Bukefalos 28 år!

Missad vaccination...

Svamlan

Trådstartare
Missat att vaccinera mot influensa inom 365 dagar på nya ponnyn. Den skulle vaccinerats senast i torsdags den 4 okt men nu kommer vet den 11:e.
Då måste man börja om med grund säger "folk". Men så här står det på ridsports hemsida och jag undrar hur ni tolkar punkt 3:3? Behöver jag alltså inte börja om utan de tillåter 21 dagars "försening"? Eller är det nåt helt annat man ska göra som inte framgår här?

3. Överskridande av vaccinationsdag
3.1 I det fall längre tid än 92 dagar gått mellan vaccination A och B krävs ny A-vaccination.

3.2 I det fall kortare tid än 21 dagar gått räknas de som en ny A-vaccination.

3.3 I det fall mer än 365 dagar gått mellan B-vaccination och R-vaccination eller mellan två R-vaccinationer inträder startförbud. Hästen behöver dock inte börja om med A-vaccination om R-vaccination görs inom 21 dagar.

Överskrids denna gräns, måste hästen åter grundvaccineras och börja med en A-vaccination.
 
Sv: Missad vaccination...

Jag tolkar det som att du kan vaccinera din ponny utan att behöva göra om grundvaccinationen, men du får inte tävla mellan den 5 och 11 oktober (för att du har startförbud eftersom det har gått mer än 365 dagar) och sen har du den vanliga karensen efter vaccination, det brukar väl vara en vecka.
 
Sv: Missad vaccination...

Så tolkar jag det också.

Var i en liknande sits (men det var på sällskapsponnyn som inte skulle tävlas just då.)
Veterinären vaccinerade och talade om att det inte behövdes någon ny grundvaccination.
Vi är ju inte dom enda i världen som klantat till det för oss ;)
Däremot fick jag berättat för mig att startkarensen var längre nu i år än tidigare.
Förr var det 4 dygn, nu var det 7 (reservation för att jag har fel på antalet dygn där)
 

Liknande trådar

Hästvård Kan ngn förklara följande lite bättre för mig: Ny, justerad lydelse fr o m 3 januari 2022 Om C- eller R-vaccination utförs inom 21 dagar...
Svar
1
· Visningar
515
Senast: Elo
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 336
Hästvård Jag blir snurrig av det här med grundvaccin, Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1 (detta ska vara...
Svar
2
· Visningar
788
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Vill bara kolla om jag uppfattat det korrekt, då jag visste att det drar ihop sig för vaccination för min häst. Jag var med att det var...
Svar
2
· Visningar
673

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp