Bukefalos 28 år!

Minimumvikt i distanstävling?!

C

Curly

Har hört/läst att man ska väga minst 85 kg för att få tävla i distans. Stämmer det och finns det någon maxvikt? :confused:
 
Nej, det stämmer inte. På stora tävlingar, typ mästerskap finns det en minimumvikt på 75 kg, men ingen maxvikt. Men i övriga tävlingar får man väga hur mycket eller lite man vill! :)
 
VAAA?! Så mindre ryttare får inte delta? Jag fattar inget!

75kg är väl inte många tjejer som väger?? :eek:
 
Det är inklusive utrustning. Väger inte du själv, sadel och träns 75 kg får du se till att antingen äta upp dig eller byta till tyngre utrustning.
Men jag håller med om att det är för tungt. Det är synd om de som har små hästar, jag skulle inte vilja lasta på min arab på 144 cm så mycket dövikt som det krävs för att komma upp i 75 kg. Som tur är lär SM aldrig bli aktuellt för mig och henne ;).
 
Regeln har kommit till för att man (främst i EM och VM-sammanhang) inte ska börja använda jockeys eller barn för att vinna fördelar (jfr kamelrace i arabvärlden där man spänner fast småbarn på de tävlande kamelerna). Tyvärr missgynnar det ju ekipage med lätta kvinnliga ryttare som måste lasta död vikt på sina hästar. Å andra sidan vore det väl synd om inga gubbar kunde vara med och konkurrera på hög nivå bara för att de är tyngre generellt? Jaja.. hur man än vänder sig så har man ändan bak... :smirk:
 
En åldersgräns skulle sitta fint, även i lägre klasser.
Jag kan inte fatta att det ur säkerhetssynpunkt är tillåtet att skicka ut ganska unga barn i skogen, ofta i full fart.
Möjligen om de HELA tiden har sällskap med målsman på häst.
 
Å andra sidan vore det väl synd om inga gubbar kunde vara med och konkurrera på hög nivå bara för att de är tyngre generellt?

Det kan de väl? Det finns ju t ex både lätta och riktigt tunga ryttare i hoppning!

Inom galoppen finns det ju viktgränser, men de ändras beroende på hur bra hästen är. Och de flesta jockeysar är män, även om allt fler kvinnor har vågat prova på nu. Några barn-jockeysar har jag aldrig sett till... :smirk: Förutom i ponnygalopp då, där de SKA hålla till!
 
Vaddå? Hur många kvinnor känner du som väger under 48 kg? Vad har 48 kg med saken att göra?
 
Havreflinga skrev att de flesta jockeys är män även om kvinnor blev vanligare och vanligare men att hon inte sett till några barnjockeys. Jag nämnde 48 kg för att mer får du inte väga när du börjar som lärling. Lärlingarna får oftast ritter på lite sämre hästar som enligt handikappsystemet ska ha lägre vikt dessutom har lärlingar några kg avdrag för att de inter anses lika skickliga som jockeys.
Vad jag menar är att vi ska se till att distansritt förblir en sport för "vanliga" människor.
 
Men vanliga kortväxta kvinnor väger ju inte 75 kg.
Det är ju bättre för hästen att bära en tung ryttare, än en tung blyvojlock.
 
Vad jag menar är att vi ska se till att distansritt förblir en sport för "vanliga" människor.

Jag är "vanlig" men blir diskriminerad pga min vikt. Har valt häst efter mig men kommer aldrig att starta honom i SM med 75 kg. Han är bara riden av mig så skulle jag vikta upp till 75 kg hade jag förstört hästen.
För mig kommer det aldrig att vara rättvist med minimivikt.
// Linda (som trivs i sin byxstorlek)
 
VAAA?! Så mindre ryttare får inte delta? Jag fattar inget!

75kg är väl inte många tjejer som väger??

Det första du skrev var vettigt, men det andra..?! Fy 17! :crazy: :mad: Det är inte så ovanligt för tjejer att väga 75 kg och mer! :crazy: :mad:

Ursäkta, men lägg på ett antal kilo så får du min vikt, som är VÄLDIGT ovanlig! :cry:
 
Vad är detta för fördomar? :crazy: :confused:

Men vanliga kortväxta kvinnor väger ju inte 75 kg.

Vadå vanliga kortväxta kvinnor? Menar du att kvinnor vanligtvis är kortväxta? :smirk: :mad: Man kan vara kort och väga en del också! Men du kanske är enligt "normen"? :smirk: :D
 
Havreflinga skrev att de flesta jockeys är män även om kvinnor blev vanligare och vanligare men att hon inte sett till några barnjockeys. Jag nämnde 48 kg för att mer får du inte väga när du börjar som lärling. Lärlingarna får oftast ritter på lite sämre hästar som enligt handikappsystemet ska ha lägre vikt dessutom har lärlingar några kg avdrag för att de inter anses lika skickliga som jockeys.
Vad jag menar är att vi ska se till att distansritt förblir en sport för "vanliga" människor.

Och vad jag menar är att argumentet om barn inte håller, för inte ens galoppsporten, som har extremt låga vikter, har gått över till barn-jockeys.

Distansritt är en sport för vanliga människor! Det är bara när det kommer till stora mästerskap som några (män?) fått för sig att göra det till en sport för vissa människor, nämligen kvinnor och män som väger över ca 72 kg.

Varför klarar hoppryttarna att hitta en häst som matchar ryttarens vikt, om vi utgår från att distansryttarna inte klarar det?

Jag har ett sto på 145 cm. Jag tror hon kan bli bra i distans med mig! En storvuxen man skulle naturligtvis inte satsa på en så liten häst. Och jag får det tydligen inte heller, bara för att jag är en smal kvinna?! :mad:

Med det fåniga viktsystemet diskrimineras inte bara lättare ryttare, utan även små hästar! Visst, du kan säkert leta fram exempel på små d-ponnier som har lastats med blyvojlock, men är deras ryttare ett offer för systemet, som väljer att göra så? Eller är de djurplågare? Eller tycker de det är kul att testa den lilla hästens gränser? Eller har någon lurat i dem att de blir rättvisast så?
 
Vill bara inflika att jag personligen inte tycker om den där minimiviktgrejjen, även om jag förmodligen är svindlande nära den om jag lägger till sadeln.. eller vänta nu.. hmm.... min sadel är ju bomlös... Attans! Där sket det sig visst för oss också dådå... :D
Hur som helst så tycker jag att man ska se till ekipage och inte till vikt på människan.
 
Jösses, så känsligt, då!
Men de jag känner som rider distans väger inte just mer än 60 kg. Är man under 1.70 och inte har jättebröst, så är det som det är.
Vissa människor är lätta, så är det bara...
 
Man borde ju nästan göra om ett viktsystem som går ut på att vikten räknas ut efter hästens vikt???????? :confused:

Bara något som flög ur min skalle.

Fast det håller ju ändå inte internationellt så man måste väga minst 75 kg ändå.... Men min gissning då är att mindre hästar kanske inte heller räcker till internationellt pga av att de är mindre - tar kortare steg och därmed måste anstränga sig mer än en häst som tar långa steg?

Hur man än vrider och vänder på det så låter det som om man behöver en långbent, stor och stark häst om man ska lyckas i distansen i eliten.
 

Liknande trådar

Hemmet Har fått tillstånd att anlägga vårt nya avlopp nu. I dokumentet som skickades ut från kommunen står det bland annat att jag ska föra...
2
Svar
30
· Visningar
1 089
Senast: bettysmatte
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 719
Senast: Myrten
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
578
Senast: Lady_S
·
Övr. Hund Finns det? Med tålig menar jag att den ska klara av 37 kg explosiv boxer som både segdrar och kan göra rejäla ryck. Inte utfall mot...
Svar
12
· Visningar
927
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Gräs i näshålan?
  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp