Mjuka, ljudtäta öronmuffar?

LindgrenV

Trådstartare
Jag sover alltid med öronproppar då jag är väldigt ljudkänslig och vaknar av minsta lilla annars. När man då dessutom har katter som börjar röja klockan fem på morgonen är livet inte särskilt roligt (vaknar även av kattlådekrafsande, pumpen från akvariet etc).

Jag har dock två problem. Först och främst är mina öron väldigt små - och mina örongångar väldigt smala. Oavsett vilka öronproppar jag använder blir jag öm, det känns som att hela örongången är ett enda stort blåmärke. För det andra kliar öronen från och till, förmodligen för att öronen helt enkelt inte är gjorda för att täppas till hela nätterna.

Jag funderar därför på om det kanske finns någon form av öronmuff som sluter tätt men som inte är obekväm att sova på? Jag sover till 99% på sidan så att att ha stora, hårda hörselskydd skulle nog bara ställa till det. Jag behöver ett par platta, mjuka som stänger ute åtminstone en del ljud. Finns dem? Har ni andra tips?
 
@LindgrenV

Hittade de här (rejäla grejer om inte annat :D!):
earmuffsforsleeping-300x240.jpg


Och:

hibermate-sleeping-ear-muffs-8534.jpg



Tråd-rån på samma tema:
Jag försöker hjälpa min kollega att skydda hennes hörsel när min är på slakteriet. Vi vanliga dödliga har hjälm med inbyggda, vanliga hörselskydd av mufftyp, med inbyggd radio. Men hon har glasögon och får skav!

För tillfället kör hon på vanliga hörlurar till I-phonen, så hon kan höra musik. Men detta skyddar ju inte hörseln.

I mitt huvud ser jag framför mig, in-ear öronproppar, men med sladd som kan kopplas till en I-phone :). Men, finns detta överhuvudtaget?

Någon bukare som sett något liknande detta någon gång? Eller som är bättre än mig på att googla ;)?
 
Först och främst är mina öron väldigt små - och mina örongångar väldigt smala. Oavsett vilka öronproppar jag använder blir jag öm, det känns som att hela örongången är ett enda stort blåmärke.
Vilka olika öronproppar har du provat hittills?
 
Jag märker skillnad beroende på öronpropparnas material. De "gula med hål" får jag skav av. Orangea i ett format stycke, däremot, de fungerar fint. Ser till att använda strl small.
 
@LindgrenV

Hittade de här (rejäla grejer om inte annat :D!):
earmuffsforsleeping-300x240.jpg


Och:

hibermate-sleeping-ear-muffs-8534.jpg



Tråd-rån på samma tema:
Jag försöker hjälpa min kollega att skydda hennes hörsel när min är på slakteriet. Vi vanliga dödliga har hjälm med inbyggda, vanliga hörselskydd av mufftyp, med inbyggd radio. Men hon har glasögon och får skav!

För tillfället kör hon på vanliga hörlurar till I-phonen, så hon kan höra musik. Men detta skyddar ju inte hörseln.

I mitt huvud ser jag framför mig, in-ear öronproppar, men med sladd som kan kopplas till en I-phone :). Men, finns detta överhuvudtaget?

Någon bukare som sett något liknande detta någon gång? Eller som är bättre än mig på att googla ;)?
Den där första har ju potential! :D

Det finns ju in-ear hörselskydd för t.ex jakt och sådant, med bluetooth och grejer som man ska kunna spela musik och prata i telefon i, samtidigt som de skyddar mot buller och sådant. Jag fann när jag googlade :D
 
Vilka olika öronproppar har du provat hittills?

@Andromedae

Allt från "byggproppar" (de som finns på ICA, det var mest för att apoteket stängt och jag varit till fyra olika affärer och ingen hade och jag var i akut behov av proppar) till silikon/skumgummi/vaddetnuärförmaterial som är formade/inte formade/hål/utanhål/små/större. De enda jag inte provat är de där genomskinliga som man ska kunna forma (!?) själv.
 
Allt från "byggproppar" (de som finns på ICA, det var mest för att apoteket stängt och jag varit till fyra olika affärer och ingen hade och jag var i akut behov av proppar) till silikon/skumgummi/vaddetnuärförmaterial som är formade/inte formade/hål/utanhål/små/större. De enda jag inte provat är de där genomskinliga som man ska kunna forma (!?) själv.

Har du varit hos en audionom och fått hjälp med vad som passar dina öron?

Silikonproppar formar man och trycker fast utanpå, så de funkar oavsett hur öronen ser ut i hörselgången.

Jag har skaffat Noizezz från Bellman. Det är de första öronpropparna jag kan ha utan att de trycker så att örat svullnar eller läcker ljud. Skräpet som säljs på apoteket och liknande är det väl ingen som är nöjd med?
 
@Andromedae

Allt från "byggproppar" (de som finns på ICA, det var mest för att apoteket stängt och jag varit till fyra olika affärer och ingen hade och jag var i akut behov av proppar) till silikon/skumgummi/vaddetnuärförmaterial som är formade/inte formade/hål/utanhål/små/större. De enda jag inte provat är de där genomskinliga som man ska kunna forma (!?) själv.

Har samma problem (dock inte pga härjande katter utan härjande granne som verkar börja möblera om och lyssna på radio vid ett två tiden) och har testat de man kan forma själv. Antingen åker de ur, eller så hjälper de inte eller så får jag ont :down:
 
Har du varit hos en audionom och fått hjälp med vad som passar dina öron?

Silikonproppar formar man och trycker fast utanpå, så de funkar oavsett hur öronen ser ut i hörselgången.

Jag har skaffat Noizezz från Bellman. Det är de första öronpropparna jag kan ha utan att de trycker så att örat svullnar eller läcker ljud. Skräpet som säljs på apoteket och liknande är det väl ingen som är nöjd med?
Jag har provat ett par liknande som de där Noizezz, och de var nog de bästa på att stänga ute ljud och sitta kvar, men jag fick väldigt ont och efter ett tag även skav... :(
 
Har samma problem (dock inte pga härjande katter utan härjande granne som verkar börja möblera om och lyssna på radio vid ett två tiden) och har testat de man kan forma själv. Antingen åker de ur, eller så hjälper de inte eller så får jag ont :down:

TIllägg: dessutom blir det extremt tätt = jag får eksem direkt och får använda örondroppar jämt.
 
Jag har provat ett par liknande som de där Noizezz, och de var nog de bästa på att stänga ute ljud och sitta kvar, men jag fick väldigt ont och efter ett tag även skav... :(

Därav nyttan i att gå till en audionom, så du får hjälp med utprovningen av både modell och storlek :). Jag har olika storlek på höger och vänster öra tex.

Silikonpropparna funkar ju garanterat storleksmässigt, men för mig blir de för täta mot örat och det börjar klia efter ett tag. Noizezz har jag haft på festival mer eller mindre flera dygn i sträck utan problem.

Mina sitter bra :). Jag tar ur dem i sömnen ibland dock av nån outgrundlig jävla anledning men de brukar aldrig ramla ur.

Jag tappade mina ganska lätt. Fick någon tvångstanke om att katterna skulle stoppa i sig dem om de låg löst (öronproppar tillhör typ de vanligaste sakerna som man får plocka ut ur kattmagar). Natten efter vaknade jag av att jag(!) tuggade på dem. Det var vidrigt.
 
Jag tappade mina ganska lätt. Fick någon tvångstanke om att katterna skulle stoppa i sig dem om de låg löst (öronproppar tillhör typ de vanligaste sakerna som man får plocka ut ur kattmagar). Natten efter vaknade jag av att jag(!) tuggade på dem. Det var vidrigt.
Nej fy fan vad vidrigt :wtf:.

@LindgrenV : Jag använder silikonöronproppar varje natt och har aldrig tappat eller tuggat på mina. Därmed inte sagt att det funkar lika för andra ;).
 
Har du varit hos en audionom och fått hjälp med vad som passar dina öron?

Silikonproppar formar man och trycker fast utanpå, så de funkar oavsett hur öronen ser ut i hörselgången.

Jag har skaffat Noizezz från Bellman. Det är de första öronpropparna jag kan ha utan att de trycker så att örat svullnar eller läcker ljud. Skräpet som säljs på apoteket och liknande är det väl ingen som är nöjd med?

Vad kostar dom? Står inte på sidan du länkade tror jag, och när jag googlade så kom det bara upp sidor som står "hacked blablabla" och så spelas en låt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp