Bukefalos 28 år!

Min sak att ta tag i? Hur isf?

godishanna

Trådstartare
Har problem med min medryttare - eller ja inte jag, hon är toppen mot mig och min häst, en av de bästa jag haft, utan en i stallet som nu verkar fundera på att flytta delvis pga henne :( Medryttaren har en del åsikter om stallet och är inte rädd för att lägga fram dem. Är det min uppgift att hålla henne lite "på marken" eller ska jag låta dem lösa det själva. Alla är ju trots allt vuxna. Jag känner det som att jag får medla hela tiden för att hålla alla nöjda vilket tar på krafterna. Borde jag skita i det och inte lägga mej i med risk för att en flyttar eller ska jag säga till medryttaren att hon inte ska bry sig om sånt som inte rör min häst, med risk att hon drar??? :confused:
För att göra det svårare kan jag inte fråga den andra tjejen varför hon funderar på att flytta (om det finns fler orsaker) för hon vet inte att jag vet det - rörigt värre... :crazy:
Sen är nog inte min medryttare den enda som är tjafsig i stallet heller, ska jag ta ett snack med stallägaren och låta honom lösa det eller :confused: Hatar när det blir så här :cry:
 
Sv: Min sak att ta tag i? Hur isf?

Jag hade pratat med stallägaren och bett honom ordna ett stallmöte! Där kan ni alla diskutera vad det är som är problem i stallet och alla kan få föra fram sina åsikter. Så har vi gjort många ggr i vårt stall, och oftast blir det bättre efteråt.

Om det inte hjälper så är det ju faktiskt inte ditt problem om den andra tjejen flyttar. Hur fungerar det mellan din medryttare och övriga hästägare i stallet?
 
Sv: Min sak att ta tag i? Hur isf?

Om medryttaren har synpunkter på stallet vad det nu kan vara så tycker jag hon skall ta det med dig och ingen annan.
Det är ju du som hyr stallplats till din häst och skall ta upp det vidare om du anser att det behövs.
 
Sv: Min sak att ta tag i? Hur isf?

Ska försöka prata med henne, bara svårt att veta hur man ska lägga fram det. Hon har ringt på annan stallplats men inte sagt nånting om att hon funderar på att flytta. Att jag vet det är för att hon som har det stallet ringde mig för att fråga om hon var en bra person att ta in... Jag blev aningen häpen...
Medryttaren funkar bra med andra men hon har mkt åsikter och ja, hon borde säga dem till mig och låta mig ta upp det. Hon har dock varit hästägare i stallet tidigare så därför tycker hon att hon har all rätt att bestämma lika mkt fortfarande.
Knasigt problem - vi brukar ha stallmöten och jag har inte fått känslan av att nån sitter tyst och inte vågar säga nåt...
Förstår inte varför man ringer på ny stallplats utan att säga ngt om det inte är så att man vill flytta asap... Så illa kan det väl inte va tycker jag...
 
Sv: Min sak att ta tag i? Hur isf?

Men kan inte du säga att den nya stallägaren ringt dig och ville fråga litet om henne? Därför vet du och så kan ni ju fortsätta prata om det om hon och du vill.

Sa den nya stallägaren att hästägaren sagt att det berodde på din medryttare?
 
Sv: Min sak att ta tag i? Hur isf?

Alltid lika intressant med dessa stall "intriger":devil:

Jag bara undrar hur det helt plötsligt blev ditt problem att någon vill flytta från stallet? det är ju upp till var och en om de vill flytta och hon bhv inte upplysa dig specifikt om varför hon flyttar eller?

Egentligen förstår jag inte problemet, eller problemet tillhör ju den som flyttar om det nu är ett problem? Varför lägga så mkt energi på ngt som inte är ditt problem dvs du gör det till ditt problem fast du kan luta dig tillbaka och rulla tummarna för det är inte din sak överhuvudtaget vad h*n vill göra med sin häst....som du skriver så är ju du både du och din häst nöjda, vad mer begära...;)
 
Sv: Min sak att ta tag i? Hur isf?

Om alla är vuxna och medryttaren dessutom är "hemma" i stallet ser jag inte varför du skulle ta ansvar för en annan vuxen människa?

Nej, låt de berörda parterna ordna upp detta.
 
Sv: Min sak att ta tag i? Hur isf?

Jag tycker ansvaret ligger på dig att medryttaren håller god min i stallet och inte ventilerar åsikter som andra kan ta illa vid sig av.
Har hon problem med något ska hon i första hand gå till dig eller ev stallägaren så får ni ta ställning om det är värt att tas upp!

Det är som sagt du som hyr boxplatsen och därför ligger ansvaret på dig vilka människor du tar in i stallet, vuxna eller ej!

Jag tycker INTE att man som medryttare har rätt och gå runt och styra och skrika ut sina åsikter hur som helst i ett stall där man själv inte hyr boxplatsen!
 
Sv: Min sak att ta tag i? Hur isf?

Jag tycker INTE att man som medryttare har rätt och gå runt och styra och skrika ut sina åsikter hur som helst i ett stall där man själv inte hyr boxplatsen!
Håller med till fullo. Man har som medryttare inte rätt att lägga sig i saker och ting hur som helst. Givetvis kan och bör man säga ifrån om en häst blir vanskött eller liknande, men smågrejer har man faktiskt inte auktoritet att lyfta fram så till den milda grad att folk börjar se sig om efter ny stallplats. Som hästägare är det skillnad, för som betalande av boxplatsen så måste man kunna hålla en dialog om hur stallet sköts.

Däremot så tycker jag att gränsen är lite flytande vad gäller vem som har ansvar för att medryttaren skärper sig. Å ena sidan är det vuxna människor det handlar om och de borde kunna ta diskussionen själv tycker man, de borde inte behöva några mellanhänder. Å andra sidan så är man ju som ägare ansvarig för sin medryttare, tycker jag. Som hästägare hade jag tagit upp saken med min medryttare och förklarat läget, sagt att det är dags att stänga ventilationen lite om man vill fortsätta som medryttare i stallet eftersom de andra hästägarna uttrycker ett stort missnöje. Inte otrevligt, men bestämt. Men så är jag en sån som inte tycker att det är speciellt jobbigt att prata om sånt heller.
 
Sv: Min sak att ta tag i? Hur isf?

Om medryttaren har synpunkter på stallet vad det nu kan vara så tycker jag hon skall ta det med dig och ingen annan.
Det är ju du som hyr stallplats till din häst och skall ta upp det vidare om du anser att det behövs.

Jag tycker ansvaret ligger på dig att medryttaren håller god min i stallet och inte ventilerar åsikter som andra kan ta illa vid sig av.

Håller med till fullo. Man har som medryttare inte rätt att lägga sig i saker och ting hur som helst.

Å andra sidan så är man ju som ägare ansvarig för sin medryttare, tycker jag.

Jag tycker att de här åsikterna är extremt underliga. Är medryttare en lägre stående sorts människor? Har medryttare inte som alla andra egna relationer till folk? Är medryttaren något slags bihang till hästägaren, som inte får ge uttryck för sina egna åsikter och uppfattningar i stallet?

TS! Självklart är detta inte något du kan göra något åt! Om en person som tar hand om din häst blir osams med någon annan person, så har du absolut ingenting med det att göra, och du har självklart inget ansvar för det.
 
Sv: Min sak att ta tag i? Hur isf?

Ja ett sorts "bihang" är man ju som medryttare..Man varken äger hästen eller hyr någon stallplats.
Däremot så är man ju inte mindre värd än någon annan i ett stall för det :)

Egna relationer i stallet med de andra som vistas där har man ju all rätt att ha (utan att vara otrevlig mot andra), men att gå omkring som medryttare i ett stall där man sköter någon annans häst och kanske ventilera åsikter om stall/hästar/personer i omgivningen kanske inte alla gånger är så himla smart.
Blir det fel kan folk ta väldigt illa vid sig/bli sårade.
Detta borde gälla alla i ett stall såklart..

Det beror dock helt på vad det rör sig om men att snacka skit och att
lägga sig i saker som man inte har nåt att göra med kanske blir ganska irriterande hos vissa i stallet (om det är det medryttaren sysslat med).
En del kanske rent av känner sig kränkta - överväger flytt?

I övrigt håller jag med några andra här, att jag inte tycker att en medryttare bör gå runt i ett stall och ventilera åsikter åt höger å vänster. Har man problem med något kan man ta upp det med hästägaren i stället och försöka hålla sig på en så låg nivå som möjligt.

Jag skulle ta upp det med min medryttare..för att jag på något vis skulle skämmas lite över att den person som jag själv tagit in i stallet verkar bidra till dålig stämning. Antingen fick personen i sig skärpa till sig och sluta upp eller tyvärr sluta som medryttare på min häst. Tycker det är hästägarens ansvar också, även om det ska vara vuxna människor.. att se till att dessa har lite sunt förnuft.
Sen kan man ju som hästägare faktiskt bli skadad själv också, kanske rentutav uppsagd om man har riktigt
otur?

TS: Tycker du ska fråga vad det här rör sig om och vad det är som inträffat i första hand och utgå därifrån.
Om det är andra som också beter sig illa kanske ett möte med lite ventilering är på sin plats?
 
Senast ändrad:
Sv: Min sak att ta tag i? Hur isf?

+1 på allt du just skrev. Självklart är man inte mindre värd som medryttare, men betalar man inte stallplats eller äger häst så kan man tyvärr inte förvänta sig att andra som gör det ska forma sig efter ens vilja. Och ett bihang är man ju, i och med att det är pga hästägaren som man befinner sig i stallet. Hade hästägaren inte "bjudit in en" så hade man inte varit i just det stallet och det är upp till hästägaren om man får fortsätta vara i just det stallet. Alltså är det även hästägarens ansvar att ta in en medryttare som passar inte bara med hästen utan också med resten av gruppen i stallet.

Sedan kan jag som sagt tycka att medryttaren i TS exempel borde kunna ta diskussionen alldeles själv, och det är ju synd att hen inte får chansen efter stallkamraterna uppenbarligen låtsas som att det regnar och surar i hemlighet.
 
Sv: Min sak att ta tag i? Hur isf?

Fast kan det inte vara så att medryttaren sett nåt som ni "Hemmablinda" inte sett ? Hon kanske kan tillföra något ?

Hej från Hambo
 
Sv: Min sak att ta tag i? Hur isf?

Jag förstår inte den här inställningen att medryttare skulle vara livegna på något sätt. Självklart har väl alla som rör sig i stallet yttrandefrihet, särskilt i ärenden som rör stallet och hästarna?

Och att ägaren på något sätt skulle ha ansvar för medryttarens åsikter? Skulle stallmiljö vara någon form av subkultur med egna samhällsregler?

Ibland blir jag rädd...
 
Sv: Min sak att ta tag i? Hur isf?

Många olika åsikter och synvinklar här så ni förstår nog mitt dilemma. Jag anser att MR ska få ha åsikter och lägga fram synpunkter, hon ska ju också trivas i stallet, sen kan jag ju tycka att beslutsfattning ska man göra gemensamt på stallmöten och detta har funkat relativt bra (finns andra i stallet med rätt stark vilja att hitta på egna små regler utan att disk på mötena, men det e en annan historia). Sen kan jag tycka att sättet man lägger fram sin åsikt är viktig oavsett om man har grund för sina klagomål eller inte. Svårt också eftersom jag egentligen inte tagit dit henne. Hon hyrde stallplats där förut och är ju van vid att vara "hästägare".
Men jag kan hålla med er som inte tycker hennes uppförande är mitt problem. Har ngn problem med henne borde den ju lösa det med henne och inte genom mig. FÖ har ingen annan problem med henne såvitt jag vet..
Kanske en stor del av orsaken till min sömnlösa natt var att jag blev så paff och besviken över att ngn som jag trodde jag kunde prata med och som litade på mig inte berättar att hon funderar på flytt, utan pratar som vanligt och låtsas som ingenting...
 
Sv: Min sak att ta tag i? Hur isf?

Hon kanske tänker samma sak, att det inte är din sak att hon inte kan komma överens med din medryttare?

Självklart är det A & O hur man lägger fram sina åsikter, särskilt om man vill bli tagen på allvar. Men att medryttaren uttrycker sig "mindre tilltalande" (om det nu är det hon gör) är ju fortfarande inte din sak att påtala. Med vilken rätt trycker man till andra när man talar om för dem hur de ska tilltala andra?

Nej, är alla vuxna människor så kan de väl bete sïg som sådana också?
 
Sv: Min sak att ta tag i? Hur isf?

Jag förstår inte den här inställningen att medryttare skulle vara livegna på något sätt. Självklart har väl alla som rör sig i stallet yttrandefrihet, särskilt i ärenden som rör stallet och hästarna?

Och att ägaren på något sätt skulle ha ansvar för medryttarens åsikter? Skulle stallmiljö vara någon form av subkultur med egna samhällsregler?

Ibland blir jag rädd...

Ja jisses, säger jag bara! Även jag blir lite mörkrädd när jag hör hur folk resonerar.

I de flesta fall handlar det om vuxna människor som betalar för att rida = del i hästens uppehälle m.m. Dessutom får ju medryttaren även göra andra sysslor i stallet på sina dagar. Självklart måste vederbörande få göra sin stämma hörd om det är nåt som den tycker ska lyftas...
 
Sv: Min sak att ta tag i? Hur isf?

Nej, det är inte din sak att behöva ta upp eller pusha för en lösning. Som flera andra har skrivit så handlar det faktiskt om vuxna människor, och eftersom så som jag uppfattar det så har inte du fått höra något direkt från någon av de inblandade parterna. Hur kan det då ens bli ditt problem om det inte kommit någon form av åsikt om detta från någon av dem? Vidare verkar det ju vara hittills enbart spekulationer att det är just din medryttare som är grundorsaken till flytten...

I övrigt håller jag med Lovisaelenora_ och Piraja, bara för att hon är medryttare så ska hon inte gömmas undan i ett hörn och aldrig märkas av. Hon är också en människa som skapar sig sina egna relationer med människor i sin omgivning, även om de kan bli konfliktfyllda ibland. That's life.
 
Sv: Min sak att ta tag i? Hur isf?

Däremot så är man ju inte mindre värd än någon annan i ett stall för det :)

Men medryttare ska hålla en låg profil därför att de är medryttare? Det där med att vara lika värd, verkar bli en ganska teoretiskt abstrakt historia, tycker jag.

I övrigt håller jag med några andra här, att jag inte tycker att en medryttare bör gå runt i ett stall och ventilera åsikter åt höger å vänster. Har man problem med något kan man ta upp det med hästägaren i stället och försöka hålla sig på en så låg nivå som möjligt.

Jag skulle ta upp det med min medryttare..för att jag på något vis skulle skämmas lite över att den person som jag själv tagit in i stallet verkar bidra till dålig stämning. Antingen fick personen i sig skärpa till sig och sluta upp eller tyvärr sluta som medryttare på min häst. Tycker det är hästägarens ansvar också, även om det ska vara vuxna människor.. att se till att dessa har lite sunt förnuft.

Det du skriver här visar ju att medryttare är något slags lägre stående människor i dina ögon, och att det är delvis upp till hästägaren att ta ansvar för hur de beter sig. För mig tyder detta mest på att den som saknar sunt förnuft är hästägarna, som inte kan hantera att en medryttare är en vanlig människa med vanliga - mer eller mindre trevliga - relationer till andra.

Jag tycker som Lovisaleonora. Det här tyder på en väldigt underlig stallkultur som nästan är skrämmande.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 472
Senast: Mabuse
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
918
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 513
Senast: Kjerulfia
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 745
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovelände
  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp