Bukefalos 28 år!

Minimumvikt i distanstävling?!

Fast det finns ju mängder med araber under ponnymått som lätt travar med betydligt större hästar.
Däremot skulle man alltså behöva, om man själv är riktigt liten, söka efter en häst som orkar av att bära upp emot 20 kilo bly....
Då ligger inte (arab)ponnyerna bra till längre. Synd, eftersom arabaveln då kommer att bli mer inriktad på större araber.
 
Hahaha!. Ja, jösses så känsligt och det är inte så himla konstigt med sådana åsikter som du har!

Kan inte riktigt hålla med dig om det där med att vara under 1,70 och inte ha jättebröst! :D :smirk: :crazy:

Jag vet nog att vissa är lätta.. :confused: :mad: :D :idea:
 
Hm, jag är 165 cm, anses smal även om jag har en del muskler (har storlek 36 i kläder) och jag väger 60 kg. Vilket också är ganska normalt om du ser till min längd. Är man 170 cm så är 60 kg i minsta laget. Nu kan man ha mer eller mindre grov benstomme och jag har kanske mycket tyngd i mitt skelett (har tex ganska grova handleder/vrister), men jag är ändå rätt smal. Dessutom har jag normal byst - b/c-kupa.

Min sadel väger 9 kg "tom", med pad och gjord drygt 10 kg. Mina kläder och skor väger några kilon de också, så jag kommer lätt upp i 75 kg om jag vill och jag är verkligen inte onormal i kroppsbyggnad.

/Camilla
 
Däremot skulle man alltså behöva, om man själv är riktigt liten, söka efter en häst som orkar av att bära upp emot 20 kilo bly....
Då ligger inte (arab)ponnyerna bra till längre.

Nä, och då ligger väl knappast någon häst bra till, för hästar som är skapta för att bära 20 kg bly under/runt sadeln är väldigt ovanliga.

Man får kanske importera en åsna från de länder där de åsnorna är vana vid att gå runt med död vikt (packning istället för människor). Men då lär man ju knappast klara maxtiden, så antingen får man väl skaffa större bröst, rumpa och mage, eller får man börja med nån annan ridsportsgren (t ex hoppning) där männen (och de storvuxna kvinnorna) inte är så rädda för konkurrens att de skapar regler som utesluter vissa individers (små hästar samt små, lätta människor) chans att göra en bra insats.
 
Då kan jag väl beskriva mig oxå då, så vi får nåt att jämföra med. :)

Jag är 169 cm lång. Smal, men inte mager (tycker jag själv). Jag har oxå en del muskler, men långsmala, inte bulliga.

Dessutom har jag normal byst - b/c-kupa.

Hmpf... :mad: Nä, skojar bara! ;)
Jag har oxå normal byst (det vill säga a/b-kupa ;))

Jag väger runt 55, 56 kg.

Jag har en vanlig sadel, och en syntetsadel, som är mycket lättare. De används på olika hästar.

När jag red med vikter en gång för kanske fyra år sedan (Var det 75 eller 70 kg som gällde då? Det har ju ändrats fram och tillbaka.) hade jag min "normala" bomsadel + att jag hade försökt äta upp mig ca två kg + att jag drack en liter vatten direkt före invägning + en extra padd under sadeln + 2 kg bly. Då klarade jag viktgränsen!

Men på min nya häst använder jag syntetsadeln. Och jag planerar att köpa en bomlös, som inte heller väger så mycket. Jag tror inte att jag vill lägga på bly på honom. Han (och kanske särskilt mitt lilla sto på 145 cm) kommer bli kanon i distans! ;) Men Sverige kommer missa de medaljer jag skulle kunnat plocka hem, om de inte börjar jobba för vettigare regler. Mest synd för dem! :D
 
Jag klarar viktengränsen galant, om vi kompletterar med utrustningen.. Iofs så kommer vi nog aldrig så långt att vi har nytta av det, men om i fall att..
Är ca 169 cm, väger strax under 70 kg, lite mullig kanske..?
b/c- kupa. Rider med bomlös sportsaddle, eller lättare westernsadel. Har innan tävlat mitt gamla sto, iofs endast på 50- km klasser, & jag var kanske ngr kg lättare, men hon är endast 140 cm. Det var inga problem.
 
Svar till
"Och vad jag menar är att argumentet om barn inte håller, för inte ens galoppsporten, som har extremt låga vikter, har gått över till barn-jockeys."

Nej det finns inga barnjockeys i Sverige eftersom det finns en åldersgräns och eftersom ryttare plus utrustning ska väga en exakt vikt (varierande beroende på handikapp)inte en fri vikt.
Om stora prispengar infördes i distansritt och nuvarande regler behölls eller vikten var fri skulle vi nog få se många 30 - 40 kg ryttare/barn
 
Problemet är ju inte vikten (75 kg), utan att man som lätt ryttare måste lägga på så stor del död-vikt. Har man desutom bomlös/syntetsadel, så fär det ett problem.
Jag har även galoppörer, och de gånger man har lätt jockey och hög vikt på hästen, så är det TUNGT att lägga 10 kg bly...
 
Visa mig den vetenskapliga undersökning som stöder resonemanget att död vikt är sämre för hästen än levande vikt.
 
svar till

"Distansritt är en sport för vanliga människor! Det är bara när det kommer till stora mästerskap som några (män?) fått för sig att göra det till en sport för vissa människor, nämligen kvinnor och män som väger över ca 72 kg."

Medelvikten för svenska män vid mönstringen, den tid i livet då vuxna män är som lättast, är 74 kg vilket innebär en ridvikt på 80 - 85 kg.
Minimivikten på SM är 70 kg vilket innebär att en medelmans
ridvikt ligger 10 - 15 kg över minimivikten. Medelmannen har alltså även på SM en viss nackdel gentemot en kvinna och på ALLA ANDRA TÄVLINGAR EN STOR NACKDEL.

"Varför klarar hoppryttarna att hitta en häst som matchar ryttarens vikt, om vi utgår från att distansryttarna inte klarar det?"

När hästen arbetar bildas värme.Hästen gör sig av med vämen genom att svettas och genom att pumpa mer blod till huden där det kan avkylas Vi har hinknissar som ger hästen vatten att dricka och kyler hästen utsida med vatten för att underlätta avkylningen så att pulsen kan sjunka.
Om en tyngre ryttare väljer en större och mer viktbärande häst kommer denna häst att ha mer volym i förhållande till sin yta än en mindre viktbärande häst. Detta innebär att hästen får svårare att bli av med sin överskottsvärme och därför kommer ner i puls saktare än en mindre häst.
Det är det långvariga arbetet och pulsen som gör att en distansryttare inte klarar det som en hoppryttare gör.
 
Medelvikten för svenska män vid mönstringen, den tid i livet då vuxna män är som lättast, är 74 kg vilket innebär en ridvikt på 80 - 85 kg.

I så fall är det en ovanligt korkad man som väljer så tung ridutrustning om han är ute efter att hålla sig så nära minimivikten (75 kg) som möjligt! :)

Skickar honom till ett galoppstall så kan han få lite tips om hur man ska tänka om man vill ha LÄTT utrustning.

Och om jag för ca fyra år sedan kunde äta UPP mig 2 kg inför en tävling, så kan väl han lika gärna banta NER sig 2 kg. Eller blir det inte rättvist längre då...? ;) :smirk:
 
Visa mig den vetenskapliga undersökning som stöder resonemanget att död vikt är sämre för hästen än levande vikt.

Visa mig de hästar som i den dagliga träningen går med död vikt (och ge mig gärna ett ekonomiskt bidrag) så ska jag göra en jämförande undersökning.

Klart att det inte finns nån vetenskaplig undersökning eftersom ingen människa frivilligt lastar på en massa bly på sin häst! Jag har ridit med bly vid ett fåtal tillfällen för att vänja hästen, men jag skulle aldrig göra det dagligen!

Man får inte bli en så insnöad paragrafryttare att man glömmer omtanken om djuret och slutar tänka logiskt... ;)
 
svar till


Klart att det inte finns nån vetenskaplig undersökning eftersom ingen människa frivilligt lastar på en massa bly på sin häst! Jag har ridit med bly vid ett fåtal tillfällen för att vänja hästen, men jag skulle aldrig göra det dagligen!

Man får inte bli en så insnöad paragrafryttare att man glömmer omtanken om djuret och slutar tänka logiskt...
l:

Jag får ofta, även i denna tråd, höra argumentet att död vikt skulle vara värre för hästen än levande vikt. Om du inte kan stödja detta med en vetenskaplig undersökning. Skulle det lika gärna kunna vara tvärtom så att levande vikt är värre för hästen än död vikt.

Sverige är unikt. Vi har en stor andel kvinliga ryttare och en liten andel manliga ryttare. I många andra länder fördelningen mycket jämnare. I Frankrike t.ex går många tävlingar med minimivikt. Många franska ryttarinnor tränar därför just av omtanke om sin häst alltid med utrustning
som uppfyller minimivikten. Det skulle jag också göra om jag var lättare.
 
Svar till:

I så fall är det en ovanligt korkad man som väljer så tung ridutrustning om han är ute efter att hålla sig så nära minimivikten (75 kg) som möjligt!


Jag skrev att en medelman med vikt 74 kg hamnade på en ridvikt på 80 till 85 kg. Sadeln måste vara bra för hästen. Det är lättare att hitta en sadel med stor anläggningsyta (extra viktigt med en tung ryttare) bland bladsadlarna som är tyngre. Men även med en syntetsadel hamnar ridvikten på 80 kg. Sadel hjälm skor och kläder väger 6 kg. Då har man lämnat easybootsen hemma. Korkat vore att försöka rida längre distanser i en galoppsadel.
Minimivikten på SM är väl dessutom 70 och inte 75kg
 
"Och om jag för ca fyra år sedan kunde äta UPP mig 2 kg inför en tävling, så kan väl han lika gärna banta NER sig 2 kg. Eller blir det inte rättvist längre då...? "

Jo, visst kan medelmannen banta bort 2 kg inför tävling.
Men du har fortfarande vid minimivikt 70 eller 75 kg en viss fördel framför honom och en stooor fördel vid fri vikt.
 
Jag har ingen vetenskaplig undersökning tillhanda. Har aldrig hört nåt annat än att den döda vikten är sämre än att ha en tyngre ryttare. (beror naturligtvis även på HUR ryttaren rider.)
Kan som parantes nämna att monteryttarna har en minimivikt på enbart 65 kg, för att förhindra anorektiska ryttare.
Mig kvittar det vilka regler som gäller, men tycker det är lite enkelspårigt, ska vi förhindra att araber tävlar i distansritt, eftersom dom har en STOR fördel mot de andra raserna? Drastiskt tänkt, men inte så olikt egentligen.
 
"Korkat vore att försöka rida längre distanser i en galoppsadel."

Ville bara säga att då jag i vintras var å hjälpte till på en distanstävling i Qatar såg jag flera av de äldre männen som såg ut att väga lite mer rida i galoppsadlar. Sträckan var 140km om jag inte minns fel. Så visst går det!
 
"Korkat vore att försöka rida längre distanser i en galoppsadel."

Ville bara säga att då jag i vintras var å hjälpte till på en distanstävling i Qatar såg jag flera av de äldre männen som såg ut att väga lite mer rida i galoppsadlar. Sträckan var 140km om jag inte minns fel. Så visst går det!

Intressant! Där ser man att om man blir tvungen till det så går det att hitta lösningar för att MINSKA vikten. Men det klart, det är ju lättare att hålla hårt i sin redan inköpta sadel och kräva att DE ANDRA ska anpassa sig istället... :smirk:
 
Kan som parantes nämna att monteryttarna har en minimivikt på enbart 65 kg, för att förhindra anorektiska ryttare.

Låter mer rimligt. Dessutom ett gott syfte. Att förhindra anorexi är ju lovvärt.

Mig kvittar det vilka regler som gäller, men tycker det är lite enkelspårigt, ska vi förhindra att araber tävlar i distansritt, eftersom dom har en STOR fördel mot de andra raserna? Drastiskt tänkt, men inte så olikt egentligen.

Du har en poäng där. Man skulle ju kunna hävda att det blir orättvist eftersom araber ofta är dyrare än t ex travare. Alltså blir det orättvist för de som inte har så mycket pengar.
 
Så här känner jag inför detta

Jag ska försöka förklara mina tankar angående vikttillägg så klart och tydligt jag kan. (Men det kanske blir lite långt... :crazy:)

Att rida och hålla på med hästar är för mig först och främst en livsstil, som för mig betyder motion, kamratskap med djuren, sund livsföring och utveckling. Jag skulle hålla på med hästar även om distans inte fanns. Men att tävla i distansritt passar mig väldigt bra. Jag gillar uthållighetssporter.

Jag personligen är övertygad om att människokroppen mår bäst av att inte tillföras mer energi än vad den gör av med. Jag och min man äter väldigt mycket, så det är ingen risk att vi inte får i oss de näringsämnen som behövs. Men vi är också ganska fysiskt aktiva (när vi håller på med hästarna eller jobbar på gården) så vi är naturligt smala. Min man är 180 cm lång, har ganska grov benstomme och väger 67 kg. Jag är 169 cm, normal benstomme och väger ca 55 kg. Min man har nog aldrig kollat sin ämnesomsättning, men jag har, och den visade sig vara normal. Alltså är det inget fel på oss. Vi bantar inte, vi har inga viktrelaterade sjukdomar. Vi känner oss helt normala, sunda och friska.

Just därför känns det för oss väldigt osunt, onaturligt och dessutom hänsynslöst mot hästen att placera MER vikt på hästens rygg än vad som behövs. Jag (som anser mig helt normal) förväntas göra detta för att visa min goda vilja gentemot andra ryttare, som väger mer. Det är ju varken mitt eller hästens fel att de väger mer. :confused:

Du skriver att medelvikten för män som mönstrar är 74 kg. Medelvikten ja, men jag tvivlar på att det är idealvikten. Jag har hört många rapporter om att medelvikten ökar, och att befolkningen i Sverige och övriga i-länder ofta är överviktiga. När medelvikten blir 80 kg, förväntas jag och mina hästar vara lika solidariska då också?

En viktgräns på 70 kg, som det har varit de senaste åren, är bättre än 75 kg, som det tydligen ska bli igen. Men jag tycker man kan slopa viktgränsen helt. Jag, som är en vuxen kvinna över normallängd, inser att det finns många ryttare som är lättare än jag, men jag är inte rädd för konkurrens från dem. Dels för att jag tvivlar på att det finns folk som ägnar sig åt distans för att bli rika. Dels för att barn saknar många av de fördelarna som en vuxen har. Ett barn har inte hunnit samla på sig de erfarenheter jag har. Ett barn har inte samma möjlighet som en vuxen att jobba hästen. På samma sätt har män många fördelar gentemot kvinnor. Män har t ex mer muskelmassa och större uthållighet. En man springer snabbare än en kvinna. Vore det rimligt att kräva att män skulle rida med nån slags ventil i munnen som släpper in mindre syre, så att han blir lika trött i sina muskler som en kvinna skulle bli av samma fysiska aktivitet? :eek: Eller ska vi förbjuda ryttarna att springa bredvid sina hästar, eftersom männen springer snabbare än kvinnorna? :eek:

Många bra sadlar väger ganska mycket. Men det är inget argument för att höja viktgränsen. Det finns bra sadlar som även är lätta. Det finns dessutom lättviktshjälmar och lätta kläder/skor. Och det skulle säkert kunna utvecklas mer sån utrustning om efterfrågan fanns.

Min man föreslog att man ska vikta människan (t ex genom ett blybälte runt midjan) istället för hästen om man tycker det känns fel att lasta död vikt på hästen. Jo, det känns för mig visserligen något bättre, men jag misstänker att det då blir människan som tar stryk istället för hästen. :( För att vänja sig vid den nya viktfördelningen måste man gå runt med blybältet även när man inte rider ibland. Hur klarar lederna det? Jag vet inte om jag är beredd att experimentera med min kropp på det viset. Jag älskar distans, och har hållit på med det i tolv år och satsar högt. Men om man måste strida mot naturen för att ha chans att vinna, då nöjer jag mig med att komma tvåa. ;)

Om det nu är ett så stort problem med ryttarnas olika vikter, varför inte helt enkelt införa två olika klasser? :idea: Det finns många alternativa lösningar som är mer humana mot djuren. Ingen kan någonsin påstå att systemet med minimivikter är till för djuren bästa! Det är enbart de tyngre ryttarna man värnar om. Jag kan tänka mig att värna om dem, men inte genom att lägga bly på mina hästar. Jag är öppen för att starta längre bak eller i en egen klass eller enbart få rida mindre hästar. Det finns säkert massor av andra konstruktiva förslag.

Nu ska jag svara på några av Laslaws inlägg:

Om stora prispengar infördes i distansritt och nuvarande regler behölls eller vikten var fri skulle vi nog få se många 30 - 40 kg ryttare/barn

Varför diskutera OM? I dagsläget väljer man nog en helt annan sport om man vill tjäna pengar. De som sysslar med distans är ungdomar, vuxna eller familjer, tror jag. Och de gör det i första hand för att de trivs med att rida långt och länge i naturen. Och för att de tycker om sina hästar, och har märkt att deras hästar gillar distans.

I Frankrike t.ex går många tävlingar med minimivikt. Många franska ryttarinnor tränar därför just av omtanke om sin häst alltid med utrustning som uppfyller minimivikten.

Struntsnack! Det är inte omtanken om hästen som gav dem idén att lägga extra vikt på hästen. Det är ju regelsystemet!! :p

När hästen arbetar bildas värme.Hästen gör sig av med vämen genom att svettas och genom att pumpa mer blod till huden där det kan avkylas Vi har hinknissar som ger hästen vatten att dricka och kyler hästen utsida med vatten för att underlätta avkylningen så att pulsen kan sjunka.
Om en tyngre ryttare väljer en större och mer viktbärande häst kommer denna häst att ha mer volym i förhållande till sin yta än en mindre viktbärande häst. Detta innebär att hästen får svårare att bli av med sin överskottsvärme och därför kommer ner i puls saktare än en mindre häst.
Det är det långvariga arbetet och pulsen som gör att en distansryttare inte klarar det som en hoppryttare gör.


Jag förstår inte vad du vill säga. Menar du att ju mindre hästen är, desto bättre? I så fall tycker jag att du har fel. Jag tror att en helt korrekt häst av rasen arab, akahltheke (eller hur det nu stavas) eller möjligen nån annan ras som jag inte känner till, med mankhöjd på ca 155 är det ideala. Om du hittar en sån häst, och dessutom är en vältränad, omdömesfull, ridskicklig och erfaren man med extremt låg vikt – då har du allt som krävs för att vinna. Men hur ofta lyckas ett ekipage pricka in allt? Och i så fall, då är de väl värda att vinna?

En längre, och därmed lite tyngre man, kanske kompenserar sin vikt genom att springa mycket vid sidan om hästen.

En annan person kanske upptäckte att hans/hennes häst inte blev större än 143 cm, men eftersom han/hon är ganska liten och lätt behåller han/hon hästen och de gör så gott de kan utifrån sina förutsättningar.

Den väldigt rika ryttaren som hade råd att köpa den perfekta hästen kanske inte är så omdömesfull och ridskicklig, och därför blir han/hon slagen på mållinjen av ovan nämnda ryttare.

Så, nu har jag förklarat hur jag tänker. Ni som väger 70 kg och mer, kan ni förstå mig? Jag kan förstå att ni tycker det är orättvist att jag är lättare, men skulle vi inte kunna lösa det på nåt annat sätt än att straffa mina hästar? Att ha bly på ryggen ser jag som ett straff. Jag startar hellre längre bak. Men helst av allt vill jag ha två olika klasser, så slipper vi titta snett på varandra! :)
 

Liknande trådar

Hemmet Har fått tillstånd att anlägga vårt nya avlopp nu. I dokumentet som skickades ut från kommunen står det bland annat att jag ska föra...
2
Svar
30
· Visningar
1 089
Senast: bettysmatte
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 719
Senast: Myrten
·
Foder & Strö Hej, Min ena häst är för överviktig för att släppa på bete vind för våg i sommar utan han kommer bredvid övriga och så ska han få...
Svar
1
· Visningar
103
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
578
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp