Mineralkvoter...Hjälp

M

Mitzi

Hur viktigt är det att Ca/Mg kvoten ligger på 2.7?

Jag har försökt att laborera hur mycket som helst men kommer inte närmare än till 2,5. För att hamna på 2,7 måste Mg minskas med ca 0,5 gram. Det känns som detta ynka halva gram kan kvitta... eller har jag fel?

Mg behovet är täckt och likaså kalcium (mer än behovet av båda). Kalcium 28 g och Mg 11.
Jag kan knappast dra ned på Mg då detta till största del kommer från höet, och det vill jag ju ge så mycket som möjligt.

Någon foderexpert (NIna83...Magdalena...) som vet?
 
Öka kalken ;)

Ökar du kalken så ökar du kvoten och så har du löst ditt problem =)

Eller så struntar du i det och låter det vara ;)
 
För att öka kalken måste jag öka kraften och då blir det för många MJ.
Jag kan ju förstås också tillsätta kalken som enskilt mineral, men det känns så onödigt eftersom det redan nu är 50% för mycket kalk...

(Det är allstå frågan om ca. 1 gram kalk mer i så fall)
 
Inte gå till överdrift nu. Om behoven är täckta är det lugnt.
Är P-behovet täckt? Isf är det lugnt. Självklart kan du inte på grammet säga vad hästen får i sig dag för dag.
Hur många höanalyser man än gör så skiljer det från bunt till bunt. Tänk på att hästens behov inte till 100% kan konstateras!
 
Kalk kan man ju ersätta själv i form av kalkstensmjöl.
Men som sagt, du kan strunta i det med, och låta det vara som det är =) 1 gram kalk är så lite i sammanhanget och behoven är täckta. Det där grammet kan du ha ändå i foderstaten utan att veta om det, SÅÅ exakta är inte mineralanalysen på grovfoder och kraftfoder t ex. Man räknar ju med en decimal, men har du t ex 5.35gr kalk per kg i höet men det 5.3 gram och du räknar med det så har du ju det där extra grammet där ändå.

Så jag hade struntat i det =)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Sitter å försöker göra en foderstat till min ponny, men blir snart galen. höet innehåller 90mg järn per kg. vilket gör att jag kommer...
Svar
1
· Visningar
676
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö hej Jag håller nu på och räknar min hästs foderstat och håller på med mineralerna. Eftersom det finns granngården mineraler i stallet så...
Svar
19
· Visningar
1 606
Senast: Ladybug
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 173
Senast: Hjartagna
·
Foder & Strö Hej. Fick idag svar på min höanalys. Dock så förstod jag ganska snabbt att det var grekiska för mig. Är det ngn själ här som är duktig...
Svar
17
· Visningar
2 000
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp