Min röst, men på vem? Orkar ni mer politik?

Jag hoppas också att han blir av med jobbet men på lite längre sikt när FP byter till en bättre ledare. Annars betyder det nog tyvärr att vi har en vänsterdominerad regering snart.

Avsaknaden av lyssnande på professionen är något som skolminister, vem det nu blir, efter valet borde åtgärda. Direkt. Sluta med amatörreformerna. Jag är rädd för att Baylan kommer med ett helt gäng nya amatörreformer som snajdats ihop på sossarnas arbetsläger.
Det räcker att de byter så blir det per automatik bättre :)

Amatörreformer blir aldrig bra. Tyvärr är skolan ett område där "alla" vet hur den bäst ska bedrivas. Skolan och svenska fotbollslandslaget är områden där gemene man gärna uttrycker sina expertåsikter.
Folk hade antagligen inte varit lika begeistrade om socialministern hade berättat hur hjärtoperationer bäst ska utföras, baserat på populism och så kallat sunt förnuft.
 
Det räcker att de byter så blir det per automatik bättre :)

Amatörreformer blir aldrig bra. Tyvärr är skolan ett område där "alla" vet hur den bäst ska bedrivas. Skolan och svenska fotbollslandslaget är områden där gemene man gärna uttrycker sina expertåsikter.
Folk hade antagligen inte varit lika begeistrade om socialministern hade berättat hur hjärtoperationer bäst ska utföras, baserat på populism och så kallat sunt förnuft.

Ååhh, du är så inne på mitt favorithatobjekt - föräldrar som ska styra läraren och skolans verksamhet. Jag kan så inte hålla käften på föräldramöten där man minsann ska läxa upp läraren för att matten är för svår, "vi kan ju inte hjälpa med läxorna, alltså måste skolan anpassa undervisningen till den lägsta nivå som kan hittas hos någon av klassens föräldrar".. :banghead::banghead::banghead: Example from real life.
 
Ååhh, du är så inne på mitt favorithatobjekt - föräldrar som ska styra läraren och skolans verksamhet. Jag kan så inte hålla käften på föräldramöten där man minsann ska läxa upp läraren för att matten är för svår, "vi kan ju inte hjälpa med läxorna, alltså måste skolan anpassa undervisningen till den lägsta nivå som kan hittas hos någon av klassens föräldrar".. :banghead::banghead::banghead: Example from real life.
Det är de där föräldrarna som om några veckor lägger sin röst i valurnan och bestämmer om din framtid :D
 
Det är de där föräldrarna som om några veckor lägger sin röst i valurnan och bestämmer om din framtid :D

:banghead:

Det är inte för inte som SD hade 11,2% och KD 20% i EU-valet i våras i vår lilla landsbygdskrets.

Det fanns en stark föräldragrupp (uppvuxna i generationer på landet), som hade åsikter om allt i skolan - och annorstädes (men kyrkan är jag inte med i så jag slapp säkert det mesta) - med ett väldigt svagt intellekt, men med väldigt god självkänsla - som bara skulle driva skit i alla frågor. Det mesta handlade om att kristendomen skulle få större plats i skolan och att vetenskap och matematik var överflödigt. citat "det har vi minsann aldrig behövt i våra liv, varför ska barnen utsättas för det i så stora doser?."

:banghead::banghead:
 
Vad är inte sakligt? Att jag vill ha politiker som företräder mig som inser orimligheten i fyrtiotusenmiljarder? Att de inte skyller på att de är omogna?

Hur ska man kunna diskutera faktiskt politik när deras representanter inte vet vilken den är?
 
Ja, det känns ganska bra att man skaffat sig så mycket kunskap att man klarar att vara ödmjuk inför skolans utmaningar och överlåta verksamhetens drift till de professionellt utbildade yrkesmänniskorna.

Ja fast samtidigt bygger hela vårt politiska system på att lekmän till politiker drar upp riktlinjer. Generalerna bestämmer inte över försvarets färdriktning och läkare styr inte landstingen.

Det här är inte enkelt alls.
 
:banghead:

Det är inte för inte som SD hade 11,2% och KD 20% i EU-valet i våras i vår lilla landsbygdskrets.

Det fanns en stark föräldragrupp (uppvuxna i generationer på landet), som hade åsikter om allt i skolan - och annorstädes (men kyrkan är jag inte med i så jag slapp säkert det mesta) - med ett väldigt svagt intellekt, men med väldigt god självkänsla - som bara skulle driva skit i alla frågor. Det mesta handlade om att kristendomen skulle få större plats i skolan och att vetenskap och matematik var överflödigt. citat "det har vi minsann aldrig behövt i våra liv, varför ska barnen utsättas för det i så stora doser?."

:banghead::banghead:

Min erfarenhet är helt motsatt din. När jag bott på landet så har folk inte lagt sig i skolan så mycket. Här i akademiska Lund däremot så vet alla allt om allt. Det är väldigt mycket diskussioner på föräldramöten om sånt jag helst lämnar till utbildade lärare.
 
Min erfarenhet är helt motsatt din. När jag bott på landet så har folk inte lagt sig i skolan så mycket. Här i akademiska Lund däremot så vet alla allt om allt. Det är väldigt mycket diskussioner på föräldramöten om sånt jag helst lämnar till utbildade lärare.

Inte helt motsatt då....

Jag tror egentligen inte heller att ödmjukhet är direkt kopplad till utbildningsnivå, utan handlar om helt andra personlighetsdrag. Däremot tror jag att en etablerad kunskapssyn hjälper att även förstå att skolutveckling bör fungera på samma sätt.

Och, ja, det är ett problem att amatörer styr på för hög detaljnivå på många områden.
 
Inte helt motsatt då....

Jag tror egentligen inte heller att ödmjukhet är direkt kopplad till utbildningsnivå, utan handlar om helt andra personlighetsdrag. Däremot tror jag att en etablerad kunskapssyn hjälper att även förstå att skolutveckling bör fungera på samma sätt.

Och, ja, det är ett problem att amatörer styr på för hög detaljnivå på många områden.

Nej helt motsatt var ju fel. Jag menar att jag upplevt mycket starkare vilja att bestämma över skolan hos föräldrar i stan. På landet har jag inte alls sett det. Men det varierar säkert väldigt mycket. Just Lund är väldigt speciellt också.
 
Och med tanke på skolans utveckling under det senaste halvseklet ett ännu större problem när den styrs av professionella pedagoger och didaktiker.

Jag vet att du har din lilla egna analys av skolans utveckling och en verklighetsbild som skiljer sig från min. Jag tycker att den lämnar mycket i övrigt att önska i form av syn på kunskapsutveckling och vetenskap.

Vi är helt enkelt inte alls överens i den frågan heller.
 
Ja, det känns ganska bra att man skaffat sig så mycket kunskap att man klarar att vara ödmjuk inför skolans utmaningar och överlåta verksamhetens drift till de professionellt utbildade yrkesmänniskorna.
"- med ett väldigt svagt intellekt, men med väldigt god självkänsla" låter inte speciellt ödmjukt :D

Men du tycks ju anse dig ha en god självkänsla själv i alla fall..
 
Inte helt motsatt då....

Jag tror egentligen inte heller att ödmjukhet är direkt kopplad till utbildningsnivå, utan handlar om helt andra personlighetsdrag. Däremot tror jag att en etablerad kunskapssyn hjälper att även förstå att skolutveckling bör fungera på samma sätt.

Och, ja, det är ett problem att amatörer styr på för hög detaljnivå på många områden.
En av demokratins nack o fördelar..
 
Min och i stort sett samtliga jag träffat som undervisat i naturvetenskap på universitetet syn tillsammans med ett antal mätningar som visar detta.

Som sagt, vi har olika bilder och är inte överens - och jag har också god insyn i lärarutbildningen, skolan och skolutvecklingen sedan mitten av 90-talet. Några mätningar som entydigt visar några orsaker till varför resultaten är som de är, känner jag inte till. Min analys tillsammans med många andra är att kommunaliseringen varit dålig för skolan, och att lekmannainflytandet över skolan ligger som en stor våt filt över utvecklingen av skolan och läraryrket. Tillsammans med säkert 20 andra orsaker som jag anser är av mindre vikt, eller kanske svårare att åtgärda på något sätt. Utmaningen för skolan är väsensskild från vad den var när jag gick i skolan.
 
Vilket oerhört härligt och upplysande inlägg som visar att du inte ens läst, eller åtminstone, inte alls förstått inläggen som kommer från min sida i alla fall.
Jag trodde faktiskt du som, om jag inte kommer ihåg fel, läst fysik skulle tycka om det inlägget.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
863
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 279
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 516
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 388

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp