Bukefalos 28 år!

mocka hagen vintertid - med vad?

Sv: mocka hagen vintertid - med vad?

*kl*

Träd torkar inte ur marken... det är för det mesta så att träden "dricker" mindre vatten än vad dom hindrar från att avdunsta till följd av skuggning - nettoeffekten blir mao att marken ofta blir blötare med träd än utan träd.

Satsa på att få i ordning dikena och där du behöver kunna köra över med traktorn så lägger du ner en vägtrumma i "plast"(godkännd enligt väg 94 standard), dessa finns att köpa hos välsorterade järnhandlare, röraffärer eller byggvaruhus, sen fyller du på med grus ovanpå trumman. En sån överfart håller hela din livstid och kostar ca 2-3000 kr.

Bron och björkarna gör du ved av istället...
 
Sv: mocka hagen vintertid - med vad?

KL
Jag funderar på om det bästa inte vore en golfklubba, dra till så skiten flyger dit den ska! Eller ut i skogen kanske. Hittills har jag sparkat loss det som går att få loss. (Liten fånghage) Får nog snart köpa nya skor, kanske finns med stålhätta framtill?
 
Sv: mocka hagen vintertid - med vad?

Jag brukar bara ha spångrep, hackar man jäms med marken sammtidigt som man går runt högarna går det ofta superbra :P sitter de riktigt fast så har vi en hacka ( kommer inte på vad den kan tänkas heta) den har iaf träskaft, å sen en liten platta av metall av ngt slag ;) så länge man hackar jäs med marken så de inte blir gropar går de bra, å då får man inte me ngn snö heller. Det enda som igentligen är jobbigt med hagarna, är ju antalet kärror per dag! :) 5 på en dag å då är de bara en av hagarna ;)
 
Sv: mocka hagen vintertid - med vad?

Jepp, det blir till att dika ur så fort som det bara går. Företaget i grannars har såna där små behändiga grävmaskiner som man kan hyra, de borde jag utan problem kunna komma ut i hagen och gräva med utan att fastna någonstans. Att riva bron och göra överfart mha vägtrumma är inte heller en dum idé, det läggs till "to do"-listan :)

Tills vidare så är det handmockning som gäller och idag fyndade jag en väldigt rejäl grep på ett känt "bilvaruhus" för ynka 69kr, den kommer att underlätta massor för mig :D
 
Sv: mocka hagen vintertid - med vad?

:bow: till dig som orkar. Har aldrig behövt mocka nån hage, förutom vid enstaka sällsynta tillfällen. Och sjukhagar, då. :p Att mocka vintertid låter som djävulens påfund.
 
Sv: mocka hagen vintertid - med vad?

Hihi, Tack för den elogen :)

Dock så tycker väl jag egentligen inte att jag gör mig förtjänt av den, det är väl mer så att jag har en skyldighet att erbjuda mina hästar en tillräckligt god miljö att vistas i, och om det innebär att jag måste fram med grep & kärra så får det bli så.

Visst, det hade varit otroligt skönt att som du slippa arbetet med hagmockningen, det tar ju en hel del tid och energi tyvärr. Men som det nu är så är det bara att bita ihop och få det gjort :crazy:
 
Sv: mocka hagen vintertid - med vad?

Jag mockar också varje dag i den delen av hagen där foderborden står samt i ligghall förstås. Mina går på lösdrift så det blir vansinnigt mycket skit. Jag har en mer hållbarare grep (400:- på Granngården för 3 år sedan), den i plast är helt värdelös enligt mig. Min grep kan jag hacka hur mycket som helst med och nu är det tredje vintern med den och den är som ny!

Om hästarna är lös i magen kan den högen vara svår att lyckas sparka loss och då låter jag den helt enkelt vara till våren. När snön börjar tina mockar jag allteftersom i hagen tills inte en enda skit är kvar, ett otroligt segt jobb men mitt estetiska jag klarar inte av att se skiten och den är det ju bra för att hålla parasitantalet nere.:idea:
 
Sv: mocka hagen vintertid - med vad?

Jag har en mer hållbarare grep (400:- på Granngården för 3 år sedan), den i plast är helt värdelös enligt mig.

Hihi, ja vi får väl se hur länge min budgetgrep kommer att hålla, men håller den vintern ut så är det en ruggigt bra affär med tanke på att den bara kostade 69kr. Hittils har den hållit för "premiärhackandet" iaf :D
 
Sv: mocka hagen vintertid - med vad?

Jag kom just in från hagen, jag testade ett nytt sätt; Yxa!!

Mina armar och axlar värker efter hackandet med spaden så jag kände att jag måste låta "spadmusklerna" vila. Tog med mig yxan istället, ställde mig bredbent & med böjda knän och satte igång att hacka (jag såg alldeles säkerligen HELT spritt språngande galen ut, tur att jag inte har några grannar som kan se mig där i hagen :p).

:rofl::rofl::rofl:
Åh, va roligt folk skulle ha om vi testade det här! :D Står uppstallad på stort äldreboende precis utanför Malmö (7 km från centrum) med promenadvägar förbi... Fast svårförklarat för polisen när dom blir ditringda... :crazy:

Eftersom vi står som vi gör SKA hagarna mockas året runt, jag och hagkompisen mockar våran varje dag hela vintern också. Vi brukar hacka loss det med halmgrepen och sen plocka upp det med spångrepen, smidigt när man fått in tekniken. Nu i mildvädret (ner mot -5) behöver vi inte ens ta med halmgrepen ut längre, då bajset är tillräckligt färskt för att ej ha hunnit frysa fast. Betydligt bättre att mocka det nu än sen när vi har världens vattenpöl som hästarna har placerat sin toa i... :crazy:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp