Mobil- och surfplatteanvändande

clusia

Trådstartare
Än så länge dröjer det till mitt barn kommer få egen mobil eller surfplatta men jag är ändå väldigt nyfiken av hur andra gör.

Har ditt/dina barn egna mobiler eller surfplattor?
Om ja, vid vilken ålder fick de egna?
Om nej, när tänker du att de kan få egna?

Hur många timmar om dagen får de sitta med mobil/surfplatta? Oavsett om de har egen eller inte.

Vad gör de mest? Spelar spel, tittar på klipp/film etc?

Har de Facebook, Instagram, Snapchat eller liknande?
Om ja, vid vilken ålder fick de börja använda sociala medier?
Om nej, vid vilken ålder tycker du att det är ok att de skaffar sociala medier?

Är det skillnad på att ha ex Facebook och Instagram jämfört med tex ett konto på Buke?

Egen fundering?
 
Än så länge dröjer det till mitt barn kommer få egen mobil eller surfplatta men jag är ändå väldigt nyfiken av hur andra gör.

Har ditt/dina barn egna mobiler eller surfplattor?
Om ja, vid vilken ålder fick de egna?
Om nej, när tänker du att de kan få egna?

Hur många timmar om dagen får de sitta med mobil/surfplatta? Oavsett om de har egen eller inte.

Vad gör de mest? Spelar spel, tittar på klipp/film etc?

Har de Facebook, Instagram, Snapchat eller liknande?
Om ja, vid vilken ålder fick de börja använda sociala medier?
Om nej, vid vilken ålder tycker du att det är ok att de skaffar sociala medier?

Är det skillnad på att ha ex Facebook och Instagram jämfört med tex ett konto på Buke?

Egen fundering?

Min äldsta var 10 år när hon fick sin första mobil och den yngsta fick en surfplatta när han var 7 år, å andra sidan så var det ungefär där boomen kom med surfplattor, när dottern var 7 så var surfplattor inte så allmänt. Sen fick sonen mobil när han var runt 8 år, mest för att kunna ringa om han behövde bli hämtad på träningar och liknande.
I sommar fyller de 15 och 12 år, dottern har ett stort socialt umgänge via mobilen, mest snapchat, instagram är lite ute och facebook är till för pensionärer. :p Jag har sagt nej till Kik när det var poppis men med henne är jag inte så petig längre, hon kommer när hon har funderingar och visar mig ofta vad de skriver osv.

Sonen har jag lite mer ramar om, men han använder mestadels snapchat, även om han har tagit lite avstånd efter ett "snapchatbråk" med skolkompisar som skolan tog tag i. Han har även instagram men följer mest fotbollsspelare och skriver till sina lagkompisar. Facebook är som sagt helt ointressant, enbart pensionärer. :D Han är inte lika öppen, han har haft en hårdare ton är vad jag tycker är okej, vilket jag satte ner foten runt. Vi hade bra diskussioner och nu försöker han hitta ett bättre sätt att uttrycka sig, han har även valt bort en del kompisar som en del av det så jag tror att han är på rätt väg igen.
Sen använder han xboxets chatfunktion en hel del, mesta dels med andra kompisar som spelar samma spel som han själv.

Det är en svår balansgång det här med sociala medier, vi har pratat mycket om det i familjen, mycket noga med att aldrig lägga ut bilder på andra som man inte har fått okej av den som är med på bilden. Vilket jag ibland kan ångra när jag vill lägga ut någon fin bild på mina barn och de inte vill :cautious::p men hellre det och att de visar samma respekt för andra.

Sen går det väldigt fort med vilket socialt media som är störst bland unga just nu, som förälder ligger man ständigt efter. ;)
 
Har ditt/dina barn egna mobiler eller surfplattor?
Nej. Eller jag vet att hon har en surfplatta hos sin pappa men det är inget jag uppmuntrar. Jag har en surfplatta och det händer att hon får lov att låna den men det är inte ens en gång per vecka det händer.

Om ja, vid vilken ålder fick de egna?
Vet ej exakt. Hon är sex år nu och har haft den ett tag.

Om nej, när tänker du att de kan få egna?
När det finns ett rimligt behov. Det gör det inte än.

Hur många timmar om dagen får de sitta med mobil/surfplatta? Oavsett om de har egen eller inte.
Ingen exakt gräns utan jag går på vad som är rimligt just vid det tillfället. Efterfrågar hon exakt tid så får vi diskutera oss fram till en lösning.

Vad gör de mest? Spelar spel, tittar på klipp/film etc?
Kollar på SVT Play, Viaplay, Youtube, kollar på operationsbilder på Instagram, spelar spel typ memory och språkspel.

Har de Facebook, Instagram, Snapchat eller liknande?
Nej,

Om nej, vid vilken ålder tycker du att det är ok att de skaffar sociala medier?
Jag vet inte exakt ålder men åtminstone inte nu.

Är det skillnad på att ha ex Facebook och Instagram jämfört med tex ett konto på Buke?
Det intressanta i mina ögon är inte vilket/-n program/sida som används utan vad man använder det till.
 
Mina barn är 3, snart 7 och 8 ar. De har var sin enklare surflatta men bara en fungerar (de andra tva gar inte att ladda). Men ingen av dom fragar om dom kan fa nya.

De tittar pa youtube pa den bärbara datorn ibland men det är allt.

Mobil har de inte heller, vi har en extra mobil (ej smartphone) som dom kan fa med sig om det skulle behövas men än har det inte behövts.
 
Mina barn fick en iPod när de var 7, det var främst för att vi skulle flyga långt och ville att de skulle kunna lyssna på musik, talböcker osv.
Sedan fick de en iPad något år efter det, tidigare än vi hade tänkt men vi fick dem gratis så då blev det så. Idag är de 9.5 och använder fortfarande sina iPods för att lyssna på musik och talböcker, och iPadsen till enklare spel, Word för skolarbete och för att kunna googla saker till läxor, eller sångtexter osv. Även för att whatsappa mor-och farföräldrar och annan släkt och vänner som bor längre bort.
Vi har självklart restriktioner på internet eftersom barnen är så unga, men än så länge har vi inte behövt begränsa användandet - båda barnen är väldigt måttliga. Det kommer säkert att ändra sig när de upptäcker sociala media...
 
Min äldsta har precis fyllt tre år.

Har ditt/dina barn egna mobiler eller surfplattor?
Jag och sambon har en gemensam platta (utan simkort) och den får dottern låna. Hon har ingen (fungerande) mobil och hon får inte sitta med våra.

Om nej, när tänker du att de kan få egna?
Kommer få en egen när hon börjar förskoleklass (6 års) eftersom alla i vår kommun får det. Personligen tycker jag det är onödigt i så tidig ålder.

Hur många timmar om dagen får de sitta med mobil/surfplatta? Oavsett om de har egen eller inte.
Det är väldigt olika, har hon varit med mig på jobbet kan hon sitta hela dagen med plattan men är det fint väder och vi är ute så tittar hon inte alls. Dessutom har förskolan en som barnen får sitta vid ibland.

Vad gör de mest? Spelar spel, tittar på klipp/film etc?
Spelar en del spel, Bolibompa, nåt lättare memory, tittar på barnkanalen, svtplay eller Netflix. Youtube har vi tagit bort.

Har de Facebook, Instagram, Snapchat eller liknande?
Nej.

Om nej, vid vilken ålder tycker du att det är ok att de skaffar sociala medier?

Facebook har väl (fortfarande?) 13-årsgräns. Det är väl ok kan jag tycka.

Är det skillnad på att ha ex Facebook och Instagram jämfört med tex ett konto på Buke?
Nej det tycker jag inte. Jag tycker att man bör ha ett samtal om vad som händer på nätet och konsekvenser som kan bli av vad man delar/skriver med sitt barn och där tror jag nog att 13 är rätt lagom (även om vissa barn säkert skulle klara av det vid ex 12).
 
Mina barn har fått datorer så fort som de kunde klara av att använda dem.
De spelade helst pedagogiska spel.
Yngsta gillar att "lana".
De får och har fått använda dem så mycket som de har velat.
Datorerna har inte inkräktat på deras utveckling eller sociala liv trots brist på begränsningar.
 
Min 2åring (feb -15) fick en Samsung galaxy tab mini efter jul. Främst som hjälp/underhållning då jag behövde åka till vc varje dag i 2 månader (ingen barnvakt/omsorg eller vab här). Sen används den på resor, dels i bilen och sen när vi flyger till Sverige. Hon har nedladdade filmer och sen spel och kids you tube via kids mode så hon kommer inte åt något olämpligt.
Vissa dagar kan hon få se på film eller spela när vi är hemma men det är sällan nu när jag är frisk igen.
 
Barn snart 8 år. Har inget eget men vi har en Ipad och hon använder den mest. Tittar på SVT Play och Youtube. Spelar nåt spel ibland.
Vi har ingen tidsbegränsning men säger till om vi av nån anledning tycker det blir för mkt. Ofta har hon program på i bakgrunden medan hon pysslar med annat. Lite som vi har med TV och radio.
Mobil finns några i klassen som har men det väntar vi med tills det känns nödvändigt.
 
Vår W fyller 2 år i aug. Han har en egen telefon, en gammal smartphone utan simkort. Kollar videor på youtube. Mest engelska 'learn colours' videor eller svenska Daniel Tiger. Vi begränsar tittandet eftersom han gärna skulle titta många timmar om han fick.
 
Får man kapa tråden lite.
Min 2åring surfar runt lite väl häftigt på youtube nu känner jag, det går inte att hinna med vad han kan råka se.

Tips på bra appar istället? Han kollar inte på filmer/serier utan det ska vara musik och dans typ. Gärna spel?
 
Har ditt/dina barn egna mobiler eller surfplattor?
Ja, två av tre har.
Om ja, vid vilken ålder fick de egna?

Plattan fick dom väl när dom var 4 och 6 år, varsin av farmor och farfar som frågade om lov om dom fick ge och vi sa att det var okej. Mobil fick åttaåringen förra sommaren, så den har hon haft i ett år. Vi funderade på att skaffa en mobil som hemtelefon så hon skulle kunna ringa oss om vi var sena hem eller liknande när hon slutat skolan men hon fick en egen istället och behovet har funnits så det var en positiv grej.
Tioåringen ville strax därefter också ha en telefon men enbart för att kunna spela på så han fick en han med utan simkort i.
Dom fick precis varsin dator med av sin mormor i present för en månad sen, 10,5 och 8,5 år gamla. Innan har dom lånat våra om dom velat göra något men nu har dom egna.

Om nej, när tänker du att de kan få egna?

Våran minsta blir 2 i höst och kommer få vänta ett bra tag på att få en egen mobil/platta. Hon har precis fått en egen tv så hon kan kolla på tecknat istället för att dras med det dom större vill kolla på. Det duger i två år iaf :p
Men hon lånar mobil ibland för att kolla på Youtube (tecknat) när vi är iväg.

Hur många timmar om dagen får de sitta med mobil/surfplatta? Oavsett om de har egen eller inte.

Olika. Beror på vad som ska göras och hur det sköts. Har ingen fast tid. Men vi samlar in datorer, fjärrkontroll till tv och Mobil varje kväll så det inte leks med på nätterna när det ska sovas.

Vad gör de mest? Spelar spel, tittar på klipp/film etc?

Sonen googlar mest kartor och Google Street. Eller bilder på bilar eller så sitter han på blocket. Och så kollar han på hissar på Youtube. Det kan han göra i timmar. Hur dom är konstruerade, antalet som får åka i dom olika, olika tillverkade och gud vet allt. Folk filmar när dom åker och dom filmerna sitter han och tittar på. Det gör han bäst på datorn.
På telefonen kör han olika memoryspel, flaggspel eller logospel. Ibland Google Street.

Dottern kollar filmer på Youtube på datorn och Viaplay (som hon även kan kolla via sin smarttv men det är roligare via datorn just nu). Ibland skriver hon på Word.
På mobilen så spelar hon olika spel och kollar på Youtube, eller pratar i den.

Har de Facebook, Instagram, Snapchat eller liknande?

Nej.

Om ja, vid vilken ålder fick de börja använda sociala medier?
Om nej, vid vilken ålder tycker du att det är ok att de skaffar sociala medier?

Aldrig?
Nej men mer seriöst så tänker jag skydda dom från sånt så länge jag kan. Sonen kommer troligen aldrig vara intresserad av det men dottern kommer säkert få ett intresse för det inom några år och 12 år känns som en bra siffra i dagsläget att avvakta till med tanke på att hon inte alls är mogen för något sådant idag. Sen får vi se då om hon är mogen för det.

Är det skillnad på att ha ex Facebook och Instagram jämfört med tex ett konto på Buke?

Nej. Inte enligt mig.
 
Egen fundering?
Ett lite annat perspektiv från mig som inte har egna barn utan bara hanterar konsekvenser av barns surfplatte-användande :)
Jag upplever att många barn har svårt att sluta med platta när det är ex dags för att sova eller något som är tråkigare. Så jag tror att en gör sitt barn en tjänst om en har lite ramar kring användandet så det inte blir en stor grej att lägga ifrån sig paddan.

Och om en nu inte vill ha det hemma (vilket en kanske inte vill) så tycker jag iaf att det kan vara bra att lära in att de kan finnas olika förhållningssätt på andra håll. För det är inte roligt varken för barn eller som vuxen att försöka avsluta användandet vid ex läggdags och barnet tvärvägrar med ilska/ledsenhet som följd och det är ju en konflikt jag tänker att en kan ta som förälder eller försöka att "bygga bort" i vardagen :)
 
Vår son kallar telefonen för dator. När vi stänger telefonen har vi sagt natt natt dator. Det har han accepterat och själv sagt natt natt. Han är ju bara knappa 2 men vi kör nog samma invanda stil i forts eftersom det funkar. Även om han skulle kinka lite slutar han snabbt.
Vi använder samma natt natt till allt. T.ex då han är ute med sin traktor och kör och han inte vill komma in. Då säger vi det och går in. Hur vi kom på nattnatt minns jag inte..
 
Dottern är 7 (fyller 8) och vi har haft surfplatta i familjen sen hon föddes, hon själv började väl titta aktivt när hon var tre kanske? I början mest vid längre bil/flygresor eller för att titta på ngn film.
Nu använder hon den både till att titta på film, barnkanalen, youtube och för att spela.
Vi har inga bestämda tider, men ngn timme om dagen blir det nog. Hon spelar mkt, även på tv och dator, så försöker begränsa det.
Nu tex på sommren får hon spela på eftermiddagen, först får hon vara ute /leka ha ngn aktivitet. Men har inga regler uppsatta, tar det som det kommer.
Hon brukar heller inte bråka om vi säger att hon behöver en paus. Men säga till måste vi, hon sulle annars spela dygnet runt ;)

Facebook mm har hon inte, inga konton öht. Undviker det så länge det går.
 
Glömde mobilen, hon har fått min gamla iphone och en kontantkort, mest för att spela pokemon och för att sms oss när hon sover borta. Får inte ha den i skolan eller när hon leker.
 
Jag såg en lite parvel idag som kunde vara 2 år , gick lite tultigt och höll mamma i hand. I den andra en mobil , fake eller riktig vet jag inte. Såg ut som en riktig med mobilskal. Titta rakt ner i den och höll på att ramla. Tur att det var inne på IKEA. Mamman hade full koll på den vuxne hon gick och pratade med. :eek:
 
Jag såg en lite parvel idag som kunde vara 2 år , gick lite tultigt och höll mamma i hand. I den andra en mobil , fake eller riktig vet jag inte. Såg ut som en riktig med mobilskal. Titta rakt ner i den och höll på att ramla. Tur att det var inne på IKEA. Mamman hade full koll på den vuxne hon gick och pratade med. :eek:
Förtillfället är det poppis med mobilliknade spel, sån som man betalat en tio for och får ur automat.
Den ser alltså ut som en mobil, men är ett vanligt spel på.
 
Förtillfället är det poppis med mobilliknade spel, sån som man betalat en tio for och får ur automat.
Den ser alltså ut som en mobil, men är ett vanligt spel på.
Mitt barnbarn hade CDspelare i tvåårsåldern och iPad vid 3 med lösenord :D. När jag frågade om hon kunde lösenordet såg hon förnärmat på mig som om jag var mindre vetande :meh:. Nu vid 6 år försökte hon förklara Pokemon för mig väldigt pedagogiskt.
 

Liknande trådar

Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
14 107
Senast: Bulldoozer
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 003
Senast: mars
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 579
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 931
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp