Bukefalos 28 år!

Min ung katt blir inte helt rumsren. vad ska jag göra??

Pacu

Trådstartare
Jag har en han katt som är straxs över halv året. han har tillgång till ren kattlåda och han vistas ute dagligen, men ändå skiter han på golvet.
Han är inte kastrerat än då jag inte sett något "bevis" på att han är mogen.

Vad ska jag göra?? tips tack! :)
 
Sv: Min ung katt blir inte helt rumsren. vad ska jag göra??

Beställ tid för kastrering. Några bevis behövs inte. Bevis för könsmognad är ofta detsamma som nya problem. Samtidigt kan du få en koll på att allt ser normalt ut där bak, så inte det kan vara orsak till att han sätter sig utanför lådan.
 
Sv: Min ung katt blir inte helt rumsren. vad ska jag göra??

Kastrering! en fertil hane kan markera både med avföring som kiss..vet inte vilka tecken du vill se? att katten kissar ner hela hemmet.
 
Sv: Min ung katt blir inte helt rumsren. vad ska jag göra??

Min kattkille hade länge, länge bara en kula, och jag blev då rekommenderad att
kastrera vid 6 månader oavsett om den tänkte ramla ner eller inte.

Jag undrar också vad du letar efter för tecken?
 
Sv: Min ung katt blir inte helt rumsren. vad ska jag göra??

Han har gjort så här ända sen vi fick han (12 v). så det här är inget nytt.
 
Sv: Min ung katt blir inte helt rumsren. vad ska jag göra??

Är ni säkra på att han var 12 v när ni fick honom då?
Vid den åldern ska de i princip vara rumsrena redan eftersom de lär sig av mamma (oftast). Gjorde han likadant hos uppfödaren?
 
Sv: Min ung katt blir inte helt rumsren. vad ska jag göra??

ja det är jag säker på att han var.. Jag vet inte om han gjorde det, men kan höra med henne. han är ju ute på dagarna men och gör sina behov, men är han inne så går han inte på lådan om han ska bajsa. men kissar gör han i lådan, det har han aldrig gjort utanför.
 
Sv: Min ung katt blir inte helt rumsren. vad ska jag göra??

Prova med två olika lådor, en han kan kissa i och en han kan bajsa i?
 
Sv: Min ung katt blir inte helt rumsren. vad ska jag göra??

Jag har en fyra-årig hankatt som gör så. Han vill inte bajsa i lådan. Men det är bara när han inte kan gå ut som det händer alltså väldigt sällan. Mitt tips är att sätta in ett kattdörr, så han kan gå ut när han blir nödig även om ni inte är hemma..eller sover.
 
Sv: Min ung katt blir inte helt rumsren. vad ska jag göra??

Jag har/hade liknande problem.
Skaffade en hankattunge i början av förra hösten, han hade då varit gårdskatt hos en familj och vi fick honom vid 12 veckors ålder. Han var ej rumsren då men jag trodde det var pga att han var uppvuxen "ute".
Tiden gick och det blev inte bättre. Rådfrågade vet. också och kastrerade innan han var 6 mån enligt deras rekomendation för att se om det hjälpte. Det blev lite bättre.
Vi drogs med både kiss o bajs i flera månader. Överallt! Han gick inte ens på toa på speciella ställen utan mest lite var som helt typ.
Provade flera typer av toaletter, antal toaletter, olika ställen i huset, olika typer av sand/pellets/spån...you name it!

Mer än 6 månader efter jag skaffade katten har(hade) jag äntligen kommit fram till hur jag ska få allt att funka för honom, kanske nån enstaka olycka en gång i månaden eller så men annars har han nu sköt sig bra.... Tills dumma jag :grin: tyckte att ena kattoan var gammal och sunking och gick och köpte en ny förra veckan... kisseriet utanför började igen!
Gamla toan nu tillbaks bredvid nya toan. Inget kiss utanför på två dar nu.

Du får prova dig fram tills du hittar något som din katt tycker funkar för honom. Var lite kreativ med typ av toa och vad du har i den,olika kombinationer måste testas, ge honom lite olika alternativ och se vart han föredrar att gå! Hoppas det löser sig för er!
 
Sv: Min ung katt blir inte helt rumsren. vad ska jag göra??

tack till er som inte varit otrevliga.
Jag får prova mig fram och hoppas det löser sig, annars får jag såga hål i dörren ;)
 
Sv: Min ung katt blir inte helt rumsren. vad ska jag göra??

Varför har du en okastrerad hane lösgående utomhus för?:crazy: Katter kan kastreras från 12 veckors ålder, dock är det inte alla veterinärer som gör det. Men vid 6 månaders ålder är det verkligen på tiden, särskilt om du inte tänkt hålla honom inomhus. Han kan hinna ge upphov till många oönskade kattungar innan du ser "några bevis" på att han är mogen :)
 
Sv: Min ung katt blir inte helt rumsren. vad ska jag göra??

jag hade tänkt kastrera han typ nu, men det har rent ut sagt skete sig med ekonomin så nu får han hålla sig inne iaf tills nästa löning. och hoppas på att han håller sig till lådan, vilket han inte gjort när jag kom hem i eftermiddags :/
Det verkar nästan som att han protesterar när inte jag är hemma utan bara sambon. kan de göra så tro?
 
Sv: Min ung katt blir inte helt rumsren. vad ska jag göra??

En katt jag hade för nått år sen kissade ner alla skor min sambo hade när han flyttade in hos mig. Kattan var inte nöjd med att ha denna man boende i "sitt hus".....:grin:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 250
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 826
Senast: Kaching
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 390
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 280
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp