Sebastian

Trådstartare
Sikkert flere her som har barn som har blitt mobbet. Jeg leter etter råd om hva jeg kan gjøre for å stoppe mobbingen. Vi bor på et lite sted, så skolebytte er ikke mulig. Alder er 13 år. Jeg skal ha et møte med skolen før skolestart i august, men er det noe jeg kan gjøre som forelder?
 
Sikkert flere her som har barn som har blitt mobbet. Jeg leter etter råd om hva jeg kan gjøre for å stoppe mobbingen. Vi bor på et lite sted, så skolebytte er ikke mulig. Alder er 13 år. Jeg skal ha et møte med skolen før skolestart i august, men er det noe jeg kan gjøre som forelder?
Antar att springande punkten kan vara om de andra barnens föräldrar förstår att deras barn mobbar (och att föräldrarna då tycker det är fel att mobba, inte rätt...) och att övriga klassen slutar vara med på det. Haken är kanske att 13 åringar inte lyssnar lika bra på föräldrarna. Men i de fall det har varit lite trassel har en allvarlig lärare som har ett möte med inblandade föräldrar (inte barn) tillsammans och diskuterar saken hjälpt, men varit yngre åldrar.
 
Jag tycker att det är svårt med mobbing, då jag själv var väldigt utsatt som tonåring och inget av de (få) åtgärder som gjordes i skolan hjälpte. Sonen har dock haft lite problem med vissa klasskamrater och där har hans skola varit väldigt hjälpsam. De hade samtal med barnen och föräldrar, både enskilt och möten när både barnet och föräldern var med. Så om skolan är vettig blir det förhoppningsvis bättre om ni tar upp det med dem.

Annars är mitt tips är lyssna på barnet, hör på barnets upplevelse och bekräfta att du lyssnar och alltid finns där, även om du inte har någon lösning. Utan att försöka hitta en anledning till att mobbaren beter sig som den gör. Till mig sa vuxna att mobbaren var avundsjuk på mig, den hade problem hemma osv, men det hjälpte inte mig något alls. Fråga gärna om barnet vill att du gör något, ska jag prata med den föräldrar, följa med dig när du är ute osv. Men ibland är det bästa att bara finnas där som ett stöd. Och kräv att skolan gör sin grej.

Stor kram till ditt barn ❤️ Det är riktigt tufft och kämpigt att bli mobbad önskar att ingen behövde gå igenom det. 😪
 
Jag ger också rådet att ha så mycket kommunikation med skolan som möjligt via Mail, det ger ett starkare underlag om du behöver gå vidare med en anmälan längre fram. Hoppas det blir bättre för ditt barn :heart
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, da er jeg her igjen med den umulige ponnien min. Unghest som siste uken har begynt å bete seg som hingst. Masse vrinsking hele...
Svar
4
· Visningar
510
Senast: Freazer
·
Utrustning Jeg kjøpte Sprenger bøyelig gummibitt med litt tungefrihet til unghesten min Når jeg prøvde henne gikk hun med et kjempetykt enkelt...
Svar
2
· Visningar
469
Senast: EZMK
·
Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 009
Senast: Lobelia
·
Hästvård Jeg har en halvfoder hest som jeg har ansvar for (eier har fått baby). På torsdag oppdaget jeg en hevelse/kul under magen. Den gjorde...
Svar
5
· Visningar
826
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp