Bukefalos 28 år!

Mitt sto 2,5 år är helt galen vid intag från hagen

S

solstorm

Hej. Jag har fått ett jätteproblem! Mitt sto på 2,5 år har varit väldigt snäll och lätthanterlig tidigare. Vi har tränat lite ledarskapsövningar, med blandat resultat. Hon verkar lättlärd och har alltid visat stort intresse att vara mig till lags. Problemet började för en månad sedan. Hon har succsesivt blivit svårare och svårare att leda in och ut från hagen. Hon fullständigt rusar runt ( jag har oftast en longerlina numera). Hon stegrar och bocka och kickar, gör rusningar hit och dit och jag bara väntar på den dan då hon springer ner mig. Jag har plockat bort kraftfodret helt sedan några dagar men det har hitills inte visat någon skillnad i hennes beteende. Finns det någon som vet om det kan vara någon trots ålder som spökar just vid 2,5 som kommer att bli bättre eller är det bara hårdare uppfostran som behövs för att visa vem som bestämmer en gång för alla??
Tacksam om det finns någon som kan ge mig tips och råd för hon känns lite farlig just nu. Annars är hon en jätte trevlig häst.
 
Sv: Mitt sto 2,5 år är helt galen vid intag från hagen

Den kan vara jäkligt hungrig. Brukar vara enda anledningen till att de har bråttom in. Ge den mat 1 h. innan den ska in.

Är hagen dessutom väldigt lerig bör du nu börja att förbereda den för storhäst-livet o motionera o sysselsätta den.

Den är då både lättare att lära utan bråk.
Du har även nytta av det när den snart ska ridias in.

Lycka till.
 
Sv: Mitt sto 2,5 år är helt galen vid intag från hagen

Jag hade nog tagit ett kedjegrimskaft och dragit det genom ringarna i grimman under käken och försökt hålla henne kort. Det är inte kul när de beter sig så. Är det så att hon inte har fri tillgång på mat ute kan det mycket väl vara att hon är hungrig men de testar ju gränserna en del också. Lycka till!
 
Sv: Mitt sto 2,5 år är helt galen vid intag från hagen

Tack för svaret!
Hon får lunch i hagen ett par timmar innan intag men jag ska absolut prova att ge henne "intagsmaten" i hagen istället för inne.
Vad det gäller sysselsättningen så har det varit ganska lite sådant på sista tiden. Ska skärpa mig på den punkten oxå så får vi se vad som händer.
 
Sv: Mitt sto 2,5 år är helt galen vid intag från hagen

Tanken har slagit mig att använda kedjegrimskaft. Jag ska investera i ett i morgon. Nyss var jag ut i rundcorallen och övade lite lydnad och använde då repgrimma. Jag tror knutarna gjorde viss effekt. jag kom åt henne bättre. I morgon testar jag kedjan.
 
Sv: Mitt sto 2,5 år är helt galen vid intag från hagen

En bra repgrimma är MYCKET effektivare än en kedja eftersom repgrimman ger en mycket tydligare eftergift.

Svårt att säga varför det inte funkar när man inte träffat er.
 
Sv: Mitt sto 2,5 år är helt galen vid intag från hagen

Tanken har slagit mig att använda kedjegrimskaft. Jag ska investera i ett i morgon. Nyss var jag ut i rundcorallen och övade lite lydnad och använde då repgrimma. Jag tror knutarna gjorde viss effekt. jag kom åt henne bättre. I morgon testar jag kedjan.
Låt henne springa av sig först innan du börjar "drilla".

då har man träns på- vanligt hederligt tränsbett.

börja inte med de skarpaste grejorna- detta är en bebis- kom ihåg det.
 
Sv: Mitt sto 2,5 år är helt galen vid intag från hagen

Nyss var jag ut i rundcorallen och övade lite lydnad och använde då repgrimma. Jag tror knutarna gjorde viss effekt. jag kom åt henne bättre. I morgon testar jag kedjan.

Övar du inte lydnad alltid - även när hon ska tas in från hagen? Det gäller att vara konsekvent... Låter som om du skulle kunna vara hjälpt av en bra NH-tränare.
Det är bättre med repgrimma än kedjegrimskaft.
 
Sv: Mitt sto 2,5 år är helt galen vid intag från hagen

Tanken har slagit mig att använda kedjegrimskaft. Jag ska investera i ett i morgon. Nyss var jag ut i rundcorallen och övade lite lydnad och använde då repgrimma. Jag tror knutarna gjorde viss effekt. jag kom åt henne bättre. I morgon testar jag kedjan.

ja som sagt, korrigera inte ett beteende hon inte rår för. motionera av henne och sen ta itu med problemet. naturligtvis ska de inte bete sig så men om hästen inte får aktivering är det inte så konstigt. Det är mycket uppdämd energi i de där små.

Hur ser det ut i hagen? kompisar som vill busa? eller står de mest still?

rekommenderar repgrimma eller vanlig grimma. kedja är för mig inget alternativ.
 
Sv: Mitt sto 2,5 år är helt galen vid intag från hagen

Jag håller helt med Axel.

Prova mata på ute så att hon är rätt mätt vid intag.
Jag vet inte hur du har det med hagunderlag och lämpliga hästkompisar men har hon överskottsenergi måste hon få springa av sig.

Jag tror att en del gör misstaget att bara koncentrera sig på lydnad (och därmed gör det rätt svårt för hästen att lyckas:crazy:) när "problemet" egentligen är en orastad häst som behöver springa av sig.
Och då hon inte längre har "myror" i kroppen är det oändligt mycket lättare att lyckas.

Har du en bana el. dyl. där du kan släppa henne lös regelbundet?
Löshoppning, följa med som handhäst, tömkörning, promenader i skog och mark är tips på motion.
 
Sv: Mitt sto 2,5 år är helt galen vid intag från hagen

kl

Min valack hade en period som unghäst där han blev omöjlig att ta in från hagen. Eftersom jag stod i kollektivstall så var det dessutom svårt att se till att han blev konsekvent hanterad, vilket kanske bidrog till problemet.
Oavsett så gjorde jag följande:
- ströp kraftfodret helt under en period, för att dämpa överskottsenergin. (tog dock en vecka innan det blev nån skillnad, så håll ut...)
- kedja under hakan.
- massor av stimulering & hantering, både i och utanför stallet.
- såg till att alltid ta insläppen själv, för att vara säker på att det inte blev fel i onödan.

I mitt fall stod jag plötsligt med en stor häst, som var farlig för både sig själv & sin omgivning. Trots att han bara är 165 så blev han en JÄTTE när han blåste upp sig, reste sig och dansade runt som om skorna brann på honom... För mig var kedjan ett måste, för att över huvud taget "få ner honom på marken" igen. Han var verkligen mer uppåt än framåt, och det var ruggigt otäckt att ha frambenen i ansiktshöjd mer eller mindre hela tiden...
Men med konsekvent hantering, där jag såg till att hela tiden vara nära hästen och inte ge honom utrymme att braka iväg, så gav sig mina bekymmer på rätt kort tid.

Jag har full förståelse för att du hellre sätter på en longerlina än grimskaft när du ska leda henne, eftersom hästen uppenbarligen är på väg att springa över dig. Men risken finns nog att det bara spär på beteendet. Om hästen lär sig att hon kan springa iväg, så kommer hon med största sannolikhet att fortsätta med det.

Fast de mest grundläggande sakerna är som andra sagt; motion & stimulans. Och mindre energi. Det funkade iaf för mig.
Lycka till!!
 
Sv: Mitt sto 2,5 år är helt galen vid intag från hagen

ETT... annat bara sätt är att ta in den till tomt stall- utan mat.

Jag lovar. den kommer istället att inte vilja gå in:rofl:

Ge den inte mat direkt, utan ta in den, pyssla lite, motionera sen o SEN mat- förutsatt att den har fått i hagen.- blir som belöning.

Många skapar ovilja hos hästen då de har få fodringar o sen rider när det är matdags.

Man kan då ge en del av maten- om man har så bråttom..
 
Sv: Mitt sto 2,5 år är helt galen vid intag från hagen

Jag tror att en del gör misstaget att bara koncentrera sig på lydnad (och därmed gör det rätt svårt för hästen att lyckas:crazy:) när "problemet" egentligen är en orastad häst som behöver springa av sig.
Och då hon inte längre har "myror" i kroppen är det oändligt mycket lättare att lyckas.

Jag håller med helt och hållet.

En så ung häst växer, det händer saker hormonellt osv osv. Diverse faser av både överskottsenergi och och trötthet hör till.

Jag skulle börja med (förutom tipsen om mat i hagen före insläpp) att se till att hästen får rasta av sig. Helst med jämnåriga kompisar i stor kuperad hage hela dagarna. Om detta inte går att ordna, så får det väl duga att rasta av den lös i paddock/ridhus och sen låta den hämta andan och därefter eventuellt ge den lite utbildning/träning. Men jag tror mer på att se till att hästen får ladda ur och rasa av sig, än på att se det hela som ett lydnadsproblem.

Lugna hästar utan överdriven överskottsenergi är hyfsat hanterliga hästar oftast, och då blir inte så enkla saker som att leda den ett stort lydnadsprojekt att ta tag i.

Skapa de bästa möjliga förutsättningarna för lydnad, snarare än träna lydnad, tycker jag. Och tänk på din egen säkerhet under tiden!
 
Sv: Mitt sto 2,5 år är helt galen vid intag från hagen

Istället för kedja kan kapson användas med longerlina till. Det tycker jag fungerar bra. Kedjan är läskig om hästen skulle slita sig och ev trampa på grimskaftet. Jag har fått lära mig av en vet att det är bättre att dra kedjan över nosryggen istället för under hakan pga att underkäkens ben är inte lika kraftigt och har då större fraktur risk än nosryggens ben.
 

Liknande trådar

F
Träning Hej , Vet inte riktigt hur jag ska börja förklara mitt problem , men men ska försöka. Jag har ett åtta årigt sto hemma med humör. Hon...
Svar
13
· Visningar
1 853
Senast: Frejja
·
Träning Har haft uppe en tråd för ett bra tag sedan ang. mitt sto och en del funderingar runt henne. Behöver nog lite råd över vad jag ska göra...
Svar
4
· Visningar
1 004
Senast: nexxa
·
A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 629
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp