Bukefalos 28 år!

Min lilla islandshäst hovar...

P

Pluppen

... börjar och spricka lite granna. Jag rider regelbundet och sköter om honom och brukar tvätta/svampa på med vatten på hovarna. Jag rider både på banan, ute och tränar i skogen och så.

Jag tänkte höra om det går att ha vanlig matolja/rapsolja och pensla in dom med eller måste man köpa hovolja?

Tacksam för svar :bow:
 
Sv: Min lilla islandshäst hovar...

Olivolja går att stryka på, men att stryka på olja på hovarna hjälper temporärt kanske, och ytterst lite. Hovkvalité beror på väderlek och vad hästen får i maten.

Vattenbad är en kanske mer effektiv lösning på torra hovar, men även det en temporär lösning.
 
Sv: Min lilla islandshäst hovar...

Hovar behöver fukt för att må bra - Att smörja med oljor gör hovarna vattenavstötande! Finns gråa tjocka filtboots som man dränker in med vatten och sätter runt hovarna - Dessa får sedan sitta på tills de är torra te.x över natten!

Finns också hovlera att stryka på under hovarna som får sitta tills det stelnat. //Linda
 
Sv: Min lilla islandshäst hovar...

Ahhaa okej :) Tack så jätte mycket för svaren!
 
Sv: Min lilla islandshäst hovar...

Men liksom våran hud kan vatten även vara uttorkande! Om du ska köpa olja funkar det lika bra med vanlig matolja. Priset höjs nämnvärt om det är en häst på flaskan och om innehållet är avsett bara för hästar!
Smörj på någon gång ibland skulle jag rekommendera, på en del funkar det, men det gör nog inte vidare till eller från att smörja för ofta.
 
Sv: Min lilla islandshäst hovar...

Det hovslagarna rekommenderar är att först spola hovarna i vatten, därefter låter man överskottet av vatten rinna av. Man tar sen olja, vilken olja kvittar men den bör inte innehålla mineraler. Exempel på olja, fodertran, olivolja, eller en som hovisarna själv brukar tillämpa många gånger Kerkerhert hovolja. Den lägger man sen utan på hornet, men man penslar inte sulan men däremot trakterna kan få sig en duvning.

Hoven blir då som en blomstjälk, den suger fukt genom sulan medan oljan hindrar att fukten smiter ut genom hornet och istället blir kvar och gör nytta.

Detta gör man dagligen under ca 14 dagar, sen brukar det räcka med underhåll ett par ggr per vecka vid torra väder/underlag.
 
Sv: Min lilla islandshäst hovar...

Jätte stort tack för er som har svarat :) Ska pröva med att spola vatten och sedan ha på lite olja och se hur det går :) Förhoppningsvis bra!

Tack igen! :bow::bow::bow:

Mvh J
 
Sv: Min lilla islandshäst hovar...

jag fick höra något nytt av min hovslagare härom månaden och det är att man kan köpa något som heter foder tran som ska vara bra för hovarna och vi har sett ett bra resultat med det
 
Sv: Min lilla islandshäst hovar...

Jätte stort tack för er som har svarat :) Ska pröva med att spola vatten och sedan ha på lite olja och se hur det går :) Förhoppningsvis bra!

Tack igen! :bow::bow::bow:

Mvh J

Detta som Boj skrev körde jag med Gauti i somras då det var som torrast, det funkade super bra! :)
 
Sv: Min lilla islandshäst hovar...

Förutom det som Boj skriver, med att första bada vatten och därefter smörja olja på hornet för att hålla fukten kvar, så är det nyttigt om hästen går ute om nätterna. Den dagg som blir i gräset om natten suger hästen upp via sulorna, det är den naturliga återfuktningen.
 
Sv: Min lilla islandshäst hovar...

Min häst får, på order av hovslagaren, mineraler som heter Steel joint. http://www.steel-joint.se/ Han hade superkassa hovar när han kom från Island men de är betydligt bättre nu.
Det är ganska dyrt men det fungerar. Jag vet att många hovslagare rekommenderar det.
 
Sv: Min lilla islandshäst hovar...

Om man vill undvika att behöva använda sig av förslagen ovan kan man förebygga så att de inte torkar ut lika mycket. Som någon nämnde blir det väldigt blött i gräset kvällstid fram till morgonen. Om man har vattendrag där de dricker kan man se till att de står med bägge fötterna i fuktig jord, vilket det oftast blir automatiskt när de trampar upp kanten till vattendraget. Om man inte har vattendrag i närheten kan man när man fyller vattenkaren låta det rinna över lite så det alltid är lite fuktigt där de dricker.
Kort sagt, om man har möjlighet, se till att de själva sköter hovvården i största möjliga mån.

Rolle, vars två starka sidor är att vara lat och resultatinriktad ;)
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Min lilla islandshäst hovar...

Min ena islandshäst har dåliga hovar. Min hovslagare rekommenderade Enzion - dyrt, men hovarna har blivit lite starkare.
(Enzion finns bl.a. hos veterinärer, 1 hink kostar ca 450:-).
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 530
Senast: Juli0a
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 517
Hästvård Min häst skos var 8:onde vecka. Funkar bra, skorna sitter bra, inga tappskor, inge ömmande eller liknande. Han hade uträknad foderstat...
2
Svar
28
· Visningar
2 629
Senast: Dopy
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp