Mini-Buketräff/mordgåtefest NV-Skåne 23 juli

Lillgrådis

Trådstartare
Jag har sneglat lite på Svärdsjöträffen, men det är ju så himla långt bort! Annars hade jag gärna deltagit där, det låter jättemysigt. Men kanske finns det några andra personer som också bor för långt från Svärdsjö som skulle vilja ses hos mig i Nordvästskåne? Nu råkar det vara så att jag redan har utlyst sommarens mordmysteriefest och den är bestämd till lördagen den 23 juli. Det finns redan några deltagare men frukta icke, de är snälla och trevliga, några till och med hästägare eller f d hästägare. Och det är inte så att alla de andra deltagarna känner varandra heller utan det är en blandad kompott av mina bekanta, så ingen behöver känna sig eljest av det skälet.

Men några gäster från tidigare år kan inte vara med detta år, och manuset och festen funkar bättre med några personer till. Och då kom jag att tänka på varianten att kanske få till en egen mini-Buketräff på samma gång. Om nu någon skulle våga kasta sig in i detta spektakel.

Det är varken svårt eller farligt (jaja okej, någon eller kanske ett par stycken kommer med sannolikhet gränsande till visshet att bli mördad/e – men den/de brukar återuppstå i annan skepnad. Och jag skulle inte välja någon rookie till mordoffer. Tror jag. :angel:)

Årets tema är tämligen aktuellt – mordgåtan utspelar sig nämligen i Brexitland/England. Tillfälligt förflyttat till min gård och trädgård. Alla som gillar engelska deckare kommer att känna igen persongalleriet. Trädgårdsintresserade tanter, skvallrande grannar, kyrkoherde, privatdetektiver etc.

Har man anmält sig så blir man i alla fall någon vecka i förväg tilldelad en karaktär typ någon av de nämnda med namn och en kort beskrivning av lite egenheter, och öppna eller dolda kopplingar till andra roller på festen. Tips på kläder och/eller rekvisita, det behöver inte vara märkvärdigt. Och en namnbricka med sitt nya alias.

Sedan bara infinner man sig, minglar lite så man fattar vilka de andra är. Och sedan är det en väldigt hög sannolikhet för att något dramatiskt inträffar efter en stund. Det kommer att märkas. Efter Den Dramatiska Händelsen så får var och en lite mer "manus", alltså inte repliker utan bara enkla instruktioner och tips vilka man kan/bör anklaga och hur, vilka man kanske ska hålla sig lite närmare etc. Inte heller här några hemska eller påtvingat pinsamma saker utan vill man improvisera utöver detta manus så absolut, men annars klarar vem som helst som inte har total fobi för andra människor det. Det krävs absolut ingen scenutbildning på något sätt utan på sin höjd lite improvisations- och inlevelseförmåga.

Till sist får man ta del av lite ledtrådar som den sluge utredaren (en av deltagarna) har skakat fram under tillställningens gång. Och så får man se om man får ihop något bra svar på ”Vem gjorde det”. I värsta fall visar det sig att man själv är skyldig. Annars får man gissa vem som verkar skummast bara. Och sedan kanske man får något besynnerligt pris om man har utmärkt sig alldeles särskilt som skådespelare eller detektiv.

Åldern på deltagarna har hittills varierat från strax under 30 till 50+, men huvudsaken är att man är ung i sinnet, den biologiska åldern är inte av någon större betydelse här. Spelet börjar vid 15-tiden och pågår till på kvällen någon gång. PMa för mer info om någon känner sig manad eller undrar något!

Anmälan ju förr desto bättre, men senast 9 juli för att det ska gå att planera och dela ut rollerna i tid. Viktigt är att har man väl anmält sig så får man inte backa ur efter deadline om man inte har jäkligt goda skäl, för sådant stökar till manuskriptet och helhetsplaneringen som fasen.

 
Haha, det är lugnt! Jag har själv höga poäng på introvertskalan men brukar stå ut med andra människor när jag själv har bjudit in till arrangemanget... men har i alla fall god förståelse för awkward-fenomenet. Det finns deltagare som kan prata ihjäl en sten, som en annan deltagare sa till mig senast, så det kommer aldrig att uppstå någon pinsam tystnad ändå.

Katter finns det dock redan två stycken på gården, så de rollerna är bokade. ;) Men jag kan välja eller i värsta fall hitta på en lite skum enstörings-roll, någon sådan brukar man också ha i Morden i Midsomer väl? Kanske en variant på Hodor från Game of Thrones, med en enda replik/ett ord, som upprepas vilket sammanhanget än är? "Brexit". "Brexit". "Brexit". Eller "Iceland". "Iceland". "Iceland". :idea:
 
Senast ändrad:
Haha, det är lugnt! Jag har själv höga poäng på introvertskalan men brukar stå ut med andra människor när jag själv har bjudit in till arrangemanget... men har i alla fall god förståelse för awkward-fenomenet. Det finns deltagare som kan prata ihjäl en sten, som en annan deltagare sa till mig senast, så det kommer aldrig att uppstå någon pinsam tystnad ändå.

Katter finns det dock redan två stycken på gården, så de rollerna är bokade. ;) Men jag kan välja eller i värsta fall hitta på en lite skum enstörings-roll, någon sådan brukar man också ha i Morden i Midsomer väl? Kanske en variant på Hodor från Game of Thrones, med en enda replik/ett ord, som upprepas vilket sammanhanget än är? "Brexit". "Brexit". "Brexit". Eller "Iceland". "Iceland". "Iceland". :idea:
Hahaha, Hodor behöver jag nog inte vara, tänkte mer typ Mr Filch i Harry Potter :D En såndär skummis :angel: Men finns det extroverter med så brukar det smitta av sig på mig :)
 
Hahaha @GardenAngel jag som alltid tyckte Mr Filch va skitläskig, har lite svårt att se dig så :D

Till ämnet: Jag är jättegärna med *hoppar upp och ner med handen i luften* Gud vad roligt, jag har alltid velat vara med på en murder mystery fest men min umgängeskrets är inte riktigt sådana personer :D
 
Åh, det låter jätteroligt!

Tyvärr är jag i just post-Brexit-England då, och hoppas förstås på mycket Midsomerkänsla (fast jag ska till Cornwall) - dock helst utan mord ;)
 
Men alltså...går det att få ett PM om var mer exakt NV skåne ligger?
Nv skåne innefattar allt från Båstad kommun ner över ängelholm-Helsingborg och ut mot Klippan.

karta_2014.gif
 

Liknande trådar

Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 238
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
46 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Vårföräldrar 2024
  • Det här med klädsel

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp