Bukefalos 28 år!

Sveriges ridskolor

JohannaHästliv

Trådstartare
Vad tycker ni saknas idag på Sveriges ridskolor?
Jag vill veta allt!
  • Hur hade du gjort på en egen ridskola?
  • Vad hade du ändrat på ridskolan du rider på?
 
Jag skulle vilja se mer ”hästhållningsskolor” istället för ”ridskolor”. Då menar jag att man som elev får lära sig allt om hästhållning och inte bara hur man borstar, sadlar, tränsar och rider. Utan att man får lära sig om allt, inte bara en eller två teorilektioner per termin, utan även praktiskt. Hur man mockar, hämtar hästar i hagen, utfodringen, flocksammansättning, vara med vid veterinärbesök och hovslagarbesök, longering, tömkörning, fixa hagar, skötsel av ridunderlag, anpassning av utrustning, lära sig om olika utbildningsmetoder, förberedelser inför tävling, tävling, anpassning av träning för olika kategorier av hästar ( ung, gammal, i tävling) osv, allt man kan komma på. Naturligtvis anpassat efter ålder, nivå och förmåga att tillgodogöra sig kunskapen.
 
Jag hade nog inte ändrat så mycket på den jag går på. Kanske hade jag velat att alla hästarna hade fått två olika sadlar, och att alla hästar fick både bett och bettlöst alternativ. Just nu kan man (iaf som mer avancerad ryttare som känner hästen) välja mellan bett och bettlöst på 50% av hästarna.
Sedan ett år tillbaka har vi nytt stall med massa ljus, superventilation och stora boxar till alla. Vi ryttare fick varmvatten ( :love: ) och mer än en toalett.
Resten omkring tycker jag är bra. Jag hade kanske föredragit lösdrift, men hästarna är ute väldigt mycket ändå.

Hade jag haft en egen hade jag följt mycket av hur min nuvarande ridskola gör. Deras hästar är med på lektioner till stadiga 30+ år, och bara två gånger har hästar sålts för att de inte trivdes på ridskolan (på de 20+ år jag gått där) - så något måste de ju göra rätt.
Det jag hade lagt till hade varit (om resurser inte var något problem):
- Två sadlar, och två alternativ till betsling.
- Lösdrift till de hästar som föredrar det.
- Möjlighet till att bli "medryttare" där det blir lite hästhållningsskola som @Fabian In Memoria skrev om.
- Privatlektions verksamhet.
 
Vi har bara tillhört bra ridskolor. På båda ridskolorna finns möjligheter att rida ut hästarna på helgerna, vettiga skötar- och medryttarsystem, stalltjänst på helgerna som involverar de som rider från att de är 11 år och även består av viss teori, möjlighet till tävling och möjlighet att göra annorlunda saker så som att de anordnar NH-clinics, kurser i säker häst etc. Vet faktiskt inte hur man ska kunna kräva så mycket mer av en ridskola för hur det än är beror det ju en del på eleverna också? Här rider de flesta på ridskola för att de inte har möjlighet att rida mer än en gång i veckan, annars har de oftast egen häst, att då innefatta allt som har med hästar att göra mer än den teori beror ju helt på om eleven har möjlighet, både ekonomiskt och tidsmässigt. De ridskolor vi varit på har jättemycket extra för de som vill förkovra sig, men det är samma stallgäng uppfattar jag det som som är med på allt. Vi har också både western, kör- och islandsridskola inom en radie på 5 mil så det är ju liksom inte så att de som är nyfikna på annan hästsport kan förkovra sig liksom.
 
Vad tycker ni saknas idag på Sveriges ridskolor?
Jag vill veta allt!
  • Hur hade du gjort på en egen ridskola?
  • Vad hade du ändrat på ridskolan du rider på?
Jag tror inte jag hade ändrat på någonting.
Utom att jag tror att priset gått upp, relativt, de senaste 20 åren :)

Hm uterittstillfällen man bara kunnat hoppa på hade varit kul. Har hafts tidigare.

(Alla grupper får mocka, släppa ut, hämta in, fodra eller liknande och delta på fixardagar. Vissa specialgrupper för yngre har stalltjänst och verkar få lära sig "allt". De som rider på klubbtävling får lära sig hur det går till. Vi har haft "teori" med tömkörning och longering och även barnen verkar få i alla fall longering nu eller då. De flesta hästar har två olika sadlar och vissa två olika bett eller bett/bettlöst.)
 
Senast ändrad:
Jag skulle vilja se mer ”hästhållningsskolor” istället för ”ridskolor”. Då menar jag att man som elev får lära sig allt om hästhållning och inte bara hur man borstar, sadlar, tränsar och rider. Utan att man får lära sig om allt, inte bara en eller två teorilektioner per termin, utan även praktiskt. Hur man mockar, hämtar hästar i hagen, utfodringen, flocksammansättning, vara med vid veterinärbesök och hovslagarbesök, longering, tömkörning, fixa hagar, skötsel av ridunderlag, anpassning av utrustning, lära sig om olika utbildningsmetoder, förberedelser inför tävling, tävling, anpassning av träning för olika kategorier av hästar ( ung, gammal, i tävling) osv, allt man kan komma på. Naturligtvis anpassat efter ålder, nivå och förmåga att tillgodogöra sig kunskapen.
Intressant!
 
Jag skulle vilja se mer ”hästhållningsskolor” istället för ”ridskolor”. Då menar jag att man som elev får lära sig allt om hästhållning och inte bara hur man borstar, sadlar, tränsar och rider. Utan att man får lära sig om allt, inte bara en eller två teorilektioner per termin, utan även praktiskt. Hur man mockar, hämtar hästar i hagen, utfodringen, flocksammansättning, vara med vid veterinärbesök och hovslagarbesök, longering, tömkörning, fixa hagar, skötsel av ridunderlag, anpassning av utrustning, lära sig om olika utbildningsmetoder, förberedelser inför tävling, tävling, anpassning av träning för olika kategorier av hästar ( ung, gammal, i tävling) osv, allt man kan komma på. Naturligtvis anpassat efter ålder, nivå och förmåga att tillgodogöra sig kunskapen.
Jag läste om en ridskola som börjat föda upp egna ridskolehästar och där hantering av föl blev en del av undervisningen. :)
 
Jag upplever det mesta som väldigt bra på min ridskola och hade inte ändrat något. Det är lösdrift, innan varje lektion ska man mocka, fylla på vatten och torka ur krubban åt sin häst. Så det ingår naturligt och är bara två lektioner per kväll på ridskolan så alla får ansvar att antingen göra iordning hästen eller ta hand om den efteråt. Sista gruppen leder och släpper också hästarna i hagen . Eller båda delarna om hästen går en lektion. . Finns också möjlighet att ta körlektioner, gå i tömkörningsgrupp och även ta privatlektioner i det. De har även NH-kurser varje år. Anpassad utrustning till varje häst. Turridning finns också att boka in sig på om man vill rida ut mer än vad vi gör i grupp.

När man går kurs så hämtar vi alltid hästarna i hagen och lägger upp foder innan. Finns också möjlighet om man nått en viss kunskapsnivå att hyra häst och då gör man såklart allt från att lägga upp foder, hämta i hagen, rida på valfritt sätt paddocken, ovalbanan eller uteritt.
 

Liknande trådar

Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
7 954
Senast: Sassy
·
Ridning Har en häst idag mer nerver/känslighet än en ”vanlig” ryttare klara av? Jag har hört från min ridskola att det är svårt att få tag på...
Svar
11
· Visningar
1 101
Senast: Grazing
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 581
  • Artikel
Hästnyheter Evas ridskola har tappat 200 elever. Ökade kostnader för el, foder och drivmedel, i kombination med svagare hushållsekonomi, har lett...
Svar
0
· Visningar
572
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp