Bukefalos 28 år!

Misskött eller ej?

Sv: Misskött eller ej?

Det är kanske inte vad man kan kalla idealisk hästvård men inte heller direkt vanvård. Visst skulle man önska en hästkompis, kanske att hästen fick komma in lite på dagarna när det är varmt osv.

Men det här är långt ifrån ett vanvårdsfall och djurskyddinspektionen i kommunen kan inte göra mycket i detta fall mer än att ge rekommendationer till hästägaren.
Jag har sett betydligt värre fall där ägaren fått behålla hästen för att den inte anses "tillräckligt vanvårdad" och jag kan garantera att denna fjording inte ens är i närheten av hur de hästarna såg ut.

Vi hade en ponny i vårat stall i sommras som såg ut att vara i klass med denna fjording; gammal, lite överviktig, soleksem och trött.

Men det du kan göra är att hålla koll på hästen, se hur den har det under vintern t ex. Du kan även be djurskyddsinspektören i kommunen att hålla koll, kanske försöka kontakta ägaren och se vart denna håller hus och hur ofta den ser till hästen.
 
Sv: Misskött eller ej?

*knapprån*

Tycker inte denna häst ser misskött ut, långt i från vanskött. Hovarna är frasiga men inte särskilt långa. Den är ju inte mager, pälsen är svår att bedöma men ofta se de ju ut såhär på sommaren. Ögonen är inte fräscha och den ser inte lycklig ut, så visst kunde den ha det bättre. Ett besök från insp vore kanske inte fel, men helt ärligt så säger lagen inte särksilt mkt mer om hur denna häst "borde" ha det.
 
Sv: Misskött eller ej?

Ja man undrar ju egentligen hur långt det ska behöva gå innan det räknas som vanvård...
Ja svansen är som jag tidigare skrev sönderkliad, inte ansad. Jag har sett den här hästen för bara nåt år sedan då den såg helt bra ut och det var en väldig skillnad!
Men om man tänker sig att detta hade hänt (ja nåt motsvarande då) på ett ålderdomshem. En person hade isolerats från alla andra, hade nån slags eksem eller vad som helst, ja som helt enkelt mådde lika dåligt som den här hästen. Då skulle det bli liv minsann! Det har ju hänt och titta bara på vad tidningarna skriver då. Jag tycker inte att människor ska skilja sig från andra djur. Det som inte är acceptabelt mot människor ska inte vara acceptabelt mot andra djur heller!
Sen det du skriver om övervikten det håller jag med om, precis som det andra du skrev. Det är ju värre att vara så här tjock än att vara pyttelite för smal! Jag har sett många fall med hästar utomlands (på TV visserligen) som var mindra tjocka än denna och djurskyddsmyndigheterna blev jätteupprörda!

Men det värsta var ju insekterna och att den var ensam tycker jag. När man stannade för att titta på den kom den genast fram och ville prata och gosa! Det kändes så hemskt att gå därifrån sen...
 
Sv: Misskött eller ej?

-Hästen har kraftiga eksembesvär. Kliat av sig stora delar av svansen och nästan hela manen. Detta är inte normalt! Att låta en häst med såna eksem gå ute utan skydd mot knott är vansköttsel!

-Hästen är sjukligt fet! Det är absolut inte bra för hästen att ha SÅ mycke övervikt. Sliter ovanligt mycke på leder, hjärta, lungor, senor osv. Skulle chansa på >150kg för mycket! Att låta en häst gå på bete med sådan övervikt utan att göra något åt det är vansköttsel!

-Hästen går själv utan hästkompisar. Hästens natur är att ha en flock att vistas i. Att ha en häst själv utan komis är fruktansvärt onsvarigt!

-Hovarna har inte fått den skötsel dom behöver. Absolut ingen kris men dock anmärkningsvärt!

-Taggtråden är inget bra stängselmatrial.... INGEN släppr ut sin häst i en hage med taggtråd som själv fastnat i den! TRO MIG!

-Att gå å vattna hästen utan att göra någonting åt något av de alvarliga problem gör ägaren/skötare till mycket olämplig!

har inte läst hela tråden men detta var det jag lade märke till när jag såg bilderna.
 
Sv: Misskött eller ej?

Håller med. Och som svar till flera övriga:

den här dansen har vi haft förr på Buke, diskussions mässigt. Men tråden handlar om frågan MISS skötsel - inte VAN vård. Har också hört hela varvet runt med slagdängor som ögonblicks bilder, relativiteten i this jämfört med that, att det kunde vara mycket värre osv.

SO WHAT??

Om ni frågar mig, så är jag ledsen, men bara för att x antal hästar har det betydligt mycket värre, så behöver man inte bli agressiv och påstå att hantera hästen som Madeleine Nilsson presenterar, så är det fullständigt normalt och OK.

JAG skulle inte anse NÅN häst som väl omhändertagen om den går ensam utan tillsyn i en hage med sommar exem, fransiga hovar, bakom otroligt trasslig och dåligt spänd taggtråd...

kanske har jag höga krav - sorry isåfall - men det står jag för! Tycker det ÄR miss skötsel! att släppa sin häst på sommar bete innebär inte att man som ägare har hela sommaren "fri" och att hästen klarar sig själv. vilket en tyvärr alltför stor del av sveriges befolkning tycks anse vad jag sett. Ett bra sommarbete är TIDS KRÄVANDE när det gäller tillsyn och vård av hästen!

så tycker JAG!
 
Senast ändrad:
Sv: Misskött eller ej?

Tycker detta är något mitt emellan vanvård och misskötsel..... :confused:

En häst på bete ska ses över varje dag!!
*Smörja ev sår (denna kuse hade sår!) ´som den fått av bett från ohyra!
*Tas in då det är för varmt för att vara ute. Visserligen så hade ju denna kuse skugga i hagen , men inga hästkompisar som kunde hjälpa till att vifta flugor
*En häst ska alldrig gå själv på det viset! En häst kan gå själv med andra runt sig i hagar nära, om det finns speciella anledningar! T ex fång (vilket jag hoppas att denna kuse inte har då den går på gräs), andra sjukdomar t ex hälta, lr att hästen absolut inte kan gå med andra pga att den är elak mot andra hästar, men i alla fallen så ska det finnas hästar i närheten!!!!!!
*Ang hovarna så är de ingen katasrof, men en verkning skulle inte skada, och lite fukt skulle de behöva, ngn hovolja lr liknande...

Dessa bilder tycker jag är avskyvärda, och att den går själv är bland det värsta jag vet. Jag har haft mycket kontakt med RIKTIGT vanvårdade hästar, och denna är ju INTE det. Men jag själv är mycket noga med mina när de är på bete,och tycker att detta är oaceptabelt! Är det för varmt så är de ute nattetid o inne dagtid. jag smörjer alltid ev mygg/bromsbett s´prayar me myggmedel (inte för att jag tycker det funkra så värst, men endå), ser över dom i största allmänhet. Byter vatten varje dag, och sköter hovarna som man gör resten utav året.

Detta är bara min åsikt, och jag kräver inte att ngn ska tycka som jag. Jag hade nog som du kontaktat ngn bara för att försöka få ägaren att ta tag i detta, ev sälja lr låna ut hästen till någon som har tid och lust att ge den vård och kärlek. Hästen kunde ha haft det mycket bättre, och även mycket sämre. Men jag tycker inte att kusen ska behöva va ensam, ha alla dessa KLIANDE sår/bett, och den skulle verkligen behöva röra på sig.
 
Sv: Misskött eller ej?

Måste bara göra ett inlägg ang. hovarna. Barfota hästars hovar spricker och fnasar ofta sönder i kanterna trots daglig skötsel. Det är torrt på sommrarna och då blir det så! Hoven på bilden skulle självklart behövas jämnas till men den är inte lång eller på något sätt konstig i formen.
 
Sv: Misskött eller ej?

Vanvård vill jag inte kalla det för.
Den är inte mager & har stora sår över hela kroppen. Är kanske pensionerad pga ägarna tycker den är för gammal för att bli riden. Med tanke på att den är fet så får den iallafall tillräckligt med mat. Det är mer än vad andra vanvårdade hästar får. Men det är inte bra om den är för överviktig men det är snäppet bättre än att vara utmärglad.

Hovarna ser helt ok ut tycker jag skulle iofs behöva en lätt raspning. Tvivlar på det finns hästar som har perfekta hovar hela tiden mellan verkningarna. Den har inte förvuxna hovar som är uppåtböjda så hästen tvingas gå på ballarna vilket vittnar om att någon faktiskt bryr sig om hästen.
Manen är ansad & är inte vildvuxen som man ser på många fjordingar.

Håll koll på den till vintern. Sorgsna ögon hade kanske livats upp om den fått en liten kamrat i hagen, lägg fram det som förslag till ägaren.
 
Senast ändrad:
Sv: Misskött eller ej?

Håller med dig och jezzie, marlan mfl. Bara för att det inte är katastrofalt behöver det inte vara okej att behandla en häst så här...
 
Sv: Misskött eller ej?

Detta var hästens sommarhage, vet inte var den går på vintern, jag har inte sett till den på länge nu så de har väl flyttat den.

Sen var det nån som nämnde att den kanske är elak mot andra hästar så det är därför den går själv (men att den ändå borde ha hästar inom synhåll). Den hade en kompis för några år sedan, så nog kan den gå med andra hästar. Jag antar att kompisen såldes eller dog. Den här är ju också gammal, vem vet, den kanske inte ens är i livet längre...
 
Sv: Misskött eller ej?

Tajjger_Reg skrev:
Med risk för att bli attackerad... Men har ni någonsin varit i kontakt med riktigt VANSKÖTTA hästar?

Hästen på bilderna ser ut att vara dåsig av solen, och åtgången av mygg och odjur, men ser för övrigt inte ut att vara vanvårdad. Hovarna (antar att det är den "värsta" på bilden) är trots att de är torra varken på tok för långa eller har heltokiga vinklar utifrån vad man kan se på bilderna. Hästen är ej utmärglad, utan ser ut att ha lite ålderstecken. Jag förstår att djurskyddsinspektören inte ser att det finns tillräckligt med underlag för vanvård.

Visst kunde man önska att pållen fick gå i en bättre stängslad hage, med andra hästar, fick den motion den nu behöver o.s.v. men jag tycker faktiskt att det är mer vanvård att ha hästen instängd i en bur hela/större delen av dygnet som på många andra ställen.

Har ni kontaktat ägaren? I annat fall tycker jag det är lite väl magstakt att lägga ut bilderna här på forumet :crazy:

/från en som hanterat vanvårdade hästar från SHV

Jag håller med dej.
Blev lite fundersam när jag tittade på bilderna. Hästen var inte mager, inte överfet, hovarna var inte katastrof, eksem - ja men inte gör det en till djurplågare.
 
Sv: Misskött eller ej?

Jag kan bara säga att så där såg hovarna ut på en häst i stallet förr under sommaren.Och den verkades regelgundet och fick biotin, men hiovis sa att det förekommer rätt ofta att hovarna ser ut så på vissa hästar på sommaren(denna häst var ett halvblod)
 
Sv: Misskött eller ej?

svansroten ser ju välansad ut, men jag antar att det är h*ns eget verk.

men det var ju verkligen ingen välformad kropp, hua.
 
Sv: Misskött eller ej?

*lånar*
fy stackare.. gud vad hemskt, jobbigt att inte veta vad som har hänt med den nu..
 
Sv: Misskött eller ej?

Hästen är vanvårdad.Det är bara att ta sig en titt på hovarna så ser man de hur tydligt som helst.
Ta dig en titt på www.shv.org
Sara :cry:
 
Sv: Misskött eller ej?

Så där såg stallets havblod ut för jämnan!

Han trampade ständigt, ständigt av sig skorna fastän de försökte med flapp-skor, päron-sko osv..
Ingen roligt syn men inte vanvårdat, tvärtom så behöver sådana hovar gå utan skor ett bra tag för att växa ner..

Annars så tycker jag otroligt synd om hästen, verkligen, önskar att hon hade haft ett exemtäcke, ögonsalva, flughuva och en kompis...
 
Sv: Misskött eller ej?

Hästen ser onekligen "rugg-ugglig" ut för att vara mitt i sommaren. Utseende av gammal häst med underfunktion på sköldkörtel (som gamla hästar kan få) ??
 
Sv: Misskött eller ej?

HERREGUD, när jag började läsa så förväntade jag mig att bilderna skulle föreställa en mager eller iaf väldigt tunn häst, inte (ursäkta uttrycket) en biff-ko :eek: :cry: Stackare som har det såhär, nog för att jag tycker att min ponny är tjock, men denna var ju bara för mycket. :cry: :mad:
 
Sv: Misskött eller ej?

Konstigt jag kan inte se det.
Flisiga kanter på barfotahovar kan inte anses som vanvård så länge inte kanten blir så trasig att hästen blir öm. Jag orkar inte leta men var på sidan menar SHV att denna typ av hovar är vanvård, det är för övrigt inte de som har ansvaret att avgöra vad som är vanvård eller ej.
PL
 

Liknande trådar

M
Utrustning Måste best mig idag så jag hoppas ngn vill ge en åsikt! Morris & Nolan sadel 16 tum bomvidd 30. Tror ni den blir för svängd (eviga...
Svar
13
· Visningar
2 781
Senast: Akleian
·
Hästmänniskan jag bor nu hemma hos föräldrarna, har hästarna här hyfsat nära till allt och trivs bra. men vill ha ngt eget och om jag flyttar så blir...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 329
Senast: Buck
·
Hästvård Står med mysko skada på hakan på min boxvilande konvalecent (opererad för 7 dagar sedan står på 3 påsar butta om dagen i 7 dagar till så...
Svar
17
· Visningar
2 888
Senast: traceys
·
F
Hästvård Jag är nojjig och vill bara min hästs bästa alltid. Läste i en tråd att om hästen har djupa strålfåror kan det bero på att den är...
2 3
Svar
46
· Visningar
18 769
Senast: coari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp