Bukefalos 28 år!

Min tråd om ridskolor i Stockholmsområdet

Sv: Min tråd om ridskolor i Stockholmsområdet

Trådar om specifika ridskolor eller efterlysningar av ridskolor tas bort då de antingen är just efterlysningar, eller riskerar att mynna ut i ren reklam eller smutskastning.
 
Sv: Min tråd om ridskolor i Stockholmsområdet

Så folk är alltså tillåtna att posta länkar under Ridklubbar utan att det är någon som helst interaktivitet?

Och kan moderatorerna inte skilja mellan smutskastning och saklig kritik? Rapportknappen är ju till för att användas.
 
Sv: Min tråd om ridskolor i Stockholmsområdet

Hur ska en moderator veta om det är saklig kritik när någon kommenterar att hästarnas boxar mockas för sällan eller att personalen är grinig, att en häst visst har lämnats att dö i en hage, eller att ridlärarna överanvänder piskan?

Vad är det som säger att det inte är ett konkurrerande stalls personal som skriver de sakerna?

Och hur ska en moderator kunna skilja på om litenlisa_ridläger2010 som skriver om det underbara ridlägret verkligen är en deltagare som ger en saklig syn, eller om det är ridskolechefen som försöker göra smygreklam för sin verksamhet?

(Vet att jag raderat trådar där en ny användare kommit in och frågat om rekommendationer vid valet mellan ditt eller datt, och där en annan ny användare i inlägget efter har skrivit en lysande rekommendation av ditt, och där båda användare skrivit från samma IP-nummer, alltså samma dator/bostad.)
 
Senast ändrad:
Sv: Min tråd om ridskolor i Stockholmsområdet

Hur ska en moderator veta om det är saklig kritik när någon kommenterar att hästarnas boxar mockas för sällan eller att personalen är grinig, att en häst visst har lämnats att dö i en hage, eller att ridlärarna överanvänder piskan?

Vad är det som säger att det inte är ett konkurrerande stalls personal som skriver de sakerna?

Och hur ska en moderator kunna skilja på om litenlisa_ridläger2010 som skriver om det underbara ridlägret verkligen är en deltagare som ger en saklig syn, eller om det är ridskolechefen som försöker göra smygreklam för sin verksamhet?
Man får göra en samlad bedömning. På Cint.se kan man skriva nästan vad som helst. Inte för att det är Bukefalos ansvar. Men om en användare säger att det mockas sällan så öppnar det för andra användare att fråga hur ofta det mockas då? Om svaret blir att det bara mockas fem gånger om dagen så borde de flesta inse att det mockas mer än nog.

Vad gäller påståenden om att hästar har lämnats att dö i hagar så är det en enkel sak att kolla upp.

Och borde man inte i konsekvensens namn även förbjuda folk att säga vilka stall de rider hos och att helt avskaffa bilduppladdningsfunktionen? Hur kan jag veta att oskyldiga inlägg och bilder i själva verket inte är delar av en lömsk potemkinkuliss?
(Vet att jag raderat trådar där en ny användare kommit in och frågat om rekommendationer vid valet mellan ditt eller datt, och där en annan ny användare i inlägget efter har skrivit en lysande rekommendation av ditt, och där båda användare skrivit från samma IP-nummer, alltså samma dator/bostad.)
Vilket inte är ett argument för locket på. Det är som att säga att personbilar bör förbjudas då det finns fortkörande rattfyllon.
 
Sv: Min tråd om ridskolor i Stockholmsområdet

Går det att starta en tråd där jag frågar om olika ridskolor och folk får skicka mig PM med tips?
 
Sv: Min tråd om ridskolor i Stockholmsområdet

Efterlysning av tränare, ridskolor, ridläger, resor och liknande läggs lämpligen under Radannonser.

mvh

IngelaH
 
Sv: Min tråd om ridskolor i Stockholmsområdet

(båda användare skrivit från samma IP-nummer, alltså samma dator/bostad.)

Stämmer inte och det vet du lika väl som jag (hoppas jag).
postar man från 2 olika datorer har man 2 olika IP nummer. dock kan en router ha samma IP nummer i olika delar av landet.
Du kan kontrollera via mig om du vill jag postar inlägg här på buke från 4 olika datorer och 2 separata internet uppkopplingar. Men samma IP nummer.
 
Sv: Min tråd om ridskolor i Stockholmsområdet

Blir det bättre om jag byter dator/bostad mot hushåll/uppkoppling?

Det enda jag kan se på inlägg är IP. Inte vilken browser nån kör, ingen MAC-adresser, inget operativ. Om IP-et går till ett stort företag som antagligen har alla sina anställda via samma IP så kan jag inte dra några slutsatser. Är det ett fast IP som går via en ISP och som bara en användare har använt hittills på buke så är det lite lättare att gissa att ett andra nick är från en viss person. (Rörliga IP ger många användarträffar.)

Och nej, jag kan inte faktiskt inte se var du postar ifrån. Det kan jag bara göra på mina egna forum och du hänger inte på U, ÄU eller S speciellt ofta. En sökning på dig gav dock mer än ett IP, men jag kan inte se när du använt något av dem eftersom det inte är i inlägg på mina forum. Det kan ha varit igår eller förra året, i hemmet eller på semestern.
 
Sv: Min tråd om ridskolor i Stockholmsområdet

Hört talas om en mac "cracker"? Ett sådant användes flitigt i ett spel jag spelade för några år sedan då man blev mac bannad om man hackade/fuskade. Mycket enkelt att byta adress, jobbade en del med anti cheat organisationerna då för att banna folk som inte skulle vara där.
 
Senast ändrad:
Sv: Min tråd om ridskolor i Stockholmsområdet

Efterlysning av tränare, ridskolor, ridläger, resor och liknande läggs lämpligen under Radannonser.

mvh

IngelaH
Ursäkta, men det låter som ett vattentätt sätt att undvika att få input om ridskolor. Visst så finns det privattränare som alltid försöker ragga elever. Men att de som driver ridskolor skulle ha tid att kolla igenom radannonserna tror jag inte. Alltså återstår de som är eller har varit elever på ridskolorna. Men de får ju inte yttra sig, för det finns ju en teoretisk möjlighet att någon postar smygreklam.

Skall man vara konsekvent så bör man ju även förbjuda folk att diskutera olika klädes- och utrustningsmärken öppet. För man kan ju aldrig vara säker på att det postas smygreklam...

För gränsen mellan äkta reklam och användaromdömen är flytande. Om jag säger att Aigle Start är en utmärkt ridstövel för en 500-700:- så är det inte mindre reklam än något som Aigle kommer med. Dock så ses det som "finare" än äkta reklam just för att det är självupplevt. Men om jag skulle höja den stöveln till skyarna och på fullaste allvar hävda att det är en universalstövel (vilket den inte alls är) så får jag finna mig i att folk ifrågasätter mig.

Jag tycker att det är tråkigt att ni moderatorer och admins inte riktigt verkar uppskatta interaktivitetens fördelar fullt ut. Minsta lilla teoretiska möjlighet till missbruk eller "fel" löses genom att lägga locket på. Det verkar som om man backar in i framtiden.

MVH
/W
 
Sv: Min tråd om ridskolor i Stockholmsområdet

Ursäkta, men det låter som ett vattentätt sätt att undvika att få input om ridskolor. Visst så finns det privattränare som alltid försöker ragga elever. Men att de som driver ridskolor skulle ha tid att kolla igenom radannonserna tror jag inte. Alltså återstår de som är eller har varit elever på ridskolorna. Men de får ju inte yttra sig, för det finns ju en teoretisk möjlighet att någon postar smygreklam.

Skall man vara konsekvent så bör man ju även förbjuda folk att diskutera olika klädes- och utrustningsmärken öppet. För man kan ju aldrig vara säker på att det postas smygreklam...

För gränsen mellan äkta reklam och användaromdömen är flytande. Om jag säger att Aigle Start är en utmärkt ridstövel för en 500-700:- så är det inte mindre reklam än något som Aigle kommer med. Dock så ses det som "finare" än äkta reklam just för att det är självupplevt. Men om jag skulle höja den stöveln till skyarna och på fullaste allvar hävda att det är en universalstövel (vilket den inte alls är) så får jag finna mig i att folk ifrågasätter mig.

Jag tycker att det är tråkigt att ni moderatorer och admins inte riktigt verkar uppskatta interaktivitetens fördelar fullt ut. Minsta lilla teoretiska möjlighet till missbruk eller "fel" löses genom att lägga locket på. Det verkar som om man backar in i framtiden.

MVH
/W

Många liknande trådar om ridskolor eller ridläger eller tränare i Abisko, Borås, Kristinehamn, Haparande, Åmål, Lund, Örebro, Karlstad, Kalmar, Visby, Gnarp, Karesuando, Dorotea, Hallsberg, Tjörn, Göteborg, Stockholm, Uppsala, Leksand, Borlänge, Kristianstad, Uddevalla, Vadstena, Ulricehamn, Årjäng, Åby, Linköping, Kopparberg, Askersund, Eskilstuna, Kungsör, Luleå, med mera som startats av Anna, Britta, Kalle, Pelle, Olle, Valter, Valfredina, Elisabet, Jöns, Knut-Helmer, Dag-Otto, Johanna, Petra, Ella, Beatrice, med flera och vad de nu heter och var de nu bor, har utmynnat i skitsnack med rena personliga påhopp eller rent utav gratisreklam för flera anläggningar och varför ska Gunnar som enskild person vara ansvarig för andras påhopp eller bjuda på gratis reklam på sin sida?


Tycker du fortfarande att vi moderatorer och sidägare tar den "enkla vägen" för att krångla till det för oss alla forumanvändare.

Du är inte den första att starta en liknande tråd och säkert inte den sista. Men samma regler som gäller för oss andra forumanvändare alltså även oss moderatorer och sidägaren Gunnar, måste gälla även för dig.

Mvh

IngelaH
moderator
 
Senast ändrad:
Sv: Min tråd om ridskolor i Stockholmsområdet

Ursäkta det sena svaret, men jag glömde faktiskt bort den.
Många liknande trådar om ridskolor eller ridläger eller tränare i Abisko, Borås, Kristinehamn, Haparande, Åmål, Lund, Örebro, Karlstad, Kalmar, Visby, Gnarp, Karesuando, Dorotea, Hallsberg, Tjörn, Göteborg, Stockholm, Uppsala, Leksand, Borlänge, Kristianstad, Uddevalla, Vadstena, Ulricehamn, Årjäng, Åby, Linköping, Kopparberg, Askersund, Eskilstuna, Kungsör, Luleå, med mera som startats av Anna, Britta, Kalle, Pelle, Olle, Valter, Valfredina, Elisabet, Jöns, Knut-Helmer, Dag-Otto, Johanna, Petra, Ella, Beatrice, med flera och vad de nu heter och var de nu bor, har utmynnat i skitsnack med rena personliga påhopp eller rent utav gratisreklam för flera anläggningar och varför ska Gunnar som enskild person vara ansvarig för andras påhopp eller bjuda på gratis reklam på sin sida?
Och vad kan det bli för konsekvenser om någon skulle skriva "fel"? Cint.se finns ju fortfarande.

Jag ser även att man kan köpa annonsplats här. Men att förbjuda diskussioner med hänvisning till att det inte drar in pengar är inte bara snålt och småsint, det kan straffa sig i längden. Antag nu att det förs mycket diskussioner om en specifik ridskola eller butik. Siteägaren ser att det är mycket intrafik från Bukefalos och får idén att köpa annonsplats här.

Visst är det ironiskt att en nitisk linje mot obetald "reklam" kan leda till mindre betald reklam?
Tycker du fortfarande att vi moderatorer och sidägare tar den "enkla vägen" för att krångla till det för oss alla forumanvändare.
Ja. Ni gör det dessutom svårare för er själva då ni är grovt inkonsekventa. Diskutera specifika varumärken går ju visst bra, trots att de kan vara vissa kedjors egna märken. Och tydligen så verkade det som om ridsportsaffärer som hade ett personnamn i titeln (t.ex. Larssons Ridsport) inte fick diskuteras då gubben Larsson kunde ta illa vid. Medans affärer som hade mer opersonliga namn (t.ex. Sadelgjordens Hästbutik) fick diskuteras hur som helst. Logiken var väl att LR ansågs vara ett familjeföretag, medans SH inte var det.

Du är inte den första att starta en liknande tråd och säkert inte den sista. Men samma regler som gäller för oss andra forumanvändare alltså även oss moderatorer och sidägaren Gunnar, måste gälla även för dig.

Mvh

IngelaH
moderator
Aldrig funderat på att ändra på reglerna? Och bara för att folk inte kan föra sakliga diskussioner om saker och ting i detta nu betyder inte att det måste vara så.
 
Sv: Min tråd om ridskolor i Stockholmsområdet

Ursäkta det sena svaret, men jag glömde faktiskt bort den.Och vad kan det bli för konsekvenser om någon skulle skriva "fel"? Cint.se finns ju fortfarande.
....
Aldrig funderat på att ändra på reglerna? Och bara för att folk inte kan föra sakliga diskussioner om saker och ting i detta nu betyder inte att det måste vara så.



Men vad spelar det moderatorer/sidägare här för roll att cint.se finns? Vad har det med vartannat att göra? :confused:
Då kan du väl gå till cint och skriva/läsa istället?

Och varför skulle de ändra regler för just dig när vi andra 40.000 nåt användare som registrerat oss godkänt dessa regler. Och det har ju även du gjort när du blev medlem här. Gillar du inte hur det funkar här så är det ju bara att inte gå hit så slipper du reta dig. :)
 
Sv: Min tråd om ridskolor i Stockholmsområdet

Men vad spelar det moderatorer/sidägare här för roll att cint.se finns? Vad har det med vartannat att göra? :confused:
Då kan du väl gå till cint och skriva/läsa istället?
Du kanske kan förklara för mig vad exakt det är som gör att Cint.se klarar sig utmärkt medans Bukefalos är i ständig fara?
Och varför skulle de ändra regler för just dig när vi andra 40.000 nåt användare som registrerat oss godkänt dessa regler. Och det har ju även du gjort när du blev medlem här. Gillar du inte hur det funkar här så är det ju bara att inte gå hit så slipper du reta dig. :)
Nu så är det 2010 och forumägare som tror att de kan sitta och bestämma massa saker (som om själva poängen med forum inte vore tvåvägskommunikation) borde ta och tänka över saker en smula... Stagnation = död.

Dessutom så handlar det inte bara om mig. Låt vara för att det finns en massa personer som är fullständigt nöjda med vad de har och för sina liv inte skulle vilja byta ridskola eller handla någon annanstans än i sin vanliga ridsportsaffär. Men att 40.000 användare skulle vara så "rotade" i tillvaron? Fullständigt osannolikt! Dessutom blir forumet i stort bara dummare. Om A ställer en fråga om ett ställe och B svarar på den så kan C, D och E dra nytta av det då de får svar på frågor de inte ens hade formulerat osv. Eller så kan man vända på det. Att hjälpa de otacksamma brukar vara otacksamt. Bättre då att söka sig till något internationellt forum för att diskutera utrustning och sedan via någon generalagent hitta en affär som säljer det. Blir lite bakvänt och tar lite tid. Men risken för att någon raderar ens inlägg är minimal. (Och så får annonserna på denna site vila.)

P.S. "Regler" implicerar "konsekvens". Det enda jag har sett här är diktat.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Min tråd om ridskolor i Stockholmsområdet

Nu är jag varken Gunnar eller moderator här men jag förstår verkligen inte vad ditt problem är måste jag säga.

Om det nu är så förfärligt stenåldersstagnerat på detta forum- gå till ett annat. Och återigen vad har cint.se med bukefalos att göra? :confused:

Jag som huvudsakligen hänger på FlashBack är van vid friare tyglar (höhö, hästsida o allt som detta är ;) ), men när jag är här så följer jag ju detta forums regler. Inte Flashbacks för att det är friare.

Om det är så stagnerat och allmänt bakåtsträvande stenålder här...gå inte hit. Vi andra som trivs här trivs här, trivs folk inte här längre kommer det ju att gå sämre för sidan. Och då kommer väl antagligen åtgärder. Men om du inte är Gunnar eller moderator är det ju inget som du behöver bekymra dig om egentligen. :confused:
 
Sv: Min tråd om ridskolor i Stockholmsområdet

Fallet Cint är intressant. Tydligen så är det så att om någon klämmer i med en lögn/halvsanning/komplett feltolkning som är rena rama Min Häst-pekoralet, t.ex. en snyftare om hästar som får ligga döda i hagen eller vada upp till knäna i skit i sina boxar osv, så finns det tydligen ingen hejd på alla olyckor som kommer att drabba Bukefalos.

Sådana lögner/halvsanningar/kompletta feltolkningar brukar sällan passera obesvarade. Det finns alltid någon som vet bättre. Och om någon avslöjas som en lögnare/berättare av halvsanningar/komplett feltolkare så brukar kvalitén höjas generellt sätt - utan att moderatorerna behöver lyfta ett finger.

Men tydligen är det så att Bukefalos lyder under väldigt speciella specialregler. Att siten är punktmarkerad och att det därför är helt omöjligt att vänta en halvdag eller två med att gå till botten med vad lögnare/berättare av halvsanningar/kompletta feltolkare skriver. Bättre då att radera, radera, radera.

För detta verkar vara signifikativt för hästvärlden i stort. Kostnaderna i sig är ju en utgallrare. Men det förklarar inte varför det påfallande ofta bland ridskolor finns en attityd att nybörjare är något man helst slipper. Man vet vad man har, men inte vad man får.

Man kan även vända på resonemanget att om någon ser en lögn/halvsanning/komplett feltolkning som inte pekar ut någon specifik eller är så subtil att så är det ingen mening med att rätta det. Som t.ex. mitt generella påstående om ridskolor. Nej, denna eventuella lögn/halvsanning/kompletta feltolkning får helt enkelt så kvar. Tycker någon av ridskolorna att detta inte är bra så får de väl rätta mig på annonssidan.

Undrar även om vad moderatorerna tycker om tråden Vettiga ridstövlar som inte är i läder? :angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Min tråd om ridskolor i Stockholmsområdet

Cint är ett företag, med online-marknadsundersökningar som affärsidé, som driver en site för att kunna sköta sin verksamhet på ett enkelt sätt.

Bukefalos är ett forum där hästmänniskor kan diskutera sin hobby, och siten drivs av en privatperson.


Det går inte att jämföra. Cint och Bukefalos lyder t ex under olika lagar när det kommer till sådant som skrivs som kan tolkas som förtal.
 
Sv: Min tråd om ridskolor i Stockholmsområdet

Ptja men nu har forumet de reglerna? Vilka du accepterade när du blev medlem?
Och när du då bryter mot reglerna tas din tråd bort?


Att jämföra cint som har marknadsundersökningar som sin affärsidé (och tjänar pengar på) med bokuefalos som är ett forum där folk sikuterar sin hobby är liksom som att jämföra akvariefiskuppfödning med hästavel.
Exakt vad vill du uppnå med din förfrågan om ridskolor? Skapa en tråd där folk kan snacka skit om stallet de inte trivdes i? Bara för att det inte passade en person så passar det ingen? Eller tvärt om?

Om du inte har lust att ta reda på fakta om olika ridskolor (eller ännu hellre besöka dem och bilda dig en uppfattning om verksamheten) kan du kanske lägga en efterlysningsannons elelr liknande så folk får svara dig via mail?
 

Liknande trådar

Ridning Vad tycker ni saknas idag på Sveriges ridskolor? Jag vill veta allt! Hur hade du gjort på en egen ridskola? Vad hade du ändrat på...
Svar
9
· Visningar
478
  • Artikel
Hästnyheter Flera ridskolor inför viktgräns för sina ryttare. Men det är fel väg att gå enligt Svenska Ridsportförbundet. – Att peka ut vikt på...
Svar
0
· Visningar
137
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Väger du över 90 kilo kan det bli stopp på flera ridskolor i Västra Götaland. De har infört en viktgräns – trots att det strider mot...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
3 506
  • Artikel
Hästnyheter Allt ska enligt Socialdemokraterna drivas i egen regi, nu också ridskola vilket knappast kan anses vara ett kärnuppdrag för en kommun...
Svar
0
· Visningar
85
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp