Bukefalos 28 år!

Min katt Dexter kissar inne - jag är förtvivlad.

K

Kattmatten

Min Dexter, fyra år håller på att göra mig helt förstörd. Han har till och från kissat inne i tre års tid. Av någon anledning har det eskalerat på sistone :(

Jag har försökt med:

*tvätta med urine-off. -> hjälpte ett litet tag.

*sätta ut en extra kattlåda där han kissar -> hjälpte inte alls. Han kissar emellanåt utanför.

*han har Everclean kattsand - vilket han haft i flera år - inget resultat.

*han är inte sjuk enligt veterinär

*har placerat ut matskålar där han brukar kissa - hjälper inte.

*har kontaktat djur kommunikatör... - hjälpte inte. Tvättmaskinen var problemet, senare revirsättning för den andra katten för att visa att badrummet var hans.

Allt utan framgång :(
Jag försöker att inte bli rosenrasande, ta bort - städa.
Jag blir ledsen, upprörd och orolig för hur jag ska kunna leva med Dexter framöver.

Är det någon som har något tips/råd eller bara ett förslag - snälla gör av er till mig.

mvh
en bekymrad kattägare :confused:
/Linda
 
Sv: Min katt Dexter kissar inne - jag är förtvivlad.

När du säger att han inte är sjuk enligt veterinär - innebär det att urinprov tagits?
 
Sv: Min katt Dexter kissar inne - jag är förtvivlad.

Hästmänniska : Ja, dem kollade det första vändorna när han kissade inne. Han började för tre år sen... dem tror idag att det sitter i huvudet :(
 
Sv: Min katt Dexter kissar inne - jag är förtvivlad.

Ja han är kastrerar sen minst tre år tillbaka ...
 
Sv: Min katt Dexter kissar inne - jag är förtvivlad.

Har du provat någon form av preparat?

Feliwaydosa i väggen samt spray där han kissar?

Zylkene (orosdämpande naturpreparat som ska fungera hyfsat bra)

Antidepressiva? Kan ges för att hjälpa till att bryta beteendet, och förhoppningsvis trappa ner sen.

Är det speciella ställen han kissar på? Vid speciella situationer?
 
Sv: Min katt Dexter kissar inne - jag är förtvivlad.

Hej Sassy!

*feelaway har använts i både spray och dosa i vägguttaget vid några olika tillfällen undre längre tid - utan framgång.

* Dexter fick b-vitaminspruta hos vet. vilken inte hjälpte.

*Zylkene - har jag faktiskt aldrig testat. Får man det utskrivet via vet?

*anti depressiva kan ju också vara ett alternativ... ska kollar upp det med veterinären imorgon - liksom Zylkene ...

Dexter kissar ofta precis i närheten av kattlådan (vilken vi har provat oss fram i mängder genom åren), Ofta på badrumsgolvet. I förra lghten kissade han ofta i hallen, på dörrmattan. Nu efter 1års boende i lghten har Dexter börjat (sen för tre veckor sen) kissa i hallen igen.

Djurkommunikatören menade att Dexter ogillade tvättmaskinen som stått i och i våningen under toaletten/hallen ... för att han ogillar att den stör - kissar han. Sen var orsajen enligt henne att Dexter ville markera för sin kompis Tiger.

Nu ser jag samband med att han har varit ute, vill ut mer å heeeela tiden... - men bor mitt i stan å han är i lina - mkt lycklig när han är ute. :confused:

//Linda
 
Sv: Min katt Dexter kissar inne - jag är förtvivlad.

Har ni provat med flera lådor?
Helst ska man ha 1/katt +1. Kanske även vill ha både med huv och utan.
Mina katter har en öppen låda som de för det mesta kissar i och sen vill de ha varsin låda med huv som de bajsar i.
 
Sv: Min katt Dexter kissar inne - jag är förtvivlad.

Zylkene är receptfritt, här kan man köpa det hos butikerna i anslutning till djursjukhusen. Jag har aldrig provat det själv men fått det rekommenderat till stressad hankatt (han lugnade sig direkt efter kastrering, så behandling var tack och lov aldrig något behov hos oss).

Antidepressiva skriver vet ut, men du kanske får ge dig till en annan vet eftersom den som undersökt hittills inte verkar så haj på kissproblematik.

Att han kissar utanför lådan är på ett sätt positivt, han vet att det egentligen är den som är toaletten. I hallen är så typiskt för stress/protestbeteenden. Vill han ut är ju hallen stället han är missnöjd på, och är han revirosäker är hallen där allting främmande kommer in.

Tyvärr finns det ju katter som behöver mkt utevistelse, det får man ju erkänna (även om det säkert inte är lika vanligt som utekattsförespråkarna vill tro). Kan han verkligen inte bli nöjd hemma kanske ett hem med möjlighet till uteliv vore bättre för honom trots alls, men försök med en annan vet först!
 
Sv: Min katt Dexter kissar inne - jag är förtvivlad.

Läser in mig på tråden, ska kolla upp det där lite närmare - intressant.
Tusen tack för ditt tips!

//Linda och katten Dexter
 
Sv: Min katt Dexter kissar inne - jag är förtvivlad.

Hej!
Jag har skaffat en utan huv och har en lite större med huv - kanske ska utöka med en låda till då?

Har du haft problem m dina katter och det har hjälpt? Hursom ska betänka ytterligare en låda.

/Linda och Dexter
 
Sv: Min katt Dexter kissar inne - jag är förtvivlad.

Tack Sassy!

Jag ska ta å kontakta en kiss-kunnig vet. och berätta om de preparat du nämnt imorgon. Får låta dem undersöka honom en vända till tror jag.

Protest kring att han inte kan öppna dörren ut själ när han vill känns som en rimlig förklaring på kissa-i-hallen-fenomenet - har för mål att testa att skapa en rutin gällande utevistelse. Som sker varje kväll och enkom på kvällarna för att han ska lära sig att få komma ut, men på kvällen. tänkte att det kan vara ngt han nöjer sig med.

Sen tänker jag - tar jag ut honom mer än regelbundet varje kväll - då triggar jag kanske honom, att gå ut hela tiden, kissar mer för att han vill ut mer? vad tror du om det?

Älskade Dexter är en klok, bestämmande och trevlig katt. Dock är kissandet inte det optimala för ngn av oss två.
Tanken om jag inte kan ge honom det han vill - då får jag tänka över att flytta honom til landet. Dock värker det i mitt hjärta bara jag tänker tanken.

Ska testa ALLT innan jag ger upp - för honom, för mig och för hans polare Tigers skull.... Hoppas verkligen på en lösning.
Hjärtslitande att inte kunna förstå sin fina lilla katt... :(

//Linda m Dex
 
Sv: Min katt Dexter kissar inne - jag är förtvivlad.

Hej!
Jag har skaffat en utan huv och har en lite större med huv - kanske ska utöka med en låda till då?

Har du haft problem m dina katter och det har hjälpt? Hursom ska betänka ytterligare en låda.

/Linda och Dexter

Jo, jag har haft problem med en av mina katter. Han kissade aldrig utanför lådan, däremot fick han typiska urinvägsproblem som yttrade sig i blodig urin och kissande när det var som värst, ärtstora klumpar en gång i kvarten.

Det hittades inget fysiskt fel på honom så han fick diagnosen Feline Idiopatic Cystitis (FIC). Här är en artikel om fenomenet.

http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00000911/01/ExamensarbeteFIC.pdf

Katten är en skyggis och det krävs inte speciellt mycket för att han ska bli stressad. Han behandlades med preparatet Saroten som nämns i artikeln och har efter en behandling inte fått fler symptom.
 
Sv: Min katt Dexter kissar inne - jag är förtvivlad.

Hej MonteRose!

Har ögnat igenom artikeln - rätta mig om jag har fel - men det verkade i stort som att det flesta katterna med FIC-diagnos hade svårt att urinera liksom dricka - det har inte min Dexter.

Stackars din misse som blir så lättstressad - men att han blivit så bra är ju underbart att höra.

Jag ska kolla som sagt m vet. imorrn .- får se vad som händer då :D

*hoppas hoppas på ngt gott råd eller goda tankar kring medicineringar etc som jag fått förslag under dagen i tråden - återkommer.

//Linda och Dex
 
Sv: Min katt Dexter kissar inne - jag är förtvivlad.

När katter kissar inne så är något på tok. En katt kissade inne, men det visade sig att sandlådan var nära hundens matskål! När de flyttade sandlådan så slutade katten kissa inne. Detta var inte uppenbart för familjen.

I värsta fall kanske du kan släppa ut kisse? Gör han till utekatt? Eller ta långa promenader varje dag under en period och se om det blir bättre?
 
Sv: Min katt Dexter kissar inne - jag är förtvivlad.

Hej!

Nej att något inte står rätt till får man ju klart för sig :( Aha, kollade faktiskt över kattmats skålarna igår - så flyttade dem lite mer avskilt - vilket slump att du skrev det här idag :D Nej, det är inte uppenbart alltid - viker mig dubbel gällande alla tänkbara orsaker som, maten, kattlådan, kattlådans placering, kattsanden, regelbundenheten gällande utevistelse dagligen, rutinerna kring drickandet ur vattenkranen i badrummen/duschen, sovplatser, fönstren, gos och mys tid, mat och gelémats kontinuiteten... Inte lätt att veta vad Mr Dex eg inte tycker om eller vill ha på ett annan vis.

I dagsläget känns det som att Min katt styr mitt liv

Ja, jag överväger en ute vistelse när vi flytta, kommer att flytta inom dem främsta månaderna. Är dock så orolig över att släppa ut honom i en storstad :( Så därför försöker jag utröna alla andra tänkbara orsaker!

//Linda och Dex
 
Sv: Min katt Dexter kissar inne - jag är förtvivlad.

Att släppa ut en katt i en storstad är inget alternativ, han kommer bli påkörd eller hamna i slagsmål om det vill sig illa. En katt i storstad eller stad överhuvudtaget är livsfarligt.
Din katt tror jag försöker berätta att han vill vara ute, om du inte kan flytta till landet själv så kanske omplacering är det bästa för honom.
 
Sv: Min katt Dexter kissar inne - jag är förtvivlad.

Precis!
Jag tror inte att han eg skulle vilja vara 100% utekatt heller, måste bara hitta en bra kombo - inne å utekatt - vore det ultimata om han gillade. Dock utekatt i mina mått mätt är i koppel på tomten såvida han inte bodde ute på landet. Försöker utröna alternativen innan utekatt på heltid är alternativet - tänker då omplacering.

Som nu, är han ute i koppel mellan ½-2 timmar på kvällen (testet nu) å sen är han nöjd med att vara inne... han leker å busar med sin kattkompis Tiger och myser såklart. Tänker skulle det lösa sig vore det guld. *försöker vara hoppfull*

//Linda och Dex
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag varnar för ett långt inlägg, men skulle behöva lite tips och råd från er om vad det kan bero på och vad jag kan göra åt det. Jag...
Svar
6
· Visningar
2 979
Senast: Beckie
·
M
Katthälsa Hejsan, Jag vill börja med att förklara hur jag har hamnat i den här ohållbara situationen: För fem år sedan träffade jag en kille...
2
Svar
20
· Visningar
3 814
Senast: bengeten
·
Övr. Katt Våran 1½ åriga kastererade hankatt har kissat inne ända sedan vi köpte honom som kattunge. Detta har skett lite sporadiskt i en stor...
Svar
2
· Visningar
943
Senast: Sol
·
Övr. Katt Min hankatt har börjat kissa inne, på alla andra ställen än på lådan... Han är tre år och kastrerad, var rumsren tidigare. Han kissar...
Svar
1
· Visningar
673
Senast: snuffan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp