misstänkt kotledsinflammation, köpa ändå?

B

BeastieBabe

Ja det finns en hel historia.. *långt*

Hästen är en körhäst imp ungern, kraftig viktbärande modell född 1995.

Han har gått på ridskola sedan hösten 2004, han var troligtvis inte så mycket riden innan han kom till ridskolan, kunde inte galoppskänkel och galopperade helst inte alls. han är inte halt en enda gång på ridskolan.

november 2007 blir han blockhalt och vägrar att ens resa sig, han tas till kliniken i stan och plåtar tas, det ser illa ut och plåtarna skickas till Ultuna, Ultuna ber ridskolan att skicka ner hästen.
Väl nere undersöks han mera och han har ådragit sig en fraktur kotsesambenet på vänster fram, en lös bit opereras bort och han sätts på en lång vila.
han åker på återbesök i maj 2008 och friskförklaras, alla plåtar är rena.

Han sätts igång av mig och en kompis till mig under sommaren, vi fokuserar på att rida på raka spår och att han skall sätta under sig och inte hänga på bogarna..
I augusti sattes han in på lektioner med lägre krav (klass 2 av 5) och hann bara gå 5 veckor innan en yttepyttemarkering framträdde på vänster fram i vänster varv.. han sattes omedelbart på vila och Ultuna kontaktades.
Nu har han vart ner på Ultuna och plåtar har tagits, han hältutreddes och hade 0,5 bff, efter böjprov 1,0 bff.. plåtarna visar ingen som helst förändring från maj, vet. misstänker förstadie till kotledsinflammation..

nu står han på ridskolan i boxen och har tråkigt..

grejen är den att ridskolan vill sälja honom.. och jag och polaren är sugna på att köpa honom (polaren köper och jag blir halvfodervärd/medryttare direkt)..
men det ringer ju varningsklockor! köp inte halt häst!

men det finns många grejer som talar för att kotledsinflammationen inte skulle utvecklas längre.. (givetvis skall han sprutas först och främst och sedan vila iinnan han sätts igång igen)
* träningsformen, jag och polaren rider honom i form, nivå2ryttarna låter honom springa på bogarna..
* underlaget, ridhusunderlaget är ojämnt och efter flera fall av kotledsinflamationer i samma stall så är det nog troligt att det är en av orsakerna till kotledsinflammationerna även hos denna häst. köper vi honom kommer han att flyttas och gå på annat underlag..
* vikten, han är kraftig i typen och blir lätt fet, vi kommer isf att ha kontrollerad foderstat och begränsat bete..
* kraven, en häst tänkt till träning och tävling skulle man ju inte köpa, dock är detta en hobbyhäst och både jag och polaren tömkör, tolkar och är intresserade av att börja köra. vid ridning kan vi anpassa arbete efter honom och det finns inget krav på att hoppa en hel bana eller rida ett stentufft dressyrprogram.. vi är ganska nöjda med att hoppa en liten cavalettiserie perfekt och att han lyssnar på oss när vi rider honom..

sedan kommer ju det stora argumentet för oss men som egentligen är en skitsak när det gäller hans fysiska hälsa och hur smart det är att köpa en "trasig" häst.. :love: vi älskar honom :love:
Vi har hela sommaren kört 4,5 mil ToR 4 dagar i veckan för att bara sitta å skritta på honom i 30 minuter, ridlärarna undrade om vi var riktigt friska.. :p


vad ger ni för råd till oss.. vi sitter å läser allt vad vi kan om kotledsinflammationer och dylikt..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: misstänkt kotledsinflammation, köpa ändå?

Enligt min hovslagare (med mästarebrev) kan hästar som är opererade i kotan (dvs man öppnar upp ett hål för att komma åt) bli halta när "hålet" går upp underläkningsprocessen. Detta är rätt vanligt att de gör och det kan bli så flera gånger innan hålet är tillräckligt starkt för att hålla ihop.
 
Sv: misstänkt kotledsinflammation, köpa ändå?

Råd vågar jag inte ge :-) Men om hästar håller eller inte beror på många olika saker, och en del hästar som borde hålla, håller inte, och vice versa. Oftast är det ingen bra ide att köpa en halt häst, hästar blir halta ändå förr eller senare. Men jag kan skriva ner mina funderingar iallafall:

I det här fallet om hästen är lika mycket halt på båda fram, så talar väl en hel del för att det beror på överbelastning/felbelastning, och då kan det gå att få hästen ohalt med det som ni föreslår med bättre ridning, mer varierad motion, bättre underlag, osv. Hovslagaren brukar också behöva se till att hästen inte blir lång i tårna och skos korrekt, då dålig skoning också kan ge kotledsinflammationer. Även dåligt passande sadel kan ge kotledsinflammationer. Och en grad är inte så mycket, hästar med kotledsinflammatioenr båda fram kan vara både 2 och 3-gradigt halta efter böjprov utan att det syns vid ridning.

Men om hästen är mer halt i vä fram där den blev opererad, så kan jag spekulera i att den kan ha fått andra skador i mjukdelarna när den fick kotsenbensfrakturen, t ex ligamentskador, vilket också kan visa sig som kotledsinflammationer. Och isåfall kan det ta nåt år eller så innan den är ok, om den blir ok.

(Min egen häst hade skumma kotledsinflammationer, som visade sig vara ligamentskador, och jag har varit minst 15 gånger på klinik och är inte ok än, ni vill inte veta hur mycket det har kostat...)

Kan ni få ha den på foder 6 månader eller så och se om den blir helt ok, och därefter köpa den? Att köpa den när den fortfarande är halt känns ju inte så bra. Om ni ändå funderar på det, kolla upp försäkringar så att hästen är ordentligt försäkrad, och att ni kan ta över försäkringen, så att ni inte står där med en halt häst och måste betala alla veterinärräkningar med egna pengar.
 
Sv: misstänkt kotledsinflammation, köpa ändå?

Det kanske inte är så smart att köpa en halt häst. Men det är också viktigt att känna:love: för hästen, då är man också beredd att ta smällarna när de kommer. Svårt att råda, men kan inte ridskolan tänka sig en klausul i köpekontraktet typ: skall gå att A1 försäkra utan reservationer X månader efter köpet, om inte återgår köpet? Är han inte bra efter er rehabilitering kanske han inte håller för någon ridning och blir ett utdömningsfall?

Ja, mitt inlägg och inlägget ovanför är ju snarlika, men skrevs också samtidigt!
 
Senast ändrad:
Sv: misstänkt kotledsinflammation, köpa ändå?

Ni har ju noga funderat på vad ni ska ha honom till och tycker dessutom mycket om honom. Då behöver ni ju egentligen bara fundera på om ni har råd att förlora de pengar det kostar att köpa honom och behandla honom frisk. Alltså, om allt går åt pipan menar jag.Det är alltid ett lotteri att köpa häst, men oddsen är ju sämre om det redan finns problem. Men bra körhästar växer inte på träd! Jag är halvungrare och känner väl till vilka fina körhästar de har i Ungern.
 
Sv: misstänkt kotledsinflammation, köpa ändå?

*kl*

tack för era svar..

vi ska kolla upp det här med försäkringarna noga och höra med ridskolan om dom skulle vara villiga att låna ut honom på foder.. problemet är ju att ridskolan vill försäkra sig om att en häst som inte håller för ridskolan inte ska komma tillbaka..

ang skadan så syns ju inte mjukdelarna på röntgen utan vad jag har förstått bör man gå in genom titthål och se om ligament och senor tagit skada.. men det kan ju vara att han markerar pyttelite i vänster varv pga att mjukdelarna inte är 100% läkta.. på kliniken var det som sagt 0,5 på båda fram och tydligen inte orsakade av den tidigare skadan..
skoning, träningsform, underlag och utrustningen kommer vi att vara noga med, jag har en bomlös sadel som vi kommer att använda först och främst tills vi har hittat en perfekt sadel åt honom..

summan av skadan så är det ju bara de misstänkte kotledsinflammationerna som är funderingen egentligen, om man sprutar nu och lyckas stoppa det, vilar länge och sedan rids rätt och lagom mycket..



huvudet kryllar av tankar, ena sekunden om en stackars halt krake :( och andra sekunden om hur bra han kommer passa i lila senskydd :love:
 
Sv: misstänkt kotledsinflammation, köpa ändå?

liten uppdatering då..

ridskolechefen bekräftar att veterinären sagt att hästen kan blir fullt frisk men ej håller för ridskola eller träning och tävling..

det som behövs är behandling och vila, sedan korrekt ridning..

vi ska bestämma ett möte och prata igenom alternativen.. just nu skulle det kännas bäst att ta honom på foder tills han beräknas vara fullt frisk, och är det inte bra då så tas han bort, är han bra så köper vi (polaren) honom..

vi vill ju inte köpa hästen och sedan behöva ta bort honom direkt, men ridskolan vill inte riskera att få tillbaka honom om vi inte vill ha honom sen..
 
Sv: misstänkt kotledsinflammation, köpa ändå?

Eftersom han inte lär gå igenom besiktningen lär ni få reservationer på försäkringen. Är ni beredda att ta det? Ridskolan lär vilja friskriva sig för dolda fel åtminstone på detta ben. Är ni beredda att ta det? Är ni överens om priset med hänsyn till dessa saker? Det kan vara helt OK att köpa en häst med ett problem så länge man vet vad det är man köper och är beredd att ta konsekvenserna.
 
Sv: misstänkt kotledsinflammation, köpa ändå?

Kan vara bra att veta hur mycket han är försäkrad för, dvs livvärdet. Är han försäkrad för ex vis 20 000 så "förlorar" ni inget på att köpa honom för 20 000 (mer än en älskad häst då...). Bra att ridskolan vill diskutera en lösning som passar er båda. Det låter som att han skulle kunna bli frisk igen om han slipper gå på ridskola.
 
Sv: misstänkt kotledsinflammation, köpa ändå?

ja precis, dte är ju det vi är fundersamma över.. och helst skulle vilja ta honom på foder tills han beräknas vara frisk, besiktiga honom då, är han UA så blire köp, inte UA så får man se då om det behövs en månad till eller om det bara är att ta bort..

känns som att spela på tärning, man vet ju aldrig hur det går med benen liksom.. :(
 
Sv: misstänkt kotledsinflammation, köpa ändå?

näe, men då är det försäkringen som är kruxet, om vi får ta över försäkringen eller inte, och hur mycket vetkostnad kan det bli? det kanske rinner iväg jättemycket.. :(

ja vi får se.. men både vet och ridskolechef hade ju tyckt att han hade goda chanser att bli frisk om man förändrade underlag och motion till hans fördel.. ridlektioner 2½ h per dag i upptrampade stigar i ridhuset är väl inte optimalt för någon häst men värre för nån som fått reaktion på det..
 
Sv: misstänkt kotledsinflammation, köpa ändå?

Jag är en optimist och ofta positiv till att "lösa skador"
Jag tror han kan hålla, faktiskt.
Om ni köpte honom hoppas jag det är för en symbolisk summa och att han sen tidigare har en god försäkring.

Det är säkerligen ingen häst ni kan träna eller tävla hårt, om ens alls. Men kärleken går alltid först ! ;)
Lycka till!
 
Sv: misstänkt kotledsinflammation, köpa ändå?

Försäkringen kan flyttas över, vad sjutton ni än gör så avsluta den inte. Då kommer försäkringen i framtiden inte innefatta det han nu har problem med!

Nu vet jag inte vad för försäkring de har?
 
Sv: misstänkt kotledsinflammation, köpa ändå?

Eftersom han inte lär gå igenom besiktningen lär ni få reservationer på försäkringen. Är ni beredda att ta det? Ridskolan lär vilja friskriva sig för dolda fel åtminstone på detta ben. Är ni beredda att ta det? Är ni överens om priset med hänsyn till dessa saker? Det kan vara helt OK att köpa en häst med ett problem så länge man vet vad det är man köper och är beredd att ta konsekvenserna.

humm.. alternativet är väl att köpa hästen utan att besiktiga den och ta över försäkringen rakt av.

Dock är det väl knappast något att rekommendera ur ekonomisk synvinkel :crazy: inte ens om ni får den gratis...
 
Sv: misstänkt kotledsinflammation, köpa ändå?

nja, träna och tävla är inte det vi har tänkt för honom.. han är ju mest skogsmulle och körhäst, och både jag och polaren gillar att tömköra och sånt..

det kanske blir nån klubbdressyr eller nån blåbärshoppning á 50 cm, men han ska inte tränas för att tävla utan tränas för att hålla sig frisk, och för att vi ska få motion.. :)

ikväll ska vi höra lite mer med ridskolechefen om det hela, hon verkar ju positiv till att vi är intresserade iallafall.. och hon vet ju om att vi älskar honom och kan en hel del, annars hade vi inte fått rida igång honom i sommar :love:
 
Sv: misstänkt kotledsinflammation, köpa ändå?

jo, det är ju ett alternativ då han är "besiktigad" så att säga.. klinikutredning för 7 dagar sen.. borde väl räknas som besiktigad..

enklast vore om vi tog honom på foder först, för att se hur det går med benen.. blir han sämre så finns det ju inget att göra varken för oss, ridskolan eller någon annan privatperson..
då får han chansen att tillfriskna och vi köper inte på oss problem..
 
Sv: misstänkt kotledsinflammation, köpa ändå?

ja, lite mer prat blev det idag då..

ridskolan funderar på att behålla honom tills han är frisk och sälja då, det blir dyrt, för han är så användbar även fast han inte kan hopptävlas..
säljs han nu direkt blir han billigare..
triangelmärks och säljs nu blir han ännu billigare..

det är så lätt att börja backa av när man läser och minns om fall av diffusa hältor som bara gått stuprätt utför.. men man blir taggad när man hör om hästar som haft grövre hältor som blivit helt friska..

ridskolechefen skulle begära upp journalanteckningarna och kolla upp försäkringen på honom till nästa vecka då vi ska försöka prata lite mer om situationen..

Sune är rastlös i boxen och är nästan överambitiös när det gäller att sträcka sig för att få en godis :p han är iallafall på mycket gott humör :)
 
Sv: misstänkt kotledsinflammation, köpa ändå?

Kolla med försäkringsbolaget vad som krävs för att ni ska kunna ha hästen försäkrad ungefär för köpesumman plus rejäl veterinärvårdsdel. Det kanske går att ta över befintligt försäkring eller liknande som någon sa, eller att behandlande veterinären friskförklarar efter sista sprutningen.

Jag tycker köpet verkar väldigt genomtänkt, helt klart värt ett försök från eran sida!

Så länge förs.bolaget är med så behöver ju inte ridskolan vara orolig för att hästen kommer tillbaka.

Dessutom känns det säkert bra för ridskolan eftersom de knappast kan ge hästen samma förutsättningar som ni med rehabiliteringen.
Okej nu kanske de inte har "råd" att känna efter, men ett argument är ju att rehabiliteringen kostar både arbetstid och stallplats som en arbetande häst kan få. Dessutom finns ju alltid risken att hästen skadar sig på något nytt sätt medans den tränas eller står till försäljning.
Det är ju bra att försöka få bort en häst som man ändå inte ska använda, så fort som möjligt.

Lycka till :)
 
Sv: misstänkt kotledsinflammation, köpa ändå?

här kommer en liten uppdatering :)

Hästen verkar ohalt och travar glatt upp från hagen, han markerar lite på böjt spår men vi har nu fått förklaringen att det kan vara broskbildning som hindrar senan från att sträcka maximalt och därav ses det som en rörelsestörning.

journalkopior har skickats till försäkringsbolaget, få se vad dom säger om ev triangelmärkning. men då det i journalerna står att hästen ej kommer att hålla för ridskoleverksamhet med 12 timmar ridhusjoggande per vecka, men att han skulle hålla som privathäst så lägger jag min tipslott på att han inte blir triangelmärkt.

hursomhelst så pratade vi med ridskolechefen och hon tyckte ju precis som vi att det är en stor risk att köpa en häst som ska behandlas, men jag la fram förslaget om att jag och kompisen kunde bekosta en stallplats och sköta om hästen under behandling, konvalecens och igångsättning och efter en bestämd tid ska han kollas upp igen och är han frisk då så vill vi köpa honom, är han inte frisk så finns det ju inget hopp så då får han trava vidare till Trapalanda.. det vi riskerar då är ju några månaders hyra och arbete, men det kan det vara värt..

Och det kändes som att en 500 kg tung sten föll från mitt hjärta när ridskolechefen tyckte att det var en bra idé :banana: för då kan ju dom få in en ny skolhäst som kan jobba för maten och avlasta de andra skolkusarna.. och vårat hjärta får komma iväg och en chans att tillfriskna..

försäkringen skulle gå att flytta över också, så det kommer att fungera..

det vi väntar på nu är vad försäkringsbolaget säger, och när ridskolan får svar så bestämmer vi oss då :)
 
Sv: misstänkt kotledsinflammation, köpa ändå?

gah! här kommer jag med en nyhet som fick mig att sväva på moln och skutta ut från stallet igår.. och så får man inget svar :p
 

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 245
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 513
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 172
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 187
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp