Min säng är en resonanslåda! Vad ska jag göra för att fixa eländet?

TinyWiny

Trådstartare
Vi har ett mycket märkligt fenomen i sovrummet eller rättare sagt i sängen. När man ligger i sängen så hörs precis allt. Ljud utifrån, ljud från garaget och från övriga huset och de förstärks på ett märkligt sätt så att jag som trots allt har grava hörselskador vaknar av ljuden. Ställer jag mig upp så försvinner ljuden. Då hörs inget alls :confused: Inte ens med hörapparater. Jag som inte är frisk behöver verkligen få sova den tid jag kan men jag kan såklart inte kräva att omvärlden håller tyst även om jag hade önskat det ibland :angel:
Hörselproppar fungerar inte. Jag har som sagt hörapparater och mina öron måste få "andas" den tid jag inte måste ha apparaterna i.
Det är märkligt nog bara långvariga ljud som hörs. Bilar, lastbilar, traktorer och annat som kör förbi hörs inte utan det är ljud som håller på som förstärks.

Hjälp!
 
Limma fast frigolitskivor som ljuddämpare. Om dom måste vara syniga så klä dom med ett fint tyg.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Om sängen står på vanliga ben hade jag börjat med att ställa den på gummifötter, sådana man har till tvättmaskiner.

Funkar inte det, hade jag flyttat den ett par decimeter åt valfritt håll, bort från vad som verkar vara exakt rätt plats för att befinna sig i husets grundresonans.
 
ställa den på gummifötter, sådana man har till tvättmaskiner.

LEG90026

https://www.elgiganten.se/product/v...026/vibrationsdampare-tvattmaskin-torktumlare
 
Om sängen står på vanliga ben hade jag börjat med att ställa den på gummifötter, sådana man har till tvättmaskiner.

Funkar inte det, hade jag flyttat den ett par decimeter åt valfritt håll, bort från vad som verkar vara exakt rätt plats för att befinna sig i husets grundresonans.
Vi har en IKEA malmsäng, alltså hela gaveln är ben såhär http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S29929230/
En gummilist kanske kan fungera om man lägger den under hela gaveln? Eller behöver det vara något tjockare?

Flytta sängen går tyvärr inte. Minisovrum med bara någon cm på ena sidan och ca 30 cm på den andra. Flyttar vi den så kommer vi helt enkelt inte ur den. Det var annars min första tanke som jag tyvärr fick lägga ner. Övriga väggar tas upp av fönster, garderobslänga och dörren. Dessutom går murstocken där och tar plats.
 
Mycket textilier kan hjälpa. Tjocka gardiner dämpar ljud utifrån.

En tjock vävtapet hjälper väldigt mycket i jämförelse med enbart vanlig tapet eller målad vägg. Detta kräver iofs mer jobb att få upp men kan bli både snyggt och ljuddämpande :).
 
Jag hade satsat på gummiunderlägg som @Jeffery tipsade om, behövs inte längs hela sidan utan en i varje hörn fungerar nog bättre och sen hade jag satt någon form av ljuddämpande material, som tjockt tyg typ matta, mellan gaveln vid huvudändan och väggen och kanske även under sängen.
 
Mycket textilier kan hjälpa. Tjocka gardiner dämpar ljud utifrån.

En tjock vävtapet hjälper väldigt mycket i jämförelse med enbart vanlig tapet eller målad vägg. Detta kräver iofs mer jobb att få upp men kan bli både snyggt och ljuddämpande :).
Textilier var det första jag testade. Tyvärr hjälpte det inte. Inte ens matta och hundbädd under sängen :angel: (Min hund gillar att bädda och då kan allt möjligt hamna under sängen :D)
Ljuden hörs ju inte i själva rummet utan enbart om jag ligger i sängen.

Knapplån
Jag funderar på om det kan vara murstocken som hjälper till att göra sängen till resonanslåda? Även om sängen inte står mot murstocken så står huvudgaveln mot väggen bredvid murstocken. (Murstock i hörnan och väggen ut från hörnan står huvudgaveln mot.) Murstocken kan jag dock inte ta bort...
 
Jag hade satsat på gummiunderlägg som @Jeffery tipsade om, behövs inte längs hela sidan utan en i varje hörn fungerar nog bättre och sen hade jag satt någon form av ljuddämpande material, som tjockt tyg typ matta, mellan gaveln vid huvudändan och väggen.
Blir det inte ostabilt med bara en i varje hörn? Typ att det bryter i gaveln?

Tjock matta på väggen tror jag inte hjälper då ljuden kommer underifrån och inte ens matta under sängen hjälper.
 
Blir det inte ostabilt med bara en i varje hörn? Typ att det bryter i gaveln?

Tjock matta på väggen tror jag inte hjälper då ljuden kommer underifrån och inte ens matta under sängen hjälper.
Instabilt blir det inte och sängen borde klara det utan problem.

Men du skriver själv att du funderar på om inte orsaken är väggen vid huvudändan med murstocken?
 
När man bygger scenlådor så limmar man frigolitskivor under och på insidorna. Samlar inte damm mer än sängen i övrigt.
 
Instabilt blir det inte och sängen borde klara det utan problem.

Men du skriver själv att du funderar på om inte orsaken är väggen vid huvudändan med murstocken?

Okej :) Får testa!

Ja det slog mig nu när jag skrev i tråden att det kanske är murstocken som är det verkliga problemet? Matta/tjockt tyg samlar damm och som dammallergiker så skulle jag snart inte få sova pga andningssvårigheter med en sådan vid huvudänden. Jag hade behövt tvätta det varje vecka och då kommer problemet att jag inte hade kunnat ta ner och få upp något sådant själv pga de fysiska begränsningar jag har och sambon jobbar borta för långa tider för att kunna fixa det hela. Vilka problem jag har :crazy:
 
När man bygger scenlådor så limmar man frigolitskivor under och på insidorna. Samlar inte damm mer än sängen i övrigt.
Det lutar faktiskt åt att testa din idé. När madrasserna är ur så kan sängramen och botten dammsugas uppifrån (vi har ställbar botten med spjälor) så det är inga problem så.
 
Står sängen helt emot den misstänkta väggen? I så fall hade jag försökt flytta den utåt (kanske frigolit även där?)
Nej inte direkt mot. Murstocken bildar en hörna med den väggen som går bakom sänggaveln och sänggaveln börjar några cm ifrån den vägg som utgör murstocken. (Blev det förståeligt?) Jag funderade just på frigolit även där. Som sagt, litet sovrum så jag får mäta lite först. Det får ju inte bli så att man måste gå sidledes förbi.
Vi har det minsta sovrummet i huset då vi ansåg att det var viktigare att barnen fick stora. Nu bor de ju inte här längre men de som är större ligger på övervåningen och jag vågar inte riktigt chansa på att vara tvungen att gå i trappor flera gånger per dag än så att byta är inte aktuellt nu.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu ska jag kanske äntligen få veta något jag undrat över länge! Jag har en grav hörselskada sen typ födseln och sen så länge jag kan...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 180
Senast: TinyWiny
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 801
Senast: cirkus
·
Relationer Jag ber om ursäkt för att det blev en så lång text men hoppas ni kan ta er tid att läsa och förhoppningsvis hjälpa mig! Jag har sedan...
Svar
14
· Visningar
2 864
Senast: Otter
·
Hästmänniskan Jag hoppas jag har lagt detta under rätt annars får den gärna flyttas! Hej! Jag har ett problem - har en medryttare sedan 1 ½ månad...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 493

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp