Bukefalos 28 år!

mjällig, pälsavfall? hjälp!

F

flummtokan

Hej!

I förgårr tappade min häst en tuss päls på rumpan, det blev som en femtiörings storlek. Alltså pälsen lossnade så att det bara var hud. Igår hade han tappat en till sån tuss plus ett långt streck (som jag misstänker kommer från ett bett när han gick med en annan häst i två dagar) vid virveln. Så rådfrågade jag lite i stallet, och då la vi märkte till att om man gnuggade lite på fläcken på rumpan, blev det alldelles vitt! så kollade vi vidare, och nästan hela hästen var vitprickig. Så finns det lixom lite "upphöjningar" på rumpan som är typ steckformade. Jag missänkte ringorm, men det började ju lixom på rumpan? Så vi ringde vet. som trodde det var ringorm. frågade en annan som också misstänkte det (ingen av dom har sett hästen). Men jag är inte längre så säker på att det är det. Vi ska iallafall bada honom i virkon och se om det hjälper något.

Vad tror ni det skulle kunna vara och vad kan man göra åt det?

kan tillägga att hästen har fin pälskvalité i övrigt och är sex år och inte klippt, så han fäller just nu.
Tacksam för svar, är ju lite orolig vad som händer min lille pojke! :)
 
Sv: mjällig, pälsavfall? hjälp!

Jag hade nog provat att bada i Hexocil först. Låter mer som någon form av svamp. Virkon vet jag inte riktigt om det tar svamp. Möjligt men låter som att ta i lite. Min fångponny blir så här på våren på sina ben. Det har gått över när jag använt Hexocil (möjligen Hexacil är inte säker).
 
Sv: mjällig, pälsavfall? hjälp!

Okej, tack. Vi funderade också på hexocil. För det kan knappast vara ringorm eller hur? Frågan är bara vad det är för svamp, eller vad det nu är..:confused:
 
Sv: mjällig, pälsavfall? hjälp!

Min häst har en överdjävligt tjock päls. Jag tror därför att det liksom växer under. Vad det är för elände vet jag inte. Men det har varje vår försvunnit när vi klippt eller han har tappat pälsen. Som det är nu kan jag dra bort stora tussar från benen. Ringorm tror jag absolut inte på. Någon hade blivit smittad eller det hade blivit värre. Det försvinner vartefter.
 
Sv: mjällig, pälsavfall? hjälp!

Är han "mjällig" också? det är värst på fläckarna han har tappat, men han är vitprickig på hals och bål, inte bena.. dessa hästar..:confused:;)
 
Sv: mjällig, pälsavfall? hjälp!

Jättemjällig men bara på benen. Han har så fruktansvärt tjock päls framför allt på benen. Tror att det är brist på luft som gör att det blir så mjälligt. Jag har dessutom svårt att böja mig eftersom jag har värk och därför blir det nog lite si och så med borstningen där.

:)Ja du, har man häst behöver man inte så många andra bekymmer. Och ändå är det underbart.:)
 
Sv: mjällig, pälsavfall? hjälp!

Okidoki. Jag ska inhandla hexocil och pröva det, rackarns att vi slängde hundens gamla! Om det inte blir bättre får jag väll slå en pling till vet igen.

Jaa det är värt alla bekymmer! :)
 
Sv: mjällig, pälsavfall? hjälp!

Ja, hexocil ska man aldrig slänga. Även om det kanske är ett bäst före datum, vilket är lag på har jag för mig, blir det aldrig gammalt. Tror att fem år är det längsta man enligt lag får sätta som bäst före datum. Min stallvärdinna arbetade under en period med att ta fram hexocil. Måste ha varit på åttiotalet eller något sådant. Vi har fortfarande kvar och det fungerar.:eek:
 
Sv: mjällig, pälsavfall? hjälp!

Oj :eek:

men kan jag borsta på som vanligt? Det bara kom pangbom i förrgårr, innan dess har han inte vart mjällig :(
 
Sv: mjällig, pälsavfall? hjälp!

Eller har du inte kommit in till mjället? Jag måste borsta ganska hårt för att få fram det. Men då kommer det desto mer.
 
Sv: mjällig, pälsavfall? hjälp!

Mjo men alltså om jag gnuggar med handen blir det helt vitt. Och om jag borstar kmr det också mjäll. Idag hade typ dom hårlösa partierna ett gult hårt lager? :confused: men jag tog bort det och borstade, på slutet var det inte jätte vitt.
 

Liknande trådar

Hästvård Tappar snart hoppet helt och hållet och just nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra längre. Min häst (en 5årig korsning, överväxt...
2
Svar
23
· Visningar
3 532
Senast: MalanMjöl
·
T
Hästvård Hej, Jag har en häst som tappar sin man på sommaren. Jag börjar dock tvivla på att det är eksem eftersom manen faller av i tussar ända...
Svar
4
· Visningar
908
Senast: Twixi
·
Hästvård HJÄLP - "Sårskorpor" under pälsen över stor del av kroppen (på kortisonbeh. häst) Jag har sökt för att hitta liknande trådar men hittar...
Svar
13
· Visningar
5 943
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 027
Senast: Anonym
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp