Bukefalos 28 år!

Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Grannox

Trådstartare
Jag hoppas jag har lagt detta under rätt annars får den gärna flyttas!

Hej!
Jag har ett problem - har en medryttare sedan 1 ½ månad tillbaka.
Innan h*n började kom vi överens om 1000kr/månad för 2 dagar i veckan som skulle betalas förskottsvis.
Samt vad som h*n skulle göra när hon var där m.m
Jag sa samt att jag inte ville att h*n skulle rida ut själv, utan ville hon rida ut så skulle h*n rida med någon annan.

Först så har jag nu försökt få pengarna betalda in på mitt konto i över 1 månads tid,de satte över i förrgår för både nov + dec då.
Sen har jag även haft problem att h*n e otroligt slarvig:(

för 2-3 veckor sedan så dvs när hon ridit i ca 3 veckor, att jag kom till stallet dagen efter då har h*n inte lagt in någon ny torv så hästen står på betongen och hon får väldigt lätt skav när hon inte har tillräckligt mycket i boxen.
Detta har jag påpekat innan att h*n ska lägga in när det behövs och att hästen inte får stå på betongen.

En annan dag så hade hon ingen mat gjord utan bara burkarna, inte silaget( jag kom precis när det var intag den dagen annars hade hon stått utan mat)
Jag har sagt till henne innan hon började och de första gångerna jag var med denne att hon alltid måste ha em mat till dagen efter, och att jag vill att h*n gör påsarna som inte är gjorda.

H*n kommer för det mesta på kvällen så det är 3 påsar hon behöver göra varje gång h*n är där.
Nu har vi dessutom börjat med att de får mat kl 18 också och när vi började med det så sa jag det till henne att när hon gör em nätet så ska h*n lägga det i 18.00 påsen ( det står 18.00 på påsen) under 1 ½ veckas tid så har h*n inte gjort den.

Jag har ett flertal gånger hittat hästens saker vid boxen, sadelgjord,sadelskydd, handskar m.m
Denna sadelgjord används inte ens - det är en ergonomisk gjord och hon kan inte ha den hoppsadeln hon har nu så den används inte alls.
Jag har sagt flera gånger att h*n inte får lämna saker framme utan har h*n tagit ut det måste h*n ta in det då vi står i ett rätt stort stall och det lätt försvinner saker.

H*n gör inte rent bettet efter sig
Har inte satt på sadelskyddet på sadeln som resulterat i några nya märken i hennes ca 1 års gammla sadel.
Slängt in sadel m.m i skåpet - sadeln hänger då inte ens på sadelhängaren korrekt utan på sidan,mot skåpets sida UTAN sadelskydd.

Samt att denne nu senast red ut BARBACKA i bäcksvart mörker själv ( dock bara 10 min) när jag sagt till henne att hästen inte är så pass trygg ute att man kan rida ut själv barbacka.
Jag har själv börjat rida ut ( med sadel) själv för att vänja henne vid att vara ute själv, men jag tycker inte att någon som kännt hästen en måndad och ridit hästen 7-8gånger ska ge sig ut i mörkret dessutom utan reflexer.
Denne tyckte det var onödigt att sätta på sadeln för att de bara skulle vara ute en liten stund,o dvs inte satt på reflexridtäcket på hästen.

Hästen i fråga är brun.

Detta har jag fått höra en gång innan att hon ridit ut själv dock med sadel runt hagarna på vägarna..
Har även sagt till denna att inte ta mkt tygeltag på hästen då denne blir störd och irreterad i munnen, dagen efter när jag ridit har jag knappt kunnat ta en förhållning i den häst som brukar gå i en låg och lång form utan att hästen slår upp huvudet när man tar en liten förhållning eller saktar av.

Vi är flera hästar i hagen, en dag så bad en av ägarna denne om att fylla på vatten i hagen för att ägaren inte hade tid utan hade bråttom. Självklart svarade medryttaren och fyllde inte på.

Nu vågar jag själv INTE komma efter intaget om det skulle vara så att hon står utan mat.

jag har satt upp en rutin lapp som skall göras varje dag, tex. göra rent vattenkoppen, denna har aldrig gjort detta.

Det har de senaste veckorna varit någonting VARJE gång denna varit där, alltid någonting.



Ni kloka hästmänniskor?
Vet inte vad jag ska ta mig till, ska jag göra mig av med denna eller låta henne vara kvar och ge henne några chanser till?:crazy:

Denna har hästen idag och jag ska på middag så kan inte hålla översikt över denna. - så får se om det är ngt imorgon.


hjälp mig snälla?
 
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Jag hade sagt tack och hej! Det blir ju inte bättre när du säger till så då förstår uppenbarligen inte personen vad konsekvenserna blir av sitt handlande!

Säkerhet är A och O för mig när det gäller mina djur så jag hade inte haft kvar en sådan medryttare!
 
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Vad är det som är bra med den här medryttaren?
En medryttare har man väl för att bli lite avlastad, inte för att få ännu mer att göra och oroa sig över.
Nej jag hade inte låtit henne vara kvar. Möjligtvis verkligen sagt till att det här gör du fel, gör rätt eller leta efter en ny häst att rida.
 
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Jag hade sagt tack och hej! Det blir ju inte bättre när du säger till så då förstår uppenbarligen inte personen vad konsekvenserna blir av sitt handlande!

Säkerhet är A och O för mig när det gäller mina djur så jag hade inte haft kvar en sådan medryttare!



Okej, ja jag e rätt orolig själv.. =/ men känner att jag behöver hjälp å råd.
Jag kanske överreagerar?:o :crazy:
 
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Vad är det som är bra med den här medryttaren?
En medryttare har man väl för att bli lite avlastad, inte för att få ännu mer att göra och oroa sig över.
Nej jag hade inte låtit henne vara kvar. Möjligtvis verkligen sagt till att det här gör du fel, gör rätt eller leta efter en ny häst att rida.

Vad som varit bra ( innan jag lämnade denna själv) var att hon faxtist lyssnade när jag sa att denne skulle vara stilla med handen och jag såg en förbättring med hästen.

Nu har det avstannat helt =(
 
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Jag hade varnat henne för längesedan och sagt hej då innan listan blev så vansinnigt lång....! Inte ok uppförande, så arrogant kan man vara hos någon annan!
 
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Hade det varit jag hade hon åkt ut fortaren än kvickt, ser ingen anledning till att behålla personen ifråga. Det finns seriösa meddisar som faktist sköter sina åtagande.
 
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Så personen har varit bra på en punkt, tidigare, och inget annat funkar?
Tycker inte det låter som ett svårt val vad du ska göra...
 
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Ah, jag får sätta ut en ny annons o leta mera..
Verkar inte finnas några där ute, eller så har jag bara haft sjukt mkt otur o bara fått dom som e oseriösa eller liknande:(
 
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Så personen har varit bra på en punkt, tidigare, och inget annat funkar?
Tycker inte det låter som ett svårt val vad du ska göra...


Det funkade medans jag var med.
Då gjorde denna maten med mig osv el gjorde det själv o då gick det jätte bra.

Jag har tom. sagt till mina bästa vänner i stallet att hålla ett öga på henne när jag inte är där så att jag vet vad som händer för ja ite litar på denne:(
 
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Det är väl inget svårt val att göra? Hon slarvar med säkerheten, utrustningen och skötseln och rider hästen på ett sätt som påverkar den negativt (rädd för bettet). Är väl bara att sparka ut henne eftersom hon omöjligen kan ta till sig instruktioner utan att man står över axeln på henne och tjatar.
Finns gott om trevliga och seriösa medryttare i Stockholm men alla kanske inte vill rida en häst som är så otrygg att den inte kan ridas ut själv och samtidigt betala så mycket pengar.
 
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Det är väl inget svårt val att göra? Hon slarvar med säkerheten, utrustningen och skötseln och rider hästen på ett sätt som påverkar den negativt (rädd för bettet). Är väl bara att sparka ut henne eftersom hon omöjligen kan ta till sig instruktioner utan att man står över axeln på henne och tjatar.
Finns gott om trevliga och seriösa medryttare i Stockholm men alla kanske inte vill rida en häst som är så otrygg att den inte kan ridas ut själv och samtidigt betala så mycket pengar.


Hon kan ridas ut själv, dock har hon lite väl mycket nerver och svår att få tillbaka till lungt skede igen om hon väl stressat upp sig.
Hon är inte rädd för någonting utan det är mest bus m.m hon gör,

Därav varför jag vill hinna välja henne vid att ridas ut helt själv utan att hon gör ngt innan jag skickar ut någon som inte känner henne.
 
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Nej du överreagerar inte. Så som du beskriver situationen har du ju ingen nytta alls av din medryttare och då finns ingen anledning att låta personen vara kvar. En andra/sista chans kan ju vara bra ibland men med så många missar är det troligtvis omöjligt att medryttaren skulle förbättra sig så på alla punkter, så det är nog bättre att säga tack och hej direkt.

Det går säkert att hitta en bra medryttare, men ju mer betalt du tar och ju mer krav du ställer desto mindre blir utbudet.
 
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Jag skulle gjort mig av med en sådan medryttare så fort som möjligt. Hon gör ju inte det ni kommit överens om. Du blir bara stressad och orolig att allt inte ska vara i sin ordning. Då har du ju ingen glädje alls av en medryttare. Medryttare är bra när man kan lita på dem. Hoppas du hittar en sån
 
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

jag hade slängt ut den medryttaren så fort jag såg att hon inte gjorde i ordning maten till hästen och inte la in strö. vill hon bara rida så är ridskola bättre, en medryttare som inte sköter om hästen, utrustning eller uppgifter i stallet är inget att ha. hade inte velat ha en sån även om hon var en super duktig ryttare.
 
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Säg till henne att det får räcka, vad hon bör tänka på tills nästa medryttarhäst.
 
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Jag hade inte accepterat det. Håller själv på att leta medryttare och kommer inte acceptera slarv med häst, utrustning eller sysslor
 
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Det är din häst och alltså du som bestämmer hur den ska skötas osv. Det tycker jag att man som medryttare ska respektera. Ni var överens om pris och vad som ingick i "paketet". Dina krav är inte på något sätt orimliga och du har ju inte kommit och ändrat förutsättningarna i efterhand heller. Så du kan med gott samvete säga upp den här medryttaren BUMS. Du har gett henne alla chanser och mer därtill och behöver inte ha något dåligt samvete över att du inte vill ha personen kvar.

Visst kan det vara svårt att hitta ny en person som funkar, men det är väl värt att vänta tills en sån person dyker upp. Du ska INTE behöva oroa dig över så självklara saker som om hästen får sin mat eller ej. Bättre ingen medryttare alls än en som man inte kan lita på för fem öre tycker jag!
 
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Jag hade tagit henne ur mitt stall snabbare än en höna bajsar!!!

Kan man inte sköta MIN häst så som JAG vill har man inget med den att göra!!!
 
Sv: Hur ska jag göra??!! Hjälp!!!

Vad säger hon när du har sagt till henne att hon har glömt saker eller inte följer de regler du har satt upp? Har du pratat med henne? Lappsystemet brukar tyvärr fungera dåligt på vissa människor.

Detta är anledningen till varför jag inte har medryttare till mina hästar.
 

Liknande trådar

Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 694
Senast: lizzie
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
Svar
19
· Visningar
1 559
Senast: Fiorano
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 559
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp