Bukefalos 28 år!

Hur stor risk att ett sto kastar

A

akleja1

HEJ

Köpte förra veckan av ett stuteri ett varmblodstravare 9 år dräktig i 8 mån och skall föla 1 juni ,hennes första så hon är ej så stor om magen.Jag har en del frågor som jag hoppas ni kan svara på.
Först dagen hon kom så stod hon inne i fölboxen att bekanta sig och nästa dag släppte jag henne i en liten hage rent för liten enligt vi som hyr och där går mitt andra sto som är 10 år en valack varmblod 12 år med hög rang och ett valackk på 1 år.I början så blev det bråk och hon blev stressad och rädd för all gav si på henne men sen blev det lugnt.Nästa dag var det lugnt tills kl 15 då den andre kvinnan kommer för att ta in sina valacker för dom skall ha mellanmål och blir stirriga då så alla gav sig på den dräktiga igen så hon nästan sprang igenom staketet och kissade på sig flera gånger så stallägaren tog in henne och sen ringde mig för dom var rädda att hon skulle kasta.Men sen var det lungt och nu bestämde vi att hon skall gå själv i en stor hage bredvid shettisare för hon skall få lugn och ro och kommer att finnas i ahge vatten+halm+hösilage.Men är detta bra för henne?Hagen är full av snö så jag är rädd hon skall fastna och få panik.Vet ej vad jag skall göra för hon kan ju ej stå inne alltid.Hon får idag också detta foder 10 kg hösilage + KRAFT GROV 125 2 KG + morötter.är detta tillräckligt?Sen när skall man öka?Sen skall hon avmaskas i maj innan sommarbete ochs en när hon fölat men det kommer en vetrinär i april och skall ge henne stelkrampsspruta + infulensa + recept på avmaskningsmedel.
Jag är så orolig och rädd att hon skall kasta och det finns bara en hage där som är bra men där går dom andre som är dumma.Hon är faktiskt mobbad och ge mig råd vad ni hade gjort?Mitt andra sto säljs nu i veckan så då är det bara 2 valcker ihagen men dom är väldigt dumma för dom är så bråkiga.
Blir hon stressad av att gå själv?fast hon ser bredvid sig 3 shettisar som går där?Hon kommer att vara ute mellan 8-18 varje dag.

TACKSAM FÖR RÅD
 
Sv: Hur stor risk att ett sto kastar

Givetvis är det inte bra för henne om de andra ger sig på henne. Och ja, ett stressat sto har en större risk att kasta. Hur stor den är har jag inte sett någon studie på.
Om hon är stressad av att gå själv ser ju du?!
Ta träckprov i stället för att avmaska innan fölningen. Det är bara vissa preparat man ger till dräktiga/digivande ston. Bättre att ta träckprov och se om det ens behövs någon avmaskning innan fölningen.
 
Sv: Hur stor risk att ett sto kastar

.I början så blev det bråk och hon blev stressad och rädd för all gav si på henne men sen blev det lugnt.Nästa dag var det lugnt tills kl 15 då den andre kvinnan kommer för att ta in sina valacker för dom skall ha mellanmål och blir stirriga då så alla gav sig på den dräktiga igen så hon nästan sprang igenom staketet och kissade på sig flera gånger så stallägaren tog in henne och sen ringde mig för dom var rädda att hon skulle kasta.Men sen var det lungt och nu bestämde vi att hon skall gå själv i en stor hage bredvid shettisare för hon skall få lugn och ro och kommer att finnas i ahge vatten+halm+hösilage.Men är detta bra för henne?Hagen är full av snö så jag är rädd hon skall fastna och få panik.Vet ej vad jag skall göra för hon kan ju ej stå inne alltid.Hon får idag också detta foder 10 kg hösilage + KRAFT GROV 125 2 KG + morötter.är detta tillräckligt?Sen när skall man öka?Sen skall hon avmaskas i maj innan sommarbete ochs en när hon fölat men det kommer en vetrinär i april och skall ge henne stelkrampsspruta + infulensa + recept på avmaskningsmedel.
Jag är så orolig och rädd att hon skall kasta och det finns bara en hage där som är bra men där går dom andre som är dumma.Hon är faktiskt mobbad och ge mig råd vad ni hade gjort?Mitt andra sto säljs nu i veckan så då är det bara 2 valcker ihagen men dom är väldigt dumma för dom är så bråkiga.
Blir hon stressad av att gå själv?fast hon ser bredvid sig 3 shettisar som går där?Hon kommer att vara ute mellan 8-18 varje dag.

TACKSAM FÖR RÅD

Jag skulle nog låta mitt sto stå själv om hon blev så stressad av dom andra hästarna i hagen och jag märkte att hon mådde bättre av att stå ensam med kompisar i hagen brevid.
Håller med om att ta ett träckprov innan avmaskning.
Det med fodret är så svårt men ser hon ut att må bra, är i gott hull, glansig och fin så borde det vara ok. Men jag skulle nog göra en Höanalys och sedan rådfråga en kunnig ang. foderstat.
I den första delen av dräktigheten kan man utfodra som vanligt (om hästen är i gott befintligt skick) senare ca i dom 3 sista måndarna bör man öka givan.
Jag har nu 2 dräktiga ston som är beräknade att föl om ca 3 veckor och jag har ökat givan lite extra även nu den sista månaden. Vid digivning har dom ett mycket stort protein och energi behov men det är ju senare:)

Lycka till med ditt sto och kommande bebis:)
 
Sv: Hur stor risk att ett sto kastar

Fölet växer mest i magen de sista tre månaderna så magen behöver inte alls vara stor nu.
 
Sv: Hur stor risk att ett sto kastar

Hon kan inte gå med shettisarna? Eller att en shettis går med henne?
 

Liknande trådar

Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den...
2
Svar
21
· Visningar
2 704
Avel Hej! I Augusti betäcktes mitt sto, dräktig på UL 42 dygn. Men jag är lite osäker på om hon fortfarande är dräktig? Detta pga för några...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 923
Senast: lividivi
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 055
Senast: exotic
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 112
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp