Bukefalos 28 år!

Minimilön i Sverige?

Sv: Minimilön i Sverige?

nja beslutet var väl att alla länder som hjälpt Israel skulle stoppas från oljeimport från OECD länder.ett beslut som raskt hävdes. men i samband med detta så höjde OECD priset explosionsartat och det drabbade Västeuropa o USA

Hur du än vrider och vänder på det så kokar det ner till att oljekrisen berodde på att USA lät Israel vinna kriget.

Att sen kung Feisal och alla prinsarna blev rikare var liksom mest bonus
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Du tycker alltså att DO skulle behandlat ärendet i länken. Då antar jag att du anser att alla dessa exempel också skulle drivits i härlig, facklig anda - tänk på pocenten!

http://politism.se/genusfolket/diskriminerade-vita-man/

Har ingen åsikt om hur DO driver sin verksamhet, men som du också vet så skulle en anmälan till LO (löneombudsmannan) vara meningslös om du inte kan göra troligt att du faktiskt varit anställd.

Jämförelsevis.... du kommer inte in på krogen för att du är invandrare, kan visa film på det, krogen nekar. Ärendet nedlagt.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Hur du än vrider och vänder på det så kokar det ner till att oljekrisen berodde på att USA lät Israel vinna kriget.

Att sen kung Feisal och alla prinsarna blev rikare var liksom mest bonus

Det stämmer ju inte. Israel tvingades ju tillbaka över suez av stormakterna.

I norr var man på god väg att rulla över Damaskus och i söder hade man genom att skickligt utnyttja Egyptens övermod, kringränt stora delar av den egyptiska anfallsstyrkan
och stod på Suez västra strand på väg mot Kairo. Då bönföll Egypten, USA att fixa till en vapenvila, vilket man gjorde.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Det stämmer ju inte. Israel tvingades ju tillbaka över suez av stormakterna.

I norr var man på god väg att rulla över Damaskus och i söder hade man genom att skickligt utnyttja Egyptens övermod, kringränt stora delar av den egyptiska anfallsstyrkan
och stod på Suez västra strand på väg mot Kairo. Då bönföll Egypten, USA att fixa till en vapenvila, vilket man gjorde.

Och vem stod för Israels vapen och leveranser av krigsmateriel?

Kan landet heta USA?

Hur stora förråd hade Israel och hur länge skulle de överleva utan att få mera material tillskickad?

Kort sagt, Feisal blev skitsur när USA gjorde det och vred åt oljekranen.

Bra eller dåligt, för eller emot, spelar ingen roll, men så var det.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Har ingen åsikt om hur DO driver sin verksamhet, men som du också vet så skulle en anmälan till LO (löneombudsmannan) vara meningslös om du inte kan göra troligt att du faktiskt varit anställd.

Jämförelsevis.... du kommer inte in på krogen för att du är invandrare, kan visa film på det, krogen nekar. Ärendet nedlagt.

Men facket kan driva arbetsrättsliga ärenden även i fall där man inte kan visa att man varit anställd? Kan du ge exempel?

Du har uppenbarligen dålig koll på DO:s arbete, eller så minns du lite galet för nästan precis det exempel angående invandrare som nekas komma in på krogen har inträffat. Prejudicerande dom angående etnisk diskriminering på krog
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Inte alls... som jag påpekade tidigare så är lagen om offentlig upphandling ett utmärkt sätt att komma till rätta med mycket, liksom att huvudentreprenören ska ta sitt ansvar för att anlita seriösa underentreprenörer.

Sen löser några fackliga blockader resten

Nu har ju de möjligheterna funnits länge, många utnyttjade arbetar inte i branscher som påverkas alls av LoU och facket verkar tämligen ointresserade av den här gruppens villkor. Inget har hänt.

Därför är det dags för en radikal förändring. Som lagstadgad minimilön.

Det handlar om en liten grupp. Som har en överjävlig situation. Dags att göra något istället för att sitta och titta på och hoppas att facket löser något de till och med öppet förklarar ett ointresse för.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Nu har ju de möjligheterna funnits länge, många utnyttjade arbetar inte i branscher som påverkas alls av LoU och facket verkar tämligen ointresserade av den här gruppens villkor. Inget har hänt.

Därför är det dags för en radikal förändring. Som lagstadgad minimilön.

Det handlar om en liten grupp. Som har en överjävlig situation. Dags att göra något istället för att sitta och titta på och hoppas att facket löser något de till och med öppet förklarar ett ointresse för.

Och du pratar om?

Vilka är de svagaste som du tycker ska subventionera företag som inte annars klarar konkurrensen med seriösa företag?
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Och du pratar om?

Vilka är de svagaste som du tycker ska subventionera företag som inte annars klarar konkurrensen med seriösa företag?

De som arbetar för 20-30 kr/h idag som du tycker ska fortsätta subventionera företagen med sådär 80-100kr i timmen jämfört med mitt förslag som sänker subventionen till sådär 10-20kr i timmen och på köpet får den utsatta gruppen helt plötsligt en fyr-femdubbling av sin ersättning och en dräglig tillvaro. Som du fortsätter att förneka dem - eftersom förändring verkar vara konkurrera med golitiska teoretiska utopier.

Precis den gruppen SEKO pratar om som "alltför" vanlig. När de raljerar över att vi inte har en lagstiftning som de själva motarbetar. Suck.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Men facket kan driva arbetsrättsliga ärenden även i fall där man inte kan visa att man varit anställd? Kan du ge exempel?

Du har uppenbarligen dålig koll på DO:s arbete, eller så minns du lite galet för nästan precis det exempel angående invandrare som nekas komma in på krogen har inträffat. Prejudicerande dom angående etnisk diskriminering på krog

absolut. Facket kan kräva kollektivavtal utan att någon bevisligen är anställd.

DO, du menar det fallet som blev massmedialt hett. Inte de hundratals andra. Och krasst har det gjort någon skillnad?
 
Sv: Minimilön i Sverige?

absolut. Facket kan kräva kollektivavtal utan att någon bevisligen är anställd.

DO, du menar det fallet som blev massmedialt hett. Inte de hundratals andra. Och krasst har det gjort någon skillnad?

Jag frågade om de kan driva ärenden där "man inte kan visa att man varit anställd" vilket är något annat. Nå, kan facket driva ett ärende för en enskild person som inte kan bevisa att den varit eller är anställd?

Eftersom det finns hundratals andra fall där invandrare blivit nekade att komma in på krogen men krogägaren inte blivit fälld trots videobevisning kan du väl plocka fram ett av dem. Om domen gjort någon skillnad är svårt att svara på utan ett ganska grundligt forskningsarbete och jag vill inte slänga ur mig rena gissningar och antydningar.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Jag frågade om de kan driva ärenden där "man inte kan visa att man varit anställd" vilket är något annat. Nå, kan facket driva ett ärende för en enskild person som inte kan bevisa att den varit eller är anställd?

Eftersom det finns hundratals andra fall där invandrare blivit nekade att komma in på krogen men krogägaren inte blivit fälld trots videobevisning kan du väl plocka fram ett av dem. Om domen gjort någon skillnad är svårt att svara på utan ett ganska grundligt forskningsarbete och jag vill inte slänga ur mig rena gissningar och antydningar.

Så vad du menar att i hundratals fall så har anmälan inte någon betydelse.

på samma sätt som anmälan om "hej, jag jag inte fått minimilön" också kommer att ha.

Vi får visserligen en ny statlig myndighet, men det gör ingen skillnad förutom att de som arbetar i myndigheten kommer att ha avtalsenlig lön. Däremot inte de som städar kontoret nattetid.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

De som arbetar för 20-30 kr/h idag som du tycker ska fortsätta subventionera företagen med sådär 80-100kr i timmen jämfört med mitt förslag som sänker subventionen till sådär 10-20kr i timmen och på köpet får den utsatta gruppen helt plötsligt en fyr-femdubbling av sin ersättning och en dräglig tillvaro. Som du fortsätter att förneka dem - eftersom förändring verkar vara konkurrera med golitiska teoretiska utopier.

Precis den gruppen SEKO pratar om som "alltför" vanlig. När de raljerar över att vi inte har en lagstiftning som de själva motarbetar. Suck.

Du vill lagstifta om att vissa grupper skall subventionera företag som inte klarar av att konkurrera med seriösa företag.

Vilka grupper är du tänker dig ska stå för fiolerna?
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Så vad du menar att i hundratals fall så har anmälan inte någon betydelse.

Nej, det var du som skrev det och jag bad dig plocka fram ett exempel.

Men du verkar varken vilja göra det eller visa på hur facket hjälper folk mot arbetsgivare som inte kan bevisa att de varit anställda hos.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

KL

Jag skulle vilja ställa frågan i ett annat perspektiv - minimilöner eller ej.

Om nu EUs starkare nationer instiftar minimilöner, och Sverige inte gör det, vad händer då med arbetskraften och lönerna i Sverige?

Vilka är det som berörs av minimilöner?

En av grupperna är definitivt arbetskraftsinvandring från andra EU-länder, där de i hemländerna har det såpass dåligt att det är bättre att åka till ett ekonomiskt starkare EU-land och arbeta för i våra ögon skitlön.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Nej, det var du som skrev det och jag bad dig plocka fram ett exempel.

Men du verkar varken vilja göra det eller visa på hur facket hjälper folk mot arbetsgivare som inte kan bevisa att de varit anställda hos.

Jag skrev det och du vet att det är så. Inte konstigare än så.

Eller har krogdiskrimineringen upphört?
 
Sv: Minimilön i Sverige?

KL

Man kan också se det som att lagstiftaren går in och reglerar marknaden, där marknaden själv, dvs arbetsmarknadens parter, uppenbarligen inte klarar av att hantera de fria marknadskrafterna.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Jag skrev det och du vet att det är så. Inte konstigare än så.

Nej, du skrev det och jag ifrågasatte att det fanns hundratals fall där krögare friats trots filmbevis på diskriminering, som ditt exempel var.

Eller har krogdiskrimineringen upphört?

Nej. Har exempelvis brott mot MBL och LAS upphört trots att facket driver nästan 100% av alla anmälningar de får in?
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Och vem stod för Israels vapen och leveranser av krigsmateriel?

Kan landet heta USA?

Hur stora förråd hade Israel och hur länge skulle de överleva utan att få mera material tillskickad?

Kort sagt, Feisal blev skitsur när USA gjorde det och vred åt oljekranen.

Bra eller dåligt, för eller emot, spelar ingen roll, men så var det.

De flesta större vapen o materialexportörerna var och är aktiva inom hela området.
De flesta flygplan som sköts ner i början var made in the west och de plockades ner av ryska raketer, De flesta stridsvagnarna som brann upp var ryska, Majoriteten av soldaterna var utrustade med ryska eller kinesiska vapen.

Att några gamla stofiler blev sura för att de återigen förlorade ansiktet var bara initialt orsaken till oljekrisen. Det primära var att OPEC;s medlemmar lärde sig att ta betalt för sina produkter, vilket visade sig i det, att trots embargot upphävdes så fortsatte priserna att stiga kraftigt.
 
Sv: Minimilön i Sverige?

Du vill lagstifta om att vissa grupper skall subventionera företag som inte klarar av att konkurrera med seriösa företag.

Vilka grupper är du tänker dig ska stå för fiolerna?

Istället för att stå för Stradivarius-fiolerna och själva nästan svälta ihjäl, som konservativa golit föredrar, tänkte jag mer att de får "stå" för en halv sträng på fiolen och klara sig bättre i sin vardag med en fyrdubblad lön för sitt jobb.

Fast för min del får de gärna slippa att stå för den halva strängen också, precis som jag förklarat i inlägg efter inlägg.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp