Bukefalos 28 år!

Mina "herpes-källor"

Exakt! Håller med till fullo!!

Men om du läser igen, så var det inget med handduk jag sa att Alexandra hade fel ang! Utan att det inte smittar med kondom.

Nej. Det jag sa var "ja" på frågan om man är överdrivet hypokondrisk om man är väldigt rädd för sjukdomar (ej specificerade) trots kondom.

Du vände dig emot det. Sen diskuterades att risken alltid finns och enda sättet vara helt 100% säker är att helt avstå från sex. Med kondom är risken otroligt liten.

Du höll inte med om det, blandade in en handduk som sen var överspelad redan i förra tråden, men fortsatte hävda att det var en uttalad risk med kondom.

Nu startar du en tråd med källor som säger att det finns en liten risk med kondom men att kondom erbjuder ett gott skydd. Dvs vad majoriteten sa i förra tråden.

Så vad vill du i den här tråden diskutera, som inte redan majoriteten talade om, upprepat, i den förra men du då inte accepterade?
 
Hur många är "en del" och hur vet du/de att de blev smittade trots kondom vid smittotillfället?

"De flesta som får herpes i underlivet har inga eller så lindriga symtom att de inte märker av infektionen."

https://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Herpes-i-underlivet/

De kan alltså ha blivit smittad av någon som inte själv känt av symtomen.
Det är en handfull unga människor som endast haft sex med kondom.
Visst kan de ha blivit smittade av någon som inte visste det själv, har jag sagt något annat?
 
Nej. Det jag sa var "ja" på frågan om man är överdrivet hypokondrisk om man är väldigt rädd för sjukdomar (ej specificerade) trots kondom.

Du vände dig emot det. Sen diskuterades att risken alltid finns och enda sättet vara helt 100% säker är att helt avstå från sex. Med kondom är risken otroligt liten.

Du höll inte med om det, blandade in en handduk som sen var överspelad redan i förra tråden, men fortsatte hävda att det var en uttalad risk med kondom.

Nu startar du en tråd med källor som säger att det finns en liten risk med kondom men att kondom erbjuder ett gott skydd. Dvs vad majoriteten sa i förra tråden.

Så vad vill du i den här tråden diskutera, som inte redan majoriteten talade om, upprepat, i den förra men du då inte accepterade?

Som står i trådstarten, så ville jag inte fortsätta i dejttråden, av förståelig anledning, vad är det du inte fattar?? Om du anser att tre personer på buke tillhör majoriteten, så visst, fine :cautious: Vad är det jag inte har accepterat? Att kondom ger ett gott skydd?

Eftersom läroboken sög som källa tycker jag att vi kan slopa den. Vilken av mina andra två källor säger att kondom är ett gott skydd?
 
Det är en handfull unga människor som endast haft sex med kondom.
Visst kan de ha blivit smittade av någon som inte visste det själv, har jag sagt något annat?
Anledningen till att jag frågade var den jag skrev: att man inte kan veta säkert vid vilket tillfälle man blev smittad. Jag hade själv två sannolika kandidater när jag blev smittad. Långt senare medgav den ene av dem att han "haft några blåsor" som återkom då och då. Så han är den troligaste kandidaten även om jag inte kan veta säkert.

Om jag hade träffat "en handfull unga människor" som fått herpes så skulle jag inte ta för givet att det var sant att de alltid haft kondom. Men det känns väl lite beside the point.
 
Bra att det blev en separat tråd så vi kunder reda ut detta med herpes. Vilken i majoriteten av fallen är en väldigt lindrig åkomma.
Många som bär viruset har inte ens symptom.

Jag har munherpes. Det vet jag, för jag har två gånger i livet haft munsår. En gång för tio år sedan och en gång ett par år senare.

Det finns så mycket att vara rädd för när man är ung. Ska man gå och vara rädd för andras handdukar och vara rädd för att få en "livslång smitta" så blir det ju bara onödigt! Bättre att vara försiktig med sånt som verkligen är ett bekymmer.
 
Då tycker jag att du ska lita på den källan :)

Frågan är om du anser den trovärdig. Ingen har påstått att kondom är ett hundraprocentigt skydd mot något inkl graviditet. Ett bra till mycket bra skydd däremot.

Att mer eller mindre demonisera herpes och därmed de som har det känns inte så fräscht.

Att många ungdomar ljuger om att de använder kondom ser jag inte som någon högoddsare.
 
När jag fick det för många år sedan var det rätt upprört kring herpes, mycket skräck och mytbildning. Bland mina vänner var det en enda som fördömde mig, han hade en del elaka skämt om det som jag inte behövde just då.

Men, som viralsajterna (sic!) skulle skriva - det gick ett par år och ni kan aldrig gissa vad som hände sen. :angel: Karma is SUCH a bitch!
 
Vill inte lägga mig i grälet här egentligen, men munherpes (HSV-1) kan även ge blåsor även i underlivet, även om det inte är ett rent könsherpes (HSV-2). Oskyddat oralsex är i min erfarenhet och bok en basic sak de flesta människor ägnar sig åt. Viruset fördelar sig i kroppen och lägger sig latent i nervknutar, så kallade ganglier. Nu framgår detta säkert av länkarna som redan finns, men jag förstår inte diskussionens hätskhet här, kondom reducerar smittorisk (eller graviditet), handduksteorin finns men har väl inga fantastiska smitto-odds, men däremot läppcerat och - en dålig hygien har avsevärda smittorisker.

(en god vän till mig hade förra sommaren oskyddat sex med en kvinna, först nu har han fått symptom som tyder på herpesvirus. Det kan ta tid innan man märker av ett herpesvirus, innan dess sprider man smittan.)
 
Det avhandlades i nätdejtingtråden igår, en del raderades förstår jag av moderators inlägg.
Ah, my bad. Jag hoppar bara in i den tråden någon gång per år, jag förutsatte att denna tråd var en egen tråd som inte korsrefererar till annan tråd och som förutsätter att alla läst den också..
 
Fast det förutsätter den nog inte riktigt, @prallan förklarar ju i första meningen varifrån ämnet kommer och varför hon startar en tråd till.
Mjo, men jag svarade nu på din kommentar som refererade till annan tråd, som kommentar till att vad jag skrev (antar jag?) redan var avhandlat. Käre nån så sticksigt det var här.
 
Vill inte lägga mig i grälet här egentligen, men munherpes (HSV-1) kan även ge blåsor även i underlivet, även om det inte är ett rent könsherpes (HSV-2). Oskyddat oralsex är i min erfarenhet och bok en basic sak de flesta människor ägnar sig åt. Viruset fördelar sig i kroppen och lägger sig latent i nervknutar, så kallade ganglier. Nu framgår detta säkert av länkarna som redan finns, men jag förstår inte diskussionens hätskhet här, kondom reducerar smittorisk (eller graviditet), handduksteorin finns men har väl inga fantastiska smitto-odds, men däremot läppcerat och - en dålig hygien har avsevärda smittorisker.

(en god vän till mig hade förra sommaren oskyddat sex med en kvinna, först nu har han fått symptom som tyder på herpesvirus. Det kan ta tid innan man märker av ett herpesvirus, innan dess sprider man smittan.)
Hur vet han att han inte fått den annanstans? (tänker jag, har han inte haft sex annars på 1 år eller) Eller talade hon om att hon hade herpes?

edit: därutöver- hur vet han att han inte har fått det innan? och har han ens testat sig för några STD's alls?
 
Mjo, men jag svarade nu på din kommentar som refererade till annan tråd, som kommentar till att vad jag skrev (antar jag?) redan var avhandlat. Käre nån så sticksigt det var här.
Men det är ju du som är sticksig. Jag försökte bara förklara. Du skrev att du förutsatte att den här tråden inte korsrefererade till en annan. Vilket låter konstigt att förutsätta med tanke på att trådens första mening är För att inte kontaminera nätdejttråden, väljer jag att göra en tråd där jag redovisar mina källor ang Herpes Genitalis.
 
Hur vet han att han inte fått den annanstans? (tänker jag, har han inte haft sex annars på 1 år eller) Eller talade hon om att hon hade herpes?
Nej, han har inte haft sex efter denna kvinna. Och innan henne gick det lång tid också.
Varför undrar du, är det märkligt att han blivit smittad, eller är det konstigt att han inte haft sex med annan på nästan ett år??
 
Ämnet är infekterat. :angel:
badum-tish.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp