Bukefalos 28 år!

Yrja

Trådstartare
\"mock\"??

Tittade runt på atg för att undersöka lite hästar i min kuses stam. På en av hans mormors avkommor stog det:
1974 GATAIA - sto (död, mock) 74-2738 Far: MR PREXY (US)
Resultat: 0:0-0-0 0 kr


Undrar nu vad "död, mock" betyder. Någon som vet?
 
Re: \"mock\"??

'Mock' är förkortning för mockinländare.
En mockinländare är en häst som importerats till Sverige som ofödd fölunge tror jag. Alltså, Gataias mamma importerades när hon var dräktig och födde sedan Gataia här i Sverige. Sådana fölungar kallas för mockinländare. :)


//MDusty
 
Re: \"mock\"??

Kan även importeras oreg. men klar för reg. vid moderns sida
 
Re: \"mock\"??

jaha.. då förstår jag. :) lite udda att dom skrev det just där bara. :crazy:

Tack tack! :bow:
 
Re: \"mock\"??

Om en utlandsfödd fölunge importeras innan den registreras i födelselandet blir det en mockinländare. Ett dräktigt sto som importeras och svenskreggas INNAN fölning föder en svenskfödd avkomma.
 

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 013
Senast: skuggi
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 505
Senast: Görel
·
Övr. Katt Detta kommer säkert vara osammanhängande o lite luddigt men jag är otroligt upprörd o ledsen just nu... Vid 12-tiden idag så hade jag...
2
Svar
32
· Visningar
7 723
Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 225
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp