Bukefalos 28 år!

min ponny höjer huvudet när jag tränsar!

F

feliciaoponnyn

hejsan min maxade d-ponny höjer huvudet jättehögt när jag ska tränsa jag vet inte vad det beror på, för hon är inte lixom rädd om något på huvudet eller så. jag provade att stå på ryktlådan igår och det fungerade, men sen när jag stog på den idag tog hon huvudet ända upp i taket jag hade lixom inte en chans att nå men sen till slut fick jag på det, men det är jättejobbigt och jag är själv ganska liten ca.150
har någon nåt tips på hur jag kan göra för att det ska bli lättare ? :D
 
Sv: min ponny höjer huvudet när jag tränsar!

Om du håller tränset bakom dig och sen tar tag i nosryggen och trycker ner den lätt med handen så kan du säkert tränsa. Men släpp inte greppet om hon försöker rycka sig loss. Dåligt förslag kanske men så brukar jag göra och det brukar funka! :D Annars så kanske du ska försöka att göra det positivt genom att ge henne en godbit efteråt. Men då kanske hästen blir naffsig.. Äsch, jag vet inte riktigt, men testa!
 
Sv: min ponny höjer huvudet när jag tränsar!

Kolla först om hästen inte tycker om bettet!

Ett bra tips jag gjorde med min travare på 175 som också höjde huvudet så högt han kunde när man skulle tränsa är att du håller en godisbit i den höjd du vill att hästen ska hålla huvudet samtidigt som du tränsar. Så fort hästen sänker huvudet lilla mista, tar du bort tränset och låter honom ta ner huvudet helt och ta godisbiten. Var bara noga med att du inte höjer handen för att ge godisbiten. Tanken är ju att du vill att hästen ska ta ner huvudet till din hand.

Gör så några gånger tills hon vet vad hon ska göra och slltid sänker huvudet när du kommer med tränset. Tänk bara på att i början alltid ta bort tränset och låta henne ta godisen som belöning när hon sänker huvudet lilla minsta. Sen när hon gör det bättre kan du höja ribban lite genom att fu vill att hon ska sänka ännu mer på huvudet innan du tar bort tränset osv. :)
 
Sv: min ponny höjer huvudet när jag tränsar!

Min ponny drog oxå upp huvudet, jag började oxå använda godis det funkade jätte bra:). Man bara har en godis i handen sammtidigt som bettet.

Eller om du kan så lägger du armen(den arm som du i tränset med) mellan hennes öron och bara håller där:)
 
Sv: min ponny höjer huvudet när jag tränsar!

Är du helt säker på att hon inte har obehag vid öron, ögon, nacke el dylikt så skulle jag gissa på att det beror på bettet och/eller munnen/tänderna.

Sen kan det ju givetvis vara en olat också, men oftast har beteendet sitt ursprung i någon form av obehag. Även om hästen kanske inte längre har obehaget så kan det räcka med att de upplevt det tidigare för att beteendet ska ha befästs.

Jag har en häst som en gång för över två år sedan fick ont i ryggen av en luftstoppad sadel. Därefter har han aldrig mer haft ont i ryggen (kollad upprepade gånger av både veterinärer och hästmassör), men ändå blir han spänd och ovillig när jag ska sadla honom - trots att det inte längre gör ont (och det var som sagt över två år sedan).
 
Sv: min ponny höjer huvudet när jag tränsar!

hennes tänder ska filas ner någon gång i januari eller i februari, för hon har taggar på en del tänder, så det kan ju vara det ..
 
Sv: min ponny höjer huvudet när jag tränsar!

nu provade jag med en godis och det funkade jättebra, idag provade ja utan och hon höjde inte :D
 
Sv: min ponny höjer huvudet när jag tränsar!

Kan ju vara bra att ge godis (eller någon annan form av beröm som hon gillar) någon gång ibland också så hon verkligen får något för att hon är duktig och håller ned huvudet. Hästar kan lätt tröttna ifall de inte får något för besväret. ;)
 
Sv: min ponny höjer huvudet när jag tränsar!

först och främst, kolla så hästen inte har något obehag i munnen.
Är det felfritt där inne så kan du testa att hänga tyglarna på nacken och dra lite neråt, har du tur så ger hästen efter trycket och sänker huvudet så du kan tränsa.
 
Sv: min ponny höjer huvudet när jag tränsar!

Håll högerhanden över nosryggen när du tränsar.
Så du lixom har armen under hakan, och handen över nosryggen från högersidan. Om du förstod :p
Det kan vara lite trixigt i början men man lär sig ganska snabbt hur man ska göra för att få på hästen tränset utan att släppa trycket över nosen helt.
 
Sv: min ponny höjer huvudet när jag tränsar!

Vad roligt att det verkar fungera, jag började ge godis för flera år sedan i samband med att jag stoppade i bettet och resultatet:
Jo så fort dom ser att jag kommer med bettet så blir de jätteglada och ivriga och sänker huvudet nästan ner till backen så det är hur lätt somhelst för mig att tränsa och jag har hästar som verkligen gillar att bli tränsade, kan ju lägga till förresten att jag inte ger godis precis varje gång utan ibland får dom och ibland inte
 
Sv: min ponny höjer huvudet när jag tränsar!

På mina så trycker jag me handen på nacken ,me trycket så sänks huvet då släpper jag efter på trycket. Så dom har lärt sig d att sänka huvet när grimma o träns kommer eller eller när man ska ta av d. Eller att jag bara ber om sänkning gm tryck på nacken av ngn annan orsak.
 
Senast ändrad:
Sv: min ponny höjer huvudet när jag tränsar!

Låter ju som ett bra tips men är ju svårt om man inte når upp till nacken :angel: men om man hinner innan huvudet hamnar för högt kan man ju prova.


har testat med godis nu ett par gånger och det går bra tills bettet är i munnen, då åker huvudet högt upp så har jag tur hinner jag få tränset över ena örat. skitjobbigt! Han är väl över 1.70 så jag räcker ju inte så långt för jag är inte så lång.

Ska prova det med handen på nosryggen också. fast jag tränsar från andra sidan men det ska ju inte spela någon roll!
 
Sv: min ponny höjer huvudet när jag tränsar!

Ja d funkar jättebra annars,nu har inte jag såå höga pållar ej över 150 cm så d går bra. Annars får man kliva på en pall :)
 
Sv: min ponny höjer huvudet när jag tränsar!

hennes tänder ska filas ner någon gång i januari eller i februari, för hon har taggar på en del tänder, så det kan ju vara det ..

Varför vänta till februari om du vet att hon har vassa tänder nu? Det är ju troligt att hon beter sig så just för att hon har obehag i munnen...

Mitt tips är att du anlitar en veterinär som har följt med i utvecklingen när det gäller hästtandvård. De "filar inte ner" tänderna med en rasp utan använder moderna redskap som påminner om de våra tandläkare har. Passa även på att visa de bett du brukar använda för att få tips och råd om vad som är bäst för din häst!

Ett alternativ till godisbit är att doppa bettet i betfor!
Lycka till!
 
Sv: min ponny höjer huvudet när jag tränsar!

hej, jag kan vä säga att jag hade ett liknade problem. jag har ett shiresto på 172, själv är jag strax under 160. för att jag skulle kunna tränsa behövde jag få henne att sänka huvudet för att jag ens skulle kunna nå upp (gick inte när hon stod vanligt). jag började med godisbit i handen under bettet, sen petar jag in alltihop samtidigt. väldigt smidigt:) nu när jag hänger fram tränset sänker hon huvudet ner mot bogen med böjd nacke ända tills hon fått träns o bett på sig:D
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 493
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 428
Senast: QueenLilith
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 703
Senast: _FiA_
·
Ridning Hejsan, nu är det snart dags för min övergång till storhäst. Jag är en tjej som ska fylla 14 detta året (2017), och är 161cm över havet...
Svar
8
· Visningar
1 097
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp