Mixa Müsli?

T

Tican

Jag tänkte börja ge min pålla:
0,5 kg Krafft Müsli
0,5 kg Hippo Müsli
6 dl betfor (orka räkna om till kg..? :D)
ev ett par hekto Groov åxå, bra som "grund"??
ev ett par hekto Krafft havre?
+ Miner Blå och B-vitaminer.
och 8 kg hö per dag.

Är det bra att blanda dessa två müslier?? Just nu går hon på 0,8 kg groov, 0,2 kg Hippo Müsli och 8 kg hö, men ska ta igång henne nu och börja rida lite hårdare. och gillar dessutom müsli mer än pellets! :smirk:

Hästen är ett D-ponnysto, korsning eng fbl/anglo/arab/sv hbl och lite russ! Har lätt att bli för het och ganska lätt att hålla i hull. Hon är klippt, går med täcke, går in på nätterna och ute hela dagarna. Ska rida nu ca 1-1,5 timme om dagen, ganska normalt arbete.

Vårt hö är bra och har höga värden, men vet inte var analysen är... :smirk:

Vilken kombination föreslår du? Två müslier tillsammans? Havre och groov, behövs nåt av det? Mer/mindre hö?
Tacksam för all hjälp! :bow:
 
Om det passar ihop eller inte kan man ju inte svara på eftersom du inte kan ge hövärdena. Däremot tycker jag att det verkar väldigt plottrigt, men det är ju upp till dig!

En parentes: Speciellt lättfödd kan din ponny inte vara om den behöver 8 kg hö och 1,5-2 kg kraftfoder om dagen. Men du ser ju själv om den är fin i hullet på det!
 
Jag förstår inte riktigt meningen att blanda två olika müslisorter... någon speciell tanke bakom det?

Hon är INTE lätt att hålla i hull om hon kräver så mycket mat.
 
Mycket mat? Hö får hon mycket av för att hon går ute så pass mycket och inte ska frysa! Och kraften tycker jag inte är speciellt överdriven, som jag sa får hon nu bara inte ens ett kg groov + betfor och lite müsli. det är inte mycket, såhär när det är kallt!
 
Ehum, du ger alltså lika mycket mat som mitt hbl står på när hon rids ordentligt. SÅ mycket behöver man inte ge extra för kylan. Och hur kallt har ni egentligen nu? -20 redan?

Men du kan inte säga att hästen är LÄTTFÖDD när du ger så mycket mat. Då är den överfodrad.
 
"Vi ger krafft protetin till sambons 4-åring som blev lite tunn i höstas. Tycker att det funkar bra. Han äter 12 kg hösilage, 1.5 kg krafft groov, 0.5 kg krafft proetin, 1 kg lusern och har på den foderstaten blivit riktigt krallig. Hästen är en 4-årig valack på 173 cm som rids 4 dgr/v."

Och du klagar på MIG?! :o :D
 
Men snälla du. Du skriver först hur mycket mat du ger, och påstår sen att hästen är lättfödd. Det var DET jag reagerade på. Att man ger mycket mat till en häst som är tunn är en helt annan sak!

Hbl jag nämnde ovan har under hösten ätit fritt med hö (ca 14 kg/dygn kanske) och utöver det 6 kg kraftfoder (inkl. lusern) och är ändå mager... men då har hon gett di också. I normala fall äter hon som din häst när hon rids och tränas, och henne kallar jag normalfödd. Hon har behov nästan exakt enligt tabellerna (en "idealhäst"!!).
 
Japp! I deras blåa sortiment. Kom nu i december, tycker den verkar bra! :)
 
Räknar du verkligen rätt med foderstaten?
Du säger att det är ett bra hö, men hade inte värdena, slarvat bort dem? :devil:
Eller hur vet du annars att det är ett bra hö? :confused:
Även om det ser bra ut kan det vara jätte dåligt med protuin!
Min kompis har ett hö som ser ut som ett hö för Butterfly flipp men det är så dåligt att hon får ha 3 extra protuin tillskott för att få ihop det och inte döda hästen med ex. bara lucern!
Mitt hö ser rätt trist ut men är mö bättre! :D

Vad det gäller müslin så varför blanda när det är typ samma saker i båda! :confused: :p :confused:
Om jag vore du skulle jag ge en D-ponny max 7 kg hö och ½ kg lucern i stället, det tar också tid att tugga! :devil:
Är det ett bra hö lär du inte behöva nån müsli, kanske lite lucern och betfor borde räcka!
Som det låter borde din häst dött av all mat! :devil:
De behöver 1 extra kilo på vintern och om detta låter lite lägg in en rejäl gran eller en nerblåst gran-topp, detta sysselsätter dem garanterat och ger lite energi så de klarar sig med råge! :idea:

Ett foderförslag:
Sammanlagt:
6½ kg hö
½ kg lucern
½dl miner blå
100g (torr) betfor
:bump:100g torr betfor är 1 Mj och 33 protuiner! :bump:
 
Det är inte Magdalena som skrivit det du citerar ovan om foderstaten, det är jag. F.ö tycker jag det är ganska stor skillnad på en växande 4-åring över 170 cm och en ponny. :confused:
 
Visst, hon är ponny, men av stor häst-ras?! Hon är 50 % anglo, 25 % sv hbl, 12,5 % arab o 12,5 % russ. Ser och beter sig som ett eng fbl, ungefär.

För tillfället är vår Hippo Müsli slut :o och dom som vi käper av har stängt! Vad gör man?! :crazy:

Så nu får hon:
1 kg Groov
7 kg hö (om det inte blir kallare, i förrgår var det - 21 nu är det + 7... :crazy:)
100 g Miner blå pellets
och extra b-vitaminer

Det enda http://www.freefarm.se/djur/nyhast.htm hade att kommentera var att hon fick för mycket mineraler..?

ALLA säger ju olika?! Blir helt förvirrad.. :smirk:

Krafft Müsli och Groov bara kanske?? :confused:
 
Varför krångla till det så förbenat... Räcker det inte med Groov? Eller en sort müsli?
 
ja men VILKEN sorts müsli då?! :devil: det är ju det jag ville ha ut från början! :mad:
 
Är det nån större skillnad? Jag fick uppfattningen att du ville blanda båda??
 
Någon får gärna rätta mig om jag har fel men.
Krafft müsli är ett tillskottsfoder att använda till havre/korn + mineraler.
Hippos müsli är ett färdigfoder. Det kan man ge som enda foder.
Det går visst att mixa dessa två men varför?
// Linda
 
Eftersom du inte ger några hövärden så föreslår jag...
Antingen bara hippos müsli om det funkar med höet eller krafft müsli + havre + mineraler . Behövs det mer protein så krafft müsli + ex groov (eller något med ännu högre kvot).
// Linda
 
Att det bara stod så om mineralerna är för att den inte ger mer komentarer än: "Hästen får för lite grovfoder", "Du behöver inte ge mineraler", "Ca/p kvoten för hög/låg" och "Har du värkligen fyllt i rätt värden?" (den sista bara om man har egna värden ifyllda där nere på sidan :devil:)
Så du kan ge hästen 20 kg hö och 5 kg müsli utan att den bryr sig! :devil:
Du MÅSTE kolla där det står vad balansen i % är!
Det ska se ut så här om din foderstat är bra:
Energi:0-10%
Protuin:10-20%
Kalk och fosfor: en bra balans, är den oduglig får du en komentar! :devil:
Annars är det bara att lägga nån timma och göra en bra foderstat! :devil:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
738
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
825
Senast: Habina
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 200
Senast: MissOnly
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 123
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp