misstänkt kotledsinflammation, köpa ändå?

Sv: misstänkt kotledsinflammation, köpa ändå?

vad härligt! det låter som att det håller på att ordna sig för er:) hoppas nu bara att han blir helt bra och att ni får en mysig skogshäst att ta hand om!
 
Sv: misstänkt kotledsinflammation, köpa ändå?

Är ju svårt sånt där, tror inte jag hade köpt en skadad häst, eftersom jag nyss har haft det och fick lov att ta bort honom... Men är man bredd och chansa och låta hästen få en ärlig chans att komma igång och inte har världens krav på sin egen ridning, så kanske man skulle våga chansa. Sen är det ju klart att man blir mer frestad att köpa en häst som man hållit på med och fäst sig vid, än om man åker och kollar på en häst bara och upptäcker att den är o fräsch och kan misstänka nånting. Men är ju väldigt jobbigt om hästen inte håller för det man har tänkt sen iaf...
Är väldigt svårt!
 
Sv: misstänkt kotledsinflammation, köpa ändå?

ja, man tänker ju ändå till flera gånger om dagen om det verkligen är en bra idé.. men man läser ju om allt möjligt hela tiden, äldre hästar ömmar av böjprov hur man än gör och mindre förslitningar är mer regel än undantag på alla hästar över 10 år, hemska kotledsinflammaioner som läkt ut helt.. ja då får man upp hoppet, men det gnager ändå därinuti..

och krav på ridningen ska det vara.. han är ganska tung och kommer ofelbart att gå sönder och han får klampa runt på bogarna.. så vi måste liksom rida honom i form, annars kommer vi att ha sönder honom.. men vi gillar ju att träna på annat än bara ridning.. t.ex tömkörning och vi vill ju gärna börja köra honom.. det han inte kommer att hålla för enligt vet så ska det vara hårdare träning, mycket arbete på ridvolt och intensiv hoppning.. men lättare dressyr och lite skutt i skogen ska inte vara några problem :)
han är ju väldigt allround så man kan skyffla upp både mamma och pappa och lära dem rida lite :)
 
Sv: misstänkt kotledsinflammation, köpa ändå?

Uppdatering igen då :)

i oktober/november markerade han ju litegrann, men 17 november friskförklarades han efter att ha böjts på klinik, han haltade inte ens märkbart första stegen ens..

och nu har polaren fått sin gård och hästen skuylle bara besiktigas igen, då det var mer än 4 månader sen sist.. och den hemska veterinären sätter 1-1½ grad på tre ben och 3½ grad på VB, spatt BBF, Hovbroskförbening BFF, Överansträngning sena HF :eek: dessutom bedömer han ridskolans båda inhyrda hästar (som de tänkte köpa) som dubbelsidigt halta BFF bara efter att ha sett den skritta i stallgången, han böjde dom inte ens.. :(

så efter den käftsmällen ville polaren hellre at honom till kliniken för genomgång för att få en vettigare bedömning.. och visst fick han det..
han fick anmärkning på hosta vid retning (han står på spån och går i ridhus nu, ska stå på torv, ridas ute och få dubbelt så lång hagtid hos polaren)
och så fick han anmärkning på VF och HF, VF verkade något försvagad och reagerade ½grad på böjprov, HF likaså, dessotom spårade han inte med bakdelen i liten volt till vänster, något som troligtvis kommer av ensidig ridning..

vetten tyckte att som en bra kompis till skogsridning, körning, dressyr, lätt hoppning och någon lektion i veckan så är det en toppenhäst :)

vår ridlärare som var med vill helst se att hästen hamnar hos polaren också.. :)

så nu får vi se, slutgiltigt beslut kommer nog inom någon vecka :)
 

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 245
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 513
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 172
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 186
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp