Bukefalos 28 år!

mitt föl är lös i magen

P

Philomena

har nu nätt och jämt gått över till silage, i början gick det bra men nu har hon blivit lös i magen, tollarna är hela men hon fiser "vätska". Är det något som är farligt eller kommer det gå över? har börjat blanda upp silaget med hö igen. Har även lagt ut halm men det äter hon inte.

värdena på det är:
48% ts
smb. pr 34
Energi 4,6
kalcium 2,9
fosfor 1,1
magnesium 0,9

hon har fri tillgång till silaget och i kraftfoder väg får hon

1kg kraft breed
1kg havre
mineraler, vitlök, e-vitamin med selen
hon är ett 9 månaders Irish cob och beräknas väga mellan 400- 500kg.
 
Med stor sannolikhet beror det på hösilaget, att magen beter sig så. Det är bra att det finns halm, för ibland tar dom sig en tugga fast man inte tror det. Nu har du dessutom ett hösilage som är ganska blött, vilket säkert bidrar till symtomerna.
 
Vi har haft samma symtom hos en häst i stallet, gjordes mängder av veterinära tester = blodprover där man mätte alla möjliga olika värden, och man gissade (blev aldrig fastslaget) att det berodde på att han ätit ekollon. Ekollon är rena drogen för vissa hästar, kan t.o.m. sluta med dödsfall!! Denna häst fick i början också hösilage (veterinären trodde dock inte att det berodde på det) men han fick kontrollerad diet så man övergick till hö, fick endast dricka 10l vatten under natten, och fick inte ha tillgång till salt (han kunde knapra i sig en 2 kg sten på två dagar). Han togs naturligtvis också bort från hagarna där det fanns ekar! Idag är han helt symtomfri, men det tog lång tid... Jag tycker dock att du ska rådgöra med veterinären i just din hästs fall.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej bukisar! Nu är snart fjolårets hösilage slut och det är dax att börja på årets skörd. Har fått analysen och har försökt sätta ihop...
Svar
4
· Visningar
760
Senast: Elo
·
Foder & Strö Fick skriva för hand då jag inte lyckas lägga till bild. ....................kg foder.........kg torrsubs TS ..................... 81...
2
Svar
23
· Visningar
7 965
Senast: Newbee
·
Foder & Strö Jag har lust att gräva ner mig nånstans efter att ha räknat mer noggrannt på min höanalys. Värdena är som följer. Torrsubstans 84%...
Svar
1
· Visningar
743
Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 107
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp