Min nya sele - Vad tycker ni?

Beppo

Trådstartare
Nu har jag provkört min nya sele, en Zilcosele med anatomisk brösta gjord speciellt för shettisar. Väldigt reglerbar och jag gillar den skarpt! :banana:

tyckte att hon drog bra i den idag, behöver kanske korta draglinorna lite, hon la bra vikt i bröstan och vi provade att både trava o galoppera och selen satt kanon. :love:

så vad tycker ni? Ser den ut att sitta bra? Något jag behöver ändra? :laugh:

Obs! bakselen hör inte till selen, den som följde med var aldeles för liten så jag har tagit min gamla....



 
Sv: Min nya sele - Vad tycker ni?

Wow! Kul med ny sele!!!
Den anatomiska bröstan ser ut att sitta (förvånansvärt) bra!
Jag ser fram mot fler rapporter om hur den fungerar framöver. Själv är jag lite skeptisk till de anatomiska bröstorna och befarar att de kan ge "punkttryck" eftersom de är svängda...
 
Sv: Min nya sele - Vad tycker ni?

ja ajg tycker att den sitter kanon jag med.... kommer vara nog med att se hur den ligger, är väldigt nöjd efter premiärturen msåte jag säga. Den verkar fördela trycket bra. gillar den skaprt då min lilla shettis inte har så jättemkt plats över för en rak brösta. Tog hem en annan sele innan denna och bröstan kändes då för bred.

intressant fundering dock angående punkttryck... fler rapporter kommer!
 
Sv: Min nya sele - Vad tycker ni?

Wow! Kul med ny sele!!!
Den anatomiska bröstan ser ut att sitta (förvånansvärt) bra!
Jag ser fram mot fler rapporter om hur den fungerar framöver. Själv är jag lite skeptisk till de anatomiska bröstorna och befarar att de kan ge "punkttryck" eftersom de är svängda...

Hon på selar.se rekommenderade inte de svängda bröstorna till småttisar just pga. att det lätt blir punkttrycke. men det ser du håll koll på pälsen och hoppas verkligen att den fungerar...
 
Sv: Min nya sele - Vad tycker ni?

Den ser fin ut. Jag var i valet och kvalet när jag beställde en sele om jag skulle köpa den men så beställde jag en Pfiff Vario istället.
 
Sv: Min nya sele - Vad tycker ni?

Den ser fin ut. Jag var i valet och kvalet när jag beställde en sele om jag skulle köpa den men så beställde jag en Pfiff Vario istället.
 
Sv: Min nya sele - Vad tycker ni?

Hon på selar.se rekommenderade inte de svängda bröstorna till småttisar just pga. att det lätt blir punkttrycke. men det ser du håll koll på pälsen och hoppas verkligen att den fungerar...

Jag pratade med Jenny på driveout och hon sa inget om något pukttryck. Selen är välidgt reglerbar så jag ahr varit noga med att ställa in den så att det den ligger an hela vägen. fortsätter att hålla koll för jag vill inte att det ska bli tok!

Den ser fin ut. Jag var i valet och kvalet när jag beställde en sele om jag skulle köpa den men så beställde jag en Pfiff Vario istället.

jag hade en pfiff Vario hemma för provning men jag gillade den inte. Läderkvaliten kändes inte bra och jag tyckte inte alls den satt bra på min shettis. Dessutom var det thilburytugs som skakelfästen och det vill inte jag ha.
Bröstan kändes dessutom för bred för min shettis som ju inte har så mkt plats för en brösta.
Jag är jättenöjd hittils med min Zilcosele. Ett + för att man slipper smörja den :grin:
 
Sv: Min nya sele - Vad tycker ni?

Hon på selar.se rekommenderade inte de svängda bröstorna till småttisar just pga. att det lätt blir punkttrycke. men det ser du håll koll på pälsen och hoppas verkligen att den fungerar...

Jasså, gör hon inte?!?
Då borde det rimligtvis vara samma för större hästar också tycker jag... :confused:
Nå, jag trodde att jag var ensam om min tveksamhet till konstruktionen, för fysikens lagar säger att det borde bli punkttryck om man drar rakt med något som är svängt... :crazy:
 
Sv: Min nya sele - Vad tycker ni?

vet inte om det är samma för större hästar.. Jag har ju bara småttisar så det var dem jag frågade för ;-)
 
Sv: Min nya sele - Vad tycker ni?

Tack cattis! Ja jag är väldigt nöjd med den.... hoppas att det inte blir punkttryck då.
 
Sv: Min nya sele - Vad tycker ni?

Så länge den ligger an på rätt sätt undrar jag mest varför det skulle bli det. Men jag är inte så bra på selar heller.
Håll koll bara så blir det nog bra!
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 799
Senast: shia
·
Körning Jag är velig, behöver input. Jag har en ideal maraton lux, använd ca 15ggr. Däckeln är för liten, använder en längre bukgjord idag, och...
Svar
14
· Visningar
1 542
Senast: Digbil
·
Äldre Är det någon där, som också ogillar de nya kedjebreven? De man ser på facebook, det står en intressant, bra text och så avslutas den med...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 278
Senast: honung
·
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 882
Senast: trassel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp