Misnka risk att sto resoberar

Anneli1970

Trådstartare
Hej!
Jag har ett ardennersto på 15 år som är dräktigt på dag 39. Det är hennes första föl. Hon har blivit dräktig genom att stimulera brunsten. Hon var dräktig i fjor också men resorberade tyvärr. Min fråga är om jag som stoägare kan göra något för att minska risken att hon resorberar igen? Kan man ge antibiotika i förebyggande syfte? Ska jag ge henne vaccin mot abortvirus? Hon går i ett litet stall med ett annat sto. Mycket tacksam för svar.
MVH Anneli
 
Stress kan ju påverka men tror inte att man kan ge antibiotika för att stoet ska behålla fostret. Betäckte för första gången i år till oss själva och var noga med att det skulle vara lugnt omkring stoet, ingen onödig stress osv. Nu är hon dräktig på dygn 65. Veterinären sa till oss att dygn 20-40 är mest kritiska.
 
Mitt sto fick Regumate utskrivet av min semin-veterinär, i dräktighetsbevarande syfte. Används mycket utomlands och är ett licens-preparat där veterinären måste ha licens för att kunna skriva ut recept på det. Vi har gett henne detta sedan dag 17 eftersom att hon hade ödem i livmodern samt var lite trixig att få dräktig. Skräpig livmoder så vet fick spola ett antal gånger.

I övrigt så rids hon inte utan går på bete. Hon var dräktig på 46 dagarskollen iaf så jag hoppas det går vägen. :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har köpt ett sto som var dräktigt i ca 8:e månaden för 50 000 och kontrakt är skrivet där det står att hon är dräktig med en viss...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 591
Senast: Similitude
·
Avel Som rubriken lyder: UL:ade mitt sto i onsdags, kunde ej själv närvara men fick skrivet papper på att hon var dräktig med fosterblåsa 2...
2
Svar
21
· Visningar
4 449
Senast: wrangler
·
A
Avel HEJ Köpte förra veckan av ett stuteri ett varmblodstravare 9 år dräktig i 8 mån och skall föla 1 juni ,hennes första så hon är ej så...
Svar
4
· Visningar
1 743
Senast: millus
·
Hästhantering Nu behöver jag Bukes hjälp här i mina egna tankar och ångest, kan vara så att jag har lagt tråden helt fel. Som det ser ut nu så går...
Svar
6
· Visningar
1 630
Senast: Caress
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp