Mineraler, fri tillgång

J

javill

Har satt upp en liten krubba till hästarna som jag lagt i mineraler i. Tänkte att pållarna själva kanske skulle kunna äta lite extra ifall de behöver. Hur är det med det egentligen? Fungerar det, eller finns det risk för att de får i sig för lite? För mycket är ingen risk för de har knappt rört dem på tre dagar.

Jag har lagt i de mineraler jag hade kvar från förra vintern. Jag kan inte skicka iväg grovfodret på analys förrän efter alla helger, så det tar ett tag till innan jag får svar på vad de egentligen behöver.
 
Vad jag har hört så fungerar det inte. Hästar äter inget dom inte gillar även om de skulle behöva.
 
Eftersom mineralerna är en blandning av många olika ämnen så blir det galet om hästen har extra behov av EN sak och äter mycket mineraler, då blir det knasig balans och överskott av andra saker.
 
Nä, det har ni förstås rätt i. Det får vara så här så länge så får jag ge i fodret sen när jag fått analysen och jag vet vad de verkligen behöver.

Vad tror ni om att ge mineraler på detta sätt sommartid då, alltså under betet? Bättre än inga alls eller kan lika gärna kvitta?
 
jobbade på ett stuteri i våras.

De gav sina hästar fri tillgång på mineralfoder.Hästen känner själv av när den saknar vissa ämnen och äter då av det.
Min häst är likadan. Jag ger henne alltid mineraler tillsammans med kraftfodret. Vissa dagar kan det ligga en stor hög med mineraler i botten av krubban, då vill hon inte ha. Nästa dag är det borta, då har hon stoppat i sig allt.
 
Så om hästen känner att den behöver mer kalk äter den upp mineralfodret, men får ju då i sig mer av ALLT som det mineralfodret innehåller. Det blir ju galet. Tänk själv. Ger man varje liten grej för sig är det ju en annan sak. Dock känner hästarna av STORA brister, inte balansförändringar.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 649
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 150
Senast: Twirro
·
Katthälsa Jag har två gnällisar här hemma som emellanåt frestar på mitt tålamod. Eller ja, det är framförallt den ena som gnäller, men den andra...
Svar
7
· Visningar
895
Senast: Wille
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 257
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp