Bukefalos 28 år!

Misskött eller ej?

Sv: Misskött eller ej?

I mina ögon ser hästen ut att vara gammal, fet och sommar trött.
Hovarna är det absolut ingent fel på!

Finns där träd i hagen så kan hästen ställa sig där under skuggan i fall den vill ha skugga.
Är det mkt flug och och skit så borde ägaren ta något medel på hästen.
Men i övrigt tycker jag att äldre hästar inte borde vara ute på sommaren under den v'rmaste tiden på dygnet, utan då stå inne i ett svalt stall.

Tycker faktiskt itne den ser misskött ut, som sagt en gammal, tjock, sommar trött häst.
 
Sv: Misskött eller ej?

Hästen är fet!, bucklorna på hästen är fettlager, hästen behöver motion och rätt foderstat

fläckarna på buk/rygg och ansikte är efter bromsar och annat flygskit..

hästen verkar även vara lite överkänslig mot knott/solljus och har kliat på svans och i mankam..

hovarna såg inte fina ut, hästen borde ha skor på sig, det ser ut som att hovarna är alldeles för torra i en alldeles för torr och stenig hage..

jag reagerade även jag på svansen tills jag såg den på bilderna efter 6:e bilden..


det du skulle kunna göra OM du vill och kan hjälpa hästen, dvs ta hand om den och hjälpa ägaren tillrätta, eftersom att den haft flughuva på sig och hovarna ändå inte är förväxta så verkar någon iaf bry sig litegrann, men kanske inte har tid, kanske tänkte att hästen kan vara barfota över sommaren i hagen, så verkar juh ägaren bry sig lite iaf..
så se till att du får kontakt med hästägaren och erbjud hjälp

med rykt, hovvård, motion och lämplig foderstat bör hästen bli som ny igen..
 
Sv: Misskött eller ej?

Men....jag fattar inte.... På några bilder har den svans och på andra bilder har den inte det!! Är bilderna tagna vid olika tillfällen eller?

Ring och hör hur det gått med utredningen!!
 
Sv: Misskött eller ej?

stackars häst.. tro nog att den lider mer av ensamhet än av fysiska problem.. men någon borde ju göra något.. hoppas ditt brev (?) till djurskyddsföreningen funkar ;)
 
Sv: Misskött eller ej?

Madeleine Nilsson skrev:
En fråga till: Att hela kroppen ser så "bucklig" ut, har det bara att göra med att den är tjock eller kan det bero på nåt annat? På vissa ställen har den ju kliat sig så det ser ut så, men annars...?

Kroppen ser ännu mer bucklig ut eftersom hästen år omusklad i ryggen och ser ut att ha ont i ryggen också (uppdragen ländrygg) Kanske inte så konstigt med tanke på hur den ser ut.
 
Sv: Misskött eller ej?

Men kan den bara försvinna i tomma intet sådär?? På bild 1 syns den inte heller.
 
Sv: Misskött eller ej?

Jodå, den viftar på svansen på de bilderna! Gjorde det hela tiden pga alla bromsar och knott, så det var svårt att få bilder där man såg hela svansen.

Till alla:
I morse skrev jag till inspektören igen och undrade hur det gått. Så jag antar att jag får svar nästa vecka, förhoppningsvis på måndag! Ska berätta vad hon sa sen om hon svarar!
 
Sv: Misskött eller ej?

Hästen ser ut att vara ganska gammal. Den har några bekymrade veck över ögonen, vilket tyder på att den inte är helt tillfreds med situationen. Kanske kan det bero på insekterna? (Min egen Best var inte så nöjd när blinningarna var som värst i somras).

Svansen? På en av bilderna syns det att någon "brytt sig om", då svansen var ansad längst upp.

Hovarna? Tja, jag är på väg att köpa en fjordkorsning, vars hovar ser betydligt sämre ut än den här hästens. Inte beror det på vanvård eller misskötsel, utan på att han lyckats trampa av sej skor på löpande band på sistone.

Slutligen: På granngården till min hästs förra stall gick en ensam ponny. Den var över trettio år gammal, och tämligen svankryggig. Det var inte bara en gång som besökande hos oss förfasade sig över grannens ponny (ensam, mager, svankryggig osv). Men jag kunde lugna dem med att maken till omskött och älskat djur inte fanns. Hovslagaren kom punktligt var åttonde vecka, ponnyn fick bästa tänkbara foder och veterinärvård och hade ett bra stall.

Det KAN se betydligt värre ut än det är!

Immer
 
Sv: Misskött eller ej?

Jag tycker att han ser gammal och tämligen trött ut. Inget skoj hästliv alls-tänk om folk som inte orkar eller vill ta hand om sina gamla kusar, åtminstånde hade vett att avliva dem istället för att låta dem mer eller mindre självdö :mad:

Hade en gammal ponny,28 år, i förra stallet som var stel som tusan o tjejen som ägde honom gav honom inte tillräckligt med mat,stallägaren fick ryta i ordentligt men han var bra mager på vårkanten innan betet.
Vi andra pratade med henne om att det kanske var dax att ta bort honom eftersom hon inte hade råd att föda honom och eftersom han var så stel o trött. Det slutade med att hon sålde honom till en unge bara för att hon inte "klarade av" att avliva honom.
Jä...a oansvarig tjej tycker jag och ännu oansvarigare föräldrar som inte hjälpte tjejen att fatta rätt beslut (hon är bara 16 år) /L
 
Sv: Misskött eller ej?

Det håller jag med om! Att inte ta ansvar för sin gamla häst är bedrövligt.

Immer
 
Sv: Misskött eller ej?

Immer skrev:
Hästen ser ut att vara ganska gammal. Den har några bekymrade veck över ögonen, vilket tyder på att den inte är helt tillfreds med situationen. Kanske kan det bero på insekterna? (Min egen Best var inte så nöjd när blinningarna var som värst i somras).

Svansen? På en av bilderna syns det att någon "brytt sig om", då svansen var ansad längst upp.

Håller inte med dig här då en gammal häst ofta får insjunkna hålor över ogonen. dessutom verkar hästen inte tjock eller gallig i benen, står rakt upp, inte svankig eller något..
små rynkor över ögonen har alla hästar, annars skulle dom inte kunna stänga ögat om det inte fanns skinn över..

svansen tror jag verkligen inte är ansad.. titta på pälsen på korset, den är uppruggad av kliande,, så även svansen.. en ansad svans är renrakad, inte rakad som ringar runt svansen (syns tydligt om man kollar på bild 007)

Immer skrev:
Det KAN se betydligt värre ut än det är!

Immer

det håller jag däremot med om.. jag tror inte den här hästen är i så stor nöd som somliga tror.. men lite rykt och nån kräm mot knotten och kliandet skulle inte skada.. (och motion för fettet då)
 
Sv: Misskött eller ej?

Visst har alla hästar små rynkor över ögonen, men denna har betydligt mer än normalt, den ser verkligen bekymrad ut.

Svansen tycker jag definitivt ser ansad ut. Möjligen har det gått någon eller några månader sedan sist.

Immer
 
Sv: Misskött eller ej?

Med risk för att bli attackerad... Men har ni någonsin varit i kontakt med riktigt VANSKÖTTA hästar?

Hästen på bilderna ser ut att vara dåsig av solen, och åtgången av mygg och odjur, men ser för övrigt inte ut att vara vanvårdad. Hovarna (antar att det är den "värsta" på bilden) är trots att de är torra varken på tok för långa eller har heltokiga vinklar utifrån vad man kan se på bilderna. Hästen är ej utmärglad, utan ser ut att ha lite ålderstecken. Jag förstår att djurskyddsinspektören inte ser att det finns tillräckligt med underlag för vanvård.

Visst kunde man önska att pållen fick gå i en bättre stängslad hage, med andra hästar, fick den motion den nu behöver o.s.v. men jag tycker faktiskt att det är mer vanvård att ha hästen instängd i en bur hela/större delen av dygnet som på många andra ställen.

Har ni kontaktat ägaren? I annat fall tycker jag det är lite väl magstakt att lägga ut bilderna här på forumet :crazy:

/från en som hanterat vanvårdade hästar från SHV
 
Sv: Misskött eller ej?

Påsarna under ögat anser jag se ut som lättare ögon inflamation som hästarna lätt kan få på sommaren. Svansen ser ut att VARA ansad även om den kliar. Hovarna ser ut att vara runda och fina men frasiga till tusen.. *tung häst och dåligt, torrt underlag*
Ser ut som någon sa här att ägarna har plockat av damen skorna för att få "vila" "tassarna". I övrigt så ser det ut som om hon har många bromsbett som kliar och är jobbiga, inget farligt med det. Du skrev nått om att det var en fin hage med vatten och sånt men inte vindskydd... hm.. finns det vatten så finns det någon som bryr sig (om du inte menar en bäck el likn.) vattnet dunstar fort så någon måste ju fylla på och underhålla?!

tror inte att hästen är direkt vanvårdad/misskött visst skulle den behöva lite ömhet (inte fysisk) och värme (inte solen). Kan tänka mej att hästen är några år men den behöver ju inte vara uråldrig bara för att den ser trött och hängig ut på bilderna.. *gah* ni skulle se min 13åring i hagen en het sommar dag och när jag två timmar senare rider.. ojojojoj... i hagen 30år på ridbanan 5år....

Men men detta är mina tankar och funderinga, mina åsiker..
 
Sv: Misskött eller ej?

håller med...det jag reagerar mest på är att den har en ögoninflammation som borde åtgärdas, och eksem eller åtm sår som borde skötas om....gammal o dassig kan man ju vara och hovarna kunde ju varit bättre men ingen katastrof
 
Sv: Misskött eller ej?

Svansen är INTE ansad. Den är halvt sönderkliad. Det blir ofta så med eksemhästars svansar...
 
Sv: Misskött eller ej?

malumbub skrev:
Men hörrö, titta på hovarna en gång till. Om det inte kallas VANVÅRD så vette fan vad som gör det då!!! Jag spydde ju nästan här av den bilden!!!

VAD med hovarna är det som är så förfärligt? Jag tycker att de ser helt ok. Lite flisiga i kanten, men det är knappast något hästen lider av.

Att hästen ser allmänt konstig ut beror, som någon skrev, att den är FET.

Däremot tycker jag att låta en häst med sommarexem gå obehandlad och otäckad på detta sätt är djurplågeri. Och det tycker man att inspektören borde tycka också.

Indy
 
Sv: Misskött eller ej?

Hästen kunde helt klart ha det bättre!
Jag tycker svansen ser avkliad ut, inte "iordning gjord", pga av såren den har på baken ovanför svansen.. ser ut som om den kliar hela rumpan!? Den har ju även kliat sig i manen.
Den borde verkligen bantas ner en del också, kan inte vara hälso samt för benen eller hästen för övrigt att bära sådan övervikt :(
Sen tycker jag den borde få hjälp mot insekterna, dom äter ju upp honom :cry: Såren borde smörjas och han borde få något som hjälper honom skydda ögonen (som även dom måste ses över) han har ju ingen lugg själv att skydda sig med.. sen borde han även sprayas med något som håller insekter på avstånd, helst borde den få ett sommar täcke som skyddar.
Hovarna går ju också att göra något åt.. biotin kanske?
Och så taggtråd.. usch.. särskilt en taggtråd som inte är ordentligt spänd, kan bli riktigt otäcka olyckor.
Men jag vet inte om det klassas som vanvård - misskötsel är dock klart!

Vad räknas egentligen till vanvård?

Mvh
 

Liknande trådar

M
Utrustning Måste best mig idag så jag hoppas ngn vill ge en åsikt! Morris & Nolan sadel 16 tum bomvidd 30. Tror ni den blir för svängd (eviga...
Svar
13
· Visningar
2 781
Senast: Akleian
·
Hästmänniskan jag bor nu hemma hos föräldrarna, har hästarna här hyfsat nära till allt och trivs bra. men vill ha ngt eget och om jag flyttar så blir...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 332
Senast: Buck
·
Hästvård Står med mysko skada på hakan på min boxvilande konvalecent (opererad för 7 dagar sedan står på 3 påsar butta om dagen i 7 dagar till så...
Svar
17
· Visningar
2 888
Senast: traceys
·
F
Hästvård Jag är nojjig och vill bara min hästs bästa alltid. Läste i en tråd att om hästen har djupa strålfåror kan det bero på att den är...
2 3
Svar
46
· Visningar
18 769
Senast: coari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp