Bukefalos 28 år!

Min katt kräks upp hela bitar torrfoder!

J

jojjan

Min katt gör så att han sväljer torrfodret utan att tugga, sen när vi är ute på promenad så äter han lite gräs och ca en kvart senare så spyr han upp gräs och hela bitar torrfoder. Inte alltid det händer, men känns som att det händer lite väl ofta. Kanske 2-3ggr/vecka eller ngt.
Det kan ju inte vara normalt? :confused:
Jag läste i en tidigare tråd att det möjligtvis kan vara så att katter kan kräkas just för att de inte tuggar ordentligt.
Bör jag kanske köpa torrfoder som har större bitar så att han MÅSTE tugga?
Hämtade en provpåse av RC siamese, och det verkar han godkänna, faktiskt så letade han upp RC-bitarna och åt dem i första hand :p
MEN...jag läste att det fodret är specialanpassat så att siameser ej ska lägga på sig fett. Problemet är väl då att Atlas inte behöver bli smalare än vad han redan är.

Vi brukar ge honom obegränsad tillgång på Bilanx torrfoder, och sen komplettera med ½ - 1 hel Sheba gourmét/dag.
Är Sheba okej som "blötmat"? :crazy:
Vi har förut köpt MJAU burkmat, och det gick bra i några veckor, men sen blev han less.
Köper vi det nu så äter han knappt ngt av det, om det är bitar i sås så slickar han i bästa fall bort såsen och äter två eller tre bitar för att sen låta maten torka :o
Så är det med de flesta andra märken vi provat, han lessnar helt enkelt.
Slöseri med pengar att köpa burkmat, som man sen får slänga.

Sheba är det enda som duger numera :angel:
 
Du behöver inte, eller snarare ska inte, ge honom blötfoder när han får Bilanx eller annat fullfoder. Ett bra torrfoder är noga uträknat för att ge katten allt den behöver utan tillskott. Så antingen Bilanx eller Shiba.

Att han kräks är egentligen inget att oroa sig för. Katter ska kräkas upp hårbollar och annat som dom får i magen när dom slickar sig. Vissa RC-foder (kanske t.o.m alla) sägs bidraga till nedbrytning av dessa hårbollar redan i magen, men att kräkas är inget farligt. Inte heller att det kommer hela bitar bör vara nått att oroa sig för. Oftast betyder hela bitar att katten har för bråttom när dom äter.

RC har ett foder för Maine Coon som har stora bitar just för att tvinga katten att tugga. Det är ett foder för normaltjocka katter, inte speciellt låg fetthalt men inte speciellt hög heller. Det är vad vi Brittägare rekomenderas ge till våra och Britten är en stor ras.
 
Ang. Sheba så har Konsumentverket gjort en undersökning av kattmat och där kom det fram att just Sheba innehöll för lite taurin.

Råd och Rön, nr 4-2004, sid 16-19
 
Aha,så jag bör istället för att ge "både och" köpa ett torrfoder som har högre fetthalt än det han har nu.
Han blev så himla mager sist han bara fick torrfoder, och det var därför vi började ge burkmat igen :crazy:
RC Maine coon ska jag titta närmare på...det fungerar alltså att ge till siames också? :confused:
 
Jag håller inte med MissFideli här. Det är inte normalt att en katt kräks upp mat 2-3 ggr/veckan. Hårbollar innehåller mycket päls så man ser om det handlar om hårbollar eller inte. Om kräket innehåller hela bitar är det tydligt att katten inte tuggar maten. Har den ont i tänderna eller följer den sin natur? Större pellets kan hjälpa för det tvingar ju katten att tugga för den kan ju inte svälja hur stora torrfoderkulor som helst, men för mig känns det intuitivt fel att tvinga en katt att tugga torrfoder om den inte vill, det är inte naturlig kost för dem och det frambringar ett onaturligt ätbeteende. En katt måste absolut inte äta torrfoder för att leva ett friskt och långt liv.

Sedan tycker jag gott och väl att du kan ge blötmat. Jag är av den åsikten att katter skall äta mycket blötmat då den är, ur näringssynvinkel och i dess sammansättning, mer lik kattens naturliga kost än torrfoder.

Sedan är inte Sheba bra burkmat (det mesta man kan köpa i vanliga livsmedelsbutiker är mat av dålig kvalité), men MJAU (som du redan provat) är bra och man kan köpa Specific hos veterinären vilket är ett väldigt bra foder. I princip all burkmat räknas som helfoder. Det man får tänka på när man ger både burkmat och torrfoder är att man måste minska mängden torrfoder. Man kan inte ge en katt en hel dagsranson torrfoder och sedan lägga till blötmat och förvänta sig att katten håller sin vikt där den bör ligga ;)
 
Jag håller med Sol. Min siameshona har en väldigt känslig mage och kräks ofelbart om hon äter torrfoder. Det som funkar för oss är Mjau som hon äter med god aptit, små portioner och ofta. Blir maten liggandes varma dagar kräks hon av den med. :p
 
Hej!!
Jag har en hona som spyr ganska ofta och det beror på att hon hetsäter. Hon tuggar alltså inte och då kommer det upp igen. Mest är det hela bitar.

Ett bra tips är att blöta torrfodret så att det blir mjukt. Har iaf fungerat på min katt men håll bara koll på det nu när det är rötmånad så det inte bildas bakterier.

Vet inte hur Specifiks torrfoder mot känsliga magar fungerar, eller om det hjälper. Har aldrig provat det själv men det kan vara värt att prova. Jag har istället köpt Royal Canins ena sort för känsliga magar. En silvrig påse. Den är skonsam mot magen och går snabbare genom tarmarna. Hjälpt lite har det gjort men ibland spyr hon ändå...
 
men nu är det så att jag har samma problem med min hanne,
men han VÄGRAR äta blötfoder!
Vi har provat flera gånger, men han bara luktar på det, ser äcklad ut och går därifrån!
Man kan ju inte direkt svälta han... han är nog smal som han är!

Vad kan man göra då? det funkar inte att blötlägga torrfodret heller, då käkar han inte heller...
 
Katter som inte är vana vid en varierad kost brukar inte alls vara välvilligt inställda till att byta mat. Jag fick hålla på i en månad med min äldsta honkatt innan jag fick henne att bara är mjuk mat. Hon är i sanningens namn beroende av torrfoder, än idag när hon hör något som låter som torrfoder i en påse kommer hon skrikandes, men hon äter den hemlagade maten med glädje.

Tips kan vara att blanda blötmaten med något som katten verkligen tycker om t ex tonfiskvatten (bara doften av tonfisk brukar räcka om man har en katt som gillar tonfisk). Man kan rulla små bollar av blötmaten (äckligt, jag vet) och sedan rulla bollarna i krossat torrfoder. Då luktar det och smakat lite som torrfoder.

Detta kanske låter grymt, men hunger är bäsa motivationen. Ge inte katten hela sin dagsranson torrfoder och erbjud blötmat flera gånger om dagen. Ge bara torrfoder på morgonen och kvällen. De flesta katter äter i princip vad som helst bara de är tillräckligt hungriga, men man skall absolut inte svälta katten dvs låta den gå utan mat i flera dagar.
 
Problemet är att om vi ger honom fri tillgång på endast torrfoder så blir han mager som en sticka.
Om vi däremot ser till så att han har torrfoder som han kan knapra på när han vill och sen ger en halv Sheba om dagen så håller han hullet mycket bättre. Fast å andra sidan så har vi aldrig provat att ge enbart blötmat :idea:
Eller så vet jag helt enkelt inte hur en siames i normalhull ser ut :crazy:

Om man ger katten mat kanske 3-4 ggr per dag, hur vet man då att inte katten måste gå hungrig däremellan? :angel:

Jag kan nog hålla med om att torrfoder knappast kan vara naturligt för katten att äta, eftersom att ex. möss inte föds i pelleterad form ;)

Men om nu MJAU är bra mat, varför förstår inte Atlas det ? Det kan ju inte vara särskilt smakligt eftersom att han inte äter det? :confused:
 
Barn föredrar oftast glass framför spenat, men det innebär inte att glass är nyttigare än spenat ;) Jag tror inte att vi skall förvänta oss av våra katter att de skall veta vad som i matväg är bäst för dem. Många katter äter saker som inte är ett dugg bra för dem.

En katt som får mat 3-4 ggr/dagen går inte hungrig sålänge den får mat med jämna mellanrum och den äter tillräckligt mycket mat. I början när man vänjer av en katt från torrfoder får man dock räkna med att katten äter mindre burkmat än den egentligen behöver då det är en stor omställning från att äta 50 g torrfoder till att äta 300 g burkmat.

Näringssammansättningen i högkvalitativ burkmat är mycket mer lik näringssammansättningen hos kattens naturliga byten dvs mer än 50% protein och runt 30% fett (torrsubstans). Eftersom näringssammansättningen är mer lik kattens naturliga kost tjänar både tjocka och magra katter på att äta bra burkmat.

När vi människor vill gå ner elle rupp i vikt handlar det om att äta rätt, dvs rätt antalt gånger per dag och rätt slags mat. Samma gäller för katter. Katten är gjord för att äta mer än 50% protein och mer än 30% fett därför borde i princip alla katter nå optimal hälsa genom att äta en kost som har sådan näringssammansättning.
 
okej, jag kan testa, men våra katter får ju fri tillgång på torrfoder, men det kanske funkar med dom där "bollarna...
jag ska testa! tack för tipsen!!
 
Jag hade samma problem med min ena katt. Torrfodret kom upp flera gånger i veckan och var alldeles helt. Ännu mer om han inte ätit på lite längre tid (därför håller jag inte med om at han bara ska få mat en gång om dagen utan snarare tre om han har en känslig mage). Jag testade alla slags foder men inget verkade vara helt okej och han blev bara tunnare och tunnare... Men nu har jag efter mycket "meckande och testande" fått i stort set helt ordning på hans mage och han börjar till och med lägga på sig lite hull=)
Nunera äter min Azlan burkmat ( i hans fall Mjau) två ggr om dagen och båda gångerna blandar jag i en liten, liten klick vetegroddsolja. Han får Bilanx torrfoder, men bara några få bitar åt gången, flera ggr dagligen. Dessutom försöker jag få honom att äta en rå äggula om dagen. Numera kräks han inte mat ens en gång i veckan=)

Inte säkert att det här är lösningen för just din katt men prova skadar kanske inte...

Lycka till!!!
 
min ena katt kräktes också ofta upp just sitt torrfoder förut, oavsett märke. Hon kastade ofta i sig maten då. Efter att ha provat allt och rådfrågat veterinär så gjorde jag helt enkelt så att jag avmaskade henne igen ( hon är ute katt och ja hon var maskad redan innan men med ett annat preparat)efter det så fick jag en lugnare, finare liten kattdam som inte hettsar i sig maten och heller inte kräks.

madde
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
520
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Vår katt M har börjat kräkas lite för ofta för att det ska kännas bra. Det har kommit långsamt, så det finns ingen uppenbar "då började...
Svar
17
· Visningar
5 412
Senast: Cattis_E
·
Övr. Katt Min blivande sambo har sedan tidigare en katt, men jag lobbar för en till (och jag har inte ens flyttat in än :angel: :o). Frågan är...
Svar
2
· Visningar
1 245
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Sista augusti tog jag emot en omplaceringskatt. En Helig Birma på snart 8 år. Hon har FORL och har fått dra ut en del tänder så hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
19 592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp