Mirakelmedel mot sporrskav?

Bison

Trådstartare
Finns det?

Min häst är väldigt skavkänslig, det vet jag ju. Men vi har klarat oss fram tills idag ut minsta märke.
Men nu har han kommit igång och fälla ordentligt senaste veckan och då blev det visst betydligt värre.
Första året jag äger honom.

Tänkte mig inte för utan tog ett par andra sporrar än vanligt. De vanliga har en gummikant mot stöveln, det har inte dessa så det blev en glipa mellan sporre och stövel och den skarpa kanten resulterade i rejäla skav.
Alltså inte själva sporren utan sporrarmen eller vad man ska kalla det.
"Bara" päls som är borta men det ser ju för jäkligt ut ändå.
Vad kan jag smörja med?
Kommer självklar skrota sporrarna nu tills all päls är åter igen.
Finns det något sätt att förhindra att det blir mer skavt från stövlen?
 
Finns nått som heter body bandage som är en elastisk "gjord" som sätts under sadeln och runt hästen.
 
Jag har samma problem med min häst, han får skav av alla kanter till och med kanten som skyddar dragkedjan på mina shortchaps... :cautious: Förra vintern testade jag att köpa ett par billiga benvärmare som jag trädde över och det blev mycket bättre. Borde gå att testa att klippa ett litet hål där du kan trä ut sporren :)
 
Jag tror inte att aloe vera etc kommer att göra någon skillnad för skavet, såvida det "bara" är päls som skavts bort. Provat på min egen då han fått skav av diverse saker (inga sår, bara att pälsen blivit nednött till kort kort), men det har gjort varken till eller från.
Kanske något glidigt, som t.ex. bra pälsglans, kan hjälpa till att minska friktionen?
I övrigt är det nog till att täcka över kanter som orsakar skav.
 
Sätt gummiskydd på sporrarna (som tuber att trä på själva sporrarmarna), putsa med interiörputs för bilar (silicon). Pälsglans på hästen.

På så sätt har du minimal friktion mellan häst och sporre.
 
Sätt gummiskydd på sporrarna (som tuber att trä på själva sporrarmarna), putsa med interiörputs för bilar (silicon). Pälsglans på hästen.

På så sätt har du minimal friktion mellan häst och sporre.

Gummiskydden på sporrarna upplever jag ge mer skav (friktion) än vanliga i metall, som glider lättare mot pälsen. Jag fick ge bort mina gummisporrar :( Då använda på en häst som sällan eller aldrig får skav.
Eller har du haft siliconputs på gummit så de blir 'glansiga' och tappar friktionen?

Pälsglans är en bra grej =)
 
Vid klippning sparar ju vissa en ruta där, där skänkeln ligger emot.
Nu vet jag ju dock inte om du ska klippa eller om du gjort det/vill göra det.
 
Jag har aldrig varit med om sporrskav innan och själv tänkt att folk måste rida illa om det blir skav. Men nu har jag lärt min läxa.
Köpte honom i februari och då var han helklippt med en sparad ruta vid skänkeln.

Jag rider inte alltid med sporrar och under den tiden jag haft honom har det inte varit ens i närheten av något skav.

Normalt har jag gummiklädda sporrar från sprenger med trissa. Men igår hade jag vanliga korta med kula.
De låg inte slätt mot stöveln utan det vart en glipa. Tänkte inte mer på det.

Var på dressyrträning och vid sista skrittpausen var det ingenting sen small det bara till och han hade megaskav. Allt hår är borta!
Kombinationen svettig och känslig häst förvandlade sporren till en rakkniv. Nackdel med att ha skänkeln mitt på magen.

Typiskt nog ska vi tävla imorgon och jag kan verkligen föreställa mig vad folk kommer säga bakom min rygg.
Hoppning dock så jag kommer åtminstone få skänkeln över skavet.
 
Finns det?

Min häst är väldigt skavkänslig, det vet jag ju. Men vi har klarat oss fram tills idag ut minsta märke.
Men nu har han kommit igång och fälla ordentligt senaste veckan och då blev det visst betydligt värre.
Första året jag äger honom.

Tänkte mig inte för utan tog ett par andra sporrar än vanligt. De vanliga har en gummikant mot stöveln, det har inte dessa så det blev en glipa mellan sporre och stövel och den skarpa kanten resulterade i rejäla skav.
Alltså inte själva sporren utan sporrarmen eller vad man ska kalla det.
"Bara" päls som är borta men det ser ju för jäkligt ut ändå.
Vad kan jag smörja med?
Kommer självklar skrota sporrarna nu tills all päls är åter igen.
Finns det något sätt att förhindra att det blir mer skavt från stövlen?

Låt bli sporrar, är det självklara svaret.
Måste hästen ridas med sporrar?
 
Låt bli sporrar, är det självklara svaret.
Måste hästen ridas med sporrar?

Det gör jag och nej det måste han inte.
Om du läste ordentligt så ser du att frågan på slutet var hur jag ska undvika att han får mer ska av stöveln, inte sporren utan stöveln.
Han är uppenbarligen extremt känslig när han byter päls.
Hade täcke några timmar och fick världens bogskav direkt. Ett täcke han använt mycket innan utan minsta problem.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp