Min röst, men på vem? Orkar ni mer politik?

@sjoberga det är lite intressant med folkpartiet för mig också. Jag håller med dem i alla de frågor du tar upp, men de kommer ändå sällan särskilt högt för mig i valbarometrarna. Jag undrar vad det är som drar ner?

Vanligtvis brukar jag hamna rätt jämnt mellan miljöpartiet och centern (brukar ha strax under 50% lika med båda) och det är väl där jag väljer i första hand. I svt's valbarometer fanns även piratpartiet med och där hamnade jag på 81% lika! Hade jag ingen aning om!

Samtidigt känns en röst på piraterna bortkastad eftersom de inte kommer att nå upp till några 4%.

Det är svårt det här...
 
@sjoberga det är lite intressant med folkpartiet för mig också. Jag håller med dem i alla de frågor du tar upp, men de kommer ändå sällan särskilt högt för mig i valbarometrarna. Jag undrar vad det är som drar ner?

Vanligtvis brukar jag hamna rätt jämnt mellan miljöpartiet och centern (brukar ha strax under 50% lika med båda) och det är väl där jag väljer i första hand. I svt's valbarometer fanns även piratpartiet med och där hamnade jag på 81% lika! Hade jag ingen aning om!

Samtidigt känns en röst på piraterna bortkastad eftersom de inte kommer att nå upp till några 4%.

Det är svårt det här...
Det som drar ner folkpartiet för mig är att deras hjärtefråga skolan, drivs av en minister som är helt inkompetent, förvanskar forskning och utan motstycke är den som ställt till det allra mest för svensk skola och utbildning i historien. Det är liksom ett litet minus för mig. Annars tycker jag de har en del bra poänger.
 
@sjoberga det är lite intressant med folkpartiet för mig också. Jag håller med dem i alla de frågor du tar upp, men de kommer ändå sällan särskilt högt för mig i valbarometrarna. Jag undrar vad det är som drar ner?

Vanligtvis brukar jag hamna rätt jämnt mellan miljöpartiet och centern (brukar ha strax under 50% lika med båda) och det är väl där jag väljer i första hand. I svt's valbarometer fanns även piratpartiet med och där hamnade jag på 81% lika! Hade jag ingen aning om!

Samtidigt känns en röst på piraterna bortkastad eftersom de inte kommer att nå upp till några 4%.

Det är svårt det här...

Det är lite underligt. Är du säker på att du tycker som jag (och FP) när det gäller teknikneutral energipolitik? Där går FP på tvärs mot både C och MP, rejält.
I EU-samarbetet är FP väldigt hårt för en utveckling av EU och inte alls så ambivalenta som MP, som egentligen vill söka utträde - fast ändå inte. C är också lite ambivalenta till EU och säger gasa och bromsa samtidigt.

Det var de 2 frågor jag kan komma på som delar FP jfrt med MP/C. Sedan finns det ganska många frågor där FP är mer höger än MP, eller som jag ser det MP mer vänster än FP. MP håller på och överger vikten av sina egna valfrihetsreformer i välfärden till förmån för vänsterretorik och det är en avgörande sak som gör att min röst faller annorstädes.
 
@sjoberga Just att jag tycker vi ska rusta upp de kärnkraftverk vi har tror jag är en anledning till att jag inte får över 50% hos MP eller C. Men det kan vara Euro-frågan som drar ner, jag tycker att vi i dagsläget ska vänta med att göra oss av med vår egen valuta. Även om jag vet att vi skrivit på att införa den såsmåningom. I allmänhet är jag positiv till EU och älskar öppna gränser.

Det kan vara som @Mixoman påpekar att det är skolfrågorna som drar ner.

Eller försvarsfrågan, jag vill inte att vi går med i NATO, den klockar kanske ner C också.
 
Jag vet inte alls vem jag ska rösta på och kommer troligtvis behöva förtidsrösta dessutom! :eek:

Jag gillar inga partier och vill inte alls rösta på något parti, men tänker att jag ska hitta en person att rösta på istället. Men hur gör man egentligen för att hitta en person att läsa om utan att behöva storkna innan man ens börjat? Någon som har några bra tips? :p
 
C är också lite ambivalenta till EU och säger gasa och bromsa samtidigt.
För att förtydliga. C anser att EU är viktigt och att väldigt många frågor sköts bäst med nationsgemensamma beslut. En hel del miljöfrågor tex.

Men - där är vår invändning - vi vill att EU ska vara starka i stora frågor men lämna detaljerna till länderna själva.

Sloganen var att EU skulle vara smalare men vassare - vilket vi tyckte var glasklart, men få verkade begripa. :) Vi misslyckades i att få folk att förstå vad vi menade.
 
Jag vet inte alls vem jag ska rösta på och kommer troligtvis behöva förtidsrösta dessutom! :eek:

Jag gillar inga partier och vill inte alls rösta på något parti, men tänker att jag ska hitta en person att rösta på istället. Men hur gör man egentligen för att hitta en person att läsa om utan att behöva storkna innan man ens börjat? Någon som har några bra tips? :p

Fyll i DNs valkompass, den matchar dig mot enskilda kandidater. Man får svara på en massa frågor om allt möjligt, och sen får man se vilken kandidat man är mest lik.

Angående att hitta information, nån som har hittat nån bra översikt över kommunal- och länspolitiken? Valkompasserna är ju på riksnivå, och partiernas hemsida ger ju inte precis nån överblick, varje parti lyfter ju bara fram tre-fyra profilfrågor, så man ser ju inte hela programmet.
 
Men tjena vad dum jag är, jag har ju tom gjort den.... :banghead: Hahaha.. Ibland är man verkligen inte på topp! :D
 
@sjoberga Just att jag tycker vi ska rusta upp de kärnkraftverk vi har tror jag är en anledning till att jag inte får över 50% hos MP eller C. Men det kan vara Euro-frågan som drar ner, jag tycker att vi i dagsläget ska vänta med att göra oss av med vår egen valuta. Även om jag vet att vi skrivit på att införa den såsmåningom. I allmänhet är jag positiv till EU och älskar öppna gränser.

Det kan vara som @Mixoman påpekar att det är skolfrågorna som drar ner.

Eller försvarsfrågan, jag vill inte att vi går med i NATO, den klockar kanske ner C också.

Jag är också positiv till kärnkraft men jag hamnar ändå på höga % hos MP. Så det är nog mer som drar ner hos MP.
 
Jag får sådär 81% på FP och sedan kommer nästa på 70% (som är ett parti som är helt otänkbart att rösta på), sedan kommer de andra jag röstat på genom åren på 50-60%. Har provat 3 kompasser...

Längst ned slåss Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna om att få minsta procenten.
 
Valkompasser i all ära, men jag känner att det inte räcker riktigt. Jag vill ha mer information om vad de olika partierna står i de frågor som är viktiga för mig. Helst utan att behöva läsa mig igenom varenda hemsida, som just nu mest känns fulla med valfloskler. Finns det någon tidning som gjort någon bra sammanställning? Kommer ihåg att GP hade en bra till EU-valet, men nu är det ju lite andra frågor.

Kommunvalet tycker jag är lättare, där är det enklare att komma fram och få tala med de politiker som faktiskt sitter sen.

Landstinget är svårast, jag tycker det är en onödig, pengaslukande, byråkratisk installation som det är dags att avskaffa. Men det är väl ingen landstingspolitiker som går till val på det?
 
Landstinget är svårast, jag tycker det är en onödig, pengaslukande, byråkratisk installation som det är dags att avskaffa. Men det är väl ingen landstingspolitiker som går till val på det?

Det enda med KD som är ett riktigt bra förslag i detta val. Avskaffa landstingen och ta bort amatörpolitikerna från både lönelista och klåfingrig detaljstyrning. Fast sedan är ju de 99 av 100 andra förslagen från KD helt uppåt väggarna ihop med en ideologi som är helt uppåt väggarna, så nån röst blir det inte de närmaste 2000 åren från min sida.

Valkompasserna är begränsade i sin omfattning - och har man lite otur missar de helt ens egna viktigaste frågor. Men jag tycker nog att de ger en bra hint ändå om hur man står i förhållande till partierna.
 
Usch detta är första valet jag inte har någon som helst aning om vad jag ska rösta på. Gjort ett par valkompasser och där ligger Sd i topp och de vill jag absolut inte rösta på! Hittar inget parti som tycker som jag i "mina" hjärtefrågor utan håller med olika partier i olika frågor.
 
Det som drar ner folkpartiet för mig är att deras hjärtefråga skolan, drivs av en minister som är helt inkompetent, förvanskar forskning och utan motstycke är den som ställt till det allra mest för svensk skola och utbildning i historien. Det är liksom ett litet minus för mig. Annars tycker jag de har en del bra poänger.

Jag håller med om att amatör Björklund härjar i skolan på ett sätt som gör att skolpolitiken är just en av de saker jag inte gillar med FP. Skadan eller för den delen förtjänsten är dock minimal, då de flesta åtgärder är rena populismsaker som vare sig tillför eller skadar (annat än i mängden administration).

Däremot är jag fullständigt övertygad om att de som drev igenom kommunaliseringen tar din plats för den som ställt till det allra mest för svensk skola i modern tid. När det gäller högre utbildning har både FP och andra allianspartierna en betydligt mer ödmjuk och mogen inställning, där inkompetens och lekmannapåhitt inte är drivande.

Men det är helt klart ett minus. Tänk vad FP hade kunnat uträtta med någon som litade på professionen men ändå hade Björklunds reformvilja och förmåga att driva igenom saker.

(Det enda riktigt bra jag kan komma på som hänt de senaste 8 åren är att man infört förstelärarsystemet som har skapat den enda stora löneökningen i modern tid för våra lärare.)

Lite mer generellt; jag tror inte att man kan hitta ett parti som liksom faller 100% eller ens 70% helt inom ens eget tyckande i alla frågor. Då bör man ändå gå och rösta på det bästa man kan hitta, även om man tycker att det är halvkass. Då utnyttjar man sin demokratiska makt till att hjälpa de som i alla fall är lite bättre än de andra. Att ej rösta eller rösta blankt är att ge upp sin demokratiska rättighet; och som vi alla vet gynnar det de allra mest ogillade partierna - vilket finns ett som är i särklass.

Sen ska man undvika att rösta på ett parti om deras stora drivkraft/frågor står på heltvärs mot egna värderingar. För det är ju vad de kommer att kämpa som bävrar för att driva igenom. Då är andra frågor lite mer perifera.
 
Blev nyfiken på valkompasserna så jag gjorde TT:s som flera medier använder och SVT:s kompass. I ena hamnade SD i botten vilket stämmer väl med mina åsikter ang. invandring och mångkulturellt samhälle som jag anser är bra och givande för samhället. I den andra hamnade SD i topp. Det anser jag visar på att kompasserna är förenklingar av politik.
 
Jag håller med om att amatör Björklund härjar i skolan på ett sätt som gör att skolpolitiken är just en av de saker jag inte gillar med FP. Skadan eller för den delen förtjänsten är dock minimal, då de flesta åtgärder är rena populismsaker som vare sig tillför eller skadar (annat än i mängden administration).

Däremot är jag fullständigt övertygad om att de som drev igenom kommunaliseringen tar din plats för den som ställt till det allra mest för svensk skola i modern tid. När det gäller högre utbildning har både FP och andra allianspartierna en betydligt mer ödmjuk och mogen inställning, där inkompetens och lekmannapåhitt inte är drivande.

Men det är helt klart ett minus. Tänk vad FP hade kunnat uträtta med någon som litade på professionen men ändå hade Björklunds reformvilja och förmåga att driva igenom saker.

(Det enda riktigt bra jag kan komma på som hänt de senaste 8 åren är att man infört förstelärarsystemet som har skapat den enda stora löneökningen i modern tid för våra lärare.)

Lite mer generellt; jag tror inte att man kan hitta ett parti som liksom faller 100% eller ens 70% helt inom ens eget tyckande i alla frågor. Då bör man ändå gå och rösta på det bästa man kan hitta, även om man tycker att det är halvkass. Då utnyttjar man sin demokratiska makt till att hjälpa de som i alla fall är lite bättre än de andra. Att ej rösta eller rösta blankt är att ge upp sin demokratiska rättighet; och som vi alla vet gynnar det de allra mest ogillade partierna - vilket finns ett som är i särklass.

Sen ska man undvika att rösta på ett parti om deras stora drivkraft/frågor står på heltvärs mot egna värderingar. För det är ju vad de kommer att kämpa som bävrar för att driva igenom. Då är andra frågor lite mer perifera.

Jag håller med om att kommunaliseringen nog är det värsta på länge, det var Persson som var skolminister då har jag för mig. Att vilja förstatliga skolan samt förstelärarreformen ger jag Björklund&co cred för. Sen kan man se det övriga som förhållandevis små saker i populismens anda men där finns en del som jag tycker är ganska allvarliga, särskilt på lång sikt.

Avvecklingen av estetisk verksamhet i gymnasiet t ex (vilket han blåljög om härom dagen i en intervju, alternativt var lika okunnig som vanligt), sjabblet med ENQA är inte heller en fis i rymden, där lyssnades det inte allt för mycket på professionen. Att vilja ha betyg i tidigare åldrar för att på så vis öka måluppfyllelsen är inte heller bara dumt, det är också något som tar skolan några steg tillbaka. Men jag gissar att han blir av med jobbet inom kort.
 
Jag håller med om att kommunaliseringen nog är det värsta på länge, det var Persson som var skolminister då har jag för mig. Att vilja förstatliga skolan samt förstelärarreformen ger jag Björklund&co cred för. Sen kan man se det övriga som förhållandevis små saker i populismens anda men där finns en del som jag tycker är ganska allvarliga, särskilt på lång sikt.

Avvecklingen av estetisk verksamhet i gymnasiet t ex (vilket han blåljög om härom dagen i en intervju, alternativt var lika okunnig som vanligt), sjabblet med ENQA är inte heller en fis i rymden, där lyssnades det inte allt för mycket på professionen. Att vilja ha betyg i tidigare åldrar för att på så vis öka måluppfyllelsen är inte heller bara dumt, det är också något som tar skolan några steg tillbaka. Men jag gissar att han blir av med jobbet inom kort.

Jag hoppas också att han blir av med jobbet men på lite längre sikt när FP byter till en bättre ledare. Annars betyder det nog tyvärr att vi har en vänsterdominerad regering snart.

Avsaknaden av lyssnande på professionen är något som skolminister, vem det nu blir, efter valet borde åtgärda. Direkt. Sluta med amatörreformerna. Jag är rädd för att Baylan kommer med ett helt gäng nya amatörreformer som snajdats ihop på sossarnas arbetsläger.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
869
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 288
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 518
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 388

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp