Bukefalos 28 år!

Mobiltelefon vid ridning - utbruten ur Ridbyx-tips

Åh, vad jag skulle vilja ha en film på när jag och hästen galopperar! Men det finns inte en chans att att jag filmar medan jag galopperar. Jag får kanske ta och försöka få tag på en Go Pro eller en hållare till mobilen så att den kan filma och jag hålla i tyglarna med två händer.
Jag filmar i tölt! Vi som tävlar islandshäst har en gren där det ingår tölt med enhandsfattning och lösa tyglar, så nån gång behöver man ju träna det också :D (men skulle aldrig våga i galopp, min häst kan lägga in ett lite random bocksprång när han tycker det är kul)
 
Jag filmar i tölt! Vi som tävlar islandshäst har en gren där det ingår tölt med enhandsfattning och lösa tyglar, så nån gång behöver man ju träna det också :D (men skulle aldrig våga i galopp, min häst kan lägga in ett lite random bocksprång när han tycker det är kul)

Hästen jag rider hade säkert gått utmärkt att rida på en hand. Men jag vill inte chansa på att hon inte blir skrämd och hoppar till. Jag vill inte trilla av och så ligger mobilen 20 meter bort. Jag rider nästan alltid själv.
 
Alltid telefon med. Och trots att jag är vuxen och inte bott hemma på många år så skickar jag ett sms till min styvpappa när jag rider iväg och kommer tillbaka, eftersom jag oftast är helt ensam i stallet. Inte för att han vet vart stallet ligger men han har alltid telefonen på sig och skulle märka först om det tog för lång tid.

Rider jag träning har jag dock inte telefonen på mig om det är varmt ute.

Har även SOS alarmappen just för att kunna skicka koordinaterna när jag behöver ringa dom.
 
Har alltid med telefonen i fickan, tycker det är en bra extra säkerhet jämfört med före mobiltelefonens tid. Har alltid ljudlöst på känsliga eller nya hästar som jag är lite osäker på, men med egna hästar har jag alltid ljud på, dom har aldrig reagerat på ringsignaler, så jag har inte ens tänkt på det.
 
Jag talar också om vart jag har planerat att rida, ifall något skulle hända. Rider i nio fall av tio ensam. Skulle jag träna har jag dock inte alltid mobilen med mig, men då har jag å andra sidan pappa med som chaufför/hästskötare, så då är jag varken ensam och att har aldrig går någonstans utan sin mobil eftersom han även använder den i jobbet och han har anställda som kan behöva ha tag på honom även kvällar och helger.
 
Om jag rider ut med någon annan har alltid någon av oss mobilen med sig, eller så har båda/alla. Om jag rider ut ensam har jag alltid mobil med en igångsatt app som visar var jag är, med länk skickad till familjen så att de kan hålla koll och kontakta om något verkar vara konstigt/något verkar ha hänt. De bor dock inte i närheten, men de kan kontakta folk i närheten. Alltid mobil i närheten om jag rider på bana, även om jag inte nödvändigtvis har den på mig då.

Oftast har jag mobilen på ljudlöst, men det händer att jag glömmer att stänga av ljudet innan ridning. De första månaderna med nya hästen (ganska outbildad) var jag väldigt noggrann med att stänga av ljudet vid ridning och vänja henne vid det i andra sammanhang, för att minska risken för framtida problem. Efter det har hon fått vänja sig vid att den låter även från ryggen Hon har hittills inte reagerat negativt på ljud från den, och hon är annars en häst som kan hoppa/trampa till för ganska mycket (även om det inte brukar bli mer reaktion än så)
 
Många håller tyglarna i en hand när de filmar även i högre gångart. Jag tycker inte det är ngt konstigt, antar att de har koll på sin egen förmåga.
Tänker att det är både högre säkerhet och blir bättre film med en hjälmkamera och jag tror det blir vanligare och vanligare
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: valy
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 313
Senast: LiviaFilippa
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 219
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp