Bukefalos 28 år!

Mobiltelefon vid ridning - utbruten ur Ridbyx-tips

Vad för olyckor har du sett där mobilen ligger kvar i fickan och man inte rör den? Eller menar du att du inte har disciplin nog att låta den ligga kvar i fickan orörd när du rider/håller på med hästen?
Jag har svårt att komma på vilka olyckor som sker när mobilen hela tiden ligger i fickan på ridbyxor/thights/magväska, inställd ljudlöst och utan vibration. Ur ett säkerhetsperspektiv borde det vara bättre att ha den på sig, för att kunna ringa efter hjälp om det sker en olycka.
 
Jag har svårt att komma på vilka olyckor som sker när mobilen hela tiden ligger i fickan på ridbyxor/thights/magväska, inställd ljudlöst och utan vibration. Ur ett säkerhetsperspektiv borde det vara bättre att ha den på sig, för att kunna ringa efter hjälp om det sker en olycka.
Exakt, jag också.
 
Jag har svårt att komma på vilka olyckor som sker när mobilen hela tiden ligger i fickan på ridbyxor/thights/magväska, inställd ljudlöst och utan vibration. Ur ett säkerhetsperspektiv borde det vara bättre att ha den på sig, för att kunna ringa efter hjälp om det sker en olycka.
Samma här. Att överhuvudtaget uppmuntra på ett öppet forum på nätet, där även ungdomar kan hänga, att rida ut utan mobil år 2021 känns för mig helt vansinnigt. Så klart att man inte ska hålla på och pilla med mobilen när man rider, men att den är med, på ljudlös, i en ficka om något skulle hända är verkligen inte konstigt.

Jag var fjorton år när jag fick min första mobil. Jag har liksom levt utan den och haft häst utan den, och aldrig att jag skulle vilja tillbaka till den tiden. Det är en otrolig trygghet att kunna ringa om man behöver.

(För att inte tala om när jag och min dåvarande stallkompis red vilse när vi var med på en P&R för distansritt, och vi aldrig hade hittat ut ur skogen om inte kompisens pappa hade pejlat henne på "hitta din Iphone". :rofl:)
 
Vad för olyckor har du sett där mobilen ligger kvar i fickan och man inte rör den? Eller menar du att du inte har disciplin nog att låta den ligga kvar i fickan orörd när du rider/håller på med hästen?
Personen har ridit med och utan hands-free och det har ringt, den har varit tvungen att svara pga eget företag. Hästen hoppat till vid ring-ljud.
Om jag skulle ta med den i en magväska, då ska den vara avstängd eller i ett sådant läge att den inte kan på något sätt störa en känslig häst.
 
Samma här. Att överhuvudtaget uppmuntra på ett öppet forum på nätet, där även ungdomar kan hänga, att rida ut utan mobil år 2021 känns för mig helt vansinnigt. Så klart att man inte ska hålla på och pilla med mobilen när man rider, men att den är med, på ljudlös, i en ficka om något skulle hända är verkligen inte konstigt.

Jag var fjorton år när jag fick min första mobil. Jag har liksom levt utan den och haft häst utan den, och aldrig att jag skulle vilja tillbaka till den tiden. Det är en otrolig trygghet att kunna ringa om man behöver.

(För att inte tala om när jag och min dåvarande stallkompis red vilse när vi var med på en P&R för distansritt, och vi aldrig hade hittat ut ur skogen om inte kompisens pappa hade pejlat henne på "hitta din Iphone". :rofl:)
Verkligen!
Jag var himla glad åt att ha mobilen med mig när jag ramlat av och fått frakturer och trasiga ledband på båda benen och hästen sprang hem.
 
Personen har ridit med och utan hands-free och det har ringt, den har varit tvungen att svara pga eget företag. Hästen hoppat till vid ring-ljud.
Om jag skulle ta med den i en magväska, då ska den vara avstängd eller i ett sådant läge att den inte kan på något sätt störa en känslig häst.
Det är helt idiotiskt att rida ut utan en mobil imo. Sätt den på ljudlöst, absolut, men lämna den för guds skull inte hemma! Har man otur kan man ligga orörlig någonstans i skogen utan att någon kan hitta en... Risken för det minskar betydligt om man tar med en mobil.
 
Det är helt idiotiskt att rida ut utan en mobil imo. Sätt den på ljudlöst, absolut, men lämna den för guds skull inte hemma! Har man otur kan man ligga orörlig någonstans i skogen utan att någon kan hitta en... Risken för det minskar betydligt om man tar med en mobil.
+ 1
Jag åkte av i skogen förra veckan och nu gick det bra, men det fanns flera faktorer som hade kunnat gå väldigt mycket värre och därför är jag glad att både jag och sällskapet hade telefoner på oss.

har alltid telefon i stallet, både vid ridning ute och inne, och vid skötsel -kan hända olyckor i stallet med där man kan behöva nå ut efter hjälp och kanske skadat sig själv, eller inte kan lämna en person (eller häst) som skadat sig/fastnat/osv.
 
Men gud... Vad läser jag?! 😬😲

Skulle aldrig, aldrig, aldrig någonsin rida utan mobil och förstår inte hur man ens vågar göra något så urbota dumt när man enkelt kan ha den på ljudlös och undanstoppad nånstans där den inte stör- tex en byxficka. Har jobbat alldeles för mkt på kirurgakuten och sett hemska ridolyckor som hade kunnat gå riktigt, riktigt illa om personen inte fått hjälp snabbt.

Hursomhelst... Jag köpte ju mina MD compression för ett tag sen och har nu hunnit rida i dem. O-M-G säger jag bara 🤩

Nu håller jag dock utkik efter att de ska släppa vinterridtights för det börjar bli kallt här uppe i norr.
 
Personen har ridit med och utan hands-free och det har ringt, den har varit tvungen att svara pga eget företag. Hästen hoppat till vid ring-ljud.
Om jag skulle ta med den i en magväska, då ska den vara avstängd eller i ett sådant läge att den inte kan på något sätt störa en känslig häst.
Ja alltså, man har den ju självklart på ljudlös. Klart den kan bidra till olyckor om ljudet är på eller man sitter och pillar/ringer med den. Men om den är på ljudlös i en ficka eller magväska så är den ju enbart en väldigt bra livförsäkring om något händer.
 
Ja alltså, man har den ju självklart på ljudlös. Klart den kan bidra till olyckor om ljudet är på eller man sitter och pillar/ringer med den. Men om den är på ljudlös i en ficka eller magväska så är den ju enbart en väldigt bra livförsäkring om något händer.
Jag har nog aldrig varit med om att hästar blir rädda av en ringsignal.. Men jag har iofs en ganska låg volym på min ringsignal, jag brukar knappt höra signalen själv om det ringer när jag rider.

Håller förövrigt med om att mobilen självklart ska vara med när man rider!
 
Jag har nog aldrig varit med om att hästar blir rädda av en ringsignal.. Men jag har iofs en ganska låg volym på min ringsignal, jag brukar knappt höra signalen själv om det ringer när jag rider.

Håller förövrigt med om att mobilen självklart ska vara med när man rider!
Nej, de är väl mest om de är på helspänn av någon annan anledning som de kan bli rädda för den. Själv har jag den på ljudlös mest för att jag tycker att det är drygt när det plingar och ringer hela tiden när jag rider.
 
Nu har jag min mobil på ljudlös 99,9 procent av tiden oavsett, och jag har inte ens märkt att den har vibrerat när jag har den i fickan på mina Function (som ändå är rätt tunna). Och min häst som är orimligt bra på att höra prassel/läskig blåmes/livshotande skogsmus om hon är på det humöret har ändå inte reagerat på ringsignalen de få gånger ljudet har varit på (typ om veterinären ska ringa och fråga om mer exakt vägbeskrivning, då har jag självklart ljudet på så jag inte missar det samtalet).

Det finns ju liksom oändligt mycket mellan "jag har inte mobilen med mig alls" till "jag sitter och pillar med mobilen i sadeln hela ridturen istället för att fokusera på ridningen" eller vad nu anledningen skulle vara till att inte ha telefonen med sig. Jag skulle bli rejält arg om någon jag känner skulle säga att hen rider ut utan mobil. Känns lika idiotiskt som att lämna hjälmen hemma, faktiskt. Du tar ju inte med dig telefonen eller på dig hjälmen för alla de gångerna du inte kommer ramla av, utan för de gångerna du faktiskt gör det.
 
Tycker det är en säkerhetsaspekt att ha med sig mobilen om man rider ut, och ha den tillgänglig i stallet, det är ju bra att kunna tillkalla hjälp om något händer. En gång red jag lite vilse när jag var ute själv, den gången kunde jag överlåta det till hästen som såklart hittade hemåt, men det var betryggande att ha mobilen ändå.
 
Tycker det är en säkerhetsaspekt att ha med sig mobilen om man rider ut, och ha den tillgänglig i stallet, det är ju bra att kunna tillkalla hjälp om något händer. En gång red jag lite vilse när jag var ute själv, den gången kunde jag överlåta det till hästen som såklart hittade hemåt, men det var betryggande att ha mobilen ändå.

Jag fick plocka upp Google maps en gång för att jag ridit vilse i skogen, när vi var nyinflyttade på ett ställe i bushen. Hade tackolov en surfsäker häst då så kunde rida och lokalisera mig samtidigt :o I övrigt har jag alltid telefonen på mig men på ljudlös, både för att inte större häst men även för att jag inte vill bli störd av den när jag är med min häst. Min nya häst är skvätträdd och skulle inte uppskatta en ringande tfn ute i skogen. Och just eftersom hon är skvätträdd är det fint att ha den med för det är inte helt osannolikt att jag skulle kunna åka av även om det inte hänt ännu...
 
Jag har nog aldrig varit med om att hästar blir rädda av en ringsignal.. Men jag har iofs en ganska låg volym på min ringsignal, jag brukar knappt höra signalen själv om det ringer när jag rider.

Håller förövrigt med om att mobilen självklart ska vara med när man rider!
Alltså när jag precis köpt min häst fick han panik för att jag hade en ask läkerol i fickan... Han är fortfarande känslig och jag sätter alltid telefonen på ljudlöst när jag rider - men jag rider aldrig utan. När jag rider för tränare har jag headset och hon får ringa upp mig så jag bara kan trycka på samtalet på sladden. Jag tar inte risken att fingra på telefonen uppsuttet!
 
Jag har nog aldrig varit med om att hästar blir rädda av en ringsignal.. Men jag har iofs en ganska låg volym på min ringsignal, jag brukar knappt höra signalen själv om det ringer när jag rider.

Håller förövrigt med om att mobilen självklart ska vara med när man rider!
Det här fick mig att tänka på min ringsignal. Det är min första häst som gnäggar, och när jag har glömt att stänga av ljudet så svarar alltid hästarna som hör henne :D Rätt gulligt att hon fortfarande pratar med "folk" från efterlivet tycker jag!

Med det sagt, så har jag också alltid med mig telefonen när jag är med hästar, speciellt om jag är ensam. Jag är också sådär jobbig och ser till att få telefonnummer till de som rider ut från stallet där jag jobbar oavsett om jag känner dem eller inte, och info om vart de ska och när de planerar att komma hem. Ja, de är vuxna människor, men säkerheten går alltid först.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: valy
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 311
Senast: LiviaFilippa
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 219
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp