärräkningen (jourtid dessutom så det blir väl inte billigt) men vet inte om jag vågar fick samla nog mycket mod för att gå och prata med dom och försöka få fram någon lösning fast jag egentligen var rasande.

Men det kommer inte att bli bättre om du inte drar gränsen, tyvärr. Vill du inte prata med dem så lägg kravet och en hänvisning till det strikta ansvaret i deras låda då? Inte en idealisk lösning, men det går tydligen inte att resonera med dem och jag tror du faktiskt måste få dem rädda om plånboken för att förhindra att det händer igen.
 
Är ju ute mycket på gården med hundarna och vi bor precis bredvid varann utan staket mellan oss så den kommer hit när vi är ute (inte råkat vara ute med hundarna samtidigt mer än en gång och då hoppade den på min större hund helt oprovocerat). Han gick dock bara undan.

Jag hade aldrig accepterat en annan hund som sprang in på vår tomt och till vår hund som vana för att grannen är lat.
 
Gå dit med räkningen o upplys dom om att det borde gå på deras hemförsäkring, de behöver bara betala sin egen självrisk. Ni skall inte ha någon kostnad på din hunds veterinärvårdsförsäkring.

I framtiden ta koppelpromenader o gå på olika sidor av vägen, låt dom inte hälsa i koppel, o absolut inte "göra upp", jävla stenåldersfasoner!
Dom direktreglerade mot vårat försäkringsbolag men det kanske går att ändra. Nej gud jag skulle aldrig låta dom "göra upp" själva. Min hund väger 2 kg så han skulle inte klara det! Men ja det är stenålders oavsett vad man har för hund.
 
Dom direktreglerade mot vårat försäkringsbolag men det kanske går att ändra. Nej gud jag skulle aldrig låta dom "göra upp" själva. Min hund väger 2 kg så han skulle inte klara det! Men ja det är stenålders oavsett vad man har för hund.
Prata med ditt försäkringsbolag o be dom kontakta grannens hemförsäkringsbolag så får dom göra upp sinsemellan.
 
Tack ja jag tyckte också det var rätt fräckt. Jag har tidigare nämnt att vi ska kastrera (men av helt andra orsaker hade inget med detta att göra) och det sa dom också att det var ju bra så blev det lugnare :S

Önskar att jag var nog modig att ge dom räkningen. Men jag ska iallafall säga att hundarna inte får hälsa mer och att dom får hålla han från våra med koppel eller vad dom vill.

Gå bara dit som om det är världens mest självklara grej (för det är det) och ge dom räkningen. Och säg sen att för att dina hundar inte ska bli skadade fler gånger får de hålla sin kopplad. Uppfattade det som att hunden var lös ibland?

Om de säger emot så upplys dom om det strikta hundägaransvaret.
 
Polisanmäl. De verkar inte fatta att de utsätter er för fara och att de gör helfel på alla sätt. Deras hund har redan gett sig på dina vid två tillfällen och det senaste har ni till och med bevis på. Håller även med andra om att du bör prata med ditt försäkringsbolag och se till att grannen betalar räkningen.

Edit: Filma grannhunden om ni ser den på er mark. Då kan grannen inte hävda att det inte sker.
 
Jo det är väl så tyvärr. Ja jag skulle ha lust att ge dom veterinärräkningen (jourtid dessutom så det blir väl inte billigt) men vet inte om jag vågar fick samla nog mycket mod för att gå och prata med dom och försöka få fram någon lösning fast jag egentligen var rasande.


Med tanke på hur bakgrunden låter hade jag stått på mig ang ersättning. Det är inte fri tolkning på när ens ansvar tar vid som hundägare.


Det är inte du som ska presentera en lösning. I lagen är det ganska tydligt reglerat vad som gäller, vilket ansvar en hundägare har. Tyvärr är det så att allt för många inte vågar ta sig till den rättighet de har till ersättning, än mindre att hundägare står för sina skyldigheter...

Många vill inte ta in att lagen finns och gör en fri tolkning av den.
En lös hund får du inte heller ha hur du vill och det gäller året runt och inte bara reglerat efter det sk "koppeltvånget" som är den mest feltolkade lagen som finns!

Men oavsett står ansvaret vid att man är ersättningsskyldig för den skada ens hund orsakar. Det finns några undantag där ena parten räknats som medvållande pga oaktsamhet men rent generellt är det hundägaren vars hund biter som står ansvaret ekonomiskt.

Jag hade utan dåligt samvete lämnat veträkning, räcker med brevlådan. Vill de inte betala kan man ta diskussion om hur man lämpligast går vidare. Polisanmälan? (en veträkning kan ju landa på flera tusen om man tänker veterinärbesök, mediciner, rehab mm).
Som nämnt, deras hemförsäkring bör innehålla en ansvarsförsäkring som täcker och de behöver bara betala självrisken, enkelt löst.

Värst är att folk har mage att själva inte erbjuda hjälp m veterinär och givetvis stå för sin ekonomiska del?
 
Senast ändrad:
Självklart ska den andra hundens ägare stå för alla kostnader som uppstått i samband med att hans hund bet din! Det är inget du ska fundera över. Det ska kosta att ha en hund som biter!
 
Jag är då av lite annan åsikt än resten av tråden. Om två parter kommer överens om att låta hundarna försöka hälsa (en andra gång, trots att första gången gick åt skogen) gäller visserligen strikt hundägaransvar. Men jag har ändå lite svårt att se det som helt rätt att slaska till med en veterinärräkning på enbart en kontroll, ingen skada.

Bägge parter var överens om att försöka, i annat fall hade det aldrig kunnat hända något.

Men jag hade absolut tagit ett snack nu när det är helt klart att hundarna inte går ihop - de får hålla sin hund kopplad eller så kommer en läskig räkning nästa gång det händer något.
 
Jag är då av lite annan åsikt än resten av tråden. Om två parter kommer överens om att låta hundarna försöka hälsa (en andra gång, trots att första gången gick åt skogen) gäller visserligen strikt hundägaransvar. Men jag har ändå lite svårt att se det som helt rätt att slaska till med en veterinärräkning på enbart en kontroll, ingen skada.

Bägge parter var överens om att försöka, i annat fall hade det aldrig kunnat hända något.

Men jag hade absolut tagit ett snack nu när det är helt klart att hundarna inte går ihop - de får hålla sin hund kopplad eller så kommer en läskig räkning nästa gång det händer något.
Det har du förmodligen rätt i.
 
Jag är då av lite annan åsikt än resten av tråden. Om två parter kommer överens om att låta hundarna försöka hälsa (en andra gång, trots att första gången gick åt skogen) gäller visserligen strikt hundägaransvar. Men jag har ändå lite svårt att se det som helt rätt att slaska till med en veterinärräkning på enbart en kontroll, ingen skada.

Bägge parter var överens om att försöka, i annat fall hade det aldrig kunnat hända något.

Men jag hade absolut tagit ett snack nu när det är helt klart att hundarna inte går ihop - de får hålla sin hund kopplad eller så kommer en läskig räkning nästa gång det händer något.
Tack så är det säkert. Det var egentligen inte räkningen som var det viktiga hade inte ens tänkt på det innan jag skrev tråden. Ville egentligen mest veta om det fanns nått bra sätt att få ihop hundarna nu när vi är grannar och man vill kunna vara ute utan att hundarna blir skadade.

Och jag har inte gått dit med en räkning jag har gått dit för att prata om händelsen höra deras syn på saken och försöka komma fram till en gemensam lösning. Men vart dock lite arg då dom ansåg att det var vår hunds fel och att hundarna kan göra upp själva. Det kommer väl att sluta med jag vet inte vad för skador på min 2 kg hund.

Nu fick han ju en sårskada, om än ytlig, denna gång så hunden har ju bitit. Och eftersom han hade ont så var det ju nödvändigt att åka in och få det kollat.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 347
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 557
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
314
Senast: ryujaneiro
·
Hundträning Min mammas hund säger ofta till andra hundar om dom kommer för nära. Hunden har hälsat på grannhunden vid flertalet tillfällen. Mammas...
Svar
3
· Visningar
963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp