Men är det smart att handla Skånemejerier m fl om man bor i Arlaområde?
Tycker att det är svårt det här med transporter. Ibland är det bättre med längre transporter för att produktionen är miljövänligare. Men var går gränsen?

Nästan omöjligt att svara på. Det beror på en massa saker. Ofta åker mjölken långt ändå - här i Värmland finns t ex inget mejeri så vår mjölk (som till 100% levereras till Arla) åker till en rad olika mejerier beroende på efterfrågan. Vi pratar om hela mellansverige. Leveranser sker hit från Jönköping, om jag inte minns fel. Så mycket mat åker långt, tyvärr.
 
Inga problem för svenska mjölkbönder löses om vi handlar svensk mjölk, eller inte.
Men om vi betalar mer? Och de pengarna går till bönderna?
Problemet är väl att ersättningen är för låg så det blir svårt för bönderna även om vi enbart handlar den svenska?

Men är det tex Arla som håller nere priser?
Jag tror nämligen folk är beredda att betala mer. Se bara på denna tråden- mat engagerar folk!
 
Men är det smart att handla Skånemejerier m fl om man bor i Arlaområde?
Tycker att det är svårt det här med transporter. Ibland är det bättre med längre transporter för att produktionen är miljövänligare. Men var går gränsen?
Personligen tycker jag att det är viktigare att maten vi äter i största möjliga mån kommer från producenter inom landet (bananer och apelsiner är ju lite knepigt att odla här menar jag ;) ) än att den nödvändigtvis i första hand behöver vara lokalproducerad. Även om närproducerat väljs om det valet finns. även arlamjölken kan ju komma från Skåne och hamna i butiken i en annan del av landet i form av smör eller så t ex.
 
Visst gör det det. Även om det handlar om mycket mer.
Nej.
De har omsättning på mjölken, men får inte så mycket betalt att de ens når break even.
Arlas augustipris till bönderna är sänkt med 8.6 öre, och de betalar nu 2.589 kr/kg (ungefär per liter)
http://www.ja.se/?p=47976&pt=105

Detta efter att de också sänkt sitt junipris till 2,730 kr/kg.
http://www.ja.se/?p=47976&pt=105

Majpriset var 2,819 kr/kg.
http://www.ja.se/?p=47322&pt=105

Så just nu håller vi på att utradera mjölkbönderna genom att köpa mjölk av dem, utan att ens täcka deras kostnader.
 
Men om vi betalar mer? Och de pengarna går till bönderna?
Problemet är väl att ersättningen är för låg så det blir svårt för bönderna även om vi enbart handlar den svenska?

Men är det tex Arla som håller nere priser?
Jag tror nämligen folk är beredda att betala mer. Se bara på denna tråden- mat engagerar folk!
Ja, men idag betalar vi inte mer.
Kom igen när alla verkligen betalar en krona mer.
 
Nej.
De har omsättning på mjölken, men får inte så mycket betalt att de ens når break even.
Arlas augustipris till bönderna är sänkt med 8.6 öre, och de betalar nu 2.589 kr/kg (ungefär per liter)
http://www.ja.se/?p=47976&pt=105

Detta efter att de också sänkt sitt junipris till 2,730 kr/kg.
http://www.ja.se/?p=47976&pt=105

Majpriset var 2,819 kr/kg.
http://www.ja.se/?p=47322&pt=105

Så just nu håller vi på att utradera mjölkbönderna genom att köpa mjölk av dem, utan att ens täcka deras kostnader.
Så du menar alltså att om vi istället köper utländsk mjölk och mjölkprodukter så kan de svenska bönderna fortfarande få leverera sin mjölk till mejeriet? Väldigt ovanligt sätt att se på saken kan jag tycka...
 
Så du menar alltså att om vi istället köper utländsk mjölk och mjölkprodukter så kan de svenska bönderna fortfarande få leverera sin mjölk till mejeriet? Väldigt ovanligt sätt att se på saken kan jag tycka...
Nu slår du knut på dig för att missförstå mig. Tack.
 
Jag tror rätt många skulle vara beredda. Om de får info om det handlar om att rädda kvar mjölkproduktion i landet.
Jag tror att den enda kortsiktiga lösningen vore att
a) all mjölkproduktion i Sverige slog över till att bli ekologisk.
b) alla mjölkkonsumenter i Sverige satte igång att konsumera ekologiska mjölkprodukter.

Den globala konkurensen inom denna nisch är idag nära nog noll.
Här skulle den svenska mjölkbonden kunna hävda sig utan att brottas med mellaneuropeer.
 
Jag tror rätt många skulle vara beredda. Om de får info om det handlar om att rädda kvar mjölkproduktion i landet.
Vi är med i EU.
Skulle detta bli en för stor grej, skulle man från Bryssel hävda att en sådan ordning snedvrider konkurensen, och vi i Sverige skulle snällt få plocka bort extrapengen till lokala bönder.
 
Av dina senaste inlägg förstår jag att du kanske inte har jättebra insyn @Jeffery.

Självklart skulle det hjälpa svenska mjölkbönder och alla andra livsmedelsproducenter om vi hade 100% självförsörjningsgrad på mejeriprodukter. Nåt annat är löjligt att tro.

Sen är det en utopi, och vi vet inte hur långt vi behöver komma på skalan för att få ett bra tillstånd. På köttsidan (nöt) har vi sett det vända men vi har fortfarande en mycket låg självförsörjningsgrad. Det behövs troligen mer hjälp (och eftersom vi aldrig kommer att få 100% av svenskarna att bara köpa svenska produkter så kan vi ta bort "troligen").
 
Vi är med i EU.
Skulle detta bli en för stor grej, skulle man från Bryssel hävda att en sådan ordning snedvrider konkurensen, och vi i Sverige skulle snällt få plocka bort extrapengen till lokala bönder.
Är inte prissättning fri?
Om folk fritt utan statliga subventioner väljer att köpa en vara?
 
Vad får dig att tro att det inte finns konkurrens inom ekosegmentet? Jag har jobbat med ekocertifiering i drygt 8 år och har en helt annan bild.
 
Men andra länder borde väl ha samma problem i så fall?
Det har de också. Med minskad export in till Ryska marknader finns mer mjölk, eller egentligen mjölkpulver, tillgänglig på världsmarknaden vilket leder till lägre priser. När mejerierna får mindre betalt minskar betalningen till bönderna.
Jämför med NZ som exporterar ca 95% av mjölken som produceras, här har är priset till bonden lite mer än hälften jämfört med förra året
 

Liknande trådar

Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 113
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
22 054
Senast: Otherside
·
Mat Jag såg precis en film från Djurrättsalliansen som handlar om hur kalvar tas ifrån sina mammor, med budskapet att vi inte ska dricka...
47 48 49
Svar
974
· Visningar
49 473
Äldre Nu börjar ångesten komma krypande och jag hatar att känna såhär varje år. Mina föräldrar är skilda sen ca 30 år tillbaka, de har två...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp