Bukefalos 28 år!

Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

När jag läser vad du skrivit så tycker jag att du verkar haft otroligt med tålamod. Jag hade sagt till h*n att lämna stallet bums. Att hitta bra medryttare är svårt men om man letar o vågar säga exakt hur man vill ha det så brukar det lösa sig. Att säga upp medryttare är jobbigt. Man känner sig så anklagande på något vis. Men man måste se om sitt eget hus så att säga. Gör det så smidigt som möjligt. Säg att du har flera saker du inte tycker fungerar och därför omgående kommer att söka efter ny medryttare. Försök undvika att beskriva allt som var fel eftersom listan verkar oändligt lång. Tänk att du ska lämna någon typ av positivt minne hos personen så undvik att bli otrevlig även om jag här bakom mitt tangentbord skulle vilja tokskrika på personen å dina vägnar :devil: Lycka till! Vem vet vad för härlig o ansvartagande medryttare som väntar för dig o din häst bakom kröken på livets stig :-D
 
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Tycker också att du ska säga "tack och hej, det funkar inte". Okej, om man skulle råka glömma något framme nån enstaka gång, men inte flera gånger på rad. Men slarvar man med spån, mat m.m. hade jag sagt upp medryttaren väldigt fort.
Tycker det verkar som hon fort några chanser redan, och tycker du ska leta efter någon annan.
 
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Jag hade inte haft kvar medryttaren. Låter som att allt blir fel och att det blir mer jobb för dig än avlastning.
 
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Jag hade sparkat medryttaren det fungerar uppenbarligen inte och verkar inte ha en chans att göra det helle. Samtidigt hade så känns det lite tveksamt om det är möjligt att hitta någon som gör dig nöjd med tanke på priset.

Det beror visserligen lite på var du har hästen uppstallad, men 1000kr i månaden för 2 gånger i veckan är bara normalpris eller billigt i ett fåtal regioner ( i synnerhet i ett stall som ditt där man gör mycket själv med mockning foder packning mm) och du har dessutom regler om hur man får rida och krav på en bra ryttare. Ska man generalisera så får man vad man betalar för, fast omvänt. Bra vilkor ger större urval när det gäller kandidater och dåliga vilkor det som blir över och som ingen annan vill ha ( grovt uttryckt). Duktiga, nogranna medryttare får ofta rida gratis och får ibland tom betalt i form av gratis träningar och tävlingar, skjuts eller liknande.
 
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Idag skickade jag via FB till henne då jag inte kan få tag på henne via telen.

( Kan tyvärr inte ringa/sms pga. telefonen så därför skriver jag här) För det stod på tavlan att hon inte hade någon 18 påse när jag kom idag.

Tyvärr så känns det som att detta inte kommer att funka, men nu har det varit för mycket på kort tid. Tycker du red henne bra m.m men det var för slarvigt.. Hade verkligen hoppats och trott på att detta var helt rätt - för både mig och Harmonie.

Men efter mycket tänk från min sida samt att jag hela tiden går och oroar mig så har jag kommit fram till att du tyvärr inte är rätt person för oss.

Du verkar vara en toppen tjej men tyvärr så funkar inte medrytteriet som jag hade hoppats, jag känner tyvärr inte att jag får någon avlastning utan jag går bara runt och oroar mig. Detta blir då en stor påfrestan på mig och gör mig ytterst stressad.

Om du vill får du rida henne till sista december självklart om du vill, men sen avslutas vårat sammarbete trotts att jag helst inte ville att detta skulle ske.

Mvh



Tycker ni att detta var schysst skrivet?
Jag vill inte göra henne ledsen el ngt.
 
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Vad säger hon när du har sagt till henne att hon har glömt saker eller inte följer de regler du har satt upp? Har du pratat med henne? Lappsystemet brukar tyvärr fungera dåligt på vissa människor.

Detta är anledningen till varför jag inte har medryttare till mina hästar.


När tagit upp detta med henne får jag bara " Oj förlåt jag glömde, då vet jag det till nästa gång" i det stuket.

När hon red ut barbacka utan reflexer fick jag " Oj förlåt det visste jag inte, visste jag att jag inte fick skulle jag aldrig gjort det"

=(
 
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Jag hade sparkat medryttaren det fungerar uppenbarligen inte och verkar inte ha en chans att göra det helle. Samtidigt hade så känns det lite tveksamt om det är möjligt att hitta någon som gör dig nöjd med tanke på priset.

Det beror visserligen lite på var du har hästen uppstallad, men 1000kr i månaden för 2 gånger i veckan är bara normalpris eller billigt i ett fåtal regioner ( i synnerhet i ett stall som ditt där man gör mycket själv med mockning foder packning mm) och du har dessutom regler om hur man får rida och krav på en bra ryttare. Ska man generalisera så får man vad man betalar för, fast omvänt. Bra vilkor ger större urval när det gäller kandidater och dåliga vilkor det som blir över och som ingen annan vill ha ( grovt uttryckt). Duktiga, nogranna medryttare får ofta rida gratis och får ibland tom betalt i form av gratis träningar och tävlingar, skjuts eller liknande.


Jag har henne i sthlms området - gjorde en priskoll innan jag satte ut en annons för att komma runt med ett vettigt pris.
Inne i stan är det ca 1500kr/månad och uppåt, beroende vart i stan hästen i fråga står.

Vi står 20min med pendeltåg från centralen med jätte bra kommunikationer, 2 ridhus,upplyst utebana, naturresarvat att rida på, fikarum m.m
har tagit mindre än 1/4 av stallhyran, de får gärna träna m.m men eftersom jag själv är student i nuläget kan jag inte pitcha in med pengar även om jag skulle vilja:( Har inte heller ngt körkort så att jag kan hjälpa de med skjuts.
De får gärna tävla om det känns bra osv i ridningen.

Har även sagt att skulle det vara så att hästen ifråga blir dålig/inte kan ridas el liknande så behöver de ej betala.
Har tyckt att det har varit en bra deal och de som har kommit o provridit tycker att det är bra m.m
:cry:

Men ja...nu är det iaf gjort, har en som kommer o provrider i mitten av januari o en som möjligtvis börjar 1dag i veckan så snart som möjligt:)
 
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Stockholmsområdet är en av de regioner jag syftade på med "lite beroende på var du har hästen" men i sak kvarstår argumentet att ju mer man tar betalt dess mindre kan man kräva av medryttaren. Det gäller att hitta en balans men priset ligger troligen på rimlig nivå, men det lär du upptäcka. Lycka till.

Helt OT - Nog packar väl den som fodrar en kasse om det skulle saknas? Det finns inte på min karta att fixa mat åt alla hästar även om någon glömt.
 
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

uppdatering:

sa ju som sagt upp henne igår,
Idag får jag ett mail om att hon inte vill fortsätta resten av månaden och vill ha 600 kr tillbaka från denna månad.
Halva månaden har redan gått så anser inte att hon ska ha 600 - möjligtvis kanske 500.
Dock så de flesta jag bett om råd tycker att hon inte skall ha tillbaka någonting - eftersom det är hon som avsäger sig att rida trotts att jag sagt att det är OK att hon e kvar månaden ut.

o pga. att hon har "misskött" sig eller vad man ska kalla det och gjort alla dessa fel trotts tillsägningar inte bättrat sig så så anser de jag bett om råd ang. detta antingen att jag ska dra av för det hon missskött sig eller inte ge henne någonting alls...


Men jag e väldigt blödig, men 600 tänker jag inte ge tillbaka, som jag sa innan möjligtvis max 500.

Vad TYCKER NI???

hjäääälp!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Stockholmsområdet är en av de regioner jag syftade på med "lite beroende på var du har hästen" men i sak kvarstår argumentet att ju mer man tar betalt dess mindre kan man kräva av medryttaren. Det gäller att hitta en balans men priset ligger troligen på rimlig nivå, men det lär du upptäcka. Lycka till.

Helt OT - Nog packar väl den som fodrar en kasse om det skulle saknas? Det finns inte på min karta att fixa mat åt alla hästar även om någon glömt.



De skall göra en påse om de skulle saknas, eller höra av sig, dock så är vissa sånna att de inte gör en påse eller hör av sig till ägaren, därför så viktigt att man alltid har ( vill alltid ha dubbelt om det skulle hända någonting)
Men de flesta gör ingen påse, särskilt inte 18 fodringen som bara skall vara att slänga in för den som e där,
och jag vet att min häst har stått utan påse om jag har kommit dit efter 18 för det står alltid på tavlan.
 
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Menar du på allvar att de skiter i att fodra en häst om maten inte är iordninggjord? Det stallet skulle jag flytta ifrån på en gång..
 
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

just 18 vet jag att hon inte fått, det är kollektiv - vissa gör det och tycker det e självklart att ge hästen mat om den inte har,
men vissa tycker inte det å har man otur som jag har haft så blir det tydligen så. Men för det mesta så har någon varit där som har gjort en påse till henne.
 
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Håller med, alla kan missa någon gång eller bara bli fördröjda, bara folk inte sätter det i system.

Hur är folk funtade om de fodrar alla utom en? Fast om folk ofta struntar i det...
 
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Att någon missar att fodra en häst någon enstaka gång, fine, men att medvetet skita i det är inte ok under några som helst omständigheter! Det är självklart upp till ägaren att se till att det foder som ska vara fixat är fixat, men om det inte är det så ska väl inte hästen få lida för det?

Jag skulle inte stå kvar i ett sådant stall en sekund mer än nödvändigt.. Jag har flyttat för mindre.
 
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Herregud! Vilken dålig medryttare du lyckats få tag på!! Förstår inte att medryttaren inte skäms, det hade jag gjort... Okej, om man kanske glömt höpåsen en gång av ren glömska men att upprepade gånger göra så här mycket fel, då kan man uppenbarligen inte bry sig om hästen! Skönt att du haar en ny på ingång, för den du har haft verkar inte vara någon att skryta med :crazy:

Jag skulle max betala tillbaka 400 spänn och då är man schyst, egentligen borde hon ju inte ha något alls! Har ni skrivit något medryttaravtal? Det är en fördel att göra det, kanske att tänka på till din nya medryttare ;) Skriv då in i kontraktet om något ska betalas tillbaka vid eventuell uppsägning. Det gör det hela så mycket lättare :)
 
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Herregud! Vilken dålig medryttare du lyckats få tag på!! Förstår inte att medryttaren inte skäms, det hade jag gjort... Okej, om man kanske glömt höpåsen en gång av ren glömska men att upprepade gånger göra så här mycket fel, då kan man uppenbarligen inte bry sig om hästen! Skönt att du haar en ny på ingång, för den du har haft verkar inte vara någon att skryta med :crazy:

Jag skulle max betala tillbaka 400 spänn och då är man schyst, egentligen borde hon ju inte ha något alls! Har ni skrivit något medryttaravtal? Det är en fördel att göra det, kanske att tänka på till din nya medryttare ;) Skriv då in i kontraktet om något ska betalas tillbaka vid eventuell uppsägning. Det gör det hela så mycket lättare :)



Tyvärr så skrev jag ju inte något avtal, väldigt dumt av mig!
Men vet ju själv att från o med nu blir det avtal vad det än gäller.
600 är dock helt oacceptabelt att betala, det gör jag inte med tanke på att halva månaden har gått, om man ska vara petig 2 ½ vecka av 5. :s
 
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Är du på allvar ute efter att få råd eller vill du bara gnälla av dig? Det är ju uppenbart att det inte funkar med denna människa, då är det väl bara att säga tack och hej? :crazy:
 
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Detta är verkligen inte okey av en medryttare. Jag är medryttare just nu, och som medryttare ska man ta sitt ansvar de dagar man är ute, precis som en hästägare. För hästen är trots allt din de dagar du är ute. Det finns inte för mig att "glömma" en hö-påse då och då, eller att göra sådant ägaren säger inte är okey. Det får bara inte finnas.

Har själv tidigare varit hästägare och haft medryttare, och tyvärr har några av dom varit riktiga rötägg (vet därför hur det är). Men ge inte upp hoppet! Det finns de som är värda att leta efter. Att vara medryttare är ett stort ansvar, och vissa vet helt enkelt inte vikten av det. Det är låååååångt ifrån alla som är sådär.

Säger som föregående talare, du har varit otroligt tålmodig. Jag hade ALDRIG stått ut med detta. Och att hon vill ha pengar tillbaka är ju egentligen (och ursäkta mig för att jag är hård nu) bara pinsamt med tanke på hur hon har skött sig (eller inte skött sig).

En medryttare ska vara någon man ska lita på till 100%, för man lånar ändå ut hästen till denna ett X antal dagar i veckan. Vissa människor verkar inte förstå detta.

Men som sagt var, fortsätt leta och ge inte upp hoppet! Det kommer komma någon tillslut som bara är helt rätt :)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Tyvärr så skrev jag ju inte något avtal, väldigt dumt av mig!
Men vet ju själv att från o med nu blir det avtal vad det än gäller.
600 är dock helt oacceptabelt att betala, det gör jag inte med tanke på att halva månaden har gått, om man ska vara petig 2 ½ vecka av 5. :s
Då undrar jag om du verkligen är intresserad av att lägga ner en massa extra energi och dåligt humör för en hundring. Lägg den energin på att hitta en bra medryttare istället tycker jag. Jo, jag har varit student själv, och vet att en hundring betyder en del, men inte så mycket att det är värt att bli ännu mer osams för.
 

Liknande trådar

Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 694
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
Svar
19
· Visningar
1 559
Senast: Fiorano
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 559
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp