Bukefalos 28 år!

Min sak att ta tag i? Hur isf?

Sv: Min sak att ta tag i? Hur isf?

Jag tycker inte du har ansvar för en vuxen människa, även om hon är medryttare på din häst. Har hon även stått som hästägare i stallet innan så kanske det är svårt för henne att "tala genom dig", eftersom hon är van vid att vara en av hästägarna?

Jag hade lite "strul" ett tag med stallägarens medryttare (det är ett barn), men det tog jag upp med stallägaren, så fick hon ta det med tjejen. När det handlar om en minderårig tycker jag det känns mer angeläget att verkligen påtala problemet, eftersom det kan bli farligt för både barnet, hästarna och andra om det som sker beror på direkt okunskap (vilket det var i det fallet). Nu verkar det ju inte vara så i ditt fall, och det är egentligen inte ditt problem om någon väljer att flytta på grund av att h*n inte kommer överens med din medryttare.
 
Sv: Min sak att ta tag i? Hur isf?

Men medryttare ska hålla en låg profil därför att de är medryttare? Det där med att vara lika värd, verkar bli en ganska teoretiskt abstrakt historia, tycker jag.



Det du skriver här visar ju att medryttare är något slags lägre stående människor i dina ögon, och att det är delvis upp till hästägaren att ta ansvar för hur de beter sig. För mig tyder detta mest på att den som saknar sunt förnuft är hästägarna, som inte kan hantera att en medryttare är en vanlig människa med vanliga - mer eller mindre trevliga - relationer till andra.

Jag tycker som Lovisaleonora. Det här tyder på en väldigt underlig stallkultur som nästan är skrämmande.

Angående låg profil syftar jag kanske mest på att jag inte tycker att man behöver ha åsikter om allt och alla hela tiden och man behöver inte säga högt och tydligt vad man tycker om exakt allt (gäller alla människor, inte enb medryttare..)
Men speciellt nu om man inte hyr/har valt stallplatsen åt hästen, då får man kanske finna sig i att man kanske inte tycker att en del saker är som man själv ville. Känner man irritation eller känner att man behöver prata av sig kan man istället gå till hästägaren/hyrestagaren kanske och ventilera vad det nu må vara man stör sig på - Man tar ju ändå hand om hästen gemensamt och om något inte funkar borde man ju som medryttare ta upp detta hos ägaren först, eller?

Inte att man ska vara tyst som en mus, inte synas och inte höras. Hänger du med då? Men inte tycka/klaga om allt hela tiden.., det blir på ett eller annat sätt irriterande till slut.
Om det är några rutiner eller annat som inte fungerar och en medryttare har åsikter - jättebra, lika bra som någon annan som har idéer/åsikter. Men åsikter om andra i stallet, om stallet eller om hästar..mja, det behöver man inte stå och prata om högt..Det är fult..det kan man hålla för sig själv eller prata med någon där man vet att det inte kommer att ta skada/läcka ut.

Jag anser inte alls att någon är mindre värd i ett stall, hästägare som medryttare..men däremot ska samtliga i ett stall kunna bete sig på en mogen nivå och uppföra sig väl mot andra. Att någon överväger flytt för hur någon beter sig låter inte alls bra i mina ögon.


Underlig stallkultur för mig är då i alla fall när människorna i stallet inte kan prata med varandra utan väljer i stället att snacka bakom ryggen eller har åsikter om allt och klagar..det blir så tråkigt.
Samt till följd ger en dålig och tryckt stämning i stallet där ingen känner sig säker på varandra.
Somsagt, måste man hela tiden säga vad man tycker, och kan man i så fall
inte framföra detta under ett möte i stället där man kanske har chansen att påverka?

Och ja, jag skulle faktiskt känna lite ansvar om min medryttare gick runt i mitt stall och snackade brett och vilt runtom sig och tyckte/klagade i den grad att det blir dålig stämning eller att någon kanske känner sig illa till mods/blir ledsen.
Jag är för en god stämning i ett stall och skulle inte låta min medryttare gå runt och snacka bara för att den skulle vara missnöjd över saker..Är medryttaren så missnöjd finns det andra hästar/stall där personen kanske trivs bättre i så fall. Det är faktiskt ett tecken för mig ...att om någon har åsikter om mycket eller tycker mycket så trivs nog inte personen i själva verket, och vågar inte framföra det på ett bra sätt eller ens säga det till den personen det rör/personen som kan göra något åt saken (inte ovanligt).

Så resonerar jag i alla fall.
 
Senast ändrad:
Sv: Min sak att ta tag i? Hur isf?

Spinner vidare på ditt sista inlägg så delvis kl.

Hästägaren har ju valt stall (med omsorg antar jag) precis som stallägaren (oxå med omsorg troligtvis) godkänt hästägaren. Passar det inte så flyttar man om problemen inte går att lösa. Stallägaren har förhoppningvis som mål om att alla hyresgäster ska trivas bra tillsammans.

Medryttaren däremot har ju oftast letat häst, och kanske stall, att trivas i och hästägaren i sin tur har valt medryttaren. Här känner jag att stallägaren/övriga i stallet inte riktigt är lika involverade som när en ny hyresgäst flyttar in (eller?) och därmed kan jag förstå Dandylinn mfls resonemang. Åtm hade JAG pesonligen känt mig ganska skyldig om min medryttare skapade osämja (om det inte var befogat såklart som bla Hambo var inne på) i stallet, men jag är nog lite överkänslig med sådant :o
 
Sv: Min sak att ta tag i? Hur isf?

Tillägger

Sen vet jag ju naturligtvis inte vad exakt som ligger bakom..om det är ett stall med allmänt dåliga rutiner så kan jag förstå att personer i stallet kanske uttrycker sig om sådant.

Men i ett stall med välfungerande rutiner mm där alla känner sig nöjda och en enda går runt och har åsikter/klagar för att denne person inte tycker om eller trivs med vissa saker..I ett sånt läge tycker jag det är lika bra att vara tyst, man har ju lix inget att förändra då med majoriteten emot sig.
Man kan ju säga sin åsikt en gång, men om inget medhåll finns varför fortsätta sitt klagande då?
Eller klaga på nya saker hela tiden..Det är det som jag tycker är irriterande/ledsamt, om det är så i det här fallet.
En person som håller på så måste vara otroligt missnöjd över något.

Eller att stallägaren inte vill förändra något, då är det ju det som gäller, acceptera eller byta stall.

Inte att man inte skulle få ha en åsikt..men ibland kan det bli för mycket :)
 
Sv: Min sak att ta tag i? Hur isf?

Klart att medryttare kan komma med åsikter och synpunkter men i slutändan är det hästägaren som har ansvaret och den som bestämmer. Jag har mer än en gång varit med om medryttare som totalt dömmer ut min utrustning till hästen och hur jag tränar samt foderstaten. Det blir rätt snett då såvida det inte är meningen att medryttaren ska utbilda hästen. Det finns såna medryttare som tycker att de kan allt väldigt mycket bättre än hästägaren. Jag säjer inte att det alltid är hästägaren som har mest kunskap, men när en relativt oerfaren person kommer och har åsikter om allt så blir det snett i mina ögon.

Jag har åtminstone känt mig totalt överkörd av vissa medryttare och det är ingen rolig situation. Man har kanske letat efter en medryttare en tid och haft olika personer ute på provridningar (superjobbigt tycker åtminstone jag att det är) och när man till slut har hittat någon som man tror kan passa så försöker de ändra på allt. Och det är jobbigt att säja upp medryttare tycker jag. (Jag är väl världens fegis, men jag tycker att det är svårt)
 
Sv: Min sak att ta tag i? Hur isf?

Sen är nog inte min medryttare den enda som är tjafsig i stallet heller, ska jag ta ett snack med stallägaren och låta honom lösa det eller :confused: Hatar när det blir så här :cry:

Det är alltid jobbigt med tjaffsiga stall. Du kan ju ta upp med stallägaren om att du tycker det är tjaffsigt och att det är bra att göra något åt det innan folket flyttar pga det. Reda ut lite varifrån den dåliga stämingen kommer ifrån.

Sen anser jag faktiskt att hästägaren har ansvar för sina medryttare oavsett ålder. Det är ju inte vilka hästägare som helst som får flytta in i stall och det borde även gälla medryttare för att hålla en bra stämning i stallet. Vet man att det är ens medryttare som orsakar dålig stäming tycker jag att man ska säga till och säga som det är, att dom andra mår dåligt över det helt enkelt och att om den ska vara kvar så får den hålla en lägre profil. Det är inget konstigt med det egentligen. Precis som stallägaren har ansvar för att inackorderingarna håller en bra stämning.
 
Sv: Min sak att ta tag i? Hur isf?

Instämmer. Det är hästägaren som har valt ut medryttaren och om det blir gnissel och dålig stämning pga av att medryttaren gör konstigheter så är det hästägaren som i så fall bör ta ett snack med medryttaren.
 
Sv: Min sak att ta tag i? Hur isf?

det är tyvärr ditt ansvar om övriga i stallet har problem med en medryttare. I det här fallet låter det som medryttaren dessutom har lite väl utåtriktade åsikter i saker som inte bör vara hennes sak alls. Om det skulle vara så att medryttaren har synpunkter på saker i stallet eller vad andra gör för att hon anser att det påverkar din häst (dvs hennes medryttarhäst) ska hon vice versa gå till DIG - inte hålla på och härja med övriga.

så tyvärr - japp. det är du som måste ta tjuren vid hornen, och ang. att den som klagat inte vet att du vet osv - det ser jag inga problem med, utan det är väl bara bra att du som är hästägaren och blivit uppmärksammad på problemet oavsett från vilken källa - tar initiativ och närmar dig denna hästägare för att få lite kött på benen förstakällas mässigt, innan du tar ställning till hur du förhåller dig till medryttar diskussionen.

ang. att medryttaren varit hästägare i stallet tidigare: detta är helt klart en faktor som säkert bidrar till yttrande "friheten", men tyvärr så är det du som hyr boxplatsen och inte hennes gebit (beroende på vad det nu handlar om) att ta en massa tjafs med andra.

Jag blir så trött när jag läser sånthär! sen skulle det vara relevant i tråden om man kunde få en hint om VAD bråket handlar om. Om medryttaren varit hästägare i stallet tidigare och det kört sig mellan henne och ngn annan som också stått där när hon varit hästägare, kan jag samtidigt som jag säger ovan, undra vari problemet ligger att de inte löser sånthär sinsemellan?
 
Senast ändrad:
Sv: Min sak att ta tag i? Hur isf?

Men hur får du det till hästägarens ansvar? Alla är ju vuxna, alla är ju fullt kapabla att reda ut konflikter - eller borde vara det. Man kan ju inte förhandla för en myndig persons räkning.

Det är ju inte ens ts som "tagit dit" medryttaren, hon har varit i stallet längre än så, tidigare som hästägare.

Var och en ansvarar för sina egna relationer, och i det här fallet så är det väl inte ens ett klagomål, utan snarare hört på omvägar?
 
Sv: Min sak att ta tag i? Hur isf?

jag har läst vidare i tråden medans du skrev och editerat mitt inlägg.
Jag står kvar i mina resonemang i det inlägget nu editerat. Jag tycker det blir svårt att resonera enligt ditt resonemang helt utan att ens veta vad det handlar om. handlar det tex om rutiner i stallet, att hästarna går ut kl xx men borde gå ut kl yy, tycker jag personen ska ge blanka f-n i det, det är inte hennes bord, hon är inte hästägare och hyr ingen plats i stallet.
handlar det om att Lotta och Svea inte drar jämt för att Lotta tycker Sveas häst är ful eller borde skos var 7,5 vecka istället för var 8:e - då är det helt klart deras problem att reda ut. Det är en viss skillnad beroende på vad det handlar om. Grund påståendet som gjorts i tråden är att medryttaren lägger sig i och har mycket åsikter om saker i stallet rent allmänt. det tycker jag inte är medryttarens plats, och då tycker jag det ska gå via hästägaren, inte att ngn som varken hyr plats eller äger häst i stallet, börjar tjafsa om saker med de som gör det.
 
Sv: Min sak att ta tag i? Hur isf?

Grund påståendet som gjorts i tråden är att medryttaren lägger sig i och har mycket åsikter om saker i stallet rent allmänt. det tycker jag inte är medryttarens plats, och då tycker jag det ska gå via hästägaren, inte att ngn som varken hyr plats eller äger häst i stallet, börjar tjafsa om saker med de som gör det.

Men det är ju just det där som gör medryttare till något annat än vanliga, vuxna, fullvärdiga människor.

Det är klart att det här kan vara en person som allmänt är pain in the ass, och tjafsar med alla och att det är outhärdligt.

Men det är ändå inte hästägarens sak att ta tag i och inte heller hästägarens ansvar. Hästägaren är ansvarig för sina handlingar och medryttaren för sina.

Om stallägaren anser situationen ohållbar, får väl stallägaren ta upp saken med medryttaren. Om alla i stallet anser situationen ohållbar, får väl alla ta upp det med medryttaren.
 
Sv: Min sak att ta tag i? Hur isf?

*kl*
Om min medryttare agerade i stallet på ett sätt som fick andra stallgäster att vilja flytta, då hade jag inte velat ha denne som medryttare.
 
Sv: Min sak att ta tag i? Hur isf?

Se där, jag tror du är något på spåren! För så är det ju. Så länge man är nöjd med sin medryttare, tycker inte jag att andra ska få bestämma hurvida man ska behålla medryttaren som medryttaren.

Om man själv, som hästägare, däremot finner situationen ohållbar - då gör man ju något åt den. För sin egen skull.
 
Sv: Min sak att ta tag i? Hur isf?

kl

Sedan när är vuxna människor ansvariga för andra vuxna, myndiga människors agerande?

Skäms ni å andra människors vägnar också?

Uppenbarligen är det en massa tassande runt ett ev problem. TS "har hört" att någon väljer att flytta pga TS medryttare. Jaha? Vet TS att det är så?
Den hästägare som letar annan stallplats borde ha försökt lösa situationen med medryttaren, och om det inte fungerat kommit till TS eller stallägaren och förklarat problemet.

Finns det ett problem, så är ju steg 1 att det pratas öppet om det. Jag anser inte att det är TS problem, så länge ingen påtalat det.

Fö så tycker jag att alla som är involverade i ett stall har rätt att uttrycka en åsikt. Medryttare är ingen andra klassens medborgare.
 
Sv: Min sak att ta tag i? Hur isf?

kl

Herregud vilka åsikter folk har!!!

Jag tycker att alla i ett stall har samma rätt att uttrycka sin åsikt om vad som helst. Det är väl ingen som har ett ansvar för en vuxen människa. Är det en medryttare som orsakar dålig stämning får man väl ta upp det på ett möte precis som om det hade varit en hästägare som orsakat den dåliga stämningen.

Jag har aldrig satt olika etiketter på folk i de stall jag varit, har inte alltid ens haft superkoll på vilka som är medryttare eller ägare. Det spelar väl ingen roll, alla har väl samma värde/rättighet även i ett stall.
 
Sv: Min sak att ta tag i? Hur isf?

Tråden har visst blåst upp sina proportioner lite, nu låter det som om mr är en fruktansvärd människa som snackar skit och är allmänt otrevlig vilket inte alls är fallet.

Tycker det finns en del poänger i vad Trix skrev. Nej jag vet inte att det är enbart pga av mr som tjejen söker ny stallplats. Jag vet att de har tjafsat en del om (enligt mig) småsaker som jag inte förstår varför de gör till problem. Därför har jag försökt komma med lösningar (till saker jag inte ens såg som problem från början). Kanske därför jag inte anser att det är mr sak att "skapa" problem som inte finns och om hon tycker det - kom till mig först. Menar absolut inte att hon inte ska ha en egen åsikt men ibland som hon lägger fram det låter det som om det kommer från mig fast jag inte haft en aning (det är en annan historia som jag ska ta upp med henne). Att sen inte tjejen berättar för ngn att hon söker sig bort är konstigt oxå - vill hon inte ens försöka lösa det (vad det nu är). Utåt verkar det som hon trivs ypperligt.

Nej - jag ska helt enkelt prata med henne och höra lite om hur hon trivs och så. Sedan har jag saker att ta upp med mr. Men deras problem sinsemellan ska de få lösa själva. Jag måste väl lära mig att att inte lägga näsan i blöt ;)
 
Sv: Min sak att ta tag i? Hur isf?

Svårt att formulera så det blir rätt, men på nåt vis tycker jag nog hästägaren har lite ansvar för vad medryttaren säger/gör.

Man har ju som stallägare lite svårt med medryttare i det läget, en hyresgäst kan man ju säga upp om den inte är trevlig mot de andra inhyrda/ lyder stallets regler men jag som stallägare kan ju knappast säga upp nåns medryttare.

Så om jag i mitt stall skulle få problem med en medryttare skulle jag säga till hästägaren att hon/han antingen får se till att medryttaren sköter sig, säga upp denna eller flytta från stallet.

Så till grundfrågan tycker jag att JA gästägaren har ett visst ansvar för medryttaren, den är ju där pga att hästägaren bjudit in den och skulle inte ha nåt i stallet att göra annars. Sen så menar jag då i lite allvarligare fall om medryttaren tex inte lyder stallets regler är otrevlig mot övriga i stallet, förstör, osv

Men självklart har hon/han lika stor rätt som andra att yttra sig och diskutera saker.
 
Sv: Min sak att ta tag i? Hur isf?

KL

haha, jag skulle knappast vilja påstå att mina åsikter handlar om att medryttare är andra klassens medborgare det blir rätt komiskt att läsa detta med tanke på alla trådar jag deltagit i där folk behandlar sina medryttare som skit och dessutom tar betalt astronomiska summor för ngt de själva ansett sig i behov av hjälp för.. ;)

som jag exemplifierade tycker jag det är rätt stor skillnad beroende på VAD det handlar om. Har jag skaffat mig en medryttare som väcker ont blod i stallet pga att denne har synpunkter på stallets rutiner osv så japp - då tycker jag faktiskt inte det är medryttarens sak ö.h.t - det är inte denne som hyr plats där eller har häst installad där. I det fallet så ja - då tycker jag att hästägaren behöver hoppa in och medla.

handlar det om annat personligt småtjafs så självklart - sånt bör folk reda ut själva vare sig de är hästägare eller medryttare. Men som sagt - det skiljer sig rätt mkt i min värld beroende på vad det handlar om.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 477
Senast: Mabuse
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
918
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 513
Senast: Kjerulfia
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 745
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp