Jag är inte så insatt, det ska erkännas, därför frågar jag. Är inte Arla en av de stora prispressarna?
Tycker man läser ofta att de sänker priset för bönderna.
Själv försöker vi handla närproducerat eller Skånemejerier.
 
Nu vill jag hylla min Ica supermarket igen. För varje förpackning med 1 liters mjölk som säljs går en krona raka vägen till traktens bönder! Jag betalar gärna en krona, (eller för min del hade det kunnat få vara ett par kr ;)) extra, det är bönderna värda
 
Men stämmer det verkligen? Jag köper denna mjölk från Arla (har längre hållbarhet än annan mjölk) och den har ingen Arla-ko på sig men är märkt med "Svensk mjölk"?
http://www.mediabanken.se/WS/Arla/A...2r5cfokx5vu33k7nde76fc3gu000000&itype=Jpg300p
Jag gissar att det är sverigeproducerad mjölk eftersom det står svensk mjölk på den. Här kan man läsa mer om just Arlas produktion http://www.arla.se/vara-produkter/vara-produkter/naturligare-produkter/om-tillsatser/
 
Jag är inte så insatt, det ska erkännas, därför frågar jag. Är inte Arla en av de stora prispressarna?
Tycker man läser ofta att de sänker priset för bönderna.
Själv försöker vi handla närproducerat eller Skånemejerier.
Nja... Men det hjälper ju inte bönderna om man bojkottar Arla, snarare tvärt om. Många av våra bönder har inget alternativ än att leverera till Arla. visst är det hedersamt med de mindre mejerierna som ger mer betalt för mjölken, men de plockar russinen ur kakan och tar inte in mer mjölk än vad som går åt till produktionen. Arla åker trots allt och hämtar mjölk trots att gården ligger långt ut i obygden så länge produktionen är tillräckligt stor på den gården vilket de små mejerierna inte gör. Vi hade en mjölkbonde här med bara 10 mjölkande som Arla hämtade hos ända tills bonden slutade med kor för bara ett par år sedan. Något som de små mejerierna inte skulle göra. Arla är ena skitstövlar i vissa avseenden, men att bojkotta dem hjälper inte mjölkbönderna ett dugg alltså.

Det bästa sättet att främja mjölkböndernas situation är således att försäkra sig om att de mejeriprodukter man köper kommer från svensk mjölk.
 
Ja jag har sett när jag var på Lidl ( tror jag det var)att där var det inte svenskt. QUOTE].
I början hade Lidl tysk mjölk eftersom de svenska mejerierna inte ville leverera dit (troligen p g a prispress, men vet inte). Men sedan ganska många år har de svensk mjölk. Tor att den kommer från Falköping.
Ibland undrar jag om Arla (m fl) inte är så snabba på att hoppa på nya trender? T ex så är kvarg, grekisk och turkisk youghurt väldigt populärt. Men mycket av de produkterna kommer från kontinenten. Förr drev Arla egna kampanjer för att "lura på" folk mjölk, t e x Caffe Latte-trenden.
Vill man ha tjock/fet youghurt av grekisk/turkisk kan man sila vanlig yoghurt genom melittafilter. Men tar förstås lite tid
 
Mjölk med Arla-kon, Gefleortens, Skånemejerier etc. är svensk mjölk.

Som många här säger så är det knepigare att utläsa övriga mejeriprodukter. Men några exempel är att använda Arlas gräddfil istället för crème fraiche (jag har i alla fall inte hittat vare sig crème fraiche eller matlagningsyoghurt och liknande med svensk mjölk).

Lidls créme fraiche är gjord på svensk mjölk
 
Vi köper alltid från vårt lokala mejeri (gefleortens) och nästan bara ekologiska mjölken. Jag har aldrig tänkt på att man inte hade den möjligheten i andra delar av sverige, så kanske har vi tur som bor så nära? Samma sak med ägg, vi köper alltid från hönsen som bor 5 min ifrån oss. Men ja, mjölken är väldigt billig. Det har jag också tänkt på.
 
Minns jag läste nyligen om en mjölkbonde som tyckte det var dumt att bojkotta Arla, då Arla åker ut och hämtar mjölk på små bondgårdar även om de inte måste och att som en del föreslår att mjölken skulle bli en krona dyrare, skulle inte skänka många ören till bonden i slutänden, även om idén var att kronan skulle gå direkt till bonden.
Försökte hitta det jag läste (så jag kunde länka till er andra), tror det var på FB, jag köper själv alltid svenskt och kommer fortsätta göra oavsett.
 
Inflikar att Gäsene också bara har svensk mjölk i sina ostar. Goda är de också! De håller på provar en mjölkautomat där man får fylla ett kärl själv med lokalproducerad mjölk, sedan får man ett kvitto att ta med till kassan. Hoppas det sprider sig, då kan vi som vill betala mer för mjölken välja det och veta att det gynnar bonden.
 
Grådö mejeri betalar sina leverantörer med ett påslag över det rådande marknadspriset enligt deras hemsida (under senaste nytt). Nu vet jag inte vad det innebär i praktiken jämfört med andra mejerier. Grådö's mjölk är dock svår att få tag på, men jag köper den när jag kan för jag tycker den smakar mer "mjölk".

/V
 
Hur ligger det till med dom laktosfria produkterna?
All mjölk med arlakon alternativt mjölkkannan som det står svensk mjölk på är gjord på svensk mjölk. Tittar man på Arla så ser man att mjölken och eko-filen t ex. är gjord av svensk mjölk medan mycket av det andra inte kan garanteras vara av svensk mjölk. Men kolla upp var produkten är tillverkad också. Om den är tillverkad i Sverige är den till 99 % säkerhet gjord på svensk mjölk i alla fall. http://www.arla.se/vara-produkter/laktosfritt/
 
Inflikar att Gäsene också bara har svensk mjölk i sina ostar. Goda är de också! De håller på provar en mjölkautomat där man får fylla ett kärl själv med lokalproducerad mjölk, sedan får man ett kvitto att ta med till kassan. Hoppas det sprider sig, då kan vi som vill betala mer för mjölken välja det och veta att det gynnar bonden.
När vi ändå håller på kan vi ju fortsätta tipsa om produkter som garanterat produceras av svensk mjölk. Det är ju superbra för alla att veta och därmed lättare kunna välja rätt produkter :D
 
Jag jobbade inom jordbruket när Milko bildades (min chef var med i styrelsen) och gick på lantbruksskola när vi skulle EG-harmoniseras, något som bokstavligen tog kål på en massa svenska bönder (självmord). Det ironiska var att när vi väl gick med i EU hade vi det enda jordbruket i Europa som var avreglerat och det under förespeglingen att vi var tvungna att göra det för att få gå med. Jag antar att alla hört talas om EU-subventioner? :grin:

Jag stödjer i första hand de mindre mejerierna, dvs inte Arla. De är för stora och för internationella för att göra det som är bäst för svenska bönder. Köper jag Arla så ser jag till att produkten är svenskproducerad.

Enda undantaget jag med sorg gör är att jag köper Lindahls sockerfria kvarg i portionsförpackning. Fanns det ett likvärdigt svenskt alternativ skulle jag köpa den.
 
Jag köper laktosfritt och betalar 16 kr litern typ för mjölk. Personligen hade gärna vanlig mjölk fått kosta det, ser ingen anledning till att just mjölk ska pressas ner så fruktansvärt i pris. Det känns dock som ett svårlöst problem? Fler och fler köper närproducerat kött, man går ihop för att kunna köpa "köttlådor" där man vet exakt vilken gård det kommer ifrån och för att veta att just den bonden får mer pengar för sin produkt. Med mjölk är det mest Arla som gäller, och när jag läste en artikel häromdagen om hur missnöjda arlabönder va med just Arla så stod det även att de allra flesta hade valt att byta mejeri (och därmed få lite bättre betalt om dom kunde) det stod dock inte varför dom inte kan, men jag antar att det finns nån anledning, och då lär det bli svårt att stödja bönderna oavsett känns det som.
 
Våran Lidl är sämsta tänkbara så den går inte att handla i:wtf:
Trist.
Våra är bättre än Ica, framförallt på frukt och grönt. Har mest europeiska varor och följer årstiderna. Inga persikor i januari men svenska/tyska bönor när det finns. Jag tappar bara inspirationen när allt finns året runt och från samma länder oavsett vad som är säsong i Sverige och nord-/centraleuropa.

Kött tycker jag är Lidls svaga sida, men det köper jag från en bonde några km bort. :)
 
Jag köper laktosfritt och betalar 16 kr litern typ för mjölk. Personligen hade gärna vanlig mjölk fått kosta det, ser ingen anledning till att just mjölk ska pressas ner så fruktansvärt i pris. Det känns dock som ett svårlöst problem? Fler och fler köper närproducerat kött, man går ihop för att kunna köpa "köttlådor" där man vet exakt vilken gård det kommer ifrån och för att veta att just den bonden får mer pengar för sin produkt. Med mjölk är det mest Arla som gäller, och när jag läste en artikel häromdagen om hur missnöjda arlabönder va med just Arla så stod det även att de allra flesta hade valt att byta mejeri (och därmed få lite bättre betalt om dom kunde) det stod dock inte varför dom inte kan, men jag antar att det finns nån anledning, och då lär det bli svårt att stödja bönderna oavsett känns det som.

Helt enkelt därför att det bara är på få platser i Sverige som det finns något alternativ. Att driva litet mejeri är inte heller nödvändigtvis lönsamt, nämligen... de uppstickare som finns är ofta nischade på viss produktion och hämtar bara från vissa utvalda gårdar.
 
Men är det smart att handla Skånemejerier m fl om man bor i Arlaområde?
Tycker att det är svårt det här med transporter. Ibland är det bättre med längre transporter för att produktionen är miljövänligare. Men var går gränsen?
 

Liknande trådar

Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 113
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
22 059
Senast: Otherside
·
Mat Jag såg precis en film från Djurrättsalliansen som handlar om hur kalvar tas ifrån sina mammor, med budskapet att vi inte ska dricka...
47 48 49
Svar
974
· Visningar
49 477
Äldre Nu börjar ångesten komma krypande och jag hatar att känna såhär varje år. Mina föräldrar är skilda sen ca 30 år tillbaka, de har två...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 458

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp