Min ponny= travponny??

Vimsevilja

Trådstartare
Joo det är så att jag har en D-ponny på 11 år som ser ut som en haflinger fast hon har mer grå man med bruna slingor i. Men iaf. Hon ÄLSKAR att trava och kan springa riktigt fort i traven. Flera gånger har hon sprungit om min mammas halvblod som är över 2 dm högre när min ponny travat och mammas halvblod galopperat. Ponnyn är ungefär som en miniatyr av ardenner, alltså väldigt grov och rund om magen :D

Men kan hon ha varit travponny?
Vi vet inte så mkt om hennes tidigare liv då vi köpte henne från en "hästhandlare" och var därifrån importerad från Tyskland.

Tacksam för svar! //Vimsevilja [F13]
 
Sv: Min ponny= travponny??

Hon kanske är en kallblodstravare för dom kan ju vara i alla möjliga färger utom skäck och sånt.
Dom finns ju också i ponnystorlek så nja det kan ju vara så.
men det finns ponnyer som kan trava snabbt utan att vara ngn slags travare. Alla hästar är ju uppbyggda på olika sätt i kroppen, vissa har tex längre överarmsben och kan då sträcka lite extra på benen. h*n kanske är lite mer lik en travare i kroppen.

Det är ju alltid svårt att ta sig in i det förflutna i hästens liv men det kan ju vara möjligt att hon vart en trav ponny. :D
 
Sv: Min ponny= travponny??

Tack så mkt för svaret ^^ :)

Hon kan vara lite snubblig x) Hon är väldigt slarvig med att lyfta på benen xD Hon har normallångt steg för sin mnkh.Men hon liksom springer i turbo x) Och en gång som nog var den UNDERBARASTE gången jag nånsin travat var när vi red på en liten väg, en sån där med grus och gräs i mitten, och bredvid var det några hästar som höll på att lastas eftersom det varit en tävling i ridhuset (Dem var kanske 20 m bort och bortanför ett staket och ett dike) och hon gjorde JÄTTEHÖGA benlyft och det kändes som att flyga! det var som om hon inte nuddade marken och man kunde sitta ned i sadeln helt utan att ens studsa en halv cm! och det gick fort oxå. Det var en härlig känsla :) Det var som om hon FLÖG! :O Haha jag blev mäkte förvånad för det gick liksom snabbare och snabbare och hon hade varit väldigt lat under halva ridturen och sen det här! Alla bara vände sig om och tittade på mig när jag kom susande förbi. haha :D
 
Sv: Min ponny= travponny??

Åh vad härligt :)

har varit med om ngt liknande jag med på min travare, haha när mina kompisar skulle galoppera så fick inte jag galopp på min och hanh riktigt flög iväg och det gick att sitta ner, haha jag blev helt chockad. Mina kompisar med som hade dragit fullt ös på sina hästar (jag fick stanna och vänta på dom en stund innan dom va framme :p)

jag har aldrig sett några nackdelar med att ha en travare :D
 
Sv: Min ponny= travponny??

Min ex-ponny en welsh cob,också grov modell alltså, kunde också trava riktigt snabbt. Travade utan problem när kompisens fullblodsponny galopperade. Hon va helt renrasig. Så nej, din ponny behöver inte vara "travare" =)
 
Sv: Min ponny= travponny??

Hon kanske är en kallblodstravare för dom kan ju vara i alla möjliga färger utom skäck och sånt.
Dom finns ju också i ponnystorlek så nja det kan ju vara så.

Är det en kallblodstravare borde väl ponnyn ifråga vara frysmärkt så det borde vara ganska lätt att kolla!?
 
Sv: Min ponny= travponny??

nej, den behöver inte vara frysmärkt. Förutsatt att den inte gått på travet.
 
Sv: Min ponny= travponny??

Nej travare är ju bara trevliga tycker jag ^^ Har hoppat med en 20 åring en gång :p Han hoppade 1 m på ett 30 hinder haha :D
 
Sv: Min ponny= travponny??

Joo jag glömde ju säga att hon älskar att köra oxå.. Vi köpte en sele och rockard + tillbehör så att vi kunde ha kvar henne när jag vuxit ur henne så vi testade att tömköra och det gillade hon skarpt, sen testade vi med bara skaklar och hon gick på i full fart och öronen framåt! Det hade hon gjort förut, och det visade sig att hon var helt inkörd och ÄLSKAR att dra vagnen! Hon travar på i fint tempo med höga benlyft.:):D:bow:
 
Sv: Min ponny= travponny??

Haha ja ^^ kanske det :) :P Just nu tränar jag NH lite smått med henne ^^ Det är ganska kul :) Men det allra mysigaste är ju att skritta lååånga turer barbacka! :)

Min ponny är en trevlig häst som charmar alla ^^
Jag hoppas verkligen att jag får ta föl på henne i år :)
Hon är ju bara 11 år än sålänge ^^

Hon kan vara ganska busig :) Hon bockar ganska ofta ^^ Men jag har lärt mig att sitta kvar :D

Här är min charmknutte som då heter Sofia:

pic_show_id18627504.html


pic_show_id18627503.html
 
Sv: Min ponny= travponny??

Ser tyvär ingen bild!:crazy:

eller kanske är det en korsning du fått tag på, vem vet travare/haflinger;)
 
Sv: Min ponny= travponny??

Jaa haha ^^ :P Hur gör man då när man ska visa bilder? Har aldrig gjort det förut xD Är ny ^^
 
Sv: Min ponny= travponny??

Nää det visste jag inte Hehe :p men vad tråkigt att inte D-ponnies får tävla trav :O men får man tävla Monté med D-ponnies`?
 
Sv: Min ponny= travponny??

Näe, inte det heller.
Alltså, såhär är det: i ponnytrav startar endast A- och B-ponnyer.
I det vanliga travet är det bara varmblodiga och kallblodiga travare som får starta, men de kan såklart vara av ponnystorlek.
Så en D-ponny kan tävla trav/monté förutsatt att den är registrerad varmblodig eller kallblodig travare.
 

Liknande trådar

B
Ekonomi & Juridik Visste inte riktigt var jag skulle lägga in den så jag tog gnägg. Jag har sedan slutet av oktober hafft en foderhäst med min kompis...
Svar
15
· Visningar
2 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp