Min vattenskada som aldrig blev klar

Korall

Trådstartare
Jag upptäckte en stor vattenskada i vägg och tak i köket i april 2014 som jag omgående anmälde till hyresvärden. Jag har legat på och tjatat, speciellt som jag tillslut fick mögel i mitt köksskåp. Nu i maj 2015 påbörjade de renoveringen i lägenheten ovanpå, läckaget är mellan lägenheterna. Tanten ovanför har fått en ersättningslägenhet.
I tisdags 5/5 så kom en hantverkare indundrande i min lägenhet vid 16 (portvakten fick låna nyckel av mig i samband med att jag upptäckte vattenskadan, trodde de skulle åtgärda snabbare om de fick lätt tillgång till min lägenhet). Han meddelade att de dagen efter tänkte påbörja att åtgärda min lägenhet så jag bums måste tömma mina köksskåp.
Bara där reagerade jag. Jag fick inte speciellt lång förvarning på mig. Tur jag var hemma och inte behövde laga mat eller något eftersom jag blev av med mitt kök... Jag frågade hur lång tid min lägenhet beräknades ta. Någon dag fick jag som svar. Helt okej.
Onsdagen kommer jag hem och hela lägenheten är inplastat, jag har ett hål i väggen.
Torsdagen håller jag mig borta så de kan jobba ifred. Kommer hem. Ingen har varit i lägenheten sen i onsdags, ser jag på plastningen jag fick plocka loss för att kunna äta frukost och komma åt i kylskåpet. De har ju plastat in diskmedel och diskborstar någonstans, jag vet inte vart. Allt jag behöver för att kunna laga och äta mat är inplastat.
Nu är det fredag, sen helg, tveksamt de hinner klart idag heller om de ens planerat dyka in i min lägenhet. Jag måste kunna laga mat inför nästa vecka...

Vad har jag för rättigheter? Ska jag bara förväntas lösa det hela med att äta all min mat ute helt plötsligt?
Kan man inte förvänta bättre förvarning?
Helt plötsligt känns min lägenhet inte som mitt boende längre, då jag inte vet om och när det dundrar in hantverkare här, jag får ingen förvarning...

Bilderna är på hur det sett ut de senaste dagarna...
Tre lager plast över spisen. Två över kyl+frys och skafferi.

image_554c448fddf2b34dfe280c24.jpg


image_554c44922a6b2201aa5ca0e9.jpg
image_554c4495ddf2b34d99d56562.jpg
image_554c4499e087c3733c24b22d.jpg
 
Jag vet inte vilka dina rättigheter är, men jag tänker att det är rätt logiskt att man inte kan vistas i köket under en sån renovering? Och att man inte vill ha sin mat där.

Har du någon hemförsäkring? Finns det möjlighet för dig att få en annan lägenhet (så som tanten ovanför)? Prata med den som fixade det åt henne.
 
Självklart har jag hemförsäkring. Detta är en hyresrätt.
Det var hyresvärden som fixade lägenheten åt tanten eftersom hon är typ 85 år.
Sitter jag och äter frukost å så plingades det på och nu började de kapa rör...
Jag har typ rivit bort all plast idag. Jag ledsnade...
 
Men får du inte ersättning via försäkring? Jag tänker ett annat boende?
Jag har inte anmält detta till mitt bolag då det inte är jag som orsakat vattenskadan... Blir inte det självrisk? Hyresgästföreningen är indragen i detta. Men det enda de gjort är att maila hyresvärden om att jag väntar fortfarande.
 
Mitt bolag ersatte mig för allt stök jag fick och sen krävde de hv på det efteråt.
Man ska ju inte behöva vänta och tjata.
dessutom ska du ha lägre hyra om köket ej går att använda.

Tänk om hyresgästföreningen upplyst mig om detta när jag drog in dom för ett år sen.
Har anmält till mitt bolag så får vi se vad som händer...
Min lediga fredag. Kul...
Åka hemifrån. Har inte vatten i lägenheten. Och inget kök. Och fick bara timmar på mig att tömma köksskåpen så har kaos i vardagsrummet...
Måste ju handla och laga matlådor inför nästa veckas jobb...
 
Tänk om hyresgästföreningen upplyst mig om detta när jag drog in dom för ett år sen.
Har anmält till mitt bolag så får vi se vad som händer...
Min lediga fredag. Kul...
Åka hemifrån. Har inte vatten i lägenheten. Och inget kök. Och fick bara timmar på mig att tömma köksskåpen så har kaos i vardagsrummet...
Måste ju handla och laga matlådor inför nästa veckas jobb...

Försök tänka på att nu blir det ju faktiskt åtgärdat äntligen, i alla fall. Det har ju blivit klantigt skött med dålig information till dig, men snart är det i alla fall över. :)

(Skitjobbigt är det i vilket fall, men man tjänar själv på att göra det bästa av det.)
 
Den sket sig nog.
Men som Sonic redan har skrivit så har du rätt till både ersättning för besvär och nedsatt hyra.
Men det blir nog inte så mycket för bara några dagar.
Åkte hemifrån nu så jag slipper se eländet. Bara hoppas jag slipper städa efteråt. Räcker med att jag måste flytta tillbaka allt i skåpen igen. Tömde när jag upptäckte möglet i höstas med...
Och hoppas jag kan använda mitt kök över helgen. Hade planerat laga massor av matlådor idag. Men det går ju inte. Så blir en stressig helg när jag måste skjuta upp det och jag har fullt upp ändå. Tog ju ledigt för jag har saker att göra...
 
Försök tänka på att nu blir det ju faktiskt åtgärdat äntligen, i alla fall. Det har ju blivit klantigt skött med dålig information till dig, men snart är det i alla fall över. :)

(Skitjobbigt är det i vilket fall, men man tjänar själv på att göra det bästa av det.)
Jag har hållit humöret uppe under hela året. Men jag har en gräns. Ett helt år har jag väntat. Utan att veta när de ska fixa. Och så sköts det helt värdelöst!
 
Shit happens you know.

Här så blev vi utan vatten i 4 dagar när en sommarstugeägare vred sönder vattenposten.
Jag skulle göra min bokföring men det blev liksom tokstressigt.
Vem som skall betala för grävning och ny vattenpostventil är oklart.
Alltid är det något.
 
Jag har hållit humöret uppe under hela året. Men jag har en gräns. Ett helt år har jag väntat. Utan att veta när de ska fixa. Och så sköts det helt värdelöst!

Och jag argumenterar verkligen inte emot att du har det jättejobbigt nu, och att det skötts illa.

Men jag tror att du skulle må bättre om du försöker flytta ditt fokus lite. Du måste igenom det här oavsett, och då är det bättre att ha målsnöret i sikte än eländet runt fötterna. Lös de praktiska problem du kan (som att kontakta försäkringsbolaget, bra!), och försök hitta sätt att orka igenom de delar som bara måste härdas ut.
 
Shit happens you know.

Här så blev vi utan vatten i 4 dagar när en sommarstugeägare vred sönder vattenposten.
Jag skulle göra min bokföring men det blev liksom tokstressigt.
Vem som skall betala för grävning och ny vattenpostventil är oklart.
Alltid är det något.
Jag bor i hyresrätt för att jag inte har energi att lösa problem som hör till när man äger en bostad. Det är inte hyresvärdens problem. Men jag är deltidspensionär för att jag är trasig och behöver vila och inte stressa...
 
Och jag argumenterar verkligen inte emot att du har det jättejobbigt nu, och att det skötts illa.

Men jag tror att du skulle må bättre om du försöker flytta ditt fokus lite. Du måste igenom det här oavsett, och då är det bättre att ha målsnöret i sikte än eländet runt fötterna. Lös de praktiska problem du kan (som att kontakta försäkringsbolaget, bra!), och försök hitta sätt att orka igenom de delar som bara måste härdas ut.
Allt händer alltid samtidigt :). Påbörjade arbetsträning för 14 dagar sen också så jag jobbar för att hitta min smärtgräns för hur många % jag fixar. Samtidigt som jag bor i kaos...
Kaos på jobbet. Kaos hemma. Försöker att inte grina. För jag är bara trött... Jag ville bara få laga mat idag... Det var det jag planerat att göra. För att orka pröva att jobba ännu längre dagar från måndag...
 
Allt händer alltid samtidigt :). Påbörjade arbetsträning för 14 dagar sen också så jag jobbar för att hitta min smärtgräns för hur många % jag fixar. Samtidigt som jag bor i kaos...
Kaos på jobbet. Kaos hemma. Försöker att inte grina. För jag är bara trött... Jag ville bara få laga mat idag... Det var det jag planerat att göra. För att orka pröva att jobba ännu längre dagar från måndag...
Finns det ingen släkting/vän du kan få bo hos ett par dagar så att du kan få laga egen mat och ordna matlådor? Eller bo på ett vandrarhem?
 
Jag bor i hyresrätt för att jag inte har energi att lösa problem som hör till när man äger en bostad.
Shit happens där med.
Allt kan ju gå sönder oavsett om man äger det själv eller inte.
Och hantverkare kan vara mycket bökiga oavsett.
Ofta mer bökiga för en hyresvärd faktiskt.
Det är inte alls säkert att din hyresvärd vet om att du har det trassligt.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 542
Senast: nickan1
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 773
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp